Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli tossa mieleen kun mulla kuten sanottu, on matkat melko lyhyitä kaikki ja pärjään sähköllä suurimman osan ajosta, siis 100% sähköllä melkein kaikki päivät. No miten nää autojen polttomoottorit sitten tykkää tosta tilasta, jossa ne ei koskaan käy ja onko hybridit vaan iso vedätys. Eli on pakko käyttää säännöllisesti polttomoottoria, ettei se hajoa sitten kun se käyntiin lähtee esim talvella satunnaisesti. Ja ajellaan siis ihan rauhassa ettei kylmää moottoria yhtäkkiä revitetä täysiä. Mun olis pitänyt ostaa kokonaan sähköinen peli. Mun kokonaisrange on jumittunut samaan kohtaan moneksi päivää jo eikä se polttis tee yhtään mitään.

Mutta sitten taas ajattelen, että onko toi pelottelu vaan ihmisten juttuja, jotka eivät käytä tervettä maalaisjärkeä. Jos me otetaan normaali bensa-auto ja ajetaan sillä kerran kolmessa viikossa 20km lenkki, niin mä väittäisin, että se moottori on helvetisti paremmassa kunnossa 5 vuoden päästä kun toisen auton moottori, jota on ajettu joka päivä 20km.

Vaihdat i4 M50:seen niin saat 500 heppaa, nelivedon sekä pääset eroon polttomootorista?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksi asia, mitä varmasti moni ei vielä ymmärrä, on latausverkoston potentiaali. Nykyisellään tankkauspaikkoja on X määrä ja niihin joskus joutuu jonottamaan, joskus ei. En tiedä, mitä kaikkea bensa-aseman perustaminen vaatii, mutta oletettavasti oltava jonkinlaiset ympäristöluvat, pitää kaivaa tankit maahan, hankkia atex-laitteet jne. Ei voi ihan mihin vaan sellaista laittaa. Laturin saa sinne minne saa sähköä, eli aika lailla joka paikkaan missä ihmisiä elää ja liikkuu. Lähikaupan pihaan vaikka. Latauslaitteistot eivät ehkä vielä ole kovin näkyviä, mutta jahka yleistyvät enemmän, niin alkaa porukka huomata että ei se niin vaikeaa ole. Uskoisin, että ensin tarvitaan melko iso panostus infraan ja vasta sitten alkaa ihmiset isommin luottaa siihen, ettei akku lopu kesken ajon.

Ei lähikaupan pihaan vaan omaan pihaan. Käytännössä sähköautot ovat varakkaiden ylellisyystuotteita. Kerrostaloasuja ei osta sähköautoa tai hybridiä koska parkkiksella just ja just pienen lohkolämmittimen kestävät tolpat ja pitäisi lonnia jossain kaupan tai huoltoaseman pihassa tolpassa kiinni kuluttaen vapaa-aikaa lataukseen. Autokanta vaihtuu sähköisemmäksi tekemällä infra kotitalouksien pihaan, siellä on Suomen oloissa kuitenkin sähkötolppa, niin miksi ei sähkötolppa 2022 vs. 1982? Nyt vanhan taloni parkkiksella 50+ autopaikkaa, ei yhtään hybridiä eikä yhtään sähköautoa. Omastakin mielestä olisi ollut hölmöä ostaa tuonne tamagochi jota ei voi ruokkia. En todellakaan ala viettämään vapaa-aikaani jossain Lidlin tai ääsmarketin pihassa että saan akkuun lisää höökää. Kaupassa käyntini kestää kuitenkin yleensä noin 5min. Uuden asunnon suunnitelmissa ensi vuonna lataustolpat sähköautoja varten, niin varmasti seuraava auto on sähköauto. Hyvin yksinkertaista miten sähköautojen määrä saadaan merkittäväksi autojen kokonaispopulaatiosta. Toinen tapa saada merkittävää lisäystä olisi tietty saada latausinfraa työpaikkojen parkkiksille. Mutta tämähän vaatisi tekemistä, helpointa on syyllistää ja verottaa ja toivoa parasta. Sähköautoja Suomen autokannasta on tällä hetkellä reilu 1% mikä kertoo taktiikan toimivuudesta. Ei maailma pelastu vaan saatu makeita ylellisyysvekottimia varakkaille, verottomasti.
 
Töiden puolesta tarvin jonkin verran tilaa autoon ja vietän autossa päivittäin paljon aikaa. Myös koira kyydissä tasaisesti niin oon mieltynyt ajamaan farkulla. Maasturi olisi toinen vaihtoehto ja sellaisia ollut myös, mutta farkkuihin siirtymisen jälkeen ei maasturit enää napanneet. Mikähän on syy ettei noi farkkuja saa täyssähkönä vielä ?

Jokatapauksessa ostin alkukesästä Volvo v60 t8 hybridin ja oli myös samalla eka Volvo. Oon tykänny ihan rutosti. Ajettavuus ja varsinkin penkit on parhaat mitä oon istunut ja kokemusta on monista merkeistä. Vaihdoin tuon nyt tällä viikolla uudempaan samanlaiseen Long Range malliin ja se on ihan mieletön auto ajella. Range sähköllä 60-80km ja ajelin noin 170km toissapäivänä 3,8km keskikulutuksella, joka sisälsi aika raskasta kaasujalkaa. Yhteenlasketut hepat 455 tuossa ja mun makuun kiihtyy todella näppärästi ja pirteä peli. Tykkään myös siitä että siinä ei oo webastoa tai ilmalämpöpumppu lämmitystä vaan sähkölämmitys. Sähkömoottori pyörittää taka-akselia ja siellä on n. 150 heppaa, joka riittää siihen et pelkällä sähköllä ajelee myös näppärästi ja auto myös kiihtyy tarvittaessa eikä kytke polttomoottoria heti päälle jos enemmän painaa kaasua. Mielenkiinnolla ootan minkälainen talviauto tuo on. Ainoa miinus edelleen Volvossa et ottaa latauksessa sähköä vastaan max 3,7kwh. Ei toki haittaa koti/työpaikka latauksesssa, mut itselle olisi kätevä tehokkaampi lataus päivän aikana. Uuteen C-sarjan hybridi mersuun samoilla varusteilla hintalappu tais jäädä about 12tonttua pienemmäksi mikä iso plussa sekin. Olis ollut se toinen vaihtoehto mulle.
 
Pelkkä kuulopuhe mutta ystävä kertoi taannoin että jollain tutullaan oli hybridi jolla oli ajellut käytännössä pelkällä sähköllä pitkänaikaa. Talvella oli ollut tarve jossain vaiheessa lyödä polttomoottori tulille niin oli leikannu kiinni. En tiedä onko oikeasti yleistä koska kuullostaa niin ilmeiseltä asialta että luulisi että tätä on mietitty.
Vaikeaahan tuota on paskapuheeksi todentaa, mutta siltä se kieltämättä kuulostaa. Kuulostaa siis ihan täysin siltä, että joku sähkövatkainvihaaja voisi tuollaisen tarinan keksiä. Lyödäänhän niitä vuosikausia - jopa vuosikymmeniä - puun alla maanneita autojakin jatkuvasti käyntiin, eikä ne kiinni leikkaa.

Sit mulla on sellainen käsitys, että pistokehybridit pitää tietyn ulkolämpötilan alapuolella huolen siitä, että moottori on aina jokseenkin lämmin. Sitä siis käytetään sen verran, ettei se joudu kesken ajon siihen tilanteeseen, että joku painaa kaasun pohjaan ja moottori onkin kylmä. Otanta on mulla kyllä varsin pieni ja uusia hybridejä tulee koko ajan, niin ei sitä voi millään tietää miten kukin niistä käyttäytyy.
 
Vaikeaahan tuota on paskapuheeksi todentaa, mutta siltä se kieltämättä kuulostaa. Kuulostaa siis ihan täysin siltä, että joku sähkövatkainvihaaja voisi tuollaisen tarinan keksiä. Lyödäänhän niitä vuosikausia - jopa vuosikymmeniä - puun alla maanneita autojakin jatkuvasti käyntiin, eikä ne kiinni leikkaa.

Sit mulla on sellainen käsitys, että pistokehybridit pitää tietyn ulkolämpötilan alapuolella huolen siitä, että moottori on aina jokseenkin lämmin. Sitä siis käytetään sen verran, ettei se joudu kesken ajon siihen tilanteeseen, että joku painaa kaasun pohjaan ja moottori onkin kylmä. Otanta on mulla kyllä varsin pieni ja uusia hybridejä tulee koko ajan, niin ei sitä voi millään tietää miten kukin niistä käyttäytyy.
Joo juuri näin, kyllä ne autotehtaat varmaan ovat miettineet tuonkin asian toimivaksi silläkin pakolla, ettei ole hirveästi varaa alkaa korvamaan tällaisesta syystä leikanneita moottoreita. Pakkasjakso kun alkaa niin kyllä hörähtää hybridi käyntiin ajoittain siitä voi olla aivan varma ja kokemusta on.
 
Pakkohan tossa on olla joku esilämmitys, eikä manuaalissa tietääkseni varoitella mitenkään kiihdytystä hybridimoodissa. Eihän siinä olis mitään järkeä, että ajelet tuolla esim stadissa eka hybridissä sähköllä manskua tonne motarin alkuun ja sitten lyöt kaasua kunnolla kun rajoitukset nousee, niin moottori kärsis sitten siitä.

Koska jos tosiaankin on näin, niin esim mulla on alla siten 104hv sähköauto tai vitusti kuluttava hybridi, jossa sähköä säästetään akkua kuluttamatta jottei moottori kylmenisi. Mutta kun se kylmenee heti kun aletaan meneen vain sähköllä, joten toihan on aivan älytön dilemma.

Eiks hybridien moottorit ole aivan samoja koneita mitä normaaleissa versioissa enkä mä ole koskaan ainakaan onnistunut leikkaan konetta kiinni. RS:llä lähdin kone kylmänä satoja ja satoja kertoja ja kaasutin kun siltä tuntui, eikä se koskaan hajonnut, miksi se hybideissä laukeais.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tässä viimevuosina muutenkin puhuttu paljon ainakin täällä pohjoisessa automyyjien yms. toimesta että nykyautoissa ei enää juuri edes nähdä lohkolämmittimiä/webastoja vaan moottorit lyödään talvella kylmiltä tulille ja ne on suunniteltu siihen ja sen kestämään. Öljyt on ainakin muuttuneet tätä ominaisuutta varten.
 
Voi varmaan aika huoletta 2020 vuoden autolla mennä sen mitä menee ja vaikka sähköllä painelis tonne kehälle, niin voi pistää lämää pohjaan kun liittymästä ajaa, olis auto aika vajavainen jos pitäis ajella eka bensalla että voi edes kiihdyttää.

Varmasti! Eiköhän siel oo joka merkillä jotenki mietitty tuo et kriittiset asiat pelaa ja on lämpimiä moottorissa tossa tilanteessa vaikkei olis moottori edes käyny vielä kertaakaan tos vaihees. Ainakin Volvolla tais myyjä sanoa et käyttää matkustamon lämmityksessä syntyvää hukkalämpöä moottorin lämmittämiseen ja muutenkin varmaan 20-luvun hybrideillä voi noin ajella ja iteki kyl ajelin ihan ongelmitta aikasemmalla 2020vm hybridi autolla just noin toki kesäaikaan mut kuitenki.
 
Vaikeaahan tuota on paskapuheeksi todentaa, mutta siltä se kieltämättä kuulostaa. Kuulostaa siis ihan täysin siltä, että joku sähkövatkainvihaaja voisi tuollaisen tarinan keksiä. Lyödäänhän niitä vuosikausia - jopa vuosikymmeniä - puun alla maanneita autojakin jatkuvasti käyntiin, eikä ne kiinni leikkaa.

Sit mulla on sellainen käsitys, että pistokehybridit pitää tietyn ulkolämpötilan alapuolella huolen siitä, että moottori on aina jokseenkin lämmin. Sitä siis käytetään sen verran, ettei se joudu kesken ajon siihen tilanteeseen, että joku painaa kaasun pohjaan ja moottori onkin kylmä. Otanta on mulla kyllä varsin pieni ja uusia hybridejä tulee koko ajan, niin ei sitä voi millään tietää miten kukin niistä käyttäytyy.
Juu , olet oikeassa. Niinkuin itsekkin sanoin, sen verta ilmeinen asia että olisi naurettavaa jos autovalmistaja ei huomioisi asiaa.
 
Ei lähikaupan pihaan vaan omaan pihaan. Käytännössä sähköautot ovat varakkaiden ylellisyystuotteita. Kerrostaloasuja ei osta sähköautoa tai hybridiä koska parkkiksella just ja just pienen lohkolämmittimen kestävät tolpat ja pitäisi lonnia jossain kaupan tai huoltoaseman pihassa tolpassa kiinni kuluttaen vapaa-aikaa lataukseen. Autokanta vaihtuu sähköisemmäksi tekemällä infra kotitalouksien pihaan, siellä on Suomen oloissa kuitenkin sähkötolppa, niin miksi ei sähkötolppa 2022 vs. 1982? Nyt vanhan taloni parkkiksella 50+ autopaikkaa, ei yhtään hybridiä eikä yhtään sähköautoa. Omastakin mielestä olisi ollut hölmöä ostaa tuonne tamagochi jota ei voi ruokkia. En todellakaan ala viettämään vapaa-aikaani jossain Lidlin tai ääsmarketin pihassa että saan akkuun lisää höökää. Kaupassa käyntini kestää kuitenkin yleensä noin 5min. Uuden asunnon suunnitelmissa ensi vuonna lataustolpat sähköautoja varten, niin varmasti seuraava auto on sähköauto. Hyvin yksinkertaista miten sähköautojen määrä saadaan merkittäväksi autojen kokonaispopulaatiosta. Toinen tapa saada merkittävää lisäystä olisi tietty saada latausinfraa työpaikkojen parkkiksille. Mutta tämähän vaatisi tekemistä, helpointa on syyllistää ja verottaa ja toivoa parasta. Sähköautoja Suomen autokannasta on tällä hetkellä reilu 1% mikä kertoo taktiikan toimivuudesta. Ei maailma pelastu vaan saatu makeita ylellisyysvekottimia varakkaille, verottomasti.
Sehän on taloyhtiöstä kiinni miten siihen lataukseen satsaa. Ei siellä kerrostalon pihassa ole bensapumppujakaan, ja hommahan on julkisilla latauspaikoilla kiinni vain siitä, miten nopeaksi lataus saadaan. Tällä hetkellä autot rajoittaa lataustehoa, latureista se ei ole kiinni. Se mun pointti olikin, että toisten pitää tottua lataamaan vähän joka paikassa, oli se sitten 5min tai 20min kauppakäynti. Kuitenkin latausasemia alkaa pikkuhiljaa nousta sinne sun tänne ja potentiaali on tiheälle verkostolle. Sitä en tiedä, tarvitseeko sähköverkko päivitystä ja missä vaiheessa. Ja julkisilla paikoillahan ei niillä AC-rimpuloilla tee pääsääntöisesti mitään, kyllä sen pitää pikalautaus olla, eikä sitä ehkä hybridin käyttäjäkään tajua jos ajattelee että laturi = 7kW AC-boksi.
 
Mitenkähän huoltoasemat pärjää tässä muuttuvassa tilanteessa? Ainakin ABC on aika pitkään jo kasvattanut oheismyyntiä ja varmaan aika iso osa siellä vierailevista ei ole tankkaamassa, vaan matkalla otetaan taukoja. Ja jos ne saavat sinne kunnolla latausboxeja, niin sittenhän ihmiset lojuu siellä vielä pidempään. Mut varmasti polttoaineen myynti putoaa kokoajan.

Onkohan tuo polttoaineenmyynti edes enää ollut kovinkaan iso bisnes, en ole koskaan tutustunut, onko siinä edes katetta bisnekseen?

ABC

Tavoitteenamme on olla maan kattavin sähköautojen latausverkosto noin tuhannen latausaseman voimin vuoden 2025 loppuun mennessä.
 
Mitenkähän huoltoasemat pärjää tässä muuttuvassa tilanteessa? Ainakin ABC on aika pitkään jo kasvattanut oheismyyntiä ja varmaan aika iso osa siellä vierailevista ei ole tankkaamassa, vaan matkalla otetaan taukoja. Ja jos ne saavat sinne kunnolla latausboxeja, niin sittenhän ihmiset lojuu siellä vielä pidempään. Mut varmasti polttoaineen myynti putoaa kokoajan.

Onkohan tuo polttoaineenmyynti edes enää ollut kovinkaan iso bisnes, en ole koskaan tutustunut, onko siinä edes katetta bisnekseen?

ABC
En ole itsekään tutustunut polttoaineen katteisiin ja osuuteen huoltoasemien liiketoiminnasta. Toisaalta en tiedä, kuinka tulevaisuuden isot volyymit tulevat vaikuttamaan latausoperaattorien sähkön ostohintaan. Kilpailuhan kyllä lisääntyy, koska asemia voi perustaa melko matalalla kynnyksellä. Latausbisnes on alkuvaiheissaan ja liiketoimintamalli hakee muotoaan. Mielenkiintoisia aiheita on juurikin ne hinnoittelumallit ja nimenomaan ajan suhteen. Jos nyt vaikka itse saisit päättää, niin maksaisitko huoltoasemalla pääsääntöisesti mieluummin siitä, että varaat laturia "tarpeettoman" pitkään kun istut sisällä kahvilla vai siitä, että saat auton täyteen mahdollisimman pian ja pääset jatkamaan matkaa? Kumpikin on täysin uskottava hinnoittelutapa ja jopa näiden yhdistelmä riippuen kysynnästä. Hinnoittelussa on valitettavasti potentiaalia tulla yhtä epäselväksi kuin taksihinnoittelu nykyään, mutta katsotaan mihin homma menee.

Softapuolella operaattori voi erottautua esimerkiksi sillä, että puhelinsovellus kertoo matkalla olevat vapaat laturit, ja uskoisin, että varausjärjestelmäkin on periaatteessa mahdollinen (varaat muutaman kilometrin päästä laturin, jotta se on varmasti vapaa). Tuokin lisää ansaintamahdollisuuksia operaattorille, eikä laitteisto edes kulu.

Enkä tiedä tuleeko niistä pausseista niin merkittävästi pidempiä. Akun suositeltu käyttöalue on siinä 20-80% maksimikapasiteetista ja >80% alkaa latauskin hidastua merkittävästi, eli yleensä ei ole tarvetta ladata yhdellä pikalatauksella kuin n.60% koko kapasiteetista. Kyllä tekniikka tuppaa kehittymään ja kunhan akut alkaa ottaa nopeammin tehoa vastaan, homma sujuvoituu.
 
Hinnoittelumallejahan on jo nyt osassa DC latausta tarjoavilla erilaisia. Eli tyyliin ekat 45min mennään kW perusteisesti, jonka päälle lyödään minuuttitaksa tietyn ajan jälkeen. Tämä juurikin siksi, että yleensä noita DC latureita on se yksi, laitteessa kaksi latauskaapelia ja jonottamaan joutuu ruuhka Suomi alueilla.

Latausajat lyhenee, kunhan akustojen jännitteet alkaa muillakin kuin Porchella olemaan lähempänä 1000V. Tesla taitaa pystyä ottamaan 480V:lla.
Laturithan pystyy jo monet antamaan 1000V jännitteellä latausta. Harva auto vaan pystyy ottamaan vastaan kovin suurella jännitteellä.
 
Eli tyyliin ekat 45min mennään kW perusteisesti, jonka päälle lyödään minuuttitaksa tietyn ajan jälkeen. Tämä juurikin siksi, että yleensä noita DC latureita on se yksi, laitteessa kaksi latauskaapelia ja jonottamaan joutuu ruuhka Suomi alueilla.
Toi on melkoisen eriarvoistavaa, koska se ajaa osan hybrid-autoista ajamaan bensalla koska lataaminen on hitaampaa kun ei auto ota pikalaturin tehoja. 45minuutissa ei lataa paskanvertaa.
 
Mitenkähän huoltoasemat pärjää tässä muuttuvassa tilanteessa? Ainakin ABC on aika pitkään jo kasvattanut oheismyyntiä ja varmaan aika iso osa siellä vierailevista ei ole tankkaamassa, vaan matkalla otetaan taukoja. Ja jos ne saavat sinne kunnolla latausboxeja, niin sittenhän ihmiset lojuu siellä vielä pidempään. Mut varmasti polttoaineen myynti putoaa kokoajan.

Onkohan tuo polttoaineenmyynti edes enää ollut kovinkaan iso bisnes, en ole koskaan tutustunut, onko siinä edes katetta bisnekseen?

ABC
Totta. ABC on aika kovasti panostanut siihen bensa-asemalla oleskeluun. On leikkipaikat lapsille, sapuskaa jos jonkinmoista ja kaikenlaisia liiketiloja saman katon alla.

Onko jollain käsitystä miten pitkään piuhan päässä keskimäärin pitäisi aikaa viettää, nyt ja ehkä tulevaisuudessa? Varmaan Googlelle jotain olisi löytynyt, mutta en etsinyt.

ABC mun mielikuvissa enemmän vaihtoehto reissuilla ja varmaan ylipäätään suurempien kaupunkien ulkopuolella. Lyhyemmät normiajot esim pääkaupunkiseudulla ei varmaan yleensä vaadi lataamista muualla kuin kotona tai töissä.
 
Sehän on taloyhtiöstä kiinni miten siihen lataukseen satsaa. Ei siellä kerrostalon pihassa ole bensapumppujakaan, ja hommahan on julkisilla latauspaikoilla kiinni vain siitä, miten nopeaksi lataus saadaan. Tällä hetkellä autot rajoittaa lataustehoa, latureista se ei ole kiinni. Se mun pointti olikin, että toisten pitää tottua lataamaan vähän joka paikassa, oli se sitten 5min tai 20min kauppakäynti. Kuitenkin latausasemia alkaa pikkuhiljaa nousta sinne sun tänne ja potentiaali on tiheälle verkostolle. Sitä en tiedä, tarvitseeko sähköverkko päivitystä ja missä vaiheessa. Ja julkisilla paikoillahan ei niillä AC-rimpuloilla tee pääsääntöisesti mitään, kyllä sen pitää pikalautaus olla, eikä sitä ehkä hybridin käyttäjäkään tajua jos ajattelee että laturi = 7kW AC-boksi.

Niin kerroin esimerkin että parkkiksella on 50+ autoa joista ei yksikään ole sähköinen. Lähi ääsmarketin pihassa on runsaasti lataustolppia. Sähköauton vero on nolla ja bensa on kallista. Kaikki kunnossa paitsi.. Ilmeinen puuttuva palanen on kunnollinen latausinfra siinä parkkiksella. Ihminen on viisas apina, ei se halua tottua huonompaan, vaan haluaa päästä helpolla ja mukavalla. Pitää tottua taasen implikoi jonkinlaista toisen ihmisen pakottamista, ei omaa tahtoa. Tietysti verotuksella voidaan pakottaa ja voimakkaasti näin tehdäänkin ”ohjataan”. Mutta autoveroa tuskin voi kovasti miinusmerkkiseksi vetää, päinvastoin korotuspainetta alkaa varmaan tulemaan, kun osuus uusien autojen rekisteröinneistä lisääntyy. Samoin bensan veron nostaminen alkaa olemaan tiensä päässä, ainakin tämän hetken ekonomiassa.
Ja siis en ole ajamassa valtaisaa infrahanketta kerrostalojen pihoille, kunhan totean mistä kiikastaa. Tietty sähköauton korkea hankintahinta taitaa olla suurin pullonkaula asiassa.
 
Niin kerroin esimerkin että parkkiksella on 50+ autoa joista ei yksikään ole sähköinen. Lähi ääsmarketin pihassa on runsaasti lataustolppia. Sähköauton vero on nolla ja bensa on kallista. Kaikki kunnossa paitsi.. Ilmeinen puuttuva palanen on kunnollinen latausinfra siinä parkkiksella. Ihminen on viisas apina, ei se halua tottua huonompaan, vaan haluaa päästä helpolla ja mukavalla. Pitää tottua taasen implikoi jonkinlaista toisen ihmisen pakottamista, ei omaa tahtoa. Tietysti verotuksella voidaan pakottaa ja voimakkaasti näin tehdäänkin ”ohjataan”. Mutta autoveroa tuskin voi kovasti miinusmerkkiseksi vetää, päinvastoin korotuspainetta alkaa varmaan tulemaan, kun osuus uusien autojen rekisteröinneistä lisääntyy. Samoin bensan veron nostaminen alkaa olemaan tiensä päässä, ainakin tämän hetken ekonomiassa.
Ja siis en ole ajamassa valtaisaa infrahanketta kerrostalojen pihoille, kunhan totean mistä kiikastaa. Tietty sähköauton korkea hankintahinta taitaa olla suurin pullonkaula asiassa.
Ymmärrän kyllä, että kotilataus voi olla sinun lisäksi monelle kynnyskysymys sähköauton hankintaan. Toivottavasti oma pointtini ei mennyt kuitenkaan ohi, siihen kun et ottanut kantaa. Se oli, että kun pikalatausverkosto laejenee ja tihenee, latauksen ero tankkaukseen kapenee. Kiinnostaisi myös, onko siellä marketin pihassa AC-tolppia vai pikalatureita, siinä kun on valtava ero. (En tiedä tunnistaako esim. @Mike AC- ja DC-latauksen eron, mutta tuohon eriarvoistamiseen sanoisin, että tuskin AC-latureissa on samanlaista hinnoittelun aikarajaa kuin DC-latureissa.) Tämä on oikeasti tosi iso asia, eikä se pikalatausinfrakaan ole vielä yhtään mitään, joten ei voi tietää laajemmin mikä se suurin ongelma kenellekin on. Toistan vielä, että nykyiselläänkään ei autoa saa kerrostalon pihassa tankattua. Myöskään pidemmillä matkoilla se kotilataus ei paljon lämmitä.

Esimerkissäsi täytyy muistaa, että kun otetaan huomioon mainitsemasi n.1% sähköautokanta, ei siellä kerrostalon pihassa ole oletusarvonakaan kuin korkeintaan yksi sähköauto, jos ei edes huomioida keskimääräisen kerrostaloasujan tulotasoa. Suomalaisista noin 40% asuu omakotitaloissa, joten senkään takia ei ehkä ole hedelmällistä perustaa näkemystä kotilatauksen puuttumisesta sähköautoilun jarruna yhden kerrostalon parkkipaikkaan, varsinkaan tässä vaiheessa liikenteen sähköistymistä. Tällä hetkellä sähköautoilu on jo ihan autojen hintatason takia parempituloisten hommaa eikä paljon ajettuja, kohtuuhintaisia sähköisiä autojakaan ole juuri saatavilla. Tällä infralla ja hinnoilla en itsekään sähköautoa hankkisi, mutta nykytilanne ei ole yhtä kuin tulevaisuuden potentiaali. Politiikkaan en ota kantaa, puhun ainoastaan teknisestä näkökulmasta.
 
Toi on melkoisen eriarvoistavaa, koska se ajaa osan hybrid-autoista ajamaan bensalla koska lataaminen on hitaampaa kun ei auto ota pikalaturin tehoja. 45minuutissa ei lataa paskanvertaa.

Niissä hybridiautoissa joissa on 3-vaiheinen AC-lataus, saa siitä normaalista 11 kilowatin laturista kolmessa vartissa jo sen pienen akun lähes täyteen.

Ei siis ole mitään tarvetta pikalataukselle, jättää ne pikalaturit niille jotka tarvii sitä sähköä liikkumiseen bensan sijaan.

Jos se hybridiauto ottais edes sen 50kW teholla virtaa pikalaturista, sen kolmen vartin kauppa/syöntireissun keskellä sais joko tulla siirtämään auton pois latauksesta tai sitten turhaan seisottais viimeisen puoli tuntia autoa laturin tukkona.
 
Back
Ylös Bottom