Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä pääsen siis parkkihallissa laittaan kiinni, niin mulla ei hätää, mut jos ylistyy, niin ei noita latauspisteitä nyt lisääkään näytä tulevan.
Kyllä se tosiaan omalla p-paikalla pitää latausmahdollisuus olla. Onhan niitä myös muualla kuin kaupungissa asuvia, joilla ei (vielä) ole latausmahista kotona. En ikinä olisi hankkinut sähkistä ilman omaa latauspaikkaa.
 
Joo, siksi tuo hymiö.
Juu.

Aiheestahan oli jonpari vuotta sitten vastaava uutinen, ku automyyjä oli ostanut silloiselta, sittemmin entiseltä työnantajaltaan bemmin, jonka akustovian hinta-arvio tais olla 27 tonnia.

Kävivät kai käräjillä, tai jäi vain lautakunnan tasolle, mutta lopputulos oli kaupan purku. Silloin jo mietin, miten liikkeet tohtii ottaa näitä vaihdossa..
 
Ei ajatustakaan ajaa sähköautolla niin kauan että akkutakuu loppuu. Vaihto viimeistään 120tkm/7v, tod näk aiemmin.

Takaisinkutsussa oli jo viallisia akkumoduleita. Vaihtoivat takuuseen. En tosin tiedä mitä tarkoittaa viallinen akkumoduli kun auto toimi ihan normaalisti, latas normaalisti ja rangea normaalisti. Mikään ei muuttunu korjauksen jälkeen. Kesti kolme päivää korjata, mutta mikä siinä kun sai päästellä 2x hintavammalla sijaissähköautolla.

edit!
Yhdellä istumalla hangosta nuorgamiin -tyypit väittävät että sähköauto ei ole ekoteko ja hirveät hiilipäästöt koska lapset louhii akkumateriaalit ja kierrättäminen kamalaa, niin ei ole noin. Itse olen täysin päästötön! Sähköauton ensimmäinen ostaja on vastuussa auton valmistukseen käytettävistä päästöistä. Ja auton paaliin ajaja on vastuussa kierrättämisen päästöistä. Minä joka ajaa vähän käytetyllä ja laittaa kiertoon ennen loppua, ajaa täysin päästöttömällä autolla! Maailma pelastuu. Lataus omilla aurinkopaneeleilla ei polta kivihiiltä kulkemiseen 😄
 
Viimeksi muokattu:
ID3 aiheutti semmoisen efektin mitä ei koskaan elämäni aikana ole tapahtunut. Se oli vastemielisin auto missä olen istunut, miten voikaan olla niin luontaantyöntävä auto, penkit aivan kamalat, ratti ku polkuautossa ja tuntui että istui vakuutusyhtiön aulassa penkillä ja katseli ulos.
Tää on kyllä niin loistavasti muotoiltu tuosta ID:sta 😂 Varmasti pätevä laite ja ulkoahan se on tyylikäs 👍
 
Akkujen kuntotestit saattavat pian määrätä käytetyn sähköauton hinnan – Kuntovaihtelut saattavat olla 30 % luokkaa

Edellisen omistajan tuhoisat lataustottumukset voivat syödä auton myyntiarvosta tuhansia euroja. Karkeasti ottaen akun osuus muodostaa noin 40 prosenttia sähköauton hinnasta. Keskeistä on, kuinka hyvin sen kunnosta on huolehdittu. Sähköauton kohdalla kilometrimäärät ja ikä eivät suinkaan kerro kaikkea. Viime kädessä kaikki riippuu akun kunnosta. Edellisen omistajan tuhoisat lataustottumukset saattavat syödä auton myyntiarvosta tuhansia euroja

Nämä "tuhoisat lataustottumukset" tarkoittavat ilmeisesti pikalatauksia. Esim. Toyotan BZ4x:ssä rajoitettu määrä DC latauksia akuston kunnon säilymisen takia.

Tuo 40% kuulostaa kyllä todella korkealta etenkin, kun vasta tuli linkkarissa vastaan uutinen, jossa oli kerrottu eri sähkisten akkujen kustannuksia. Esimerkkinä siitä ID4: 8730$, Tesla model S: 12000$, Mustang E standard 6895$.
 
Nuo akkujen kustannukset oli täältä: Visualized: How Much Do EV Batteries Cost?


VCE-The-Cost-of-an-EVs-Batteries_Oct-19.jpg
 
Taattua laadottomuutta.



"Saksan katsastuskentän suurimpia puheenaiheita ovat uudet suunnitelmat sähköautojen ajoakkujen turvallisuuden systemaattisesta selvittämisestä myös erikseen testaamalla.

Suurjänniteajoakkujen kuntoa on toistaiseksi tarkkailtu Saksassakin yksinomaan vain silmämääräisesti."

Hyvä. Kotimaassakin kuulemma lommo pohjapellissä akuston kohdalla riittää hylkäysperusteeksi katsastuksessa, mutta voihan siellä silti olla piileviä riskejä...
 
Hyvä. Kotimaassakin kuulemma lommo pohjapellissä akuston kohdalla riittää hylkäysperusteeksi katsastuksessa, mutta voihan siellä silti olla piileviä riskejä...
Mä taas olen kuullut, että lommo voi aiheuttaa määräyksen tarkastuttaa akun kunto merkkihuollossa. Jos akku ok mittauksissa jne. niin leima tulee.

Onko kellään käytännön tietoutta?
 
Back
Ylös Bottom