Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
EB1AE747-604E-45B1-A0E2-CEB9DE692324.jpeg
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Onhan se tietenkin hienoa, että joku on noin hereillä epäoikeudenmukaisuudesta ja annakkoluulottomasti ajamassa afrikan lasten oikeuksia, mutta sinun kannattaisi varmaan suunnata intosi johonkin toiseen asiaan. Sähköautojen akut ovat nimittäin nopealla tahdilla hylkäämässä kobolttia ja muutenkin ne Kongon kaivokset, missä lapset ovat töissä, ovat pieni vain pieni osa Kongonkin tuotannosta.
 
Mä ajelen itse ihan polttomoottorilla, mutta olen silti tehnyt ihan päinvastaisen huomion. Konservatiivisimmat polttomoottoriautoilijat on niitä joilla on peppu kaikkein kipein. Kaikki saatanan sähkövatkaimet vituttaa jo periaatteesta eikä sellainen voi olla kenellekään hyvä vaihtoehto ennen kuin sillä pääsee yhdellä latauksella kolme kertaa Suomen päästä päähän. Sit kun akut hajoaa 20 vuoden päästä, niin ne on saatanan kalliita ja ympäristöystävällisyys on silmänlumetta, koska lapset, kobolttikaivokset ja sähköntuotto hiilivoimaloissa. Kaikki negatiivinen pitää kaivaa, koska sähköautot on kokeilematta paskoja.
 

Kyllä ne olisi tosiaan hyvä hyväksyä nykyisten sähköautojen puutteet ääriolosuhteissa. Varmasti toki teknologia tulee tästä kehittymään edelleen ja sähköautoista tulee myös tulevaisuudessa vieläkin toimintavarmempia kovemmissakin pakkasissa. Sähkövoimalinja taitaa kuitenkin olla tällä hetkellä täysin ylivoimainen hyötysuhteeltaan, myös kovemmillakin pakkasilla (jos vain toimivat) ja ei ainakaan tällä hetkellä ole näköpiirissä sen haastajaa. Esim. vähän ylempänä linkkaamassani Teslan talvikäyttötestissä kovemmilla pakkasilla lyhyiden pyrähdysten kulutuslukemat pyörivät enimmillään n. 40 kWh/100 km sisältäen auton ja akuston lämmityksen, kun taas pienimmillä mahdollisilla diesel käyttöautoilla samoissa olosuhteissa päästään varmaan n. 6 l/100 km kulutukseen, joka vastaa energiasisällöltään n. 60 kWh. Sähköautoilu on jo tätä päivää ja etenkin tulevaisuutta ja pääsevät erinomaiseen hyötysuhteeseen täällä Hölmölänkin olosuhteissa suurimman osan vuotta. Taidan siltikin ajaa oman jo 15 vuotta vanhan diesel E Mersun "loppuun", ennen kuin laitan sähkökotteron sen tilalle.
 
Tuli laitettua Model 3 Performancen rinnalle toiseksi autoksi Model X P100D Ludicrous Enhanced Autopilotilla.

Eka talvi kun ollaan vaan yhdellä käyttöautolla menty ja oli turhan hankalaa, tilatkin Model 3:ssa vähän siinä ja siinä nelihenkisen perheen mökkireissuille.

Model Y Performancen tilaus sisässä mut saapa nähdä haluaako tuon X:n jälkeen enää Y:hyn vaihtaa vai tuntuuko huonommalta.

Model 3 sit vaihtuu aikanaan Model S Plaidiin.
 
Tuli laitettua Model 3 Performancen rinnalle toiseksi autoksi Model X P100D Ludicrous Enhanced Autopilotilla.

Eka talvi kun ollaan vaan yhdellä käyttöautolla menty ja oli turhan hankalaa, tilatkin Model 3:ssa vähän siinä ja siinä nelihenkisen perheen mökkireissuille.

Model Y Performancen tilaus sisässä mut saapa nähdä haluaako tuon X:n jälkeen enää Y:hyn vaihtaa vai tuntuuko huonommalta.

Model 3 sit vaihtuu aikanaan Model S Plaidiin.
Miten on Teslat pelittänyt? Itselläni X-malli kiinnostaisi.
 
Miten on Teslat pelittänyt? Itselläni X-malli kiinnostaisi.
Pieniä vikoja jotka takuu on hoitanut.

Molemmista Model 3:sta on takuuseen vaihdettu takaumpioita jotka päästivät kosteutta sisäänsä. Lisäksi vanhemmasta vaihdettiin nariseva ylätukivarsi.

Äxässä oli sitten vähän isompaakin vikaa, sisäisestä laturista oli yksi vaihe pimeänä niin se vaihdettiin takuuseen. Myös ohjausvaihde vaihdettiin takuuseen - oireili niin että kerran kotipihassa autokatoksessa hävisi ohjaustehostin. Palautui itsekseen eikä vika ikinä uusinut mutta vaihtoivat kuitenkin ohjausvaihteen.
 
Pieniä vikoja jotka takuu on hoitanut.

Molemmista Model 3:sta on takuuseen vaihdettu takaumpioita jotka päästivät kosteutta sisäänsä. Lisäksi vanhemmasta vaihdettiin nariseva ylätukivarsi.

Äxässä oli sitten vähän isompaakin vikaa, sisäisestä laturista oli yksi vaihe pimeänä niin se vaihdettiin takuuseen. Myös ohjausvaihde vaihdettiin takuuseen - oireili niin että kerran kotipihassa autokatoksessa hävisi ohjaustehostin. Palautui itsekseen eikä vika ikinä uusinut mutta vaihtoivat kuitenkin ohjausvaihteen.
Okei, muttei mitään sellaista ole tullut vastaan, että lähtisit vaihtamaan esim. merkkiä?

BMW:n iX on kyllä omaan makuuni siistein sähköpeli tällä hetkellä. Maasturi täytyis saada alle. Harmi, ettei Volvolta ole tullut vielä kunnon autoa sähkömarkkinoille. Xc60 tai xc90 kokoluokkaan siisti peli, niin kyllä kiinnostaisi.
 
Okei, muttei mitään sellaista ole tullut vastaan, että lähtisit vaihtamaan esim. merkkiä?

BMW:n iX on kyllä omaan makuuni siistein sähköpeli tällä hetkellä. Maasturi täytyis saada alle. Harmi, ettei Volvolta ole tullut vielä kunnon autoa sähkömarkkinoille. Xc60 tai xc90 kokoluokkaan siisti peli, niin kyllä kiinnostaisi.
Merkki ei vaihdu aikoihin. Muut merkit on monella osa-alueella vaan niin paljon jälkessä.
 
Okei, muttei mitään sellaista ole tullut vastaan, että lähtisit vaihtamaan esim. merkkiä?

BMW:n iX on kyllä omaan makuuni siistein sähköpeli tällä hetkellä. Maasturi täytyis saada alle. Harmi, ettei Volvolta ole tullut vielä kunnon autoa sähkömarkkinoille. Xc60 tai xc90 kokoluokkaan siisti peli, niin kyllä kiinnostaisi.
Vielä lisäystä sen verran, että JOS merkki vaihtuisi, vaihtoehtoja olisi varmaan juurikin BMW iX M60, i4 M50, MB EQS AMG, Audi E-Tron GT RS tai Porsche Taycan Turbo/Turbo S.

Bemari noista ehdottomasti kiinnostavin.

Mersu on mun makuun vähän seniili, vaikka tekniikka ja sisusta siinä onkin hienoa.

Audi ja Porsche taas tosi perinneautomaisia sisältä ja päivityksetkin pitää pääsääntöisesti asennuttaa korjaamolla, ei onnistu verkon yli.

Tietoviihdejärjestelmä Teslassa on omaa luokkaansa. Samaten suorituskyvyn, latausnopeuden ja kantaman yhdistelmä. Porsche Taycan Turbo S on ainoa joka pystyy noissa haastamaan ja siinä hintalappu on ihan eri kuin Teslassa.
 
Vielä lisäystä sen verran, että JOS merkki vaihtuisi, vaihtoehtoja olisi varmaan juurikin BMW iX M60, i4 M50, MB EQS AMG, Audi E-Tron GT RS tai Porsche Taycan Turbo/Turbo S.

Bemari noista ehdottomasti kiinnostavin.

Mersu on mun makuun vähän seniili, vaikka tekniikka ja sisusta siinä onkin hienoa.

Audi ja Porsche taas tosi perinneautomaisia sisältä ja päivityksetkin pitää pääsääntöisesti asennuttaa korjaamolla, ei onnistu verkon yli.

Tietoviihdejärjestelmä Teslassa on omaa luokkaansa. Samaten suorituskyvyn, latausnopeuden ja kantaman yhdistelmä. Porsche Taycan Turbo S on ainoa joka pystyy noissa haastamaan ja siinä hintalappu on ihan eri kuin Teslassa.
Tuohon listaan vois enää lisätä Cross turismon.. Hyvällä maulla oisit liikkeellä. 👍

Itellä ens syksynä lähtee auto vaihtoon, kun uusi talo valmistuu. Autotalliin tulee maalämmöllä lattialämmitys, joten sähköauto taitaa olla seuraava menopelini.
 
Tuohon listaan vois enää lisätä Cross turismon.. Hyvällä maulla oisit liikkeellä. 👍

Itellä ens syksynä lähtee auto vaihtoon, kun uusi talo valmistuu. Autotalliin tulee maalämmöllä lattialämmitys, joten sähköauto taitaa olla seuraava menopelini.
Tuossahan se Taycan listalla on. 🙂

Meillä on autotallissa lattialämmitys sähköllä mutta ei ole silti ollut mitään ongelmaa sulakkeiden palamisen tms kanssa vaikka on kaksi sähköautoa, ulkoporeallas ja 11kW kiuas talossa. 3x25a pääsulakkeet, autotalli (jossa laturit ovat) on 3x16a sulakkeiden takana ja meillä ei ole kuormanhallintaa.

3x5-8a per auto käytän latausvirtana ja aina on aamulla se 80% akuissa virtaa, jota latausrajana arkiajossa käytän.
 
Tuossahan se Taycan listalla on. 🙂

Meillä on autotallissa lattialämmitys sähköllä mutta ei ole silti ollut mitään ongelmaa sulakkeiden palamisen tms kanssa vaikka on kaksi sähköautoa, ulkoporeallas ja 11kW kiuas talossa. 3x25a pääsulakkeet, autotalli (jossa laturit ovat) on 3x16a sulakkeiden takana ja meillä ei ole kuormanhallintaa.

3x5-8a per auto käytän latausvirtana ja aina on aamulla se 80% akuissa virtaa, jota latausrajana arkiajossa käytän.
tulppasulakkeet (teidän pääsulakkeet) ovat huonoja ylivirtasuojaia, kestävät arviolta 20% yli nimellisen jatkuvaa kuormitusta, eli 30 ampeeria muutaman tunnin menee no problem mitä suurimmalla todennäköisyydellä
 
Model Y Performancen tilaus sisässä mut saapa nähdä haluaako tuon X:n jälkeen enää Y:hyn vaihtaa vai tuntuuko huonommalta.
Miten uuden Teslan koeajot järjestetään? Varmaan etelässä onnistuu Teslan kautta saada auto nopeasti testiin, mutta pohjoisessa tilanne on varmasti toinen.
 
Miten uuden Teslan koeajot järjestetään? Varmaan etelässä onnistuu Teslan kautta saada auto nopeasti testiin, mutta pohjoisessa tilanne on varmasti toinen.
Koeajokiertueella käyvät ympäri Suomen. Olen viime kuukausina ajanut Y:n sekä Kuopiossa että Tahkolla.
 
Back
Ylös Bottom