Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sähkö-Porschen akusto vaurioitui – vakuutusyhtiön mies kertoo, kuinka paljon lysti tuli lopulta maksamaan

Kevyt 80k€ pelkkä akusto. Mitäs sitten kun alkaa olemaan autolla ikää +5v? Noita kun ei käytetyillä osilla saa korjata käsittääkseni.
Ylen dokkari aiheesta Norjan maalta, tiivistettynä kupletin juoni : sähköautoja menee näköjään lunariin suht helposti kun korjauskulut nousee liian etenkin täyssähköissä huikeiksi. Dokkarissa e-golfin akku about 25k€ uutena. Tuo auto muistaakseni suht paskalla rangella ja silti akusto maksaa noin vitusti. Tosin olihan se outlanderinkin akusto jotain 18k€ luokkaa vaikka rangea 30km luokkaa. Dokkari poistuu tän kuun lopussa areenasta...


klik klik

Kaverilla meni hybridi porchesta akusto niin auton hinta oli ostettaessa vajaa 60k ja korjaus tuli maksamaan vajaa 30k. Puolet joutu maksamaan ite ja toinen puolikas liikkeelle ku oli ottanu sen turvan. Auto piti lähettää Saksaan korjattavaks
 
Kokemuksia Tesla Y takavedosta? Tilasin Ioniq 5 takavedolla, mutta toimitus viivästyy vuodella, joten mietin Y:tä. Ja ei, firman autopolitiikan mukaan neliveto Y ei mahdu rajoihin.

Mietityttää, kun kuitenkin iso auto kyseessä, ni mitenhän se käyttäytyy takavedolla. Ioniqissa on pitkä akseliväli, auto on leveä ja matala. Takaveto tuntuu siis luontevammalta.

Muutenki yleisiä kokemuksia takaveto Y:stä kuulisin mielelläni.
Kiitos.
 
Kuulostaa aika hasardilta ottaa vuoden toimituksella auto, vuoden päästä voi olla jo vaikka mitä jekkua sähköautoille kuten infernaaliset vakuutukset. Kuolee kyllä omaan mahdottomuuteensa tää sähköhömpötys, ellei sitten akkuteknologia kehity merkittävästi ja autoilla ajaa 2000km ja akut maksaa korkeintaan tuplat polttomoottoriin verrattuna.

Muutama vuosi, niin sähkoautoilu on pari kertaa kalliimpaa mitä ajaa V8 hummerilla. Oon kerennyt hybridillä ajamaan alle puol vuotta ja siinä ajassa jo 20% noussut lataushinnat.
 
Tesla Y omistajilta kysyn vielä, että auto kun ei ole sisätilaltaan hiljaisimmasta päästä (ainakaan koeajoni mukaan), niin oletteko huomanneet tämän "meluisuuden" haitanneen pitkässä juoksussa? Ja yleinen kyseinen Tesla omistajille, joilla on lapsia, niin onko lasikatto kuinka hyvin mielestänne blokannu kesällä auringon takapenkillä istuvalta pikkuihmiseltä?
 
Uskaltaisikohan joku ihan omakohtaisesti kertoa, että mikä juuri häntä niin kaihertaa näissä sähköautoissa?
Sähkömoottori kaikessa yksinkertaisuudessaan on oiva keksintö ja on sinällään ihan jees. Tulevaisuuden lukitseminen yhden kortin varaan taas on idiotismia, tässä tapauksessa käytännössä akkukäyttöisiin kulkuvälineisiin. Niin kauan kun sähköenergian varastointi on lukittu maastalouhittavien mineraalien ja metallien varaan, ollaan hupenevien resurssien äärellä -> käytännössä sama perimmäinen ongelma kuin fossiilisissa energiamuodoissa.

Onneksi muutama isompi yritys maailmassa ainakin vielä yrittää löytää vaihtoehtoisia ratkaisuja, vaikka joutuvatkin taistelemaan ideologisia tuulimyllyjä vastaan, paikallisista lainsäätäjistä lähtien.

Kaikesta monimutkaisuudestaan huolimatta, perus bensa auto on ainakin minulle se parhain vaihtoehto, se kun on lopulta verrattain pitkäikäinen, pystyn itse sen huoltamaan/korjaamaan, se toimii aikalailla kaikkialla ja kaikissa olosuhteissa joista minä saatan itseni löytää. Tiukan paikan tullen polttomoottori kun kulkee esim. alkoholin voimin, niin ainakin teoriassa mulla on mahdollisuus valmistaa vaikka itse polttoaineeni, täysin uusiutuvista lähteistä ja mikä parasta, myös varastoimaan sen kohtuu vaivatta myöhempää käyttöä varten.
 
Sähkömoottori kaikessa yksinkertaisuudessaan on oiva keksintö ja on sinällään ihan jees. Tulevaisuuden lukitseminen yhden kortin varaan taas on idiotismia, tässä tapauksessa käytännössä akkukäyttöisiin kulkuvälineisiin. Niin kauan kun sähköenergian varastointi on lukittu maastalouhittavien mineraalien ja metallien varaan, ollaan hupenevien resurssien äärellä -> käytännössä sama perimmäinen ongelma kuin fossiilisissa energiamuodoissa.

Onneksi muutama isompi yritys maailmassa ainakin vielä yrittää löytää vaihtoehtoisia ratkaisuja, vaikka joutuvatkin taistelemaan ideologisia tuulimyllyjä vastaan, paikallisista lainsäätäjistä lähtien.

Kaikesta monimutkaisuudestaan huolimatta, perus bensa auto on ainakin minulle se parhain vaihtoehto, se kun on lopulta verrattain pitkäikäinen, pystyn itse sen huoltamaan/korjaamaan, se toimii aikalailla kaikkialla ja kaikissa olosuhteissa joista minä saatan itseni löytää. Tiukan paikan tullen polttomoottori kun kulkee esim. alkoholin voimin, niin ainakin teoriassa mulla on mahdollisuus valmistaa vaikka itse polttoaineeni, täysin uusiutuvista lähteistä ja mikä parasta, myös varastoimaan sen kohtuu vaivatta myöhempää käyttöä varten.
Voit sä periaatteessa sähköäkin itse tuottaa polkien jotain resiinaa joka pyörittää sitten systeemiä joka generoi sähköä.
 
Voit sä periaatteessa sähköäkin itse tuottaa polkien jotain resiinaa joka pyörittää sitten systeemiä joka generoi sähköä.
Hyötyyn nähden vaatii liiaksi työpanosta ja edelleen pitäisi varmaan se energia jotenkin säilöä?
 
Kokemuksia Tesla Y takavedosta? Tilasin Ioniq 5 takavedolla, mutta toimitus viivästyy vuodella, joten mietin Y:tä. Ja ei, firman autopolitiikan mukaan neliveto Y ei mahdu rajoihin.

Mietityttää, kun kuitenkin iso auto kyseessä, ni mitenhän se käyttäytyy takavedolla. Ioniqissa on pitkä akseliväli, auto on leveä ja matala. Takaveto tuntuu siis luontevammalta.

Muutenki yleisiä kokemuksia takaveto Y:stä kuulisin mielelläni.
Kiitos.

Mikset käy koeajamassa Polestaria? Ei ole takaveto edes vajaavetoinen vaihtoehto sillä merkillä ja kokoluokka samaa kuin Y.
 
Mikset käy koeajamassa Polestaria? Ei ole takaveto edes vajaavetoinen vaihtoehto sillä merkillä ja kokoluokka samaa kuin Y.
Ens vuonna ei enää etuveto-Polestareja saa vaan se on joko neliveto tai takaveto.

Pieni auto ku mikä jos Y:hyn vertaa.
 

1-F-150-Lightning.jpg


Virallisen tiedon mukaan nelivetoinen sähköjärkäle nurkkaa sadan kilometrin paalun 4,5 sekunnin kieppeillä.
Avolavan toimintamatka liikkuu 370–514 kilometrin välissä akkutehoista riippuen.

Tommonen olis komia kuskata skidejä kouluun ja harrastuksiin. Lavalle pyöräteline :D
 

1-F-150-Lightning.jpg




Tommonen olis komia kuskata skidejä kouluun ja harrastuksiin. Lavalle pyöräteline :D
Sen mitä jenkkilän menoa seurannut, niin ei aivan ongelmaton auto ollut tämä. Melko moni kärsinyt kohtuu vakavista akkuongelmista ja koska kysyntä on tapissa, niin korjaaminen tällä hetkellä aikalailla mahdotonta, koska ei ole varaosia.

Mutta kieltämättä F150 korimallina olisi kiehtova valinta, käyttövoimasta riippumatta.
 
Jos kiihtyvyys on tärkeä kriteeri, niin miten olisi Tesla S Plaid? Juttu maksumuurin takana, mutta kiihtyvyys 0-100 km/h = 2,1 sek.

Video | Tesla teki auton, joka tekee vanhat superautot tarpeettomiksi – testissä oli lähes taju lähteä: https://www.hs.fi/visio/art-2000009373890.html?share=c794d2a116bed6da48348fdfbef7c884

Sitä vähän ihmettelen, että miksi aina ilmoitetaan kiihtyvyys 0-100 km/h, vaikka tällä lukemalla ei tee mitään. Paljon järkevämpi olisi vaikka 60-120 km/h, jolla olisi liikenneturvallisuudenkin kannalta merkitystä.
 
Polestar 2 oli selvästi pienempi ku Y ja etuveto ei jostain syystä sytytä vrt. takavetoon. Ei ole edes mitään järkiperusteita tohon. Ehkä takaveto vaan on yksinkertaisesti coolimpi :)
käsitin tästä kommentista "Mietityttää, kun kuitenkin iso auto kyseessä, ni mitenhän se käyttäytyy takavedolla" ettei takaveto maistu.
Sit ihmettyy vielä tuo, että jos Polestar on liian pieni, mutta Ioniq 5 onkin sit tarpeeksi iso vaihtoehdoksi.
 
käsitin tästä kommentista "Mietityttää, kun kuitenkin iso auto kyseessä, ni mitenhän se käyttäytyy takavedolla" ettei takaveto maistu.
Sit ihmettyy vielä tuo, että jos Polestar on liian pieni, mutta Ioniq 5 onkin sit tarpeeksi iso vaihtoehdoksi.
Polestar 2 on pienempi kuin Ioniq 5 niin sisätiloiltaan, kuin takaboksiltaan. Jopa suht. merkittävästi. Tällä hetkellä ajan CLA mersua ja se jää pieneksi, kun perheen koko kasvaa. Kyllä P2 takaboksiinkin mahtuu myös lastenrattaat, mut isompi on aina parempi.

Ja kappas, näköjään P2 tulee nyt myös takavetoisena (etuveto poistunut) mikä on hyvä juttu. Entry leveliin myös nostettu varustetasoa.

Tesla Y oli koeajoni perusteella äänekäs ja jäykkä. Kova jousitus, eikä ajotuntuma ollut kovin "pehmeä", kuten oli Ioniq 5:ssa. Mutta nyt kun tuli yli vuoden viivästys Ioniq 5 toimitukseen, ni pitää perua tilaus ja tilata toinen auto jonka saa nopeammin. Polestar 2 nousi nyt takaisin harkintaan, koska takaveto.
 
Back
Ylös Bottom