Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
käsitin tästä kommentista "Mietityttää, kun kuitenkin iso auto kyseessä, ni mitenhän se käyttäytyy takavedolla" ettei takaveto maistu.
Sit ihmettyy vielä tuo, että jos Polestar on liian pieni, mutta Ioniq 5 onkin sit tarpeeksi iso vaihtoehdoksi.
Model Y ja Ioniq 5 on sisätiloiltaan ihan eri kokoluokan autoja kuin Polestar 2, joka on ahtaampi kuin Model 3.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli noista tiloista mieleen, että tuo ID.4 on kyllä jonkinlainen optinen harha 😁
Näyttää ulospäin pienemmältä kuin edellinen auto (Outlander PHEV), mutta sisätilat on kuitenkin väljemmät. Tavaratila about saman kokoinen molemmissa.
 
Tesla Y omistajilta kysyn vielä, että auto kun ei ole sisätilaltaan hiljaisimmasta päästä (ainakaan koeajoni mukaan), niin oletteko huomanneet tämän "meluisuuden" haitanneen pitkässä juoksussa? Ja yleinen kyseinen Tesla omistajille, joilla on lapsia, niin onko lasikatto kuinka hyvin mielestänne blokannu kesällä auringon takapenkillä istuvalta pikkuihmiseltä?

Oon vain Y:n koeajaja mutta tosiaan ihan innoissaan menin koeajamaan noin vuosi sitten. Auto oli kitkoilla varustettu, joten rengasmelusta ei ollut kyse mutta jäi ihan muutamaan kilometriin koeajo, koska oli niin kova sellanen matalataajuuksinen korin joku ominaistaajuusääni, josta heti tiesi, että tois paljon henkistä kuormitusta ajaessa. Toisaalta puoliso ei huomannut sitä ollenkaan ennen kuin kuvailin asiaa. Myös moottorien äänet oli paria kertaluokkaa Model 3:sta kovemmat, herätti paljon ihmetystä kyllä.

Päädyin Model 3 Performanceen, en oo sen ostamisen jälkeen haikaillut Ytä hetkeäkään. Tilat siinä oli se houkutin aiemmin, mutta kolmosessa on kyllä hyvin tavaratilaa JA matkustajilla on myös mielestäni vallan hyvin tilaa.

Lasikatto blokkaa kyllä auringon kirkkauden silmien kannalta mutta auton ainoa miinuspuoli on juuri tuo katto -> sisätilan lämpötilan hallinta edellyttää säätelyä jos yhtäkkiä pilvet vetäytyy tai ajat jostain metsän siimeksestä täysaurinkoon kesällä. Ehkä ilmastointi automaattiasennossa pärjäis hiukan paremmin, mutta itse haluan pitää puhalluksen voimakkuuden aina vakiona ja säädellä vain tuloilman lämpötilaa. Lämpötilat siis pysyy hallinnassa, mutta jos ei koskis säätimiin ollenkaan, puhallus ois manuaaliasetuksella JA auringon intensiteetti vaihtelee niin silloin sisätilan lämpötila vaihtelee kyllä voimakkaasti verrattuna aiempiin autoihini (joissa ei oo lasikattoa ollut, kattoikkunoita kylläkin).

Ajomelu mun ajallisesti lähellä toisiaan ajamissa sähköautoissa järjestyksessä hiljaisimmasta meluisimpaan: Volvo C40, BMW i3, Tesla Model 3, Tesla Model Y.
 
Oon vain Y:n koeajaja mutta tosiaan ihan innoissaan menin koeajamaan noin vuosi sitten. Auto oli kitkoilla varustettu, joten rengasmelusta ei ollut kyse mutta jäi ihan muutamaan kilometriin koeajo, koska oli niin kova sellanen matalataajuuksinen korin joku ominaistaajuusääni, josta heti tiesi, että tois paljon henkistä kuormitusta ajaessa. Toisaalta puoliso ei huomannut sitä ollenkaan ennen kuin kuvailin asiaa. Myös moottorien äänet oli paria kertaluokkaa Model 3:sta kovemmat, herätti paljon ihmetystä kyllä.

Päädyin Model 3 Performanceen, en oo sen ostamisen jälkeen haikaillut Ytä hetkeäkään. Tilat siinä oli se houkutin aiemmin, mutta kolmosessa on kyllä hyvin tavaratilaa JA matkustajilla on myös mielestäni vallan hyvin tilaa.

Lasikatto blokkaa kyllä auringon kirkkauden silmien kannalta mutta auton ainoa miinuspuoli on juuri tuo katto -> sisätilan lämpötilan hallinta edellyttää säätelyä jos yhtäkkiä pilvet vetäytyy tai ajat jostain metsän siimeksestä täysaurinkoon kesällä. Ehkä ilmastointi automaattiasennossa pärjäis hiukan paremmin, mutta itse haluan pitää puhalluksen voimakkuuden aina vakiona ja säädellä vain tuloilman lämpötilaa. Lämpötilat siis pysyy hallinnassa, mutta jos ei koskis säätimiin ollenkaan, puhallus ois manuaaliasetuksella JA auringon intensiteetti vaihtelee niin silloin sisätilan lämpötila vaihtelee kyllä voimakkaasti verrattuna aiempiin autoihini (joissa ei oo lasikattoa ollut, kattoikkunoita kylläkin).

Ajomelu mun ajallisesti lähellä toisiaan ajamissa sähköautoissa järjestyksessä hiljaisimmasta meluisimpaan: Volvo C40, BMW i3, Tesla Model 3, Tesla Model Y.
Joo itsekin petyin suuresti koeajoon. Kun sain tiedon, että Ioniq 5 toimitus siirtyy Q3/2024 ja Tesla Model Y:n saisi 2-3 kk:ssa ja hintakin on tippunut alle Ioniqin, niin innostuin kunnes menin ja kokeilin. Vaikka käyttöedun verotusarvo kuukaudessa on jopa 30-50 € vähemmän kuin Ioniqin, niin MY:n melutason ja kovan jousituksen takia taidan mielummin odottaa tuota Ioniqia. Nihkeä tilanne vaan siinä mielessä, että perheemme koko kasvaa ja nykyinen autoni jää aika pieneksi sisätiloiltaan. Vuoden toimitusviive Ioniqissa ei tullut hyvään paikkaan.

Mutta eipä nämä nyt niin suuria huolia ole. On asiat aika hyvin, ku joutuu punnitsemaan millä 50-60 tonnin sähköautolla sitä ajelis. Siitä huolimatta kyllä tässä joutuu vähän miettimään, että rupeeko se MY:n hankinta vituttamaan jos nyt siihen päätyisin. Leasingsopimus on toki vain 3 vuotta eli kai noiden haittapuolien kanssa pystyy sen aikaa elämään.
 
Tesla model Y LR sai just uuden pehmeämmän alustan. Performance on edelleen perhanan kova.


View: https://youtu.be/LpwctWk9KxE

Elon Musk näköjään jo syksyllä puhunut näistä 2023 mallin uudistuksista ja tää video on pari kk vanha, joten ilmeisesti kyseiset uudistukset on jo tuotannossa. Vähän silti mietityttää, että kannattaako sitä autoa tilata vielä kun sanoivat toimitusajaksi vain n. 1-2 kuukautta, koska sehän tarkoittaa että jos nyt hankit, niin saat auton joka on valmistettu jo joitain kuukausia sitten. Ei ne 1-2 kuukaudessa ehdi rakentaa autoa nollasta ja toimittaa sitä Suomeen luovutettavaksi. Olisi aika nihkeetä, jos nyt tilaisi auton ja saisi muutama kuukausi sitten valmistuneen version, jossa näitä muutoksia ei vielä ole. Eikö nää Suomessa myytävät Teslat tuu Kiinasta? Tehtaat myös Saksassa ja Jenkeissä, joten olisi mielenkiintoista tietää onko kaikkien tehtaiden versioissa sama aikataulu uudistuksien suhteen.

Soitin Teslan myymälään Vantaalle ja kysyin, että onko viime viikolla koeajamani Model Y sitä vanhaa mallia vai uutta 2023, niin myyjä ei osannut vastata. Sanoi vaan, että "on toi meillä tossa jonku aikaa jo ollu".
 
Elon Musk näköjään jo syksyllä puhunut näistä 2023 mallin uudistuksista ja tää video on pari kk vanha, joten ilmeisesti kyseiset uudistukset on jo tuotannossa. Vähän silti mietityttää, että kannattaako sitä autoa tilata vielä kun sanoivat toimitusajaksi vain n. 1-2 kuukautta, koska sehän tarkoittaa että jos nyt hankit, niin saat auton joka on valmistettu jo joitain kuukausia sitten. Ei ne 1-2 kuukaudessa ehdi rakentaa autoa nollasta ja toimittaa sitä Suomeen luovutettavaksi. Olisi aika nihkeetä, jos nyt tilaisi auton ja saisi muutama kuukausi sitten valmistuneen version, jossa näitä muutoksia ei vielä ole. Eikö nää Suomessa myytävät Teslat tuu Kiinasta? Tehtaat myös Saksassa ja Jenkeissä, joten olisi mielenkiintoista tietää onko kaikkien tehtaiden versioissa sama aikataulu uudistuksien suhteen.

Soitin Teslan myymälään Vantaalle ja kysyin, että onko viime viikolla koeajamani Model Y sitä vanhaa mallia vai uutta 2023, niin myyjä ei osannut vastata. Sanoi vaan, että "on toi meillä tossa jonku aikaa jo ollu".

Kävin koeajamassa eilen ja myyjä sanoi että ihan just tullu koeajoauto uutta mallia ja uudella pehmoisemmalla alustalla (kun kysyin). Vertailukohtaa mulla ei ole, eka sähkärikoeajo. Ihan hyvä alusta ja jousitus. Mutta rengasmelua oli jonkin verran. Ei mitään kamalaa jyristystä, mutta sellasta mietoa rallatusta jo pienemmiläkin nopeuksilla. 5-sarja ja X3 pemariin tottuneelle ei ihan premium siinä suhteessa. Muuten olin tosi positiivisesti yllättynyt, suurin pelko oli että onko ihan kamala fiilis kun ei ole nenän edessä mittareita ja padia pitää räplätä että mikään toimii, mutta eihän se niin menny. Nopeuden näkee padin kulmasta ja kyllä siinä numerot vilisti melkoista tahtia tolla long rangellakin. Mitäkä muuta nyt sähköautossa tarttee nenän edessä olla? Äänikomennot toimii (tosin ameriikaksi) ja padi on looginen jos siihen tarttee koskea. Positiivinen fiilis jäi ja auton sisusta oli paljon miellyttävämpi katella kuin ennakkoluulo oli ja ulkonäkökin itse asiassa. Hinta/latusuhde kyllä kohdillaan.
 
Täytyyhän niitä veroja jollain saada kerättyä, että maailman kärkimaa verotuksessa vois vielä enemmän hassata verotuloja vaikka nyt esim. kehitysapuun.
Tämä siis mikäli liikenteen päästöjä ei saada leikattua tarpeeksi 2030 mennessä.

Mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat” –  Kilometriverolle vahva tuki puoluejohtajilta

”Nykyisin kerätään polttoaineveron kautta merkittävä osa valtion kassaan tuloja. Jos me emme luo tähän tilalle mitään muuta, niin meidän kassastamme katoaa ihan valtavasti rahaa”, Marin sanoi.
Toivottavasti saadaan pitää Sannuli vallan kahvassa mahdollisimman pitkään niin voidaan vetää jotain ennätyksiä CO2 hyvesignaloinnin suhteen.
Miten olisi vaikka negatiiviseksi CO2 päästöjen suhteen vuoteen 2035 mennessä, eikä pelkästään liikenteen osalta vaan ihan koko kansan osalta 🥰
 
Täytyyhän niitä veroja jollain saada kerättyä, että maailman kärkimaa verotuksessa vois vielä enemmän hassata verotuloja vaikka nyt esim. kehitysapuun.
Tämä siis mikäli liikenteen päästöjä ei saada leikattua tarpeeksi 2030 mennessä.

Mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat” –  Kilometriverolle vahva tuki puoluejohtajilta


Toivottavasti saadaan pitää Sannuli vallan kahvassa mahdollisimman pitkään niin voidaan vetää jotain ennätyksiä CO2 hyvesignaloinnin suhteen.
Miten olisi vaikka negatiiviseksi CO2 päästöjen suhteen vuoteen 2035 mennessä, eikä pelkästään liikenteen osalta vaan ihan koko kansan osalta 🥰
Ajat 30 tonnia vuodessa stadissa bensalla, niin maksat eka vitusti bensasta veroa, sitten maksat vielä 3000 euroa vuodessa ajoista veroa. Ja kaikki tämä että saadaan elätettyä mamuja.
 
Kiinalainen BYD on tulossa Suomeen.


Han ja Tang ovat kieltämättä mielenkiintoisia malleja. Lataus vaan aika hidas, sekä DC- että AC-lataus. Muuten speksit on hyvät ja etenkin sisusta on hieno.
 
Onko tossa joku tekninen juttu, vai mikä tää vammainen sähköautojen kehitys on? On kahdenlaisia sähköautoja, todellisia lussuja pikkuautoja kuten Leaf jne, sitten hirvee skippi ja seuraavat tehokkaat autot on sitten vitun laivoja, monta metriä pitkiä edustusluokan saatanan kalliita autoja. Missä ihmeessä on GTI, RS, AMG luokan hatchbackien kokoiset tehokkaat sähköautot? Vaatiiko se niin ison akun ettei tehoa saada pienempään tilaan?

Ajatelkaa nyt 1M BMW, Rs3 Audi, R Golf sähköisenä, missä helevetissä ne on?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän siitä välistä löytyy Hyundai Kona, Pösö 2008, DX3 crossback, Opel Mokka, jne. Sitten tehokkaammista autoista esim E-Mustang tai Tesla model S Plaid, jotka eivät kai ole möhkäleitä kumpikaan.

Käsittääkseni sähköautot nähtiin aluksi nurkka-ajoon soveltuvina kauppakasseina - missä ne kai ovatkin parhaimmillaan - mutta jos kysyntää on niin varmaan markkinamies keksii laajentaa tarjontaa.
 
Back
Ylös Bottom