Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä tässä menossa koeajot hybrideistä.

Ajettu;
Kia Optima
Mitsu Outlander

Noista Optima oli ainakin paljon parempi ajaa. Varsin ok fiilis jäi itseasiassa autosta. Saatan vaikka vaihtaa ton 330xd:n tuollaiseen. Pääsee oikeasti yli 50km pelkällä sähköllä. Penkit todella hyvät.

Vielä listalla mitä käyn ajamassa hybridejä

Mese C
BMW 330e
BMW 530e
Passat
Volvo XC60, V60, V90

Noi ainakin. Täyssähköjä Kia Niro pitää käydä kokeilemassa.
 
Itellä tässä menossa koeajot hybrideistä.

Ajettu;
Kia Optima
Mitsu Outlander

Noista Optima oli ainakin paljon parempi ajaa. Varsin ok fiilis jäi itseasiassa autosta. Saatan vaikka vaihtaa ton 330xd:n tuollaiseen. Pääsee oikeasti yli 50km pelkällä sähköllä. Penkit todella hyvät.

Vielä listalla mitä käyn ajamassa hybridejä

Mese C
BMW 330e
BMW 530e
Passat
Volvo XC60, V60, V90

Noi ainakin. Täyssähköjä Kia Niro pitää käydä kokeilemassa.
Jos Kia e-Niron kokeilet niin kokeile ihmeessä myös konsernisisar Hyundai Kona Electric.
 
Lompakkoystävällisiä hybridejä saa näköjään mutta mites se akku? Muutenkin huono range jos ostaa vähän vanhemman pelin mutta mulle riittäisi hyvin se 30km, mutta jos se todellisuudessa on 15 niin ei ole mitään järkeä
 
Ainakin sähköautoissa akun katsotaan olevan vaihtokunnossa kun range on pudonnut 70 prosenttiin alkuperäisestä. Tämä kestää niin kauan, että auto alkaa olla muutenkin tiensä päässä (sanaleikki tarkoitukseton) - ainakin jos akkua ei ole pilattu vääränlaisella lataamisella. Mutta kai se selviää koeajossa, ja kai auton tietokonekin osaa kertoa, paljonko sillä on sähköajoa tarjolla?
 
Lompakkoystävällisiä hybridejä saa näköjään mutta mites se akku? Muutenkin huono range jos ostaa vähän vanhemman pelin mutta mulle riittäisi hyvin se 30km, mutta jos se todellisuudessa on 15 niin ei ole mitään järkeä
Kannattaa selvittää millainen auto on talvikäytössä. Voin kyllä sanoa että tuo passatti on ihan paska talviauto kun joutuu webaston käytöstä huolehtimaan niin tarkasti. Jos pelkällä sähköllä lämmittää kabiinin niin range on varmaan 20km, webastolla ja maltillisella sähkölämmityksellä pääsee talvellakin yli 30 km.

E. Tarjontaa alkaa olla sillain että katselisin ihan täyssähköä. On nuo hybridit sellaisia välimallin paskoja kaikki.
 
Paljon on kiinni siitä mistä on valmis maksamaan. Työmatkat voivat joskus olla pitkiä 2-300km ja en ainakaa halua sellaista tilannetta että joudun tunnin odottamaan kun auto lataa. En ole kovin tarkasti perehtynyt latausjärjestelmiin joten tämä oli heitto. Toinen asia on se että jos luvataan 200km niin todellisuudesa se on vähemmän ja talvella vielä vähemmän.
Minä kuulun siihen 10 -15000e autoporukkaan joka ei ole valmis maksamaan mitään älyttömiä summia autosta mutta sehän on oma vika tietenkin. .. se on toki kiinni siitä mitä rahalla saa. Nykyisillä bensa hinnoilla vituttaa tankata, se on se isoin motivaattori vaihtaa sähköautoon. Täytyy tutkia koska en oikein ymmärrä noista mitään mutta meille köyhille tarjonta on huono
 
Kannattaa selvittää millainen auto on talvikäytössä. Voin kyllä sanoa että tuo passatti on ihan paska talviauto kun joutuu webaston käytöstä huolehtimaan niin tarkasti. Jos pelkällä sähköllä lämmittää kabiinin niin range on varmaan 20km, webastolla ja maltillisella sähkölämmityksellä pääsee talvellakin yli 30 km.

E. Tarjontaa alkaa olla sillain että katselisin ihan täyssähköä. On nuo hybridit sellaisia välimallin paskoja kaikki.
Ainakin tuon GLE:n akku on talvipakkasilla iso vitsi, jos käyttää esilämmitystä. Puoli tuntia esilämmitystä ja puolet akusta on mennyt. Talvisin tuon hybridin akut ovat puhtaasti esilämmitysakkuja. Muuten pelkkää painolastia. Toki charge-modella sitten ladataan täyteen, kuten itselläni on tapana tehdä, jonka jälkeen absurdius saavuttaa kliimaksinsa.
 
Itellä tässä menossa koeajot hybrideistä.

Ajettu;
Kia Optima
Mitsu Outlander

Noista Optima oli ainakin paljon parempi ajaa. Varsin ok fiilis jäi itseasiassa autosta. Saatan vaikka vaihtaa ton 330xd:n tuollaiseen. Pääsee oikeasti yli 50km pelkällä sähköllä. Penkit todella hyvät.

Vielä listalla mitä käyn ajamassa hybridejä

Mese C
BMW 330e
BMW 530e
Passat
Volvo XC60, V60, V90

Noi ainakin. Täyssähköjä Kia Niro pitää käydä kokeilemassa.
Kia Nirossa alkaa range olemaan jo aika hyvä, tais olla 450km luokkaa. Talvella saa kyl varmaan puolet vähentää tuosta lukemasta. Vakiona tais olla akuston esilämmitys ja lämpöpumppu. Jossain oli vaan mainittu että DC lataus olis max 50kw:lla ja se on aika heikko lukema.

Toyotan b4z vaikuttais hyvältä , DC lataus 150kW:lla, MUTTA siinä ei ole ollenkaan akuston esilämmitystä, joka täällä pohjolassa olis aika must.

Hybridit tuntuu aivan vitsiltä, yksivaiheista latausta , ranget luokattomia, mutta lisäpainoa kylläkin. Näillä bensan hinnoilla on kyllä erittäin suuri houkutus miettiä sähköautoon siirtymistä, hinnat on vaan sit aika suolaisia. Vai maksaako joku innoissaan pikku sähkö fiatista 30k

Taitaa autokauppiaatkin myydä pää märkänä hybridejä ja täyssähköjä ilman kunnon tietoa latauksesta. Sen verran mitä noita myynti-ilmoituksia katsellut niin lataustehot/laturin tehoa ei juurikaan mainita. Itselle ainakin erittäin oleellinen tieto JOS joskus rahat riittää sähköpeliin
 
Kia Nirossa alkaa range olemaan jo aika hyvä, tais olla 450km luokkaa. Talvella saa kyl varmaan puolet vähentää tuosta lukemasta. Vakiona tais olla akuston esilämmitys ja lämpöpumppu. Jossain oli vaan mainittu että DC lataus olis max 50kw:lla ja se on aika heikko lukema.

Toyotan b4z vaikuttais hyvältä , DC lataus 150kW:lla, MUTTA siinä ei ole ollenkaan akuston esilämmitystä, joka täällä pohjolassa olis aika must.

Hybridit tuntuu aivan vitsiltä, yksivaiheista latausta , ranget luokattomia, mutta lisäpainoa kylläkin. Näillä bensan hinnoilla on kyllä erittäin suuri houkutus miettiä sähköautoon siirtymistä, hinnat on vaan sit aika suolaisia. Vai maksaako joku innoissaan pikku sähkö fiatista 30k

Taitaa autokauppiaatkin myydä pää märkänä hybridejä ja täyssähköjä ilman kunnon tietoa latauksesta. Sen verran mitä noita myynti-ilmoituksia katsellut niin lataustehot/laturin tehoa ei juurikaan mainita. Itselle ainakin erittäin oleellinen tieto JOS joskus rahat riittää sähköpeliin

Riippuu täysin ajosta tuntuuko hybridit vitsiltä. Kaupunkiajossa 50km rangella ajelee helposti kaikki kaupunkiajot. Joissain 7,6 kW (230V 2x16A) latausta millä esim. Mesen GLC 300e akku täynnä 1,5 tunnissa.

Vm. 2019 Volvon V60 T8 AWD:n kävin ajamassa ja voi perkele että oli hyvä auto. Voimaakin 390hv / 640 Nm.
 
Hybridit tuntuu aivan vitsiltä, yksivaiheista latausta , ranget luokattomia, mutta lisäpainoa kylläkin.
Tilastojen mukaan suurin osa suomalaisista ajaa päivittäin alle 50 km, jolloin hybridin range riittää. Lataaminen ei myöskään vaadi kovin paljon aikaa. Tällaiseen käyttöön hybridi toimii ihan hyvin, mutta kuitenkin voi tehdä myös mökkireissuja Lappiin ilman että tarvitsee huolehtia lataamisesta.
 
Vm. 2019 Volvon V60 T8 AWD:n kävin ajamassa ja voi perkele että oli hyvä auto. Voimaakin 390hv / 640 Nm.
Onko sähkö ja bensa samassa voimalinjassa vai onko tossa edelleen niin että kun sähkö loppuu niin autosta tulee pelkkä etuveto?
 
Onko sähkö ja bensa samassa voimalinjassa vai onko tossa edelleen niin että kun sähkö loppuu niin autosta tulee pelkkä etuveto?
Toimiiko se ihan oikeasti noin, vai onko tämä oletus?

Mulla on itsellä itselataava "tavishybridi" Prius ja sehän toimii sillä tavalla, että se ei liiku mihinkään jos akku loppuu, vaikka polttomoottori pyörisi täysillä. Johtuu vaihteistosta mikä on toteutettu planeettapyörästöllä. Se muuttaa välityssuhdetta muuttamalla polttomoottorin ja kahden sähkömoottorin keskinäisiä pyörimisnopeuksia. Ja planeettapyörästön toimintaan kuuluu sellainen asia, että jos pyörität vain yhtä akselia, niin se pyörii vapaasti, eikä vääntö välity läpi. Siksi se ei kulje pelkällä polttomoottorilla metriäkään. Siinäpä vain on sellainen juttu, että akku ei ikinä oikeasti lopu, koska se tekee tarvitsemansa sähkön koko ajan lennosta. Sit jos akku hajoaa lopullisesti, niin tulee tämä liikkumattomuusongelma.
 
Toimiiko se ihan oikeasti noin, vai onko tämä oletus?

Mulla on itsellä itselataava "tavishybridi" Prius ja sehän toimii sillä tavalla, että se ei liiku mihinkään jos akku loppuu, vaikka polttomoottori pyörisi täysillä. Johtuu vaihteistosta mikä on toteutettu planeettapyörästöllä. Se muuttaa välityssuhdetta muuttamalla polttomoottorin ja kahden sähkömoottorin keskinäisiä pyörimisnopeuksia. Ja planeettapyörästön toimintaan kuuluu sellainen asia, että jos pyörität vain yhtä akselia, niin se pyörii vapaasti, eikä vääntö välity läpi. Siksi se ei kulje pelkällä polttomoottorilla metriäkään. Siinäpä vain on sellainen juttu, että akku ei ikinä oikeasti lopu, koska se tekee tarvitsemansa sähkön koko ajan lennosta. Sit jos akku hajoaa lopullisesti, niin tulee tämä liikkumattomuusongelma.
Bemarin I8 ainakin toimii niin, että sähköllä se on etuveto, ja liukkaalla, kun etupyörä vähän sutaisee liikkeellelähdössä, käynnistyy 1,5 litran kolmesylinterinen bensakone seläntakana korvanjuuressa pyörittämään takapyöriä.

Todella urheiluautomaiseen ulkokuoreen sopiva oli se mopoauton pörinä.

En tiiä sitte, miten vauhdikkaassa ajossa pitävällä kelillä, mutta nauratti tää kokemus ku liukkaalla alustalla olen moista siirtäny joskus.
 
Back
Ylös Bottom