Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on Opelin plugari ja sen saa todennäköisesti pistää paaliin tai ainakin lavetille.
Sesoi Viikon tuossa pihalla ja kun sunnuntaina lähteä sillä liikkeelle niin kaikki mahdolliset vikailmoitukset näyttöön heti kun pääsin pihasta pois.
Ei toimi neliveto, luistonesto, ajonhallinta, renkaspaineen mittaukset tai oikein mikään muukaan.
Ainoaksi vetäväksi pyörkäski jäi hanttimiehen eturengas ja sain nilkutettua sen puolilämpimään halliin.
Ajattelin että pieni sulattelu ja kuivatus voisi sen herätellä mut paskanvitut, aamulla kävin koittamassa ja edelleen enemmän punaista näytöllä kuin meidän joulukuusessa.
Onneksi vaimolla on bensa audi joka on toiminut moitteetta.

Taidan kyl vaihtaa pois poltella jatkossa bensiiniä ja katsoa 10v päästä uudelleen tuota patteri autoilua.
 
Eli täysi turhake Suomessa.

Tai ainaki pihassa pitää olla polttomoottoriauto puoleksi vuodeksi.
Missäpäin Suomea 20-astetta pakkasta puoleksi vuodeksi? Sähköautoa ostaessa kannattaa oikeasti mietttiä sitä omaa auton käyttöä. Jos ajat kesät ja talvet yli 200km useasti kuukaudessa niin ei ole mitään järkeä kiusata itseään täyssähköllä. Itsellä on sähkis missä kesällä range 200km ja -25 asteen pakkasella 100km. Yhtäkään ajoa ei ole tämän takia jäänyt ajamatta ja lataan 99% autoa vain kotona. Koko 2023 vuonna latasin autoa muualla 12 kertaa. 20000km vuodessa tulee ajeltua.

Kesällä pörssisähköllä keskimäärin 0,9€ / 100km ja nyt talven kovimmilla pakkasilla kiinteällä sopimuksella 4,3€/ 100km. Marras-joulukuu meni 2,5€ / 100km kulutuksella. Aika harva diesel tai bensa menee talvella 0,5l / 100km ja talvella 2l / 100km. :)
 
Mulla on Opelin plugari ja sen saa todennäköisesti pistää paaliin tai ainakin lavetille.
Sesoi Viikon tuossa pihalla ja kun sunnuntaina lähteä sillä liikkeelle niin kaikki mahdolliset vikailmoitukset näyttöön heti kun pääsin pihasta pois.
Ei toimi neliveto, luistonesto, ajonhallinta, renkaspaineen mittaukset tai oikein mikään muukaan.
Ainoaksi vetäväksi pyörkäski jäi hanttimiehen eturengas ja sain nilkutettua sen puolilämpimään halliin.
Ajattelin että pieni sulattelu ja kuivatus voisi sen herätellä mut paskanvitut, aamulla kävin koittamassa ja edelleen enemmän punaista näytöllä kuin meidän joulukuusessa.
Onneksi vaimolla on bensa audi joka on toiminut moitteetta.

Taidan kyl vaihtaa pois poltella jatkossa bensiiniä ja katsoa 10v päästä uudelleen tuota patteri autoilua.
Veikkaan että 12v akku sökö.
 
Ei oo sähköautojen kelejä nää päälle 20 asteen pakkaset. Auto oli niin jäässä aamulla ettei edes bassot soinut vehkeistä. Nyt se on omassa parkkihallissa lämpimässä laturissa.
20 asteen pakkaset on ihan iisiä näihin 30 asteen pakkasiin verrattuna. Auto starttaa kyllä hyvin mutta pikkuakun pitäisi latautua isoista akuista mutta näillä pakkasilla ei. Puoli tuntia lämpimässä ja taas latautuu. Eli joka päivä prismaan lämmittelemään autoa ja pikkuakku latauksessa. Huomisen jälkeen enää -11, kohta hellittää
 
Mulla on Opelin plugari ja sen saa todennäköisesti pistää paaliin tai ainakin lavetille.
Sesoi Viikon tuossa pihalla ja kun sunnuntaina lähteä sillä liikkeelle niin kaikki mahdolliset vikailmoitukset näyttöön heti kun pääsin pihasta pois.
Ei toimi neliveto, luistonesto, ajonhallinta, renkaspaineen mittaukset tai oikein mikään muukaan.
Ainoaksi vetäväksi pyörkäski jäi hanttimiehen eturengas ja sain nilkutettua sen puolilämpimään halliin.
Ajattelin että pieni sulattelu ja kuivatus voisi sen herätellä mut paskanvitut, aamulla kävin koittamassa ja edelleen enemmän punaista näytöllä kuin meidän joulukuusessa.
Onneksi vaimolla on bensa audi joka on toiminut moitteetta.

Taidan kyl vaihtaa pois poltella jatkossa bensiiniä ja katsoa 10v päästä uudelleen tuota patteri autoilua.
Vaihda ensin 12 V akku
 
Eli täysi turhake Suomessa.

Tai ainaki pihassa pitää olla polttomoottoriauto puoleksi vuodeksi.

Omassa pitäjässä ollu 53 päivää alle -20 koko 2000 luvulla eli kahteenkymmeneenkolmeen vuoteen 😄 Oma sähkis on toiminu moitteetta. Eilen seisoi ulkona n. 8h -22 asteessa niin että sinä aikana oli yks 10km ajo ja toinen 4km ajo. Ei ongelmia ja vartin esilämmityksellä lämmin koppi. Akkua söi vitusti mutta onneks sitä on riittävästi.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Vastahan täällä muutama kk sitten vannottiin, että 8 ampeerin 1-vaihelataus riittää läpi vuoden oli sitten mökillä tai kotona. Lapin seutuvilla voi pakkaspäiviä olla hiukkasen enemmän kuin etelässä ja suattaapi tuota pakkastakin olla vähän enemmän.
Tuohan olisi oikeasti todella kova jos näin olisi, ei tarvisi infraa uusia latauksen vuoksi, eikä tarvisi jengin ostaa erillisiä latureita.

Jos löytyy pari satkua ylimääräistä niin kotimaista sähköautoa olisi kohta saatavilla.

Tritium-supersähköautoa on suunniteltu jo lähes vuosikymmen. Nyt sen tuotanto on käynnistymässä Suomessa.

af473e29b6dc80c6bb11d7d755a6316e.jpg.webp
 
Mulla on Opelin plugari ja sen saa todennäköisesti pistää paaliin tai ainakin lavetille.
Sesoi Viikon tuossa pihalla ja kun sunnuntaina lähteä sillä liikkeelle niin kaikki mahdolliset vikailmoitukset näyttöön heti kun pääsin pihasta pois.
Ei toimi neliveto, luistonesto, ajonhallinta, renkaspaineen mittaukset tai oikein mikään muukaan.
Ainoaksi vetäväksi pyörkäski jäi hanttimiehen eturengas ja sain nilkutettua sen puolilämpimään halliin.
Ajattelin että pieni sulattelu ja kuivatus voisi sen herätellä mut paskanvitut, aamulla kävin koittamassa ja edelleen enemmän punaista näytöllä kuin meidän joulukuusessa.
Onneksi vaimolla on bensa audi joka on toiminut moitteetta.

Taidan kyl vaihtaa pois poltella jatkossa bensiiniä ja katsoa 10v päästä uudelleen tuota patteri autoilua.

Mulla kävi kyllä ihan samat bensabemarin kanssa. Abs, luistonesto yms pois päältä. Seuraava päivänä ku löin tulille ei lähteny edes radio päälle, puhallin yms. Valitti jopa sähkösestä peräkoukusta. Nelikko muuttu myös takavetoseks. Ajoin sen keskustan parkkihallii sulamaa vuorokaudeks ni taas pelaa 😀
 
Vastahan täällä muutama kk sitten vannottiin, että 8 ampeerin 1-vaihelataus riittää läpi vuoden oli sitten mökillä tai kotona. Lapin seutuvilla voi pakkaspäiviä olla hiukkasen enemmän kuin etelässä ja suattaapi tuota pakkastakin olla vähän enemmän.
Tuohan olisi oikeasti todella kova jos näin olisi, ei tarvisi infraa uusia latauksen vuoksi, eikä tarvisi jengin ostaa erillisiä latureita.

Jos löytyy pari satkua ylimääräistä niin kotimaista sähköautoa olisi kohta saatavilla.

Tritium-supersähköautoa on suunniteltu jo lähes vuosikymmen. Nyt sen tuotanto on käynnistymässä Suomessa.

af473e29b6dc80c6bb11d7d755a6316e.jpg.webp
35000km takana ja oon ladannut kaiken 230v pistokkeesta 8A laturilla. 😁
 
20 asteen pakkaset on ihan iisiä näihin 30 asteen pakkasiin verrattuna. Auto starttaa kyllä hyvin mutta pikkuakun pitäisi latautua isoista akuista mutta näillä pakkasilla ei. Puoli tuntia lämpimässä ja taas latautuu. Eli joka päivä prismaan lämmittelemään autoa ja pikkuakku latauksessa. Huomisen jälkeen enää -11, kohta hellittää
Mites jos pitäisi ylläpitolaturissa jonkun aikaa niin ei tarvitsisi erikseen sitä varten Prismaan?

Hesarissa oli juttu sähköautojen toimimisesta kovilla pakkasilla ja siinä sanottiin että ylläpitolaturia voi käyttää, mutta autoa ei saa käynnistää kaapeleilla.

 
Vastahan täällä muutama kk sitten vannottiin, että 8 ampeerin 1-vaihelataus riittää läpi vuoden oli sitten mökillä tai kotona. Lapin seutuvilla voi pakkaspäiviä olla hiukkasen enemmän kuin etelässä ja suattaapi tuota pakkastakin olla vähän enemmän.
Jep, ja vaikka vuorokauden keskilämpötila saattaa olla jotaki, niin just yöllä ku auto on pihassa (latauksessa), ja aamulla ku pitäs lähteä töihin, onkin paljon kylmempää.

ja se prisman lämmin parkkihalli pikalatureineen löytyy jostain muutaman sadan kilsan päästä.

Mites jos pitäisi ylläpitolaturissa jonkun aikaa niin ei tarvitsisi erikseen sitä varten Prismaan?
Tämähän se huippusuunnittelua on! Sähköauto, jossa on latausjohto, vaatii silti ylläpitolaturin virittelyä pellin alle... Vuoden parhaat naurut! 😄😄😄
 
Tämähän se huippusuunnittelua on! Sähköauto, jossa on latausjohto, vaatii silti ylläpitolaturin virittelyä pellin alle... Vuoden parhaat naurut! 😄😄😄
Joo, on vähän erikoista. En tiedä, onko kaikissa sähköautoissa noin, mutta siitä jutusta saa kyllä tällaisen kuvan.
 
Mites jos pitäisi ylläpitolaturissa jonkun aikaa niin ei tarvitsisi erikseen sitä varten Prismaan?

Hesarissa oli juttu sähköautojen toimimisesta kovilla pakkasilla ja siinä sanottiin että ylläpitolaturia voi käyttää, mutta autoa ei saa käynnistää kaapeleilla.

Se oli viime yö ylläpitolaturissa. Tosin lämpötila nousi -25 niin rupes muutenkin lataamaan sitä taas
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom