Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
No tässä tullaankin siihen oleelliseen. Itse pistorasia voi kestääkin mekaanisesti sen 16A kuorman, mutta tuohonhan voi sit laittaa lämmitykseen auton viereen ja sit yhdellä tolpalla voi olla lähemmäs 6kW eli sellainen 26A kuormitus kerralla yhdellä tolpalla. Sähköasentajaa harvemmin kiinnostaa miettiä montako tolppaa siellä on ketjutettu, millä kaapeloitu ja mikä siellä on suojalaitteena, kun tulee tollaisen jollekin asentamaan. Sit se kestää sen mitä kestää ja huoltomies käy nostamassa sulakkeita ylös kun sulakkeet paukkuu. Tämä siis taloyhtiöissä, joissa paljon tolppapaikkoja.
Monestihan nuo kestää ylikuormaa jos vaan kaapelit pääsee jäähtymään, mutta ei se silti tee hyvää ratkaisua tuosta tolpasta IMO.
Paras vaihtoehto tollaisten boksien kanssa, että tolpat vaiheistettu ja tehty vaikka niin, että lataus yhdellä ja lämmitykset toisilla vaiheilla.
Joo, tottakai noin. Ei hyvä rasia itsellään tietenkään poista etupuolellaan olevia pullonkauloja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eihän asentajan tarvikaan miettiä, vaan suunnittelijan ja ehkä asennuksen tarkastajan.
Eli sulla ei ole hajuakaan miten homma toimii. Vai onko sulla käynyt tilanne, jossa olet tilannut vaikka sähkökiukaan/laturin/lämmitystolpan tms. asennuksen ja sieltä sit tulee sähkäri suunnittelijan tekemien papereiden kanssa tekemään asennukset, jonka jälkeen tulee sit vielä erikseen asennuksen tarkastaja? Piirtääkö vielä samalla hinnalla kuvatkin uusiksi?

Aivan eri asia jos puhutaan uudiskohteista, sinne tottakai on sähkö- ja LVI suunnitelmat jne, jonka mukaan asennukset toteutetaan tai sitten isomman latausjärjestelmän tms. toimituksessa.
 
Miksi sen lämpöpumpun pitää puhkua, jos ei oo menossa minnekään?
Vähän saman tason kysymys, kuin että tarviiko kiuasta lämmittää jos ei ole menossa saunaan?

Voi olla, että sähköautonkin omistajalle tulee eteen tilanne, jossa joutuu pakkasella lähteä ajamaan, ainakin luulisin niin ja on varmasti mukavampi ajella niin ettei ikkunat ole huurussa.
Nopea googletus kertoi, että teslan akun esilämmitys saattaa haukata 6kW, sisätilan lämmittimet 2019-> onkin alle 1kW, vanhemmissa reilu 2 kW. Pari videota aiheesta alla. Muuten on mulle ihan se ja sama jos joku on tyytyväinen 8A lataukseen. Eihän se minulta ole pois.
Ne, jotka kertoo käyttävänsä pelkkää 8A latausta täyssähköissään taitaa värittää tarinaa unohtamalla kertoa, kuin usein auto käy pikalaturissa kauppareissuilla.





View: https://youtu.be/lIg6GAKhpXI?feature=shared
 
Ne, jotka kertoo käyttävänsä pelkkää 8A latausta täyssähköissään taitaa värittää tarinaa unohtamalla kertoa, kuin usein auto käy pikalaturissa kauppareissuilla.

Mä oon kyllä värittämättä ladannu täyssähköä pelkällä 8A. Kun teen pelkkiä etätöitä niin auto laturissa päivällä kun panelit tuottaa. Tuottoisaan aikaan tulee 100km rangea 8A:lla enkä päivittäin aja edes noin paljoa. Viimeiset kaks kuukautta pärjänny tuolla vallan mainiosti. Pikalaturia oon käyttäny kolme kertaa, sillon kun ostin auton ja 560km helsingin reissulla mennen tullen. Kolmisen kertaa käynyt toisessa kaupungissa 150km päässä, mutta akku riittänyt sinne ja takas kun edellisenä päivänä laittanu latautumaan niin että lähtiessä 100%.
 
Mä oon kyllä värittämättä ladannu täyssähköä pelkällä 8A. Kun teen pelkkiä etätöitä niin auto laturissa päivällä kun panelit tuottaa. Tuottoisaan aikaan tulee 100km rangea 8A:lla enkä päivittäin aja edes noin paljoa. Viimeiset kaks kuukautta pärjänny tuolla vallan mainiosti. Pikalaturia oon käyttäny kolme kertaa, sillon kun ostin auton ja 560km helsingin reissulla mennen tullen. Kolmisen kertaa käynyt toisessa kaupungissa 150km päässä, mutta akku riittänyt sinne ja takas kun edellisenä päivänä laittanu latautumaan niin että lähtiessä 100%.
Jees. Olikos sulla mikä auto? Säilytys oli vissiin tallissa(?). Lämpimässä tallissa säilytys muuttaa tilannetta radikaalisti.
Ihan sillä, että akustohan lämmitetään riippuen autosta 15-35 (arviolta) asteeseen ennen latauksen aloitusta ja käsitykseni on, että kun pakkasta alkaa olemaan yhtään enempää (-10'C ->) menee helposti tuo 8A siihen akuston ylläpito lämmitykseen, eikä täten riitä enää lataamiseen.
Suositushan taitaa olla, että etenkin talvella täyssähkö pidetään aina kun mahdollista piuhan päässä kiinni.
 
Mä en lataa täyteen juurikaan paitsi jos olen menossa esim toiseen kaupunkiin. Muutoin päivittäinen max on 85%.
Joo arjessa 80% mullakin. Ja annan tippua 40-50% tienoille yleensä ennenku lataan. Jos kerran kaks kuussa käy pidemmällä niin silloin 100%

Jees. Olikos sulla mikä auto? Säilytys oli vissiin tallissa(?). Lämpimässä tallissa säilytys muuttaa tilannetta radikaalisti.
Ihan sillä, että akustohan lämmitetään riippuen autosta 15-35 (arviolta) asteeseen ennen latauksen aloitusta ja käsitykseni on, että kun pakkasta alkaa olemaan yhtään enempää (-10'C ->) menee helposti tuo 8A siihen akuston ylläpito lämmitykseen, eikä täten riitä enää lataamiseen.
Suositushan taitaa olla, että etenkin talvella täyssähkö pidetään aina kun mahdollista piuhan päässä kiinni.

Id3 58kw akulla ja lämpimässä tallissa +20 asteessa. Ja seisoo aina lämpimässä tallissa kun teen pelkkiä etätöitä. Ainoastaan kauppareissut/ treenit ym ulkona. Mutta talvesta ei kokemusta alkukesästä hommasin vasta.
 
Suositushan taitaa olla, että etenkin talvella täyssähkö pidetään aina kun mahdollista piuhan päässä kiinni.
no ei kyllä ole tuollaista suositusta.. esim tuolla 8A virralla tilanne tietenkin voi olla tuollainen että käytännössä joutuu noin toimimaan mutta ei ole mitään syytä talvellakaan pitää täyttä latausta akussa koko ajan..
 
Ne, jotka kertoo käyttävänsä pelkkää 8A latausta täyssähköissään taitaa värittää tarinaa unohtamalla kertoa, kuin usein auto käy pikalaturissa kauppareissuilla.
En nyt oikeastaan tiedä, miksi selvittelen omaa latausta kenellekään (enkä tiedä, miksi se ketään edes kiinnostaa), mutta enpä ole kertaakaan ladannut kauppareissulla. Tosin ei auto ole ollut mulla kuin toukokuusta alkaen, eli talvi kokematta.

Audi e-tron 55 SB, lataus 8A ainoastaan (lomareissulla latasin kolme kertaa pikasähköä). Auto katoksessa, päivittäinen ajo kuluttaa akkua 80>60%, siitä sitten latailee taas takaisin 80% ennen aamun lähtöä. Joka päivä ei edes tarvitse käyttää autoa, varsinkaan tulevana talvena, joten saa nähdä tuleeko tehokkaampaa kotilatausta ikävä. Saa tosin nähdä mihin yhtiössä päädytään noiden 11/22kW latausasemien kanssa.
 
no ei kyllä ole tuollaista suositusta.. esim tuolla 8A virralla tilanne tietenkin voi olla tuollainen että käytännössä joutuu noin toimimaan mutta ei ole mitään syytä talvellakaan pitää täyttä latausta akussa koko ajan..
kuka puhui täydestä latauksesta? Ylläpito latauksesta puhuttiin.

Teslan sivuilta :
Your Tesla vehicle is designed to maintain its battery over time, and will not overcharge when plugged in for an extended period. For that reason, when you’re away from home, we always recommend leaving your vehicle plugged in.
Ja tuo ohjeistus ei koske edes kylmiä kelejä vaan ylipäätään säilytystä.

Talvikauden ohjeistusta:
If you’re not Supercharging and will just be going home, make sure to plug in as soon as you get home and leave it that way. Tesla recommends keeping your model plugged in to keep the battery warm when not in use. There’s no need to worry about damaging your battery if you leave it plugged in for an extended period.
Lähde:
Tesla Cold Weather Charging Guide

Mutta voidaan me sopia ettei tuollaista ohjeistusta ole, kun selvästi herättää tunteita.
 
kuka puhui täydestä latauksesta? Ylläpito latauksesta puhuttiin.

Teslan sivuilta :

Ja tuo ohjeistus ei koske edes kylmiä kelejä vaan ylipäätään säilytystä.

Talvikauden ohjeistusta:

Lähde:
Tesla Cold Weather Charging Guide

Mutta voidaan me sopia ettei tuollaista ohjeistusta ole, kun selvästi herättää tunteita.
no ei herätä tunteita sen kummemmin, käsitin vain väärin tuon "aina kun mahdollista piuhan päässä kiinni"..

ylläpitolataus tietenkin voi olla fiksua mutta ei kaikissa sähkäreissä esim ole tuota akuston lämmitystä jonka vuoksi pitää piuhan päässä kiinni.. ja mahdollisuus tuohon fiksuun ylläpitolataukseenkin tietenkin riippuu autosta ja laitteista jotka käytössä..
 
Mun sähkärissä ei oo akun lämmitystä, mulla ei oo tallia joten auto on ulkona kesät talvet. Lataan sillä auton mukana tulleella schukolaturilla. En pidä autoa talvella piuhassa koko aikaa, lataan 2-3 kertaa viikossa 80%.
Töissä lataan lämpötolpasta 2 h jolloin laitan sisätilan lämmityksen (ilp).
Lataan pikalaturissa vasta kun tarvin ladata matkalla.
 
kuka puhui täydestä latauksesta? Ylläpito latauksesta puhuttiin.

Teslan sivuilta :

Ja tuo ohjeistus ei koske edes kylmiä kelejä vaan ylipäätään säilytystä.

Talvikauden ohjeistusta:

Lähde:
Tesla Cold Weather Charging Guide

Mutta voidaan me sopia ettei tuollaista ohjeistusta ole, kun selvästi herättää tunteita.
No nyt mä ymmärrän, tää on taas Teslakuskin keskustelua.

Aika paljon hallaa tekee sähköautoilun imagolle tämmöinen teslakuskikeskustelu, jossa tyyli on…. no, rasittavaa.

Ihmeellistä vääntöä täysin epäoleellisista aiheista.

P.S. Ei tietenkään koske läheskään kaikkia teslisteja.
 
ylläpitolataus tietenkin voi olla fiksua mutta ei kaikissa sähkäreissä esim ole tuota akuston lämmitystä jonka vuoksi pitää piuhan päässä kiinni.. ja mahdollisuus tuohon fiksuun ylläpitolataukseenkin tietenkin riippuu autosta ja laitteista jotka käytössä..

Tämä onkin mielestäni selvä puute etenkin alkupään täyssähköissä. Nissan ariya tais saada itse napista esilämmityksen päälle ilman, että tarvii reittiä etukäteen syöttää järjestelmään. Myös lämpöpaketin puuttuminen on aika erikoinen ominaisuus, muutamia vuosia sitten hinnat alkaen malleissa. Yksi tuttu sanoi joutuvansa kovilla pakkasilla lämmittämään käsiä perseen alla ajaessa, koska auto oli niin kylmä 😁
 
No nyt mä ymmärrän, tää on taas Teslakuskin keskustelua.

Aika paljon hallaa tekee sähköautoilun imagolle tämmöinen teslakuskikeskustelu, jossa tyyli on…. no, rasittavaa.

Ihmeellistä vääntöä täysin epäoleellisista aiheista.

P.S. Ei tietenkään koske läheskään kaikkia teslisteja.
En nyt käsitä miten tämä tehon määrä tai akuston esilämmitys olisi vain teslan omistavien juttuja. Tuleeko 8A laturista enemmän tehoa vaikka VAG:n täyssähköön? Onko akkumateriaali niin erilaista, ettei pohjolan olosuhteissa akkua tarvi esilämmittää muissa kuin Teslan vehkeissä?

Luulisi lataustehon olevan hyvinkin oleellinen asia sähköautoilussa, mutta saatan olla väärässä.
 
En nyt käsitä miten tämä tehon määrä tai akuston esilämmitys olisi vain teslan omistavien juttuja. Tuleeko 8A laturista enemmän tehoa vaikka VAG:n täyssähköön? Onko akkumateriaali niin erilaista, ettei pohjolan olosuhteissa akkua tarvi esilämmittää muissa kuin Teslan vehkeissä?

Luulisi lataustehon olevan hyvinkin oleellinen asia sähköautoilussa, mutta saatan olla väärässä.
Teslakuskit vääntävät jostain ”ei voi elää pelkällä 8A latauksella, blaah, blaah”. Teho, akusto, latausteho. (Ihme kun ei plaidin kiihtyvyyttä tuotu mukaan)

Joo, kyllä muutkin kuin Teslakuskit ymmärtävät nämä asiat, mutta kun se auto on auto. Ei uskonto.

Muut pärjäävät millä latauksella pärjäävät eivätkä varsinkaan syytä muita valehtelusta. Ja ajellaan tyytyväisinä.

Kun ei vaan tippakaan kiinnosta tommonen täysin älytön vääntö. Jankkasitko bensa-aikana kaikilta milloin tankkaavat, miten tankkaavat….?
 
Teslakuskit vääntävät jostain ”ei voi elää pelkällä 8A latauksella, blaah, blaah”. Teho, akusto, latausteho. (Ihme kun ei plaidin kiihtyvyyttä tuotu mukaan)

Joo, kyllä muutkin kuin Teslakuskit ymmärtävät nämä asiat, mutta kun se auto on auto. Ei uskonto.

Muut pärjäävät millä latauksella pärjäävät eivätkä varsinkaan syytä muita valehtelusta. Ja ajellaan tyytyväisinä.

Kun ei vaan tippakaan kiinnosta tommonen täysin älytön vääntö. Jankkasitko bensa-aikana kaikilta milloin tankkaavat, miten tankkaavat….?
Ei voi kyllä käsittää miten voi mennä noin tunteisiin. Mun puolesta lataa vaikka AA pattereilla omaa autoa. Ei se sitä faktaa muuta mihinkään, että 8A ei yhtään kovemmalla pakkasella lataa juurikaan akkua. Kannattaa mennä vänkäämään sinne taloyhtiön kokoukseen, että suko lataus riittää eikä niitä 11kW tarvita mihinkään.
Mun osalta tää oli tässä
 
Ei voi kyllä käsittää miten voi mennä noin tunteisiin. Mun puolesta lataa vaikka AA pattereilla omaa autoa. Ei se sitä faktaa muuta mihinkään, että 8A ei yhtään kovemmalla pakkasella lataa juurikaan akkua. Kannattaa mennä vänkäämään sinne taloyhtiön kokoukseen, että suko lataus riittää eikä niitä 11kW tarvita mihinkään.
Mun osalta tää oli tässä
Ei hyvää päivää, mitä tunnelinäköä. Ei kellään muulla mennyt tunteisiin kuin sulla (mainitsit jo pariin kertaan tämän tunteisiin menon, pitäiskö katsoa peiliin?)

Etkä näköjään osaa edes lukea. Sanoin, että yhtiössä harkinnassa toi 11kW. En mitään omasta kannastani. Otan heti nopeamman latauksen jos päätös on sen suuntainen. Nyt kuitenkin olen päässyt liikkeelle etanalatauksella.

Mielellään näen, että nollakeskustelu 8A lataamisesta loppuu ja keskitytään järkevään sähköautokeskusteluun. (y)
 
Back
Ylös Bottom