Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Olen kanssasi samaa mieltä, että se 11kW laturi on paras vaihtoehto omakotitaloihin, suurimpana syynä turvallisuus. Mutta tässäkin tapauksessa pitää miettiä tapauskohtaisesti kuormituksia jos 25A (90% kodeista) pääsulakkeet ja sähkö/VILP/maalämpö..
Jep, noilla auton mukana tulevilla sukolatureillakin kyllä latailee, mutta ne on oikeasti tarkoitettu "vain tilapäiskäyttöön" vai mitenhän tuo liene oli papereissa mainittu. Plus tuon sukolaturin piuhan kanssa puljaaminen vs seinälaturin kiinteä kaapeli joka roikkuu seinällä valmiina sai raottamaan lompakkoa sen verran että asennutin 11kW seinäboksin. Tuo tosin kytkettiin vain yhteen vaiheeseen ja muistaakseni säädettiin 12A:lle (~2,8kW) ja silti ehtii ladata yön aikana ihan riittämiin, kotona kun kuitenkin olen yleensä jo klo 20. Joka yö ei edes tarvitse ladata.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huomasin tänään ilokseni, että Lahen Käkkäräiselle on tullut muutama latauspiste lisää sen aikaisemman yhden lisäksi :giggle: Sitten vielä käyttö tehty niin helpoksi, että piuha kiinni autoon ja laturiin ja lataus alkaa naps ei mitään appi kikkailuja ja ilmaista vielä.
 
Huomasin tänään ilokseni, että Lahen Käkkäräiselle on tullut muutama latauspiste lisää sen aikaisemman yhden lisäksi :giggle: Sitten vielä käyttö tehty niin helpoksi, että piuha kiinni autoon ja laturiin ja lataus alkaa naps ei mitään appi kikkailuja ja ilmaista vielä.
Just noin pitäis toimia. Toistaiseksi huonoja kokemuksia kun kahdesti oon kodin ulkopuolella yrittänyt. Ideaparkissa laite ei tunnistanut käyttäjää äpin rekisteröimisen jälkeen ja hesellä ei ollut oikeanlaista pistoketta että olisi saanut virtaa.
 
Mitä mä nyt olen väittänyt? Jos katsot taaksepäin niin sanoin että taloyhtiöissä pitää ottaa kaivuri paikalle ja vetää joka ruutuun uudet lakut, tästä tämä "kina" lähti liikkeelle. Jos sulla on vaikka 30 ruudun parkkipaikka ja jokaisessa on piharasia niin silloin niitä latauspisteitä ei sinne laiteta jos mennään pykälien mukaan. Vielä kerran, 25A per vaihe niin 5,75kW per vaihe -> tällä latailee edelleen max 3 autoa, eli kun lasketaan vaiheet yhteen niin max 9 autoa sillä 8A:n virralla. MItä sanoin siitä kuormanhallintasta? Mikäli sitä ei ole niin pitää mennä kuormituskertoimella yksi, siksi näitä ei asenneta taloyhtiöihin ilman kaivuria ja uudelleen kaapelointia. Ollaanko tästä samaa mieltä?

Olen kanssasi samaa mieltä, että se 11kW laturi on paras vaihtoehto omakotitaloihin, suurimpana syynä turvallisuus. Mutta tässäkin tapauksessa pitää miettiä tapauskohtaisesti kuormituksia jos 25A (90% kodeista) pääsulakkeet ja sähkö/VILP/maalämpö..
Ihmettelit sitä, että millä logiikalla 25 ampeerin sulakkeiden läpi 2-3 autoa lataa 11-22 kilowatin teholla. Minä en tuollaista ole väittänyt ja logiikan saa kertoa ajatuksen esittäjä eli sinä.

Miten jakamatonta tehoa antavat pikalaturit voivat olla kuormanhallinnan orjia?

Sähköllä lämpimänä pysyvässä kodissa voi tosiaan olla fiksua laittaa kulutusta nuuhkiva boksi, niin ei tule pakkasilla ongelmia.
 
Ihmettelit sitä, että millä logiikalla 25 ampeerin sulakkeiden läpi 2-3 autoa lataa 11-22 kilowatin teholla. Minä en tuollaista ole väittänyt ja logiikan saa kertoa ajatuksen esittäjä eli sinä.

Miten jakamatonta tehoa antavat pikalaturit voivat olla kuormanhallinnan orjia?
Ei vaan jaksa vastata..
 
Tämä on aika tarkkaan F-150:n kokoinen. Tuossa videossa on jonkin verran järjettömyyksiä mukana. Kannattaa odottaa luotettavampaa dataa aiheesta.
 
Jahas. Se oli tuon Outlander PHEVin hommaamisen jälkeen selvää, että jossain vaiheessa tulee tilalle sähköauto.
No, se joku vaihe koittaa nopeammin kuin olisin siinä vaiheessa arvannut.
Mulle ei ole niin tärkeää 0-100km arvo, joten markkinoiden nopeinta härveliä ei ole tulossa.
Tarkka toimituspvä ei vielä ole tiedossa, mutta 4-6kk sisällä tulee Volkswagen ID.4 Pro Performance (150kw/77kwh). Luvattu toimintamatka on yli 500km, joten huonoimmissakin olosuhteissa pääsee varmasti yli 300km helposti. 0-100 lukema on 8,5s, joka on kuitenkin selvästi nopeammin kuin mun viimeaikaisissa autoissa ollut 11sek luokka :D
 
Pohjoisen ulottuvuuksiin tuli tartuttua tuon ruskareissu Audin johdosta, johon sitä itse markkinoit. Mutta ihan oikeasti suomen ja varsinkin pohjoisen lataus infra on vielä pitkään vitsi ja samoin kuin sähköautojen määrä, varsinkin noiden uusien nopeaa latausta hyödyntävien, lähinnä koska hinta suomessa ja seuraavaksi saatavuus. Mut ihan rautalangasta vääntäen, niin jos koko suomessa ne nopeat latauspaikat lasketaan kymmenissä ja pohjoisessa kahden käden sormin, niin montako sähköautoa tarvitaan kerralla ko. latausasemille, jotta voidaan todeta että laataminen ei nyt sit kaikilta onnistukkaan? Muutamia kymmeniä. Toki edelleen suomessa tilanne, että sähköautot on pääosin hyvin toimeentulevien huvia, mutta silti.
Latausmahdollisuudet kehittyvät nopeaa tahtia. Tässä kuluneen kuukauden aikana Suomen pohjoisimman pikalatauspaikan titteli siirtyi Teslan Karesuvannon asemalle, jossa on neljä jakamatonta 250 kilowattia tarjoavaa laturia. Lisää on tulossa. Linkin takana juttua niistä projekteista, joista on tietoa jaettu julkisesti. Aika laajalle alueelle pääset myös sähköautolla ruskaa katselemaan jo tänä vuonna, jos vain valmistaja ehtii sinulle sellaisen toimittamaan ennen kuin ruska tulee.

 
Tuo BMW i4 M50 on ihan mielenkiintoisen oloinen auto. Varmasti pätevä haasta Tesla Model 3:lle.

Yleinen laatuvaikutelma on todennäköisesti Teslaa paljon parempi vaikka suorituskyvyssä ja softassa jääneekin vielä kakkoseksi.

Ja hinta varsin kohtuullinen, itse rustitin konfiguraattorilla itselleni mieluisan vaihtoehdon niin hinta jäi n. 90 tonniin eli samaa luokkaa kuin vaikkapa Ford Mustang Mach-E GT tai Tesla Model Y Performance varusteltuna, eikä kovin paljoa yli Kia EV6 GT:n:

 
Kävin tänään koeajamassa Hyundai Ioniq 5:a.

Oikein hyvän oloinen auto, tykkäsin paljon enemmän kuin Mustang Mach-E:stä.
 
Kävin tänään koeajamassa Hyundai Ioniq 5:a.

Oikein hyvän oloinen auto, tykkäsin paljon enemmän kuin Mustang Mach-E:stä.
Harmi että tuohon ei saa ollenkaan matrix tyyppisiä ajovaloja, kerran kun sellaiset on käytössä olleet niin ei oikein innosta päälle/pois räpsyvät pitkät. Itsellä kun tulee työmatka-ajoa paljon valaisemattomilla teillä ja aina paljon muuta liikennettä niin on mukava kun voi ajella aina pitkät päällä muita häiritsemättä ja valoa riittää.
 
Outlander Phev tuli laitettua muutama viikko sitten ja on ollut hauska päästellä menemään pelkällä sähköllä toistaiseksi. Itelle ihan riittävä range, n. 30km, kun ei tule tehtyä oikein mitään pitkiä ajoja. Töihin ja takas pitäs riittää ihan hyvin. Talvea nyt vaan hieman jännitän. Varmasti tulee pelkällä sähköllä ajelu vähenemään mutta kuinka paljon.
 
Outlander Phev tuli laitettua muutama viikko sitten ja on ollut hauska päästellä menemään pelkällä sähköllä toistaiseksi. Itelle ihan riittävä range, n. 30km, kun ei tule tehtyä oikein mitään pitkiä ajoja. Töihin ja takas pitäs riittää ihan hyvin. Talvea nyt vaan hieman jännitän. Varmasti tulee pelkällä sähköllä ajelu vähenemään mutta kuinka paljon.
Tällaisesta oli täällä aikaisemminkin juttua ja tietysti mielipiteitä monia...

 
Tällaisesta oli täällä aikaisemminkin juttua ja tietysti mielipiteitä monia...


Joo, olin tuohon törmännytkin mutta ei kehtaa alkaa virittelemään omaa autoa, kun on vielä tehdastakuuta vajaa pari vuotta jäljellä.
 
Ei kai ulkolämpötilan anturin vaihtoa vielä sentään ihan virittelyksi lueta? Tuo oli itsellä silloin aikoinaan ainoa oikea ratkaisu kun ei halunnut, että Outsikka heittää pakkasella polttomoottorille 1,5km kauppareissun aikana.
 
Back
Ylös Bottom