Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Itku tulee just nyt. Kyllä se nelari on vaan niin superi. Jumalauta on liukasta. Pitää bensalla ajaa, muuten sutii ihan heti sähköllä.
Tää oli se yks suurimmista syistä miksi vein plugari-optiman takaisin kauppaan. Kuivalla kelillä jo suti etupyörät niin paljon että arvasin että mulla palaa käämit viimeistään talven tullessa aivan totaalisesti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suomesta tulee uutta akkuteknologiaa. Juttu on maksumuurin takana, mutta pääsisältö on että sellun keittämisen sivutuotteena saadaan jalostettua nk kovahiiltä, jota käyttäviä akkuja voidaan ladata nopeammin ja lataus säilyy kylmässä paremmin. Ensimmäinen tehdas pitäisi olla toiminnassa jo muutaman vuoden päästä.

Huokoinen kovahiili ei murene yhtä helposti ja on huokoisempaa. Sen vuoksi akkua voidaan ladata jopa 2–3 kertaa nopeammin kuin grafiitista tehtyä akkua ja lataus kestää kylmällä säällä selvästi paremmin
...
Silti kenties suurin etu verrattuna grafiittiin liittyy hiilen alkuperään. Synteettinen grafiitti on öljyteollisuuden sivutuote. Se ei ole kovin ilmastoystävällistä. ... STORA ENSON kovahiili sen sijaan on peräisin puusta. Se on hiiltä, jonka puu on yhteyttämällä sitonut itseensä ilmakehästä. Kovahiili syntyy sellunkeiton sivutuotteena, eli sitä varten ei tarvitse kaataa enempää puita.
...
Ensin rakennetaan kaksi tehdasta, jotka tuottavat yhteensä 35 000 tonnia kovahiiltä. Vuoteen 2030 mennessä tuotanto on tarkoitus kasvattaa 80 000–100 000 tonniin. Lignode-liiketoiminnan liikevaihdon uskotaan nousevan miljardiin euroon.

Metsäteollisuus | Stora Enso kehitti jäteliemestä supermateriaalin, ja pian se voi mullistaa sähköautoilun: https://www.hs.fi/talous/art-2000009148211.html?share=72143a504ac60be9cab67c3279ebc7f4
 
Tää oli se yks suurimmista syistä miksi vein plugari-optiman takaisin kauppaan. Kuivalla kelillä jo suti etupyörät niin paljon että arvasin että mulla palaa käämit viimeistään talven tullessa aivan totaalisesti.
Tämän pohjalta mun ihmetykseni sitä kohtaan kyllä vähän hälveni, kun sanoit, että Optima käynnisti polttomoottorin aina kiihdytyksissä. Sulla vain taitaa olla aika raskas kaasujalka. Hybridillä ajaminen eroaa jonkin verran tavallisesta autosta, jos siitä haluaa kaiken hyödyn irti. Jos ei ole ennenkään miettinyt polttoainetaloudellisuutta yhtään, niin se eroaakin kuin yö ja päivä. Hybridi ei varmasti ole sun auto, jos haluat saada siitä taloudellista hyötyä kulutuksen muodossa, mutta et pysty ajamaan rauhallisemmin.
 
Tämän pohjalta mun ihmetykseni sitä kohtaan kyllä vähän hälveni, kun sanoit, että Optima käynnisti polttomoottorin aina kiihdytyksissä. Sulla vain taitaa olla aika raskas kaasujalka. Hybridillä ajaminen eroaa jonkin verran tavallisesta autosta, jos siitä haluaa kaiken hyödyn irti. Jos ei ole ennenkään miettinyt polttoainetaloudellisuutta yhtään, niin se eroaakin kuin yö ja päivä. Hybridi ei varmasti ole sun auto, jos haluat saada siitä taloudellista hyötyä kulutuksen muodossa, mutta et pysty ajamaan rauhallisemmin.
Olet oikeassa ja väärässä. Oikeassa sikäli että en kyllä pysty ajamaan jatkuvasti kuin 90v mummo ja arvostan autossa muutakin kuin sitä että sillä pääsee paikasta toiseen mahdollisimman halvalla.

Väärässä kuitenkin siinä että ongelma olisi vain kaasujalassani, koska esim vastaava plugari-Passatti ei käynnistele samalla tavalla polttomoottoria jatkuvasti vaikka painaisikin kaasua vähän enemmän vaan tuo on nimenomaan Kian ominaisuus. Yritin pariin otteeseen ajaa niin rauhallisesti kuin vaan mahdollista työmaalle, mutta silti bensankulutus oli melkein viittä litraa satasella.

Sulla menee vissiin oma kevythybridi-Priuksesi sekaisin järkevästi toimivien plugareiden kanssa joilla EV-mode on oikeasti EV-mode eikä tarvitse mitään mummojen ajotapaa polttoaineen säästämiseen. Sähkön säästäminen taas ei minua olisi kiinnostanut yhtään koska voin latailla työmaalla ilmaiseksi ihan niin paljon kuin huvittaa, mutta nelikkoplugarit meni sen verran kalliiksi jo että jäi siihen tällä kertaa sähköllä ajelu. Hybridi voi ehdottomastikin olla mun auto jolla voin saada kulutuksen muodossa taloudellista hyötyä, mutta katsellaan joskus tulevaisuudessa uudelleen kun joku alkaa tehdä sopivia vehkeitä.
 
Nyt alkaa jännittää, uuden Model S Plaidin luovutus on tasan viikon päästä. Ajan auton suoraan yliteipattavaksi, vanteet vein jo maalarille. Tulee upea.

Nyt olis vanha 8/2020 Model 3 Performance tarjolla suorastaan uloskantohintaan. Ajettu 61tkm, takuu voimassa ja hinta 46490e.
 
Audia mallinnettu Elegend täyssähkö vehkeeseen. Erittäin rajunnäköinen peli ja hintakin aika raju (890k€)

klik

e-legend-el1_100797943_h.jpg

e-legend-el1_100797940_h.jpg
 
Kyl on komee peli 👌
Kiitos. Ensifiilis on että tämän auton aion pitää pitkään, en usko että ihan heti tulee markkinoille autoa joka olisi tätä parempi niissä asioissa mitä minä arvostan.

Ehkä Rivian, Lotus Eletre R tai Lucid Air Sapphire sitten aikanaan…
 
Audia mallinnettu Elegend täyssähkö vehkeeseen. Erittäin rajunnäköinen peli ja hintakin aika raju (890k€)

klik

e-legend-el1_100797943_h.jpg

e-legend-el1_100797940_h.jpg
Muuten mukailee hienosti esikuvaansa, mutta miten tuosta keulasta onkin onnistuttu saamaan noin uskomattoman ruma?

Tulee mieleen ykköskoppaisen golffin jenkkivientimallin jousitettu turvapuskuri.
 
Back
Ylös Bottom