Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
"Yleisimmin ongelmia on ollut Teslojen akselistoissa, jousituksessa ja jarruissa. Myös valovikoja esiintyy poikkeuksellisen tiheästi."

Jarrujen käyttö vähäistä ja huolto miltei olematonta, jos sitäkään= jarrut jumittaa. Ei mitenkään uutta. Vuosittainen jarruhuolto polttomoottoriautossakin jopa tuplaa jarrujen käyttöiän.

Akselisto ja alusta yleensäkin on tehokkaassa autossa kovilla. En tiedä onko Tesloissa jotenkin alimitoitettu ne, kuten esim. Passateissa oli aikoinaan? Oma mutu taasen kertoo, että nykyaikaisella tehokkaalla sähköautolla on mukava tehdä nopeita kiihdytyksiä ja sehän käy alustan päälle.

Paljon myydään vanhantekniikan autoihinki HD/vahvistettuja alustan osia... vissiin isojen ja tehokkaiden autojen ongelma aina ollut.

Voihan se olla, että Teslat on sysipaskoja vehkeitä, mutta vähän epäilen?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nykyajan syöpä, että kaikki suunnittelun ja toteutuksen kukkaset on vain ominaisuuksia ja käyttövirheitä. Ostaja/omistaja/käyttäjä on aina syyllinen jos tuote on paska. Mikä parasta, nykyisin kuluttajat itse puolustavat tätä suuntausta, ei tarvi enää firmojen itse selitellä, tai jos joutuvat selittelemään, niin ainakaan asialle ei tarvitse tehdä mitään konkreettista. Se on mitä se on.
 
Nykyajan syöpä, että kaikki suunnittelun ja toteutuksen kukkaset on vain ominaisuuksia ja käyttövirheitä. Ostaja/omistaja/käyttäjä on aina syyllinen jos tuote on paska. Mikä parasta, nykyisin kuluttajat itse puolustavat tätä suuntausta, ei tarvi enää firmojen itse selitellä, tai jos joutuvat selittelemään, niin ainakaan asialle ei tarvitse tehdä mitään konkreettista. Se on mitä se on.
Totta tuokin, mutta eihän mikään sähköllä, mekaniikalla jne. toimiva laite ole täysin huoltovapaa. Jossain vaiheessa jotain hajoaa ja ennakoivalla huollolla tuota vaihetta voidaan siirtää eteenpäin.

Ja toisaalta, kyllä käyttäjälläkin jokin vastuu täytyy olla. Meitä on niin monenlaista käyttäjää, ettei oikein millään saada kaikilla kestävää tuotetta. Tai saadaan, mutta sitten hinta on niin kova, ettei siihen monella ole varaa. Toki hintahan voidaan painaa alhaiseksikin, mutta harvassa nykyään sellaista hyväntekijää löytyy.
🤔🤔
 
Totta tuokin, mutta eihän mikään sähköllä, mekaniikalla jne. toimiva laite ole täysin huoltovapaa. Jossain vaiheessa jotain hajoaa ja ennakoivalla huollolla tuota vaihetta voidaan siirtää eteenpäin.

Ja toisaalta, kyllä käyttäjälläkin jokin vastuu täytyy olla. Meitä on niin monenlaista käyttäjää, ettei oikein millään saada kaikilla kestävää tuotetta. Tai saadaan, mutta sitten hinta on niin kova, ettei siihen monella ole varaa. Toki hintahan voidaan painaa alhaiseksikin, mutta harvassa nykyään sellaista hyväntekijää löytyy.
🤔🤔
No esim teslan virallisesti SUOSITTELEMAT huoltovälit (Teslahan lopetti viralliset vuosihuollot vuonna 2019, koska Teslan mukaan ne ovat tarpeettomia):
  • Jarrunesteen kunnon tarkistus 4 vuoden välein (vaihda tarvittaessa)**.
  • Ilmastointilaitteen kuivauspussin vaihto 4* vuoden välein.
  • Sisätilan ilmansuodattimen vaihto 2 vuoden välein (tai 3 vuoden välein, jos varusteena on HEPA- tai hiilisuodatin)
  • Puhdista ja voitele jarrusatulat vuosittain tai 12 500 mailin (20 000 kilometrin) välein, jos ajoneuvolla ajetaan suolatuilla teillä talvisin.
  • Vaihda renkaiden paikkoja aina 10 000 kilometrin välein tai kun ero urasyvyydessä on vähintään 1,5 mm sen mukaan, kumpi täyttyy ensin.

* Ilmastointilaitteen kuivauspussin vaihtovälin voi pidentää 6 vuoteen ajoneuvoissa, jotka on valmistettu noin vuosien 2017 ja 2021 välisenä aikana.

Ehkä virallinen huolto suositus ei sit tosiaan vastaa todellisuutta (auton todellista laatua/osien kestävyyttä) ja tämän lisäksi omistajat ei viitsi edes jarrujen osalta suositusta noudattaa. Pitäisikö Teslallakin sittenkin olla ihan virallinen huolto-ohjelma, joka vaatii/edellyttää vuosittaisia tarkastuksia/huoltoja takuun säilyttämikseksi? Ehkäpä.

Kumpi sit onkaan syyllinen jos auto kuluu käytössä huonoon kuntoon, varsinkin kun mahdolliset pikku viat ja kulumat jää huomaamatta ja hoitamatta kuntoon, Tesla vai auton omistaja? Väittäisin, että molemmat, mutta suurimman syyn vieritän valmistajalle.
 
No esim teslan virallisesti SUOSITTELEMAT huoltovälit (Teslahan lopetti viralliset vuosihuollot vuonna 2019, koska Teslan mukaan ne ovat tarpeettomia):
  • Jarrunesteen kunnon tarkistus 4 vuoden välein (vaihda tarvittaessa)**.
  • Ilmastointilaitteen kuivauspussin vaihto 4* vuoden välein.
  • Sisätilan ilmansuodattimen vaihto 2 vuoden välein (tai 3 vuoden välein, jos varusteena on HEPA- tai hiilisuodatin)
  • Puhdista ja voitele jarrusatulat vuosittain tai 12 500 mailin (20 000 kilometrin) välein, jos ajoneuvolla ajetaan suolatuilla teillä talvisin.
  • Vaihda renkaiden paikkoja aina 10 000 kilometrin välein tai kun ero urasyvyydessä on vähintään 1,5 mm sen mukaan, kumpi täyttyy ensin.

* Ilmastointilaitteen kuivauspussin vaihtovälin voi pidentää 6 vuoteen ajoneuvoissa, jotka on valmistettu noin vuosien 2017 ja 2021 välisenä aikana.

Ehkä virallinen huolto suositus ei sit tosiaan vastaa todellisuutta (auton todellista laatua/osien kestävyyttä) ja tämän lisäksi omistajat ei viitsi edes jarrujen osalta suositusta noudattaa. Pitäisikö Teslallakin sittenkin olla ihan virallinen huolto-ohjelma, joka vaatii/edellyttää vuosittaisia tarkastuksia/huoltoja takuun säilyttämikseksi? Ehkäpä.

Kumpi sit onkaan syyllinen jos auto kuluu käytössä huonoon kuntoon, varsinkin kun mahdolliset pikku viat ja kulumat jää huomaamatta ja hoitamatta kuntoon, Tesla vai auton omistaja? Väittäisin, että molemmat, mutta suurimman syyn vieritän valmistajalle.
Taitaa vain harva noudattaa suosituksia. Jos autossa ei kuulu kamalaa sivuääntä tai mikään varoitusvalo ei pala on kaikki kunnossa. Siihen vielä lisäksi ne autoilijat, joiden huollot on tekemättä ja vikavalot palaa. Tai sotten uuden auton huolto teetetään muualla kuin merkkihuollossa ja ihmetellään sähkö/softavikoja, jotka merkkihuollossa päivityksellä saattaisi hoitua kuntoon. Ihan tuoreimpien autojen päivityksistä ei ole tarkkaa käryä tuleeko ne OTA? Teslojen nyt ainakin.

Kyllähän se kertoo laadusta, jos autossa on huolto-ohjelma. Silloin ajatellaan myös auton käyttöikää. Huoltamattakin ajaa varmaan 50-100Tkm joka autolla.

Valmistajan suunnittelema elinkaari autollehan on varsin lyhyt.(riippuu toki merkistä, mutta entisillä laatumerkeilläkin on laskusuuntaa) Se on meidän köyhien(järkevien🤷🏼‍♂️) ongelma sitten, kun ostetaan käytettyjä autoja.
 
Kaikkea ne kiinalaiset keksii. Tämän saa turhakkeella tai täysin sähköisena 142kWh 800kW. 14 000 dollarilla löytyy lisävarusteena dronepaketti.😁

View: https://www.youtube.com/watch?v=l9ZonXw5a98

Härski ja samalla aivan törkeen hieno peli. Ovenkahvat, ei helvetti :D Dessu.

Screenshot-2023-11-28-at-23.08.41.jpg
 
Kannatetaan!

Helsinki selvittää polttomoottoriautojen kieltämistä koko pääkaupungin alueella

Tämä on kyllä Win-Win kaikille

SELVITYKSESSÄ todetaan, että Helsingin mahdollinen bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen kielto vaikuttaisi toteuttaessaan suurella voimalla koko Suomen automarkkinoihin. Esimerkiksi sähköautojen hinnat todennäköisesti nousisivat ja helsinkiläiset bensiini- ja dieselautot myytäisiin maakuntiin

Toivottavasti saataisiin vielä joku laki, joka pakottaisi random Pieksämäkeläisen Matin ostamaan jonkun Helsinkiläisen vanhan Audin ja tietty valtion määräämään hintaan.
 
Kannatetaan!

Helsinki selvittää polttomoottoriautojen kieltämistä koko pääkaupungin alueella

Tämä on kyllä Win-Win kaikille



Toivottavasti saataisiin vielä joku laki, joka pakottaisi random Pieksämäkeläisen Matin ostamaan jonkun Helsinkiläisen vanhan Audin ja tietty valtion määräämään hintaan.
Maakuntien kannattaisi lähteä tukemaan tätä täydellä voimalla, sikäli kun on äärimmäisen todennäköistä, että työpaikat ja työvoima seuraavat niitä polttomoottoriautoja sinne maakuntiin.

Sit kun Helsingissä lopulta asuisi vain vihervasureita ja mamuja, niin olisi helppoa erottaa Helsinki omaksi autonomiseksi alueeksi ja aidata irti muusta suomesta.
 
Kannatetaan!

Helsinki selvittää polttomoottoriautojen kieltämistä koko pääkaupungin alueella

Tämä on kyllä Win-Win kaikille



Toivottavasti saataisiin vielä joku laki, joka pakottaisi random Pieksämäkeläisen Matin ostamaan jonkun Helsinkiläisen vanhan Audin ja tietty valtion määräämään hintaan.

Kannatetaan jos sallitaan myös asumisessa ainoastaan suora sähkölämmitys tai maalämpö, eli "kaukolämpö" ym polttomoottori lämmitystavat kieltoon. Sähkölämmitteisen asuntoni arvo nousisi mukavasti ja näin espoolaisena kyttäisin hyviä diilejä helsinkiläisten paniikissa myytävistä polttomoottoriautoista, olisikin jo pikkuhiljaa aika vaihtaa.
 
Itellä kiinnostuksen kohteena tämä BYD:in Seal U, kävin koeajamassa ton pelkän Sealin jossa on rapiat 500 heppaa, tässä u versiossa paljon vähemmän, ja on selkeästi laiskempi, mutten halua maksaa tuon isomman version 70k hintaa, tämän mun katsoman farkun hinta pitäisi asettua neljänkympin alapuolelle.


View: https://www.youtube.com/watch?v=Zfqx-hFVVCw&ab_channel=SDADanCars


Tulee ilmeisesti vasta nyt tammikuussa Suomeen vaikka alunperin piti tulla marraskuussa, täytyy käydä vielä koeajamassa tuo U versio kun tulee, mutta vähän epäilen isoveljeä testattuani että tuossa on itelle seuraava auto. Aivan riittävä meidän perheelle, mahutaan kaikki koiraa myöden, ja vaikuttaa riittävältä normi työmatka ajoon ja satunnaisiin lomareissuihin.
 
Back
Ylös Bottom