Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ootko ikinä käynyt Japanissa? Se on makeeta miten niiden autokulttuuri on sen kansanauton lisäksi armottomat upeet Honda NSX, Lambo Diablo jne tyylistä meininkiä. Siellä lähes jokainen superauto on vielä bensavehke, ainakin viime kerralla vielä oli. Muistan aina kun Shibuyan risteyksen keskelle pysäytti Hello Kitty teipattu Lambo, joka vetäs välikaasut siinä paikallaan. Siinä ympärillä on valtavia rakennuksia ja se ääni oli massiivinen kun se kaikui siinä yhdessä maailman vilkkaimmissa risteyksissä.

View: https://youtu.be/jbOy_mWNowg


View: https://youtu.be/TOb8xN7XnsY

En oo mutta joskus pitää käydä.

Moni kaveri on käynyt ja pari asunutkin siellä, yhdellä niistä itseasiassa on ekan sukupolven NSX itsellään.

Mun vaimo on opiskellut vuosia japania, itse en osaa sanaakaan mutta se maa ja kulttuuri on aina kiinnostanut. Ehkä sinne parin vuoden sisään pääsis käymään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En oo mutta joskus pitää käydä.

Moni kaveri on käynyt ja pari asunutkin siellä, yhdellä niistä itseasiassa on ekan sukupolven NSX itsellään.

Mun vaimo on opiskellut vuosia japania, itse en osaa sanaakaan mutta se maa ja kulttuuri on aina kiinnostanut. Ehkä sinne parin vuoden sisään pääsis käymään.
Kyllä kannattaa, en mäkään olis muuten 7 kertaa siellä käynyt. Hurmaava maa kaikinpuolin. Tänä vuonna vielä hyvin epävarmaa gorren takia, mutta ainakin olis edullista hotellia, mutta kuka sitä nyt jaksaa olla 2 viikkoa eka karanteenissa omakustanteisesti ennenkuin pääsee vapaalle.
 
Eilen illalla oli näemmä tullut ilmoitus että Model S Plaidin luovutus on marras-joulukuussa eli samoihin aikoihin kun tuon Polestarin saan.

Model 3 Performance 8/2020 tai Model S Raven Performance 9/2020 menee siis noihin aikoihin myyntiin uusien alta pois, jompikumpi saattaa siis multa irrota alle Nettiauton hintojen marras-joulukuussa.
 
Ostin keväällä pari tuhatta ajetun Opel granland X 300 heppaisella hybridillä.
Nyt rullattuna 40tkm ja kokemusta on sen verran että seuraava auto taitaa olla polttomoottorilla.
Autossa ei itsessään ole mitään vikaa
Ja sen voisi jättää rouvalle kaupunko autoksi.
Opel on ranskalaistuttuaan loistava ajettava, 4 vedolla pääse pellolla ja umpihangessa, suorituskyky on riittävä.
Lataan töissä ja kotona, kulutus on ollut n. 3l/100km
Pidemmillä matkoilla on kuitenkin alkanut ärsyttää kun akuston takia tankki on vain 35l ja takakoppa on helvetin pieni, ei sinne mahtuisi edes kokonaista peuraa.
Max. vetokyky on vain 1250kg joten jos haluaa isompaa kärryä vetää niin pitää käyttää vaimon Audia.

Täyssähkö olis muuten vaihtoehto mutta se edellyttäisi sitten harrastemaasturin hankintaa jolla voisi metsästää ja reissata sähköverkon ulkopuolella.
 
Tulipa sitten ostettua Kia Optima PHEV ja pitää sanoa että tähän mennessä olen ollut melko tyytyväinen hankintaan. Budjetti venyi ja paukkui mutta takuuta on vuosien ja kilsojen puolesta jäljellä pitkälle vielä, ja saan töissä ladattua akkuja, joten käytännössä ajaminen on puoli-ilmaista. Tuli kyseinen kärry vähän yllärinä kun varsinaisesti kävin liikkeessä kokeilemassa Mersun C350 plugaria, josta en innostunut oikein yhtään. Myyjä kyseli että olenko Optimaa harkinnut kun aika mallikas yksilö sattuisi löytymään. Tyrmäsin idean ensin täysin koska riisikippo, mutta pari päivää myöhemmin ajattelin että vittuakos siinä menettää kun kokeilee ja autohan yllätti erittäin positiivisesti etenkin ajolleen. Annoin ehkä sen vaikuttaa liikaa päätökseen että myyjä oli harvinaisen asiallinen tyyppi, ja kaltaiseltani melkein ammattimaiselta renkaiden potkijalta se on aika paljon sanottu.

Tähän mennessä plussaa:
- Hyvä range sähköllä, n 50km taittuu helposti ja ajelen sitä pidempää lenkkiä harvoin enää
- Ajolleen mainio, tekisi melkein mieli sanoa "saksalaistyylinen"
- Tilat ja etenkin penkki tosi hyvät näin vähän isommallekin kaverille
- Selkeä kojelauta ja informaatio hyvin näkyvillä, paljon fyysisiä nappeja ja minimaalisen vähän kosketusnäytön takana olevia toimintoja
- Kaista-avustin osaa ajaa eikä vittuile liian aikaisin, edellinen verrokki oli Passat jonka kaista-avustin oli käyttökelvoton koska alkoi huutaa n 6 sekunnin jälkeen että "kädet ratille" mikäli ei tee jotain ohjausliikettä
- Äänentoisto ja poppivehkeet mainiot

Jonkun verran negaakin:
- Ei nelivetoa, pelkään että talvella tästä tulee vielä vitullinen miinus. Olisi tuolle käyttöä muutenkin, autossahan ei ole paperilla ihmeellisiä tehoja, mutta käytännössä sähkökoneen vääntö laittaa etuvetoisen auton pomppimaan ja hytkymään jos esim tekee risteyksessä nopean lähdön kääntyen samalla
- Rengasmelua on vähän turhan paljon, tosin minä olen tämän suhteen aivan helvetin nirso ja monen muun mielestä varmaan auto on jopa hiljainen
- ACC vetkuttelee, päästää alhaisissa nopeuksissa edellä menevän helposti karkuun ja kaasuttaa sitten hillittömästi, esim jossain mutkaisella työmaa-osuudella tuo pistää ärsyttämään. Helpommassa ympäristössä toimii ihan hyvin.
- Ei mitään tehdasasenteista esilämppäriä, pitää asennuttaa lohkari ja sisäpistoke erillisellä johdolla, joka tuntuu aivan vajakilta ottaen huomioon että autoon menee jo yksi piuha

Onneksi pistin kuitenkin vaihtoon muijan kauppakassina olleen ajokin ja pidin oman vanhan naftanelikon perheen kakkosautona, onpahan sitten yksi täysin talvikelpoinen autokin jolla pääsee täältä metsän laidalta pois jos kelit menee aivan mahdottomaksi.
 
Itelläkin nyt hybridi alla ja olihan tää iso muutos bensa-ajoon kun ajan armottoman määrän ajoja pääkaupungissa. Kun asun keskustassa, niin ajan sen läpi kahteen suuntaan joka ikisellä reissulla minne vaan ja kun sitä rullaa 2,5 litrasella kireällä bensaturbolla, niin laskin noi bensakuitit elokuun lopusta lokakuun alkuun, 955 euroa, morjens. Nyt menee melko kaikki matkat sähköllä joka säästää kyllä vuodessa parin ulkomaanreissun verran rahaa.

Kuten edellä, megaiso miinus, takaveto. Kyllä talvella tulee vituttamaan oikein huolella, mutta se nyt ei liity mitenkään sähkö/hybrid juttuun. Meinasin laittaa hätäpäissäni 530 heppasen Teslan, hullun näkönen olis ollut, mutta tulin järkiini kun olen vähän käsittänyt, että niiden huoltoverkosto on suorastaan naurettavan surkea. Meidän lähipiirissä tuotti ongelmia kun perhetutun Tesla makas kokoajan pajalla ja me tarvitaan autoja kokoajan. Ehkä sitä saa ootella vielä vuosia täyssähkön ostoa.

Lataus on kyllä toivottoman hidasta, mutta mä pääsen omassa parkkihallissa törkkään sen aina piuhaan, niin sähköä rittää. Jos en auton kotona seistessä pääsis lataan, niin ei kiitos mitään söhköistä. Tässä Kampissa laskutetaan 2e tunti extraa kun seisoo tien poskessa.
 
Tuli kyseinen kärry vähän yllärinä kun varsinaisesti kävin liikkeessä kokeilemassa Mersun C350 plugaria, josta en innostunut oikein yhtään. Myyjä kyseli että olenko Optimaa harkinnut kun aika mallikas yksilö sattuisi löytymään.
Varmaan ihan hyvä ettet ottanut sitä Mersua. Tai mistä minä tiedän mistä kukakin tykkää, mutta meidän isällä on ollut jo pitkään pelkkiä Mersuja ja se osti sitten siihen jatkumoksi tuollaisen C-sarjan hybridin. Oli se sillä kai kuukauden ja kävi vaihtamassa sen juurikin tuohon Optimaan. Mersussa oli kuulemma niin täydellisen onneton range sähköllä, että meni koko hybridiajatus vähän niin kuin hukkaan ja äijä oli silminnähden ihan helvetin pettynyt ostokseensa. Nyt se vetelee Optimalla hymyssä suin 50-60 km matkoja sähköllä. Sanoi myös tuosta rengasmelusta, että se on hieman isompi kuin Mersussa, mutta kaikin puolin muuten se ei ole yhtään sen huonompi auto kuulemma. Se on ihan hyvä joskus katsoa vaihtoehtoja sieltä oman kuplan ulkopuolelta. Voi huomata, että se riisikippo onkin vähintäänkin yhtä hyvä kuin Eurooppalainen. Mullekin kävi näin. Ostin viisi vuotta sitten ensimmäisen Toyotani. Ja ensimmäisen japanilaisen autoni ylipäätään. Seuraava auto tulee myös olemaan Toyota, se on ihan vitun varma.
 
Vertailetteko 5 vuotta vanhempaa Mersua ja Kiaa että ovat saman hintaisia vai kuinka? C-mersu plugari menee (virallinen ilmoitus) 111km sähköllä, vuosia jo hakannut pemarit ja volvot hybridimoottorin rangessa, eli nimenomaan erityisen hyvä tämän ominaisuuden suhteen. Kian sivuilta ei löydy Optimaa. Hybridi Ceed menee 50km sähköllä alle puolet mitä mersu jos ilmoituksiin uskominen.
 
Vertailetteko 5 vuotta vanhempaa Mersua ja Kiaa että ovat saman hintaisia vai kuinka? C-mersu plugari menee (virallinen ilmoitus) 111km sähköllä, vuosia jo hakannut pemarit ja volvot hybridimoottorin rangessa, eli nimenomaan erityisen hyvä tämän ominaisuuden suhteen. Kian sivuilta ei löydy Optimaa. Hybridi Ceed menee 50km sähköllä alle puolet mitä mersu jos ilmoituksiin uskominen.
C300e menee vuosimallista 2022 alkaen ton 100+km sähköllä (WLTP), mutta totta on, että esim. tuo vanhempi C350e ei rangella sen kummemmin loista.
 
C300e menee vuosimallista 2022 alkaen ton 100+km sähköllä (WLTP), mutta totta on, että esim. tuo vanhempi C350e ei rangella sen kummemmin loista.

Jep luulin että ollut jo pidempään, yhtiökumppani noista höpöttänyt niin pitkään, mutta joo vissiin vasta nyt aktualisoitunut tuo 100km range.
 
Jep luulin että ollut jo pidempään, yhtiökumppani noista höpöttänyt niin pitkään, mutta joo vissiin vasta nyt aktualisoitunut tuo 100km range.
Joo ja kyllä tässä puhutaan ihan muutaman vuoden vanhoista käytetyistä. Eihän Kiakaan tee edes Optimaa enää.
 
Itse en näe hybridiä muuna kuin suht nopeasti ohimenevänä siirtymätekniikkana. Siinä ehkä ennemminkin korostuu se, mistä sähköautoilua kritisoidaan: hidas lataus ja pieni kantama. Täyssähköautoa vastaan argumentoidaan yleensä sillä, että ei pääse yhdellä latauksella sinne ja sinne. Toki kantamat on vielä aika paljon pienempiä kuin tankillisella bensaa, mutta näkisin että on myös totuteltava hieman erilaiseen autonkäyttöön. Pitää ladata vähän joka välissä jos paljon autoilee, mutta toisaalta jos arkiajelu on vähäistä niin riittää pelkkä kotilautaus eikä koskaan tarvitse muistaa mennä pumpulle.

Yksi asia, mitä varmasti moni ei vielä ymmärrä, on latausverkoston potentiaali. Nykyisellään tankkauspaikkoja on X määrä ja niihin joskus joutuu jonottamaan, joskus ei. En tiedä, mitä kaikkea bensa-aseman perustaminen vaatii, mutta oletettavasti oltava jonkinlaiset ympäristöluvat, pitää kaivaa tankit maahan, hankkia atex-laitteet jne. Ei voi ihan mihin vaan sellaista laittaa. Laturin saa sinne minne saa sähköä, eli aika lailla joka paikkaan missä ihmisiä elää ja liikkuu. Lähikaupan pihaan vaikka. Latauslaitteistot eivät ehkä vielä ole kovin näkyviä, mutta jahka yleistyvät enemmän, niin alkaa porukka huomata että ei se niin vaikeaa ole. Uskoisin, että ensin tarvitaan melko iso panostus infraan ja vasta sitten alkaa ihmiset isommin luottaa siihen, ettei akku lopu kesken ajon.

Itseäni kiinnostaa myös, kuinka kaksisuuntaista tehonsiirtoa tullaan hyödyntämään talotekniikassa. Yöllä auto täyteen halpaa sähköä, töistä tullessa piuhaan kiinni ja pesukoneet, uunit ynnä muut käytetään auton akulla ilman, että tarvitsee pihistellä sähkönkäytössä yleisen kulutuspiikin aikana.
 
Tuli tossa mieleen kun mulla kuten sanottu, on matkat melko lyhyitä kaikki ja pärjään sähköllä suurimman osan ajosta, siis 100% sähköllä melkein kaikki päivät. No miten nää autojen polttomoottorit sitten tykkää tosta tilasta, jossa ne ei koskaan käy ja onko hybridit vaan iso vedätys. Eli on pakko käyttää säännöllisesti polttomoottoria, ettei se hajoa sitten kun se käyntiin lähtee esim talvella satunnaisesti. Ja ajellaan siis ihan rauhassa ettei kylmää moottoria yhtäkkiä revitetä täysiä. Mun olis pitänyt ostaa kokonaan sähköinen peli. Mun kokonaisrange on jumittunut samaan kohtaan moneksi päivää jo eikä se polttis tee yhtään mitään.

Mutta sitten taas ajattelen, että onko toi pelottelu vaan ihmisten juttuja, jotka eivät käytä tervettä maalaisjärkeä. Jos me otetaan normaali bensa-auto ja ajetaan sillä kerran kolmessa viikossa 20km lenkki, niin mä väittäisin, että se moottori on helvetisti paremmassa kunnossa 5 vuoden päästä kun toisen auton moottori, jota on ajettu joka päivä 20km.
 
Tuli tossa mieleen kun mulla kuten sanottu, on matkat melko lyhyitä kaikki ja pärjään sähköllä suurimman osan ajosta, siis 100% sähköllä melkein kaikki päivät. No miten nää autojen polttomoottorit sitten tykkää tosta tilasta, jossa ne ei koskaan käy ja onko hybridit vaan iso vedätys. Eli on pakko käyttää säännöllisesti polttomoottoria, ettei se hajoa sitten kun se käyntiin lähtee esim talvella satunnaisesti. Ja ajellaan siis ihan rauhassa ettei kylmää moottoria yhtäkkiä revitetä täysiä. Mun olis pitänyt ostaa kokonaan sähköinen peli. Mun kokonaisrange on jumittunut samaan kohtaan moneksi päivää jo eikä se polttis tee yhtään mitään.

Mutta sitten taas ajattelen, että onko toi pelottelu vaan ihmisten juttuja, jotka eivät käytä tervettä maalaisjärkeä. Jos me otetaan normaali bensa-auto ja ajetaan sillä kerran kolmessa viikossa 20km lenkki, niin mä väittäisin, että se moottori on helvetisti paremmassa kunnossa 5 vuoden päästä kun toisen auton moottori, jota on ajettu joka päivä 20km.
Pelkkä kuulopuhe mutta ystävä kertoi taannoin että jollain tutullaan oli hybridi jolla oli ajellut käytännössä pelkällä sähköllä pitkänaikaa. Talvella oli ollut tarve jossain vaiheessa lyödä polttomoottori tulille niin oli leikannu kiinni. En tiedä onko oikeasti yleistä koska kuullostaa niin ilmeiseltä asialta että luulisi että tätä on mietitty.
 
Pelkkä kuulopuhe mutta ystävä kertoi taannoin että jollain tutullaan oli hybridi jolla oli ajellut käytännössä pelkällä sähköllä pitkänaikaa. Talvella oli ollut tarve jossain vaiheessa lyödä polttomoottori tulille niin oli leikannu kiinni. En tiedä onko oikeasti yleistä koska kuullostaa niin ilmeiseltä asialta että luulisi että tätä on mietitty.
Juuri näin, koska jos nyt joskus tehoa tarttee, niin sitä ei periaetteessa vois edes vaihtaa bensalle kun moottori on kokoajan kylmä. Vähän tekee tehokkaista hybrideistä aivan invalideja autoja. Joko rullaat bensalla, tai omaat auton, jota ei saa koskaan kiihdyttää ennenkuin on ajettu bensalla öljyt lämpimäksi vaikka akku olisi täynnä. Eli periaatteessa hybridiä pitäis ajella kokoajan ristiin rastiin bensalla ja sähköllä ja se siitä taloudellisesta vaihtoehdosta.

Tosin enpä usko, että talvella meen edes 15 kilsaa sähköllä, niin väkisinkin se polttis sieltä aktivoituu joskus, ei vaan parane koskaan käyttää tehoja ellei ole akku ollut hyvän aikaa tyhjä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom