Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tilastojen mukaan suurin osa suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 km, jolloin hybridin range riittää. Lataaminen ei myöskään vaadi kovin paljon aikaa. Tällaiseen käyttöön hybridi toimii ihan hyvin, mutta kuitenkin voi tehdä myös mökkireissuja Lappiin ilman että tarvitsee huolehtia lataamisesta.
Tämä on juuri meidän käyttöcase. Auto Audi Q5 TFSI e 55 quattro (saiskohan vielä pidemmän rimpsun) jonka sähkörange kesällä n. 45km. Airkiajossa meillä bensankulutus keskimäärin 1l/100km.

Lataus omassa katoksessa schukolla kestää sen 9h, mutta siinähän latautuu kun nukutaan.

Sitten kun 1-2 kertaa vuodessa ajetaan vakio vuokramökille niin matkaa kertyy 350km suuntaansa ja sen menee reilulla tankillisella bensaa edestakaisin.

Toki kun lapsettaa ja laittaa dynamic ajomoden päälle niin löytyy 367 heppaa potkimassa autoa eteenpäin.

Meidän käyttöön oikein kiva auto.
 
Koeajo | Audi teki sähköauton, joka kiihtyy melkein kuin F1-auto, mutta hinta on tehoon nähden maltillinen: https://www.hs.fi/autot/art-2000008941361.html?share=b92d8f73418f594b38f3ebffbc93565c
Kirjoittaja ei suuremmin taida autoista tietää. Odotin noilla puheilla Audin hinnaksi ~50k€, mutta totuus tietenkin ihan jotain muuta.
Tuon Audin hinnalla saa nopeammin kiihtyvän polttomoottoriauto, mutta tuo juttu kaiketi olikin enemmän sellainen "kaupallinen yhteistyö".
 
Tuon Audin hinnalla saa nopeammin kiihtyvän polttomoottoriauto
Näytä toki mikä :D Uutena tottakai, eikä mikään Keravan tuning. Ei sillä, mä tykkään bensavehkeistä. GT-R taitaa mennä alle 3sec, mutta sitä ei ainakaan tolla hintaa taida saada. Ja Audi E-Tron GT RS 50 tonnilla, oikeesti, mitä sä tiedät autoista ylipäätänsä? Onko sulla minkäänlaista käsitystä autojen ja Audien hinnoista? Näyttää ettei vitun hajuakaan. Jos siis luulee, että Audin nopein 2022 vuoden sähköato maksaa noin 50k, niin missä vitun maailmassa sä elät? Audilta saa tuurilla A3 uutena alle 50k, bensana, kusisella moottorilla. Jumalauta Kiatkin maksaa uutena enemmän ku 50k.
 
Näytä toki mikä :D Uutena tottakai, eikä mikään Keravan tuning. Ei sillä, mä tykkään bensavehkeistä. GT-R taitaa mennä alle 3sec, mutta sitä ei ainakaan tolla hintaa taida saada. Ja Audi E-Tron GT RS 50 tonnilla, oikeesti, mitä sä tiedät autoista ylipäätänsä? Onko sulla minkäänlaista käsitystä autojen ja Audien hinnoista? Näyttää ettei vitun hajuakaan. Jos siis luulee, että Audin nopein 2022 vuoden sähköato maksaa noin 50k, niin missä vitun maailmassa sä elät? Audilta saa tuurilla A3 uutena alle 50k, bensana, kusisella moottorilla. Jumalauta Kiatkin maksaa uutena enemmän ku 50k.
GT-R oli mielessä joo.
Mitä tulee 50k audiin, niin jutun otsikko osio antoi sellaisen kuvan koska väitti että halvin bensavehe jolla pääsee samaan suorituskykyyn maksaisi 100k enemmän, mikä tietenkin oli säälittävä valhe. Yhtä hyvin olisi voinut valita mesen tilalle ferrarin ja sanoa että "halvin" bensavehe maksaakin 200k enemmän kuin audi.

Audi RS e-tron GT -sähköautossa on tehoa niin paljon, että kiihtyvyys on lähes F1-tasoa. Yhtä tehokas polttomoottoriauto maksaisi 100 000 euroa enemmän.
 
Ainakin sähköautoissa akun katsotaan olevan vaihtokunnossa kun range on pudonnut 70 prosenttiin alkuperäisestä. Tämä kestää niin kauan, että auto alkaa olla muutenkin tiensä päässä (sanaleikki tarkoitukseton) - ainakin jos akkua ei ole pilattu vääränlaisella lataamisella. Mutta kai se selviää koeajossa, ja kai auton tietokonekin osaa kertoa, paljonko sillä on sähköajoa tarjolla?

Mun Optima näyttää 57km, uutena ollu kuulemma 62km. Kohta 200 tonnia mittarissa. Ja tuo kilometrimäärä jopa pitää paikkansa jos ajelee hissukseen about 60kmh alueella. Eli aika hyvin kestää akut.
 
Tuli tilattua Polestar 2 BST Edition 270.

En tiedä yhtään mitä sillä teen mutta vuoden vaihteessa tuollainen tulee pihaan.

Jos ei omaan käteen sovi niin myyn tuon pois ja jos sopii niin myyn jomman kumman Teslan pois.
 

Liitteet

  • 04232D82-68B4-4D74-9C87-9E3DA3D773AE.jpeg
    04232D82-68B4-4D74-9C87-9E3DA3D773AE.jpeg
    86,5 KB · Katsottu: 95
Tuli tilattua Polestar 2 BST Edition 270.

En tiedä yhtään mitä sillä teen mutta vuoden vaihteessa tuollainen tulee pihaan.

Jos ei omaan käteen sovi niin myyn tuon pois ja jos sopii niin myyn jomman kumman Teslan pois.
Toi on siisti kiesi.
 
Ei se hidas ole, se on vain hitaampi kuin osa. Alle 5sec alkaa olemaan yleisesti jo nopeaan kiihtyvä auto. Mieti jos joku sanoo sun autoa hitaaksi kun se painaa bensa GT-R:llä alle 3sec. Ymmärrät varmaan.
Se on ihan siitä kiinni mihin on tottunut.

Minä ajelen välillä radalla ja siellä on autoja jotka on paljon nopeampia ku mun auto sekä suorilla että etenkin mutkissa, siksi oma auto tosiaan välillä tuntuukin hitaalta, etenkin tuo 3 Performance mutta myös 2,5 sekunnissa satkuun kiihtyvä S Raven Performance.

MULLE nopea auto on sellainen joka saa MINUSSA jotain tuntemuksia aikaiseksi kiihdyttäessä ja niitä tuntemuksia pitää hakea aina vaan nopeammista autoista - tuo Polestarin kiihtyvyyslukema ei säväytä MUA vaikka jotain toista se voi ihan hyvin säväyttää ja ymmärrän sen hyvin - 2-3v sitten se ois mustakin ollut nopea auto.
 
Riippuu mihin vertaa. Kahteen vuoteen mulla ei oo ollu käyttöautoa jolla 0-100 vie yli 3,3sek
Arvelinkin, että tässä on kyseessä tällainen "vertailuharha" ja kommentti hitaudesta oli hieman provokatiivinen. Onhan ne sun Teslatkin ihan mopoja jos verrataan top fuel dragsteriin. Mutta jos ihan yleisesti ajatellaan, niin ei ne hitaita ole, vaan helvetin nopeita. Ja niin on tuo Polestarkin.
 
MULLE nopea auto on sellainen joka saa MINUSSA jotain tuntemuksia aikaiseksi kiihdyttäessä ja niitä tuntemuksia pitää hakea aina vaan nopeammista autoista
Noin niinkuin vähän provolla sanoen, heivaa vittuun ne sähkövatkaimet jos sä fiilistä haet. GT-R Nismo alle, niin kiihtyy ja samalla pitää upeeta ääntä eikä mitään vitun vikinää. Ihan vain huomiona, että sulta jää autoissa se moottoriurheilun äänimaailma kokonaan pois, ainoa mitä tunnet, on kiihtyvyys. Sitten kun downshiftissä puskee kauheet pamaukset perästä, kierrokset nousee ja auto huutaa, siinä se vasta fiilis on. Nää voittaa kaikessa sähkövempaimet.


View: https://youtu.be/4UEiwipJysI


Ja vielä varmuuden vuoksi. Tässä sulle fiilistä, eikä mitään sukkahousuilla ajoa. Jos tää video ei aiheuta fiiliksiä, kannattaa tarkistaa onko siellä housuissa pallit vai joku pimpero. Oikeesti, tiedän että sulla on pallit, mut kuhan tosta fiiliksestä vain annan kommenttia.


View: https://youtu.be/INwqyPct8qY
 
Viimeksi muokattu:
Noin niinkuin vähän provolla sanoen, heivaa vittuun ne sähkövatkaimet jos sä fiilistä haet. GT-R Nismo alle, niin kiihtyy ja samalla pitää upeeta ääntä eikä mitään vitun vikinää. Ihan vain huomiona, että sulta jää autoissa se moottoriurheilun äänimaailma kokonaan pois, ainoa mitä tunnet, on kiihtyvyys. Sitten kun downshiftissä puskee kauheet pamaukset perästä, kierrokset nousee ja auto huutaa, siinä se vasta fiilis on.


View: https://youtu.be/4UEiwipJysI

Mulla on polttomoottoriautoja jotka pitää meteliä. Semmosia joista en tuu luopumaan ikinä vaikka sähköautot ympärillä vaihtuukin, sen verran on aikaa, vaivaa ja rahaakin tullut niihin laitettua.

Äänet on puolet fiiliksestä, se on ihan tosi. Nättinä kesäpäivänä ajan ehdottomasti mieluummin jollaki muulla ku sähköautolla.

Nissan GTR on yks niistä harvoista polttomoottoriautoista jotka vielä joskus voisin haluta hankkia. Upea auto.
 
Mulla on polttomoottoriautoja jotka pitää meteliä
Loistavaa, arvostan, siis en nyt sillai ihmisenä, vaan ajattelumaailmana. En mä mittaa ihmisiä autojen kautta muta tässä yhteydessä pitää antaa pisteet sulle. Sä ymmärrät mitä toi bensan käry oli joskus.

Ikävää vaan, että pahoin pelkään näiden kaikkien pelien olevan kuolevia juttuja, pian kaikki vaan menee jollain Applen feministisellä automaattiautolla.
 
Loistavaa, arvostan, siis en nyt sillai ihmisenä, vaan ajattelumaailmana. En mä mittaa ihmisiä autojen kautta muta tässä yhteydessä pitää antaa pisteet sulle. Sä ymmärrät mitä toi bensan käry oli joskus.
Todellakin ymmärrän ja niille on aina paikkansa, ne on mulle ollu rakas harrastus vuosia ja tulevat olemaan jatkossakin. Oon just sitä fast & furious -sukupolvea joka on kasvanut haaveillen Suprista ja Skylineista ja edelleen pidän niitä upeina autoina.

Vaikka sähköautoja pidän käyttöautoina ylivoimaisina, koen että on tavallaan jopa sääli mitä sähköautot ovat tehneet urheiluautomaailmalle, sen kolmensadan tonnin superauton tai raskaalla kädellä viritetyn japsisportin suorituskyvyn kun saa nykyään samalla kun ostaa alle sadan tonnin perheauton.
 
Todellakin ymmärrän ja niille on aina paikkansa, ne on mulle ollu rakas harrastus vuosia ja tulevat olemaan jatkossakin. Oon just sitä fast & furious -sukupolvea joka on kasvanut haaveillen Suprista ja Skylineista ja edelleen pidän niitä upeina autoina.

Vaikka sähköautoja pidän käyttöautoina ylivoimaisina, koen että on tavallaan jopa sääli mitä sähköautot ovat tehneet urheiluautomaailmalle, sen kolmensadan tonnin superauton tai raskaalla kädellä viritetyn japsisportin suorituskyvyn kun saa nykyään samalla kun ostaa alle sadan tonnin perheauton.
Ootko ikinä käynyt Japanissa? Se on makeeta miten niiden autokulttuuri on sen kansanauton lisäksi armottomat upeet Honda NSX, Lambo Diablo jne tyylistä meininkiä. Siellä lähes jokainen superauto on vielä bensavehke, ainakin viime kerralla vielä oli. Muistan aina kun Shibuyan risteyksen keskelle pysäytti Hello Kitty teipattu Lambo, joka vetäs välikaasut siinä paikallaan. Siinä ympärillä on valtavia rakennuksia ja se ääni oli massiivinen kun se kaikui siinä yhdessä maailman vilkkaimmissa risteyksissä.

View: https://youtu.be/jbOy_mWNowg


View: https://youtu.be/TOb8xN7XnsY
 
Back
Ylös Bottom