Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Niinhän se Shellin Ollila meinas että gps ja km-laskutus. Sähköautoille. Tietysti vois ajatella niinkin että jos suomalaista ei täysin ole persraiskattu asumisen ja autoilun kuluilla, niin rahaa jäisi muuhunkin ja Suomessa olisi enempi bisnestä ja hyvinvointia ja kun kaikissa muissakin kaupankäynneissä maksetaan alvi plus muita veroja, rahat saattaisivat palautua verottajalle siltikin. Ehkä enemmänkin, ei verottaja kasvua luo, pikemminkin leikkaa sitä. Aika kreisiä että autoilua verotettaisiin mielivaltaisen ylettömästi vieläkin kun se on päästötöntä, köyhdyttää keskiluokkaa suotta. Mutta tähän me ollaan totuttu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alpinelta on ainakin ilmeisesti tulossa ihan hauska sähkösportti.
Sais tulla lisää just noita perinteisiä muskeliautoja jne sähköisenä, eikä kaikki olis niin ufon näköisiä. Esim kuin siisti olis Ford RS200 tai Cossu Esco sähköisenä kunnioittaen sitä muotoilua.

Screenshot 2022-10-30 at 0.41.06.jpg
 
Ihmiset on kyllä välillä niin uunoja. Striimissä juttelin tulevaisuuden mahdollisesta ongelmasta kun Eu päättää lopettaa polttomoottoriautojen valmistamisen 2035. No tällä hetkellä esim stadissa on 227 tuhatta autoa joista reipas 14 tuhatta ladattavia, julkisia latauspaikkoja on 200. Mitäs sitten kun ladattavia on 100 tuhatta. Miettikää sitä ongelmaa missä niitä ladataan.

Tyhmä ihminen sitten sanoi mulle että muuta syrjemmälle niin ei tartte miettiä, no sillähän se ongelma poistuu koko Suomesta kun Sireeni muuttaa muualle, voi jeesus.
Toinen uuno sitten sanoo että ladatkaa kotona, joo, me täällä keskustassa vedellään joka kerrostaloasunnosta pistorasiasta rappujen kautta 100-300m piuhaa autolle.

Jengi maksaa täällä kadunvarsipysäköinnistä, pitäiskö kaduille laittaa 100 tuhatta latauspistettä pömpeleineen eikä nekään riittäisi, verrokkina, stadissa on 100 tuhatta liikennemerkkiä.

Bensa-autoja tulee olemaan vielä vuosikymmeniä, eikä kaduille voi latauspisteitä laittaa. Olis pare, että sähkövermeet kehittyis vähän helvetin nopeeta semmoiseen 1000km rangeen ja sitten kaupunkien laidoille armottoman kokoisia 10 tuhannen auton latausklustereita, tai sitten vaihdettavat akut autoihin, mutta tuo täysin utopistinen 2035 aikaraja on älytön. Koko infraa ei ole edesdmietitty ja reipas 10 vuotta aikaa jona aikana ongelma vain pahenee joka vuosi kun porukkaa ostaa sähköautoja.
 
Ihmiset on kyllä välillä niin uunoja. Striimissä juttelin tulevaisuuden mahdollisesta ongelmasta kun Eu päättää lopettaa polttomoottoriautojen valmistamisen 2035. No tällä hetkellä esim stadissa on 227 tuhatta autoa joista reipas 14 tuhatta ladattavia, julkisia latauspaikkoja on 200. Mitäs sitten kun ladattavia on 100 tuhatta. Miettikää sitä ongelmaa missä niitä ladataan.

Tyhmä ihminen sitten sanoi mulle että muuta syrjemmälle niin ei tartte miettiä, no sillähän se ongelma poistuu koko Suomesta kun Sireeni muuttaa muualle, voi jeesus.
Toinen uuno sitten sanoo että ladatkaa kotona, joo, me täällä keskustassa vedellään joka kerrostaloasunnosta pistorasiasta rappujen kautta 100-300m piuhaa autolle.

Jengi maksaa täällä kadunvarsipysäköinnistä, pitäiskö kaduille laittaa 100 tuhatta latauspistettä pömpeleineen eikä nekään riittäisi, verrokkina, stadissa on 100 tuhatta liikennemerkkiä.

Bensa-autoja tulee olemaan vielä vuosikymmeniä, eikä kaduille voi latauspisteitä laittaa. Olis pare, että sähkövermeet kehittyis vähän helvetin nopeeta semmoiseen 1000km rangeen ja sitten kaupunkien laidoille armottoman kokoisia 10 tuhannen auton latausklustereita, tai sitten vaihdettavat akut autoihin, mutta tuo täysin utopistinen 2035 aikaraja on älytön. Koko infraa ei ole edesdmietitty ja reipas 10 vuotta aikaa jona aikana ongelma vain pahenee joka vuosi kun porukkaa ostaa sähköautoja.
Ymmärräthän sinä, että tuohon on aikaa vielä 13 vuotta. Ja silloin vasta loppuu myynti, eli ne viimeiset myydyt tulee olemaan liikenteessä vielä 20-30 vuoden päästä. Eiköhän siinä ajassa rupea se infra olemaan kunnossa.

Muuten kyllä samaa miltä, että aivan älytöntä EUlta laittaa moinen takaraja.
 
Ymmärräthän sinä, että tuohon on aikaa vielä 13 vuotta. Ja silloin vasta loppuu myynti, eli ne viimeiset myydyt tulee olemaan liikenteessä vielä 20-30 vuoden päästä. Eiköhän siinä ajassa rupea se infra olemaan kunnossa.

Muuten kyllä samaa miltä, että aivan älytöntä EUlta laittaa moinen takaraja.
Meinaatko ettei 13 vuoden aikana kukaan osta sähköautoja? Ne lisääntyy kovaa vauhtia kokoajan. Arvaa miten paljon niitä on 5 vuoden päästä. Ja Suomessa infra kunnossa 13 vuodessa, ei vitussa ole, täällä kestää kaikki asiat ikuisuuden. Se tulee olemaan niin, että jengi seisottaa tyhjiä akkuja kaduilla kun latausongelmat iskee. Nyt 14 tuhannella ladattavalla autolla pelkästään stadissa on aivan naurettavan vähän latauspaikkoja etenkin just keskustassa, jossa ei ole mahdollista monilla ladata kotona. Tänne kun läsähtää edes 10 tuhatta autoa lisää, niin missä vitussa ne niitä lataa enää? Ja tää ongelma on tiedossa, mitään sille tuskin tehdään.


Sähköautojen lataus ei ole pysäköintiä, mutta latausasemat käyttävät katujen varsilla ja yleisillä alueilla samaa tilaa pysäköinnin kanssa. Nykytilanteessa kaupunki on kilpailuttanut julkiset latausasemat ja vuokrannut tarvittavan katutilan kilpailun voittaneelle toimijalle, joka on toteuttanut asemat ja saanut tulot latauksista.
Jos koskaan on stadissa käynyt, tai edes ymmärtää tätä systeemiä täällä, niin joka ikinen latauspaikka on pois kalliista maksullisesta katupysäköinnistä. Miten ajattelit, että toi asia hoidetaan kun asukastunnuksella maksava haluaa parkkeerata kadulle koska maksaa siitä vuosimaksua, mutta naapuri haluaa siihen latauspaikan koska omistaa sähköauton ja siihen ei sitten saa enää parkkeerata asukastunnuksella. Ja 1 latauspömpeli on helvetin ruma ja iso katunäkymässä ja normaalilla kadulla se lataa vain kahta autoa. Hyvä tuudittautua siihen, että 13 vuoden päästä on varmaan ihan kunnossa.

Ja kun ei joku kuitenkaan ymmärrä, niin tämän näköistä täällä on, järjestä nyt sitten tossa lataus jos sähköautot massiivisesti lisääntyy. Tää on niille "lataa kotona" sankareille.

 Jääkärinkatu - kerrostalot kerrostalo Jääkärinkatu katu Helsinki katunäkymä auto autot mäki asuinrakennus asuinrakennukset yksisuuntainen
 
Viimeksi muokattu:
Meinaatko ettei 13 vuoden aikana kukaan osta sähköautoja? Ne lisääntyy kovaa vauhtia kokoajan. Arvaa miten paljon niitä on 5 vuoden päästä. Ja Suomessa infra kunnossa 13 vuodessa, ei vitussa ole, täällä kestää kaikki asiat ikuisuuden. Se tulee olemaan niin, että jengi seisottaa tyhjiä akkuja kaduilla kun latausongelmat iskee. Nyt 14 tuhannella ladattavalla autolla pelkästään stadissa on aivan naurettavan vähän latauspaikkoja etenkin just keskustassa, jossa ei ole mahdollista monilla ladata kotona. Tänne kun läsähtää edes 10 tuhatta autoa lisää, niin missä vitussa ne niitä lataa enää? Ja tää ongelma on tiedossa, mitään sille tuskin tehdään.
En meinaa. Vaan tarkoitin sitä, että ei kaikki todellakaan aja vielä vuonna 2035 tai edes 5 vuotta sen jälkeen sähköautoilla. Tässä varmaan meillä mielipide-ero, että itse uskon, että tuo latausinfra ei tule olemaan ongelma, vaan markkinat hoitaa sen, jos sähköautot yleistyy kovaa tahtia. Taloyhtiöt laittaa latausmahdolllisuudet pikalatausasemat lisääntyy jne.

Jos koskaan on stadissa käynyt, tai edes ymmärtää tätä systeemiä täällä, niin joka ikinen latauspaikka on pois kalliista maksullisesta katupysäköinnistä. Miten ajattelit, että toi asia hoidetaan kun asukastunnuksella maksava haluaa parkkeerata kadulle koska maksaa siitä vuosimaksua, mutta naapuri haluaa siihen latauspaikan koska omistaa sähköauton ja siihen ei sitten saa enää parkkeerata asukastunnuksella. Ja 1 latauspömpeli on helvetin ruma ja iso katunäkymässä ja normaalilla kadulla se lataa vain kahta autoa. Hyvä tuudittautua siihen, että 13 vuoden päästä on varmaan ihan kunnossa.

Ja kun ei joku kuitenkaan ymmärrä, niin tämän näköistä täällä on, järjestä nyt sitten tossa lataus jos sähköautot massiivisesti lisääntyy. Tää on niille "lataa kotona" sankareille.
Ymmärrän, että varmaan on haasteita hesen keskustassa, mutta vain pieniosa meistä asuu siellä, niin ei näitä päätöksiä sen mukaan tehdä. Uskon kuitenkin, että akut paranee ja pikalatausmahdollisuudet paranee ja paikat lisääntyy ja vastaa kysyntään. Eli sama kuin tankkaus nykyisin heille, jotka ei pysty kotona lataamaan, kalliimpaa ja vie varmaan enemmän aikaa. Eihän tuollainen latausasema vie tilaa kuin murto-osan siitä, mitä bensa-asemat.

Toivoisin myös, että esim. Vety- ja kaasuautot tulisi kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi, mikä helpottaisi tilannetta.

Siinä nyt jotain ajatuksia, mutta ei tämä ole asia, mikä minun pitäisi ratkaista. En sano etteikö ongelmia jollain alueilla tule, mutta en näe, etteikö ne olisi ratkaistavissa.

Varmaan tulee kalliiksi kyllä ja jokuhan sen maksaa, viimekädessä veronmaksajat. Minkä takia tämä onkin mielestäni huono asia. Muutenkin tässä sähköautohypessä on mielestäni paljon isompia ongelmia kuin tuo mm. akkumineraalien riittävyys ja riittävä sähköntuotanto..
 
Eihän tuollainen latausasema vie tilaa kuin murto-osan siitä, mitä bensa-asemat.
Bensa-asema kykenee palvelemaan ja tankkaamaan autoja muutamassa minuutissa usea kerrallaan läpi vuorokauden. Kun taas kadunvarressa oleva latauspiste kykenee palvelemaan muutamaa autoa tuntien aikana. Aivan eri asia. Koita ajatella asia niin, että huoltoasemalla auton tankkaus kestäis 3 tuntia. Mieti sitä ongelmaa mikä siitä tulis.

Ja pääkaupunkiseudulla asuu yli miljoona ihmistä, se ei ole pieni osa, vaan yli 20% väkiluvusta. Mieti esim Merihaka, ootko katsonut montako asuntoa siellä on ja en ole käynyt viimeaikoina siellä parkkihallissa, montako latauspistettä sinne on tullut? Pelkästään Merihaassa, siinä kompleksissa, asuu 2000 ihmistä. Kun tätä asiaa ajattelee jostain omakotitalosta Iisalmen kunnasta, jossa asukkaita 300, niin on vaikea nähdä mitä se on kaupunkien ja pääkaupungin alueella. Sitä vain ei osaa ymmärtää.
 
Viimeksi muokattu:
Bensa-asema kykenee palvelemaan ja tankkaamaan autoja muutamassa minuutissa usea kerrallaan läpi vuorokauden. Kun taas kadunvarressa oleva latauspiste kykenee palvelemaan muutamaa autoa tuntien aikana. Aivan eri asia. Koita ajatella asia niin, että huoltoasemalla auton tankkaus kestäis 3 tuntia. Mieti sitä ongelmaa mikä siitä tulis.
Siksi sanoinkin, että nuo pikalataukset pitää kehittyä ja sanoin myös, että tulee viemään silti enemmän aikaa (ja ehkä rahaa) niiltä, jotka eivät pysty kotona lataamaan.

Ja pääkaupunkiseudulla asuu yli miljoona ihmistä, se ei ole pieni osa, vaan yli 20% väkiluvusta. Mieti esim Merihaka, ootko katsonut montako asuntoa siellä on ja en ole käynyt viimeaikoina siellä parkkihallissa, montako latauspistettä sinne on tullut? Pelkästään Merihaassa, siinä kompleksissa, asuu 2000 ihmistä. Kun tätä asiaa ajattelee jostain omakotitalosta Iisalmen kunnasta, jossa asukkaita 300, niin on vaikea nähdä mitä se on kaupunkien ja pääkaupungin alueella. Sitä vain ei osaa ymmärtää.
Asuu, mutta eihän läheskään kaikki niistä asu keskustassa ja läheskään kaikki keskustassakaan ei omista autoa. Isolla osalla kerrostalo asujistakin on oma autopaikka, missä lämmitysyolppa -> pystytään muuttamaan lataukseen sopivaksi paikaksi. Tuon jälkeen jää enää paljon pienempi osa, millä ei ole kotona mahdollista ladata.

En ole katsonut paljonko milläkin alueella asuu ihmisiä, eikä se ole kiinnostavaa. Paljon isommissakin kaupungeissa tämä onnistuu maailmalla, niin en näe miksi juuri Helsinki olisi ongelma.
 
Jotenkinhan ne pikalatausasemat pitäis hieroa sellasten palveluiden yhteyteen, joihin ihmiset ajaa autolla.
Totta. Jos keskustassa olevalla on auto, se varmaan käyttää sitä johonkin kauemmas liikkumiseen. Varmaan siinä yhteydessä pitäisi olla hyvät latauspuitteet.

Tämän ongelman yhteydessä turha puhua pääkaupunkiseudusta. Sehän on ydinkeskustaa lukuunottamatta lähiötä ja maaseutua, jossa lastauspaikkoja mahdollista laittaa ihan eri tavalla.

Tarkoitus ei ole vähätellä Miken kuvaamaa ongelmaa. Toimiakseen vaatii onnistunutta suunnittelua ja isoa panostusta.
 
2-4 viikon päästä tulee Model S Plaid pihaan ja vajaan 2kk päästä Polestar Beast.

Nyt lähtis vanhat autot halvalla jollekin:


Saitko Poleen pixel ledit?
Mun pitäis tilata auto mutta kun tällä hetkellä ei pixeleitä saa Volvoon/Polestariin enkä halua tuosta varusteesta tinkiä.
En tiiä pitäiskö vaan odotella että saavat komponentteja vai kattelisko jotain muuta.
 
Saitko Poleen pixel ledit?
Mun pitäis tilata auto mutta kun tällä hetkellä ei pixeleitä saa Volvoon/Polestariin enkä halua tuosta varusteesta tinkiä.
En tiiä pitäiskö vaan odotella että saavat komponentteja vai kattelisko jotain muuta.
En tiedä yhtään. Se tulee alkuvuodesta vasta.

Tuskin pidän sitä itelläni kovin pitkään.
 
Mikä ajatus tällaisen ostoksen takana?
Veikkaus, se on pajalla suurimman osan ajasta, niin menee vara-teslalla. Surulinen merkki kyllä kaikinpuolin, onkohan kukaan omistanut Teslaa joka olis ehkä edes pari vuotta? Ja siis aivan brutaalia settiä googlella laatuongelmista, ei mikään tesla-viha siis kyseessä. Mä en usko kenenkään Tesla-miehen/naisen sanoja, että heidän auto ei ole ollut rikki, ne nyt ei myönnä vaikka ratti ja renkaat irtois. Musk itse on myöntänyt sen laadun ongelmat.
 
Mikä ajatus tällaisen ostoksen takana?
Veikkaus, se on pajalla suurimman osan ajasta, niin menee vara-teslalla. Surulinen merkki kyllä kaikinpuolin, onkohan kukaan omistanut Teslaa joka olis ehkä edes pari vuotta? Ja siis aivan brutaalia settiä googlella laatuongelmista, ei mikään tesla-viha siis kyseessä. Mä en usko kenenkään Tesla-miehen/naisen sanoja, että heidän auto ei ole ollut rikki, ne nyt ei myönnä vaikka ratti ja renkaat irtois. Musk itse on myöntänyt sen laadun ongelmat.

@Lonewolf hetken mielijohde, ei sen kummempaa. Aika harvinaiseksi jäävä auto jolle uskon löytäväni ostajan. Ja jos siitä yllätyksekseni pidänkin (tai jos vaimo pitää) niin sit se jää taloon.

@Mike nyt oli kyse Polestarista, ei Teslasta. Ja sun veikkaus oli väärä.

Meillä on ollut neljä Teslaa joilla ollaan yhteensä ajettu 110-120tkm.

Model 3 Performance 1/2020, vaihdettiin takuuseen takavaloumpio (päästi kosteutta sisäänsä) ja vasen etuylätukivarsi (narisi). Nämä hoituvat rangerin toimesta kotipihassa. Kustannukset 0e, korjaamoreissut 0 kpl. Vaihdoin kun oli takuu loppumassa.

Model X P100D Ludicrous+ 1/2017 - tässä oli oikeasti vikoja ja auto joutui olemaan kerran yön yli korjaamolla. Takuuseen vaihdettiin sisäinen laturi ja ohjausvaihde. Kustannukset 0e, yhden yön oli korjaamolla. Vaihdoin kun oli takuu loppumassa.

Model 3 Performance 8/2020, vaihdettiin takuuseen työpaikan pihassa takavaloumpio, päästi kosteutta sisäänsä. Kustannukset 0e, korjaamoreissut 0 kpl. Lähtee uuden tieltä pois.

Model S Raven Performance, ei vikoja. Lähtee uuden tieltä pois.

Tesla ei ole laadukkain auto, se on selvä juttu. Valtaosa vioista (kuten vuotavat umpiot ja narisevat ylätukivarret) ovat sellaisia lastenvikoja jotka kaiken järjen mukaan pitäisi olla helppo korjata, mutta Tesla ei ole niitä korjannut vaan samat viat toistuvat yksilöstä toiseen.

Siitä huolimatta pidän Teslaa kokonaisuutena parhaimpana autona mitä mulla on ollut. Voimalinja ja infotainment ovat ihan omaa luokkaansa.

Muita merkkejä joita olen omistanut viimeisen 7 vuoden aikana:

Alfa Romeo
Audi
BMW
Fiat
Ford
Hyundai
Kia
Mazda
Nissan
Toyota
Volvo

Ja ajanut olen lähes jokaisen Suomen markkinoilta löytyvän nelivetoisen sähköauton, myös mm. MB EQS:n, BMW i4 M50:n ja iX:n, Audi e-tron GT RS:n ja Porsche Taycan Turbo S:n.

Mitään syytä mulla ei olisi Teslalla ajaa jos en siitä pitäisi ylitse muiden. Jos tykkäisin enemmän MB EQS:stä tai Porsche Taycan Turbo S:stä, ajaisin jommallekummalla. Mutta ku en tykkää.
 
Back
Ylös Bottom