Oon vain Y:n koeajaja mutta tosiaan ihan innoissaan menin koeajamaan noin vuosi sitten. Auto oli kitkoilla varustettu, joten rengasmelusta ei ollut kyse mutta jäi ihan muutamaan kilometriin koeajo, koska oli niin kova sellanen matalataajuuksinen korin joku ominaistaajuusääni, josta heti tiesi, että tois paljon henkistä kuormitusta ajaessa. Toisaalta puoliso ei huomannut sitä ollenkaan ennen kuin kuvailin asiaa. Myös moottorien äänet oli paria kertaluokkaa Model 3:sta kovemmat, herätti paljon ihmetystä kyllä.
Päädyin Model 3 Performanceen, en oo sen ostamisen jälkeen haikaillut Ytä hetkeäkään. Tilat siinä oli se houkutin aiemmin, mutta kolmosessa on kyllä hyvin tavaratilaa JA matkustajilla on myös mielestäni vallan hyvin tilaa.
Lasikatto blokkaa kyllä auringon kirkkauden silmien kannalta mutta auton ainoa miinuspuoli on juuri tuo katto -> sisätilan lämpötilan hallinta edellyttää säätelyä jos yhtäkkiä pilvet vetäytyy tai ajat jostain metsän siimeksestä täysaurinkoon kesällä. Ehkä ilmastointi automaattiasennossa pärjäis hiukan paremmin, mutta itse haluan pitää puhalluksen voimakkuuden aina vakiona ja säädellä vain tuloilman lämpötilaa. Lämpötilat siis pysyy hallinnassa, mutta jos ei koskis säätimiin ollenkaan, puhallus ois manuaaliasetuksella JA auringon intensiteetti vaihtelee niin silloin sisätilan lämpötila vaihtelee kyllä voimakkaasti verrattuna aiempiin autoihini (joissa ei oo lasikattoa ollut, kattoikkunoita kylläkin).
Ajomelu mun ajallisesti lähellä toisiaan ajamissa sähköautoissa järjestyksessä hiljaisimmasta meluisimpaan: Volvo C40, BMW i3, Tesla Model 3, Tesla Model Y.