Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Niissä hybridiautoissa joissa on 3-vaiheinen AC-lataus, saa siitä normaalista 11 kilowatin laturista kolmessa vartissa jo sen pienen akun lähes täyteen.

Ei siis ole mitään tarvetta pikalataukselle, jättää ne pikalaturit niille jotka tarvii sitä sähköä liikkumiseen bensan sijaan.

Jos se hybridiauto ottais edes sen 50kW teholla virtaa pikalaturista, sen kolmen vartin kauppa/syöntireissun keskellä sais joko tulla siirtämään auton pois latauksesta tai sitten turhaan seisottais viimeisen puoli tuntia autoa laturin tukkona.
Esim BMW 330e ei ota enempää kuin 3.6Kw latausta sisään. Elikä ihan sama mihinkä tunget, niin toi on maksimi. Kauppareissun alla ei siis ladata juuri mitään, vaan se ottaa useamman tunnin täyteen, joten olis melko eriarvoistavaa laskuttaa tuntiliksaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Esim BMW 330e ei ota enempää kuin 3.6Kw latausta sisään. Elikä ihan sama mihinkä tunget, niin toi on maksimi. Kauppareissun alla ei siis ladata juuri mitään, vaan se ottaa useamman tunnin täyteen, joten olis melko eriarvoistavaa laskuttaa tuntiliksaa.
Valtaosa AC-latureista on kilowattihinnoiteltuja, ei minuuttihinnoiteltuja.

Mitään järkeä ole tuollaista laitetta pikalaturilla (=DC-laturilla) ladata, eikä tuossa edes CCS-latausporttia sitä varten taida olla. Et siis edes saa tuota kytkettyä pikalaturin - mikä on pelkästään hyvä homma, et saa isoja laskuja ja tuki laturia niitä tarvitsevilta.

Pikalaturit on tarkoitettu autoille joita pystytään pikalataamaan.

Ei siinä ole yhtään mitään eriarvoistavaa, jokainen itse valitsee minkä auton ostaa. Jos haluat pikaladata niin ajat joko sähköautolla tai hybridillä jossa on pikalatausmahdollisuus. Hitaaseen lataamiseen löytyy kilowattituntihinnoiteltuja tötteröitä joka nurkalta, tarvitset vain oman Type 2 -johdon.
 
Eli tyyliin ekat 45min mennään kW perusteisesti, jonka päälle lyödään minuuttitaksa tietyn ajan jälkeen.

Ei siinä ole yhtään mitään eriarvoistavaa,
Jaa ei ole eriarvoistavaa? 45min aikana esim mä en pysty lataamaan paljoakaan kun pikalaturilla toinen vetää samassa ajassa melkein akun täyteen ja mä sitten maksan minuuttitaksaa ylimääräistä. Miten toi ei ole eriarvoistavaa jos noin muutettais? Tällä hetkellä maksat vain siitä sähköstä, kesti se siten tunnin tai 4, paitsi stadissa, jossa laitetaan parkkimaksu päälle. Ymmärrätkö, että tolla 45min periaatteella osa maksais vuodessa ihan helvetisti enemmän mitä autot jotka voidaan lataa 45minsassa.
 
Jaa ei ole eriarvoistavaa? 45min aikana esim mä en pysty lataamaan paljoakaan kun pikalaturilla toinen vetää samassa ajassa melkein akun täyteen ja mä sitten maksan minuuttitaksaa ylimääräistä. Miten toi ei ole eriarvoistavaa jos noin muutettais? Tällä hetkellä maksat vain siitä sähköstä, kesti se siten tunnin tai 4, paitsi stadissa, jossa laitetaan parkkimaksu päälle. Ymmärrätkö, että tolla 45min periaatteella osa maksais vuodessa ihan helvetisti enemmän mitä autot jotka voidaan lataa 45minsassa.
Korjaan: 45min aikana et pysty lataamaan YHTÄÄN, koska sun autossasi ei ole CCS-latausporttia jonka pikalaturi vaatii.

Oliko se eriarvoistavaa että et dieselpumpusta voinut tankata bensa-Audiasi?
 
Laitetaas tähän nyt esimerkiksi K-latauksen hinnasto niin selkeyttää tilannetta.
Itse en muistanut, että AC latauksessa olisi mitään minuuttitaksaa, mutta hinnat vissiin päivitetty jossain vaiheessa noin, että tuloo + 2senttiä/min, mutta vasta onneksi 2h aikana. Kuka siellä sit kahta tuntia pyörii niin se on sit eria asia.
Btw, monelta tuntuu unohtuvan, että hybridit taitaa aikalailla kaikki ottaa vain yhdestä vaiheesta latausta. Eli sieltä on turha odottaa 11/22kW AC laturista.

Rekisteröityneet asiakkaat
Suurteholataus 0,35 €/kWh + 0,20 €/min 45 min jälkeen
Pikalataus 0,20 €/min
Peruslataus 0,25 €/kWh + 0,02 €/min kahden tunnin jälkeen

Rekisteröitymättömät asiakkaat
Suurteholataus 0,35 €/kWh + 0,20 €/min 45 min jälkeen + 1 € aloitusmaksu
Pikalataus 0,20€/min + 1 € aloitusmaksu
Peruslataus 0,25 €/kWh + 0,02 €/min kahden tunnin jälkeen + 1 € aloitusmaksu

Olisin laittanut myös ABC:n lataushinnat, mutta ne näkyy ilmeisesti vain äpistä, koska voivat vaihdella asemittain.
 
Korjaan: 45min aikana et pysty lataamaan YHTÄÄN, koska sun autossasi ei ole CCS-latausporttia jonka pikalaturi vaatii.
My bad, ajattelin latausta ylipäätänsä ja latauspisteitä, niitä kun on törkeen vähän ja sitten jos vielä tulis lisämaksuja tai epäsopivia paikkoja.
 
My bad, ajattelin latausta ylipäätänsä ja latauspisteitä, niitä kun on törkeen vähän ja sitten jos vielä tulis lisämaksuja tai epäsopivia paikkoja.
Onneksi niiden määrä tulee lähitulevaisuudessa moninkertaistumaan.

Mä olen reilu 2v ajanut sähköllä ja jo nyt 2v takaiseen verrattuna sähköautoilu on tosi paljon aiempaa helpompaa.
 
Onneksi niiden määrä tulee lähitulevaisuudessa moninkertaistumaan.

Mä olen reilu 2v ajanut sähköllä ja jo nyt 2v takaiseen verrattuna sähköautoilu on tosi paljon aiempaa helpompaa.
Mä pelkään että bensatulojen putoaminen tulee kyllä sitten kostona sähköautoille ja valtio alkaa vetämään kaikkia perseeseen.
 
Mä pelkään että bensatulojen putoaminen tulee kyllä sitten kostona sähköautoille ja valtio alkaa vetämään kaikkia perseeseen.
No tämä nyt ei voi yllättää ketään täällä verotuksen luvatussa maassa.
Kyllä meillä keksitään uusi verotusmalli 100% varmasti ja sähkön hinta hilataan pysyvästi ylemmäs. Perusteena käy tietysti maailmanpelastus.
 
Käyttövoimavero menee taivaaseen, sitten jengi alkaa siirtymään takaisin bensaan. Sit alkaa taas itku maaiman pelastamisesta.
Vielä tulee aika, kun talon lämmittäminen öljyllä on halvin vaihtoehto. Sit kun öljyn kysyntä on riittävän alhaalla. Silloin vain harvalla on öljylämmityskattilaa enää. Sama pätee autoihin. Jos haluaa ajaa halvalla bensalla, on tyydyttävä vanhempaan autoon ja huonoon tankkausinfraan. Se öljystä luopuminen kun tulee jossain vaiheessa kuitenkin eteen pakosta, koska öljy loppuu, niin se on ihan hyvä, että sitä ollaan tekemässä jo nyt, eikä vasta sitten kun paska on jo housussa.
 
Vein Optiman takaisin kauppaan. Ajattelin että olin valmis tekemään sen uhrauksen että ajelen melkein kaikin puolin vähän huonommalla autolla kunhan vaan kyyti on about ilmaista ja voin takuun myötä relata remppojen suhteen. Huomasin joku aika sitten että tuo vie väkisin bensaa ihan ihmeen paljon vaikka ajan pelkällä EV-modella ja aloin tarkkailla asiaa. Suunnilleen vartin pituinen työmatka taajama-ajoa vei jatkuvasti 4-5 litraa satasella bensaa, vasta kun tuon ajan oli ajellut oli ilmeisesti moottori lämmennyt sen verran että ei enää käyttänyt sitä. Tuossa Optimassa ei siis EV lukitse bensakonetta pois käytöstä, vaan auto ihan ilman mitään varoitusta käyttelee sitäkin mm melkein aina kiihdytyksissä ilman, että asiaa edes oikeastaan huomaa. Ilmeisesti melkein kaikkien muiden merkkien vehkeet ei tuota tee vaan EV myös tarkoittaa että EV, enkä tasan varmasti olisi haksahtanut tuohon nuudelikippoon jos olisin tiennyt. Paloi sen verran käämit kun tajusin että melkein kaikki ajot menee väkisin ainakin puoliksi bensalla, että autosta oli päästävä.

En varmaan olisi tehnyt edes tuota jos olisi muuten ollut sellainen auto mikä ei vituttaisi, mutta tuossa on useita pieniä asioita jotka ärsyttivät enemmän tai vähemmän. Auto ei mm muista mitään. Kaikki perkeleen asetukset on laitettava uudelleen kun autolla lähtee ajamaan, ei se muista edes mitä kuuntelin viimeksi bluetoothilla vaan useimmiten alkaa vielä soittaa jotain aivan muuta, tai vaihtoehtoisesti pistää vaan soittimen offille kunnes menee valkkaamaan bluetoothin uudestaan valikosta. Vakionopeudensäädin on aivan hysteerinen, ajoin melkein kerran työmaakuoppaan kun edellä menevä auto kääntyi ja auto otti aivan järkyttävän spurtin suoraan kohti monttua. Sen jälkeen en käyttänyt koko varustetta enää. Etuveto myös alkoi pänniä kun aina kun pitäisi ottaa yhtään ripeämpi startti, alkaa auto lähinnä vikuroida.

Kauppias alkoi tietty vinkua että pitäisi opetella ajamaan vielä nätimmin. Totesin että minun ajotapani ei ole enää sovitettavissa tähän autoon jos kaasua ei voi painaa senttiä enempää ilman että auto vaan alkaa päästellä menemään bensakoneella. Ymmärtäisin tuon kevythybridin kanssa, mutta en minä vittu plugarilta hyväksy tällaista. Tiedostin kyllä että jengillä on paljon liiallisia haaveita näiden vehkeiden kulutuksen suhteen, mutta minusta tuo meni jo ihan kusetuksen puolelle. Mulle on ihan ok että range lyhenee jos painan kaasua enemmän, ihan vitun absurdia että sähkön kantamaa ylläpidetään sillä että sitä avustetaan polttomoottorilla.

Eli ottakaapa tämä asia huomioon mikäli tuollaista itsellenne mietitte. En tiedä onko sähkömoottori sitten niin alimitoitettu teholtaan että ei jaksa tuon parempaa, vai pidetäänkö tuolla vaan yllä sitä kuvitelmaa että auton range olisi oikein mainio, enkä välitä. Vitutus vaan jäi.

Ostin toisen saksalaisen diesel-nelikon pihaan.
 
Noin se vaan menee ja ei ole kun vasta alkua. Muutama vuosi, niin V8 bensa on taas halvin vaihtoehto. Sitten taas alennetaan sähkön hintaa kun porukka vaihtaa bensaan ja sitten taas bensa taivaaseen jne. Joka tapauksessa, mitään eroa mihinkään ei tule, vaan autoilu on vitun kallista. Vittu tää maa alkaa vituttamaan oikein huolella.
 
Mä pelkään että bensatulojen putoaminen tulee kyllä sitten kostona sähköautoille ja valtio alkaa vetämään kaikkia perseeseen.
 
”Valtio ei kuitenkaan luovu lypsylehmästään tulevaisuudessakaan. Sen vaan pitää siirtää verojen keräämisen tähtäin pois bensapumpulta.

Tämä tarkoittaa sitä, että autoilun verotus vaikuttaisi olevan viimeinkin siirtymässä omistamisen verotuksesta (eli rekisteröinti- eli luksusverosta) ajamisen verotukseen.”

En kyllä näe, miten ajamista aletaan verottaa kun käyttövoima on sähkö. Sehän tuossa huono onkin, että jos vero siirtyy polttoaineesta vuosimaksuksi, vähän ajavat häviävät. Vai onko mulla joku tässä nyt unohtunut?
 
”Valtio ei kuitenkaan luovu lypsylehmästään tulevaisuudessakaan. Sen vaan pitää siirtää verojen keräämisen tähtäin pois bensapumpulta.

Tämä tarkoittaa sitä, että autoilun verotus vaikuttaisi olevan viimeinkin siirtymässä omistamisen verotuksesta (eli rekisteröinti- eli luksusverosta) ajamisen verotukseen.”

En kyllä näe, miten ajamista aletaan verottaa kun käyttövoima on sähkö. Sehän tuossa huono onkin, että jos vero siirtyy polttoaineesta vuosimaksuksi, vähän ajavat häviävät. Vai onko mulla joku tässä nyt unohtunut?
Joku monimutkainen himmeli tuohon rakennetaan perustuen gps paikannukseen. Toisinsanoen ajat vähän kehä III sisäpuolella maksat paljon. Ajat paljon maaseudulla niin sama juttu☺️
Summa summarum kuten moniin muihinkin ketjuihin kirjoitellu niin suomen vuotuinen alijäämä on 7-8 miljardia ja pelkät korkomenot on nousemassa 2-3 miljardiin lähivuosina. Nuo on semmosia lukuja että autoilun ja sähkön verotuottoja ei yksinkertaisesti voida alentaa. Miljardien menoleikkaukset ovat ihan täyttä satua oli hallituksessa mitkä puolueet tahansa (vaikka kaikki niiden puolesta taas puhuu ennen vaaleja).
 
Back
Ylös Bottom