Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä laskenut järkevyyttä ostaa sähköauto. Vaatimukset: vähintään D-segmentin auto, neliveto ja vetomassa 1500kg. Ollut mielessä Tesla Y. Auto maksaa reiluu 55k€, omasta autosta saa vaihdossa about 15 k€, erotus 40 k€. Vuositasolla polttaineisiin 3500 €, diesel + käyttövero 800 € vuodessa. Kuukausieräksi 60kk maksuajalla 500 €, viimeinen erä 20 k€. Mun logiikalla tämä ei ole millään tavalla kannattavaa, jos asiaa katsoo pelkästään taloudelliselta kantilta. Kylläkin kun naapurin Model S sai kenkiä niin onhan se mukavaa ku autossa on ruutia :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Uskaltaisikohan joku ihan omakohtaisesti kertoa, että mikä juuri häntä niin kaihertaa näissä sähköautoissa? Katsokaapa vaikka, jos Facebookissa tulee vastaan uutinen mikä käsittelee sähköautoja, niin sen reaktiot on täynnä nauruhymiöitä ja kommentit täynnä sähköautovastaisuutta. Tai vähintäänkin joku on kertomassa, että ei ikinä osta sähköautoa, tai ostaa sitten kun sillä pääsee talvella Suomen päästä päähän ja takaisin ilman välilatausta. Ihan oikeasti, ketään ei kiinnosta, että sä et halua sähköautoa, mutta jostain syystä se on aivan pakko tulla kertomaan. Ja jos nykyisten sähköautojen kantama ei riitä sun ajoihin, niin selvästi sähköauto ei ole ainakaan vielä sulle sopiva kulkine. Ei sitä tarvitse tulla erikseen kertomaan, että sähköautot on ihan paskoja, koska niiden kantama ei riitä sun ajoihin.

Ja miten monelle oikeasti sähköauton kantama ei riitä? Niitä on kourallinen koko Suomessa, jotka ajaa niin paljon, että sähköauton lataaminen olisi kohtuuton haitta. Minä esimerkiksi en ole koko elämässäni ajanut autolla yli 500 km siivua yhden kokonaisen päivän aikana. Ja toikin oli poikkeus, yksi kerta. Pisimmät kohtuu säännölliset ajot on 250 km päivässä, mikä toistuu ehkä viisi kertaa vuodessa. Tuo menee lähes millä tahansa sähköautolla. Jos ajaisin kerran vuodessa Lappiin lomalle, niin en pitäisi pientä välilataussuunnittelua kovin suurena haittana. Tai auton vuokraamista.

Yksikin uutinen käsitteli tätä Teslan hintojen laskua, niin jotkut oli saanut siitäkin jotain omituista vahingoniloista mielihyvää nauruhymiöiden määrästä päätellen. Ja kommentit oli taas täynnä sitä vanhaa tuttua paskaa, mikä ei liittynyt itse uutiseen millään tavalla. Ihmisillä on kyllä todella omituinen tarve tuoda mielipiteensä esille, vaikka sitä ei kukaan edes kysy. Ja omituinen tarve tehdä tällaisia vastakkainasetteluita, että polttomoottoriauto hyvä, patteriauto paska. Kuulin jo sellaisenkin termin kuin sähköautouskovainen. Ihan kuin liikkumistapa olisi joku uskonto tai kilpailu. Missä on polkupyöräuskovaiset tai joukkoliikenneuskovaiset? Miksi tällaisia termejä ei keksitä?
 
En minäkään ymmärrä sitä, kun porukka aina dumaamassa sähköautoja. Mutta lienee se ärsytys sähköautoja kohtaan kumpuaa ainakin osittain siitä, että ne ei aidosti olisi polttomoottorivehkeille kilpailukykyisiä, mikäli niitä ei verotuksella suosittaisi. Toinen tekijä se, että niitä pidetään yleisesti jonain maailmanpelastajina, mikä taas ei kestä minkäänlaista kriittistä tarkastelua ainakaan nykytekniikalla. Sitten sitä turhautumista puretaan, kukin tavallaan.
 
mikä juuri häntä niin kaihertaa näissä sähköautoissa

olettaisin että omat rahat ei riitä sähköauton ostoon ja kun sähkiksellä sitten vielä pääsee edullisemmin taittamaan kilometrejä..? voihan jollakin taustalla olla "aito huoli" ettei ihan niin vihreitä ole kuin annetaan ymmärtää tai valtion tuputus ja tuet sähköautoille..

itseä kaihertaa se kun tilattua sähkistä ei vain kuulu..
 
Ei noi kauaa ole edullisia, valtio kyllä kuittaa bensaveron putoamisen ja sähköautoilla on pian yhtä kallista ajaa mitä V8 bensalla. Autoilu ei Suomessa halvemmaksi tule koskaan siksi koska sitä on hyvä verottaa rankasti, ilman ei pärjätä näillä etäisyyksillä. Ja jos kaikki poistaa autot, niin julkisen liikenteen hinta nousee infernaalisesti ja metromatkasta saa maksaa vähintään sen 20 euroa / kerta.

Mä tosin vaihdan bemarin koko sähköön kun polttomoottori käynnistyy ehkä kerran viikossa. Ja joku käytännöllinen kippo vaan alle, alkaa vituttaan maksaa autoilusta maassa, jossa se on isoimpia rahastuksen kohteita.
 
En minäkään ymmärrä sitä, kun porukka aina dumaamassa sähköautoja. Mutta lienee se ärsytys sähköautoja kohtaan kumpuaa ainakin osittain siitä, että ne ei aidosti olisi polttomoottorivehkeille kilpailukykyisiä, mikäli niitä ei verotuksella suosittaisi. Toinen tekijä se, että niitä pidetään yleisesti jonain maailmanpelastajina, mikä taas ei kestä minkäänlaista kriittistä tarkastelua ainakaan nykytekniikalla. Sitten sitä turhautumista puretaan, kukin tavallaan.
Vähän saman tapaista itsekin ajattelin. Reaktio siihen tyrkytykseen/pakotukseen kun puolet kansasta ajelee jollain muutaman tonnin ruosteläjällä ja hallitus meinaa, että nämä sujuvasti vaihtavat lähivuosina autoon jonka hinta on kymmenkertainen vanhaan verrattuna (2k€ - 5k€ rutku -> 20k€ - 50k€ "maailmanpelastaja"). Toki mukaan mahtuu aina trollejakin.
 
Ei noi kauaa ole edullisia, valtio kyllä kuittaa bensaveron putoamisen ja sähköautoilla on pian yhtä kallista ajaa mitä V8 bensalla. Autoilu ei Suomessa halvemmaksi tule koskaan siksi koska sitä on hyvä verottaa rankasti, ilman ei pärjätä näillä etäisyyksillä. Ja jos kaikki poistaa autot, niin julkisen liikenteen hinta nousee infernaalisesti ja metromatkasta saa maksaa vähintään sen 20 euroa / kerta.

Mä tosin vaihdan bemarin koko sähköön kun polttomoottori käynnistyy ehkä kerran viikossa. Ja joku käytännöllinen kippo vaan alle, alkaa vituttaan maksaa autoilusta maassa, jossa se on isoimpia rahastuksen kohteita.
juu, valtio tulee pitämään huolen siitä ettei autoilusta kerätyt verot kokonaisuudessa pääse laskemaan..
 
Vähän saman tapaista itsekin ajattelin. Reaktio siihen tyrkytykseen/pakotukseen kun puolet kansasta ajelee jollain muutaman tonnin ruosteläjällä ja hallitus meinaa, että nämä sujuvasti vaihtavat lähivuosina autoon jonka hinta on kymmenkertainen vanhaan verrattuna (2k€ - 5k€ rutku -> 20k€ - 50k€ "maailmanpelastaja"). Toki mukaan mahtuu aina trollejakin.

No tämähän se syy on suurimmaks osaks. Suomessa taitaa olla kaikista vanhin autokanta verotuksen takia. Mut kyllä tuolla riittää noita oman sähköauton kehujiakin jotka vittuilee ku porukalla ei ole varaa ostaa niitä. Yks oli pakko estää faces ku se jankkas joka paikassa hänen bmw i3 ylivertaisuutta aivan saatanan makea kapistus (ekana tulee mieleen r2-d2 roskapönttö) ja muut oli köyhiä ja i3 ei ole edes kallis kapistus. Siitä kun porukalle hänelle mainitsi et aivan täys apina ni lähti henkseleistä irti ja spämmäs tekstiä aivan perkeleesti ja itkunauruhymiöitä suols joka paikkaan. Mullekki kelpais sähkö vaikka se ei autolta kuulostakkaan mut ainoo mikä miellyttäs silmää on tuo i4 m50 mut ei näillä palkoilla osteta niin sillo ajetaan jollain muulla. Vaikka kilometrejä ei tule ku 15-20tkm vuodessa niin rumaa autoa en itelleni hommaa
 
Reilu kuukausi nyt ajettu ID.4:llä ja vaikka se ei sitä kehityksen terävintä kärkeä edusta ja paljon on kritiikkiä saanut, niin itse olen ollut todella tyytyväinen. Erinomainen auto ajaa ja tehoa on omaan tarpeeseen enemmän kuin tarpeeksi. Kotona 11kw latausasema, niin aika vaivatonta on elämä tuon kanssa.
Mitsubishi Outlander PHEV oli muuten myös omaan käyttöön oikein hyvä kulkuväline, mutta kyllä siinä aika nopeasti ajoakku tyhjeni ja pakkaskeleillä oli täysin mahdotonta ajaa pelkällä sähköllä (ilman vastusvirityksiä).

Outlanderiin verrattuna tuo ID4 on todella nykyaikainen high tech laite, joten ihan hyvä vaihto oli. Paljon hyviä ominaisuuksia, joita ei ole aiemmin kaivannut, mutta nyt osaa arvostaa. Niin kuin vaikkapa lämmitettävä tuulilasi ja ratinlämmitys.
 
Reilu kuukausi nyt ajettu ID.4:llä ja vaikka se ei sitä kehityksen terävintä kärkeä edusta ja paljon on kritiikkiä saanut, niin itse olen ollut todella tyytyväinen. Erinomainen auto ajaa ja tehoa on omaan tarpeeseen enemmän kuin tarpeeksi. Kotona 11kw latausasema, niin aika vaivatonta on elämä tuon kanssa.
Mitsubishi Outlander PHEV oli muuten myös omaan käyttöön oikein hyvä kulkuväline, mutta kyllä siinä aika nopeasti ajoakku tyhjeni ja pakkaskeleillä oli täysin mahdotonta ajaa pelkällä sähköllä (ilman vastusvirityksiä).

Outlanderiin verrattuna tuo ID4 on todella nykyaikainen high tech laite, joten ihan hyvä vaihto oli. Paljon hyviä ominaisuuksia, joita ei ole aiemmin kaivannut, mutta nyt osaa arvostaa. Niin kuin vaikkapa lämmitettävä tuulilasi ja ratinlämmitys.
Kauan kestää lataa akku täyteen himassa?
 
Kauan kestää lataa akku täyteen himassa?
0-100 olisi suunnilleen 7h, mutta mä yleensä lataan siinä vaiheessa kun on noin 20% jäljellä ja lataan ainoastaan 80% asti (paitsi jos on pidempi reissu tiedossa, silloin 100%). Siinä menee 3,5-4h.

Edit:
Tuossa on tämän hetken range arvaus. Tuo tietysti elää monen asian seurauksena, mutta kyllä tuolla talvellakin ihan hyviä pätkiä vetää ilman lataamista.
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-01-28-20-58-58-10_917fc1f6c8d13b5e16f44b18369c5b6a.jpg
    Screenshot_2023-01-28-20-58-58-10_917fc1f6c8d13b5e16f44b18369c5b6a.jpg
    41,5 KB · Katsottu: 59
Viimeksi muokattu:
Reilu kuukausi nyt ajettu ID.4:llä ja vaikka se ei sitä kehityksen terävintä kärkeä edusta ja paljon on kritiikkiä saanut, niin itse olen ollut todella tyytyväinen. Erinomainen auto ajaa ja tehoa on omaan tarpeeseen enemmän kuin tarpeeksi. Kotona 11kw latausasema, niin aika vaivatonta on elämä tuon kanssa.
Mitsubishi Outlander PHEV oli muuten myös omaan käyttöön oikein hyvä kulkuväline, mutta kyllä siinä aika nopeasti ajoakku tyhjeni ja pakkaskeleillä oli täysin mahdotonta ajaa pelkällä sähköllä (ilman vastusvirityksiä).

Outlanderiin verrattuna tuo ID4 on todella nykyaikainen high tech laite, joten ihan hyvä vaihto oli. Paljon hyviä ominaisuuksia, joita ei ole aiemmin kaivannut, mutta nyt osaa arvostaa. Niin kuin vaikkapa lämmitettävä tuulilasi ja ratinlämmitys.
Boldattu kohta on juuri se absurdi todellisuus mitä ei hybridi miehet halua mielellään tunnustaa. Tuohon päälle vielä 1-vaihe lataus niin on kyllä huikeita laitteita. (en tarkoita näillä MTM:ää)
Itsekin Outlanderia olin jo jossain vaiheessa ostamassa, mutta sit kun noita speksejä tutkin niin totesin, että ei helvetissä.
Kyseinen laite taitaa olla omassa luokassaan yksi suosituimpia vehkeitä, mutta onko se nyt tosissaan kiva ajella useita satoja kiloja ylimääräistä painoa pelkkänä lisäpainona heti, kun matka ylittää muutamia kymmeniä kilometrejä? Talvella sit jo muutamien kilsojen jälkeen pahimmillaan.

Täyssähköjen 11kW sisäinen laturi omasta mielestä ihan minimi. Mieluummin 22kW ja tietysti dynaaminen kuormanhallinta itse latauslaitteessa. Näinhän ei useimmissa autoissa eikä latureissa ole.
Toteutus suht hankala, etenkin taloyhtiö kohteissa ottaa latureilla enemmän kuin tuo 11kW kolmessa vaiheessa.
Täyssähköissä niin kova buumi, että väitän ettei isokaan osa ostajista ymmärrä mitä eroa on esim. lämpöpaketilla varustetulla autolla vs. ilman. Pikkasen saattaa olla viileä, näissä tesloissa, polestareissa yms. missä hinnat alkaen malleissa ei ainakaan ollut noita lämpöpaketteja (nykyään varmaan vakiovarusteita). Sama homma ajoakun esilämmityksellä.
 
Boldattu kohta on juuri se absurdi todellisuus mitä ei hybridi miehet halua mielellään tunnustaa. Tuohon päälle vielä 1-vaihe lataus niin on kyllä huikeita laitteita. (en tarkoita näillä MTM:ää)
Itsekin Outlanderia olin jo jossain vaiheessa ostamassa, mutta sit kun noita speksejä tutkin niin totesin, että ei helvetissä.
Kyseinen laite taitaa olla omassa luokassaan yksi suosituimpia vehkeitä, mutta onko se nyt tosissaan kiva ajella useita satoja kiloja ylimääräistä painoa pelkkänä lisäpainona heti, kun matka ylittää muutamia kymmeniä kilometrejä? Talvella sit jo muutamien kilsojen jälkeen pahimmillaan.

Täyssähköjen 11kW sisäinen laturi omasta mielestä ihan minimi. Mieluummin 22kW ja tietysti dynaaminen kuormanhallinta itse latauslaitteessa. Näinhän ei useimmissa autoissa eikä latureissa ole.
Toteutus suht hankala, etenkin taloyhtiö kohteissa ottaa latureilla enemmän kuin tuo 11kW kolmessa vaiheessa.
Täyssähköissä niin kova buumi, että väitän ettei isokaan osa ostajista ymmärrä mitä eroa on esim. lämpöpaketilla varustetulla autolla vs. ilman. Pikkasen saattaa olla viileä, näissä tesloissa, polestareissa yms. missä hinnat alkaen malleissa ei ainakaan ollut noita lämpöpaketteja (nykyään varmaan vakiovarusteita). Sama homma ajoakun esilämmityksellä.
Hybridiautossa yhdistyy sekä sähköauton että polttomoottoriauton huonot puolet:

Huono kantama latauksella, hidas lataus ja polttomoottoriauton huollon tarve ja polttoaineen kulutus kaikki samassa paketissa.
 
Eikös hybridi usein osteta siksi, että vältetään valtavat autoverot? Ajot suoritetaan joka tapauksessa bensalla. 🙂 Näin ainakin premium-autoissa...

Bemarin hybridiä vois harkita jos tota rangea sais paremmaks. Talvella oleva 20km ei ole riittävä
 
Hybridiautossa yhdistyy sekä sähköauton että polttomoottoriauton huonot puolet:

Huono kantama latauksella, hidas lataus ja polttomoottoriauton huollon tarve ja polttoaineen kulutus kaikki samassa paketissa.
Riippuu missä asuu ja miten liikkuu.
 
Eikös hybridi usein osteta siksi, että vältetään valtavat autoverot? Ajot suoritetaan joka tapauksessa bensalla. 🙂 Näin ainakin premium-autoissa...

Just näin.
Esim BMW X3 neliveto nelisylinterinen 2L moottori: 68 800, autovero 16 000. Samaan autoon sama moottori + sähkömoottori hinta 63 300, autovero 2 200.
Eli bensavehe ”oikea” hinta 52800, hybridi 61100.
 
Sähkö-Porschen akusto vaurioitui – vakuutusyhtiön mies kertoo, kuinka paljon lysti tuli lopulta maksamaan

Kevyt 80k€ pelkkä akusto. Mitäs sitten kun alkaa olemaan autolla ikää +5v? Noita kun ei käytetyillä osilla saa korjata käsittääkseni.
Ylen dokkari aiheesta Norjan maalta, tiivistettynä kupletin juoni : sähköautoja menee näköjään lunariin suht helposti kun korjauskulut nousee liian etenkin täyssähköissä huikeiksi. Dokkarissa e-golfin akku about 25k€ uutena. Tuo auto muistaakseni suht paskalla rangella ja silti akusto maksaa noin vitusti. Tosin olihan se outlanderinkin akusto jotain 18k€ luokkaa vaikka rangea 30km luokkaa. Dokkari poistuu tän kuun lopussa areenasta...


klik klik
 
Melkosia pommeja saattaa olla vuosien päästä myynnissä. Saattaa käydä ikävästi autokaupalle ja autokannalle. Kukaan ei halua tai uskalla ostaa käytettyä sähköautoa jos akkuremppa tulee. Kun taas polttomoottoreissa porukka ostaa surutta 200k ajettuja. Toinen vaihtoehto on, että vakuutusmaksut menee aivan mielettömiksi. Sit maksellaan 10 tonnia vuodessa vakuutuksesta jossain kusisessa pienessä sähkövimpaimessa. Kohta kaikilla on ikävä polttomoottoreita. Sähköaton kun ostaa, pitää ostaa uusi tehtaan takuulla ja myydä pois ennen takuun loppua, siis jos onnistuu myymään. Sit jos ei onnistu, on rahat kii siinä autossa lopun elämää kun sitä ei kukaan huoli, ei edes autokaupat, ellet myy 10% hinnalla.
 
Back
Ylös Bottom