Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Niille käy kyllä kusistesti jos öljyn myynti merkittävästi laskee, mutta se tarkoittaa että ne alkaa sekoilemaan oikein urakalla.
Molemmat totta. Siellä ei ole mitään korvaavaa tulonlähdettä, ei know-howta, matalat älykkyysosamäärät, mielisairas/takapajuinen uskonto ja kulttuuri jne jne. Terrorismi tulee varmasti lisääntymään mutta toisaalta käytössä on vähemmän öljyrahaa sitä tukemassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Molemmat totta. Siellä ei ole mitään korvaavaa tulonlähdettä, ei know-howta, matalat älykkyysosamäärät, mielisairas/takapajuinen uskonto ja kulttuuri jne jne. Terrorismi tulee varmasti lisääntymään mutta toisaalta käytössä on vähemmän öljyrahaa sitä tukemassa.
Eiköhän niillä ole jo massivarastot sotaa varten.
 
Veroja revitään aina jostain, se on selvä. Mutta kyllä tuolla "viisaiden päättäjien" suunnalla on kuulunut jo sellaistakin puhetta, että pitäisikö kenties tulevaisuudessa repiä, nyt autoilusta saatavat, verot jostain muualta. Se ei toki tarkoita sitä, että sähköautoja ei tulevaisuudessa rankaistaisi mitenkään, mutta että jotkut siellä ainakin tajuavat, että vastaavaa verotusta ei ehkä kannata lähteä rakentamaan kuin se, jolla nyt sorvataan fossiilisilla ajavia hanuriin.
 
Veroja revitään aina jostain, se on selvä. Mutta kyllä tuolla "viisaiden päättäjien" suunnalla on kuulunut jo sellaistakin puhetta, että pitäisikö kenties tulevaisuudessa repiä, nyt autoilusta saatavat, verot jostain muualta. Se ei toki tarkoita sitä, että sähköautoja ei tulevaisuudessa rankaistaisi mitenkään, mutta että jotkut siellä ainakin tajuavat, että vastaavaa verotusta ei ehkä kannata lähteä rakentamaan kuin se, jolla nyt sorvataan fossiilisilla ajavia hanuriin.
Ansiotulojen progressiossa olisi ainakin vielä kiristämisen varaa, hehe. t. 50%.
 
Ei varmasti paljoakaan ja sehän se pointti olikin.

Lisäksi kun sähköä ei vielä tuoteta 100% uusiutuvasti, vaan sitä dieseliä poltetaan myös sähköksi!
Yhtä paljon siitä tulee sitä pasketta maapallolle vaikka on luotu toisenlainen kuva.

Meillä on jo vähäpäästöisiä polttomoottoreita ja muita vaihtoehtoja, kuten kaasu ja polttokenno, joita voisi yhtä hyvin palkita tässä eko pesussa.

Muutenkin yksityisautoilu aika pientä meillä. Kamaa me toki valtamerien takaa edelleen tilaillaan ja aina vaan enemmän. Kama ei teleporttaannu vaan niitä kuljettelee valtamerialukset,lentokoneet, diesel veturit ja d rekat. Paikallinen tekeminän vähenee kokoajan, kun kiinassa joku on 0,10e halvempaa.

Nämä on ne asiat jotka oikeasti vaikuttaa kokonaisuvaan.

Kun on kaksi vaihtoehtoa, niin kannattaa valita se vähemmän paha. Sähköauto tarvitsee paljon vähemmän maan uumenista kaivetttua ja roudailtavaa tavaraa. Niissä paikoissa, missä sähköautot ensin yleistyvät, dieselistä tehdään kyllä varsin vähän sähköä.

Sähkölla ja polttoaineilla on molemmilla enemmän ja vähemmän pääsötintensiivisiä lähteitä, mutta suhteet ovat käänteisiä. Siinä missä esim. Suomen sähköntuotannosta suurin osa on vähäpäästöistä ja tilanne kehittyy nopeaa tahtia parempaan suuntaan, niin polttoaineista vain pieni osa on vähäpäästöistä, eikä nopeaa muutosta ole odotettavissa. Se vähäinen määrä vähäpäästöistä polttoainetta olisi fiksuinta käyttää siellä, minne akkuteknologia ei vielä oikein sovellu.

Maakaasuautot nyt ovat päästöiltään samaa luokkaa bensa-autojen kanssa. Biokaasu tuo parannusta tähän, mutta biokaasustakin tulee paikallispäästöjä, eikä se ole suuren mittakaavan ratkaisu. Ilman muuta biokaasu kannattaa kerätä talteen, mutta sitä on autoja fiksumpaa käyttää hyvällä hyötysuhteella perusenergian tuotantoa. Polttokennoautoja ei vielä oikein voi palkita mistään, koska ei ole vähäpäästöistä vetyä. Nykyisinhän vety tehdään fossiilisista.
 
Mitä tulee kustannuksiin, niin sähköauton moottorin huoltovapaus, paikallispäästöttymyys, auton yksinkertaisempi rakenne, akkujen nopea halventuminen, energian kotimaisuus ja energian hinta antavat avaimia autoilun halventumiseen.
Mielenkiinnolla odotan, kauanko menee siihen, että tonnilla saa vähän käytetyn sähköauton, jonka uudet akut kustantaa 500, ja niillä ajelee aina kolmesta viiteensataan tuhanteen ennen seuraavaa vaihtoa.

Itelle nimittäin auto on tapa siirtyä vapaasti paikasta toiseen. Ysäricorollan saa tonnilla (vähemmän luitettavia uudempia muita merkkejä saa edullisemmin), laakerit ja männänrenkaat sen koneremonttiin saa viidellä sadalla, ja niillä pääsee helposti sen 300-500 tuhatta taas.

Joka on aika pitkä aika, jos autoa käyttää päivittäin akselilla koti-päiväkoti-työ-päiväkoti-kauppa-koti vajaan 20 km ja viikonloppuna siirtyy jonnekin lähialueen retkeilykohteeseen palatakseen illalla takaisin kotiin.

Eikä muuten mihinkään noista siirtymistä ole julkinen liikenne mahdollinen täällä kehäkolmosen ulkopuolella.

Ja se, että sijoittaisi moiseen käyttöön viisinumeroisen summan säästääkseen muutaman satasen vuosittaisissa maksuissa ja jonkin verran energiakuluissa, hmm. 🤔

Tulipahan avauduttua, sori, mutta ei oo sähköauto pariin vuoteen mun vaihtoehto. Sitte ku siihen jotain vikaa tulee (kyllä, sähkölaitteetkaan ei oo ikuisia), ei sille varmaan voi ees ite tehä mitään.
 
Veroja revitään aina jostain, se on selvä. Mutta kyllä tuolla "viisaiden päättäjien" suunnalla on kuulunut jo sellaistakin puhetta, että pitäisikö kenties tulevaisuudessa repiä, nyt autoilusta saatavat, verot jostain muualta. Se ei toki tarkoita sitä, että sähköautoja ei tulevaisuudessa rankaistaisi mitenkään, mutta että jotkut siellä ainakin tajuavat, että vastaavaa verotusta ei ehkä kannata lähteä rakentamaan kuin se, jolla nyt sorvataan fossiilisilla ajavia hanuriin.
Liikenteen verot valtiolle on vuosittain n. 8 miljardia. Ei tommosia summia yksinkertaisesti kerätä mistään muualta kovin helpolla (vaalit käydään edelleenkin 4 vuoden välein myös 2030 luvulla, eli omilta sidosryhmiltä ei voi leikata tai kerätä veroja tommosia summia). Niin ja ennen koronaa tehtiin palttiarallaa 5 miljardia alijäämää per vuosi eli sekin tarvisi jollain kuroa umpeen.,.
 
Mielenkiinnolla odotan, kauanko menee siihen, että tonnilla saa vähän käytetyn sähköauton, jonka uudet akut kustantaa 500, ja niillä ajelee aina kolmesta viiteensataan tuhanteen ennen seuraavaa vaihtoa.

Itelle nimittäin auto on tapa siirtyä vapaasti paikasta toiseen. Ysäricorollan saa tonnilla (vähemmän luitettavia uudempia muita merkkejä saa edullisemmin), laakerit ja männänrenkaat sen koneremonttiin saa viidellä sadalla, ja niillä pääsee helposti sen 300-500 tuhatta taas.

Joka on aika pitkä aika, jos autoa käyttää päivittäin akselilla koti-päiväkoti-työ-päiväkoti-kauppa-koti vajaan 20 km ja viikonloppuna siirtyy jonnekin lähialueen retkeilykohteeseen palatakseen illalla takaisin kotiin.

Ja se, että sijoittaisi moiseen käyttöön viisinumeroisen summan säästääkseen muutaman satasen vuosittaisissa maksuissa ja jonkin verran energiakuluissa, hmm. 🤔

Tulipahan avauduttua, sori, mutta ei oo sähköauto pariin vuoteen mun vaihtoehto. Sitte ku siihen jotain vikaa tulee (kyllä, sähkölaitteetkaan ei oo ikuisia), ei sille varmaan voi ees ite tehä mitään.
Jos ajat autolla vaikka 400 tkm, niin pelkässä energiakulussa säästö on luokkaa 20-50 k€. Tuohon tulee vielä huoltokuluista lisää säästöä. Voisit ajaa siis samalla kokonaishinnalla ysäri-Corollalla tai 25 vuotta tuoreemmalla sähköautolla.

Hankintahinnan tippuminen nolliin kestänee sähköautoillakin saman 20 vuotta kuin polttiksilla, mutta se on tuossa hintaluokassa merkitykseltään vähäinen tekijä. Käyttämiseen sidotus kulut ovat paljon olennaisempi tekijä.
 
Jos ajat autolla vaikka 400 tkm, niin pelkässä energiakulussa säästö on luokkaa 20-50 k€. Tuohon tulee vielä huoltokuluista lisää säästöä. Voisit ajaa siis samalla kokonaishinnalla ysäri-Corollalla tai 25 vuotta tuoreemmalla sähköautolla.

Hankintahinnan tippuminen nolliin kestänee sähköautoillakin saman 20 vuotta kuin polttiksilla, mutta se on tuossa hintaluokassa merkitykseltään vähäinen tekijä. Käyttämiseen sidotus kulut ovat paljon olennaisempi tekijä.
Niin, se taitaa olla se ongelma siinä, että hintaeron sulatteluun tosiaan tarvitaan se 400 tkm autoilua, tai keskiverto ajosuoritteella 20v. Kaikki ei ole valmiita, halukkaita tai kykeneviä kyseiseen sijoitukseen.
 
Niin, se taitaa olla se ongelma siinä, että hintaeron sulatteluun tosiaan tarvitaan se 400 tkm autoilua, tai keskiverto ajosuoritteella 20v. Kaikki ei ole valmiita, halukkaita tai kykeneviä kyseiseen sijoitukseen.

Juu paljon se kilometrejä ottaa, ennen kuin uuden auton koko hinta on nollattu energialaskun säästöillä. Toki uuden auton vertaaminen moottoriremonttiin tai kierrätykseen menossa olevaan käytettyyn on melko epätasainen vertailu joka suhteessa. Kilometrit otin Lonewolfilta.

Sehän on selvä, että kaikki eivät uusia autoja halua tai kykene ostamaan. Näin on aina ollut.
 
Juu paljon se kilometrejä ottaa, ennen kuin uuden auton koko hinta on nollattu energialaskun säästöillä. Toki uuden auton vertaaminen moottoriremonttiin tai kierrätykseen menossa olevaan käytettyyn on melko epätasainen vertailu joka suhteessa. Kilometrit otin Lonewolfilta.
Niin, minä avasin ajatusleikkiä johon itse lähdit. Samaa mieltä, että kovin epätasainen vertailu kaiken kaikkiaan.
 
Nyt on uuden Hyundai Ioniq 5:n hinnat ja speksit julkistettu.

Upea auto mielestäni, varteenotettava vaihtoehto esimerkiksi Tesla Model 3 Long Rangelleja Ford Mustang Mach E:lle.

Nelivetona 0-100 5,2sek ja kantama 460km. Nelivetomallin hinta alkaen 54990e.

Mun silmiin hienokin.

 
Ihan mukiin menevä auto noilla spekseillä. Kylkilinjan muotoilu vähän nieleksityttää 😄

Jospa alkaisi kohta tulemaan kunnon sähköistä perhefarkkuakin.
 
No ei ihan perhefarmaria miettiessä tullut possu mieleen ensimmäisenä. Jospa niitä keskihintaisia farmareitakin tulisi.

Oon muuten myynyt Taycaniin latausyksikön mekaniikkaa. Porsche on asiakkaana hieman yllättäen erittäin sekavasti organisoitu yksikkö. Ei mitään saksalaisen insinööriosaamisen kärkeä.
 
No ei ihan perhefarmaria miettiessä tullut possu mieleen ensimmäisenä. Jospa niitä keskihintaisia farmareitakin tulisi.

Oon muuten myynyt Taycaniin latausyksikön mekaniikkaa. Porsche on asiakkaana hieman yllättäen erittäin sekavasti organisoitu yksikkö. Ei mitään saksalaisen insinööriosaamisen kärkeä.
Mulla on toisenlainen kokemus Porschesta. Tulevat tarkastamaan tuotantoa varsin tarkkaan ja mittaavat toimitettujen tuotteiden laatua tarkemmin kuin kukaan muu.

Mitä mekaniikkaa on Taycanin latausyksikössä? Puhutaanko nyt vaihtovirtalaturista?
 
Vaihtovirtalaturi, nestejäähytetty alumiinikotelo.

Samat kokemukset että tarkastetaan tuotantoa tarkkaan ja usein. Mutta on erittäin epäjohdonmukainen ja tempoileva vaatimusten ja vastuualueiden määrittelyssä ja kommunikaatiossa.
 
Tuhat kilometriä yhdeksässä ja puolessa tunnissa. Jokohan tällä pääsisi Lappiin kiireisempikin ruskaretkeläinen?


View: https://www.youtube.com/watch?v=jsq7Sp_YHo0

No mutta, jos ajattelit ruskaretken ajella Norjassa ja persetaskusta löytyy alkaen 100k€, niin saattaahan se onnistua.

EDIT: Pohjoisin suurteholatausasema taitaa olla Oulussa, sieltäkin taitaa irrota vain 100kW, hyvänä päivänä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom