Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Paras ois kun pärjäis pelkällä fillarilla, niinku stadissa ois tarkotus kaupunkisuunnittelun puolesta.
Harvalla vaan onnistuu.

Olis kyllä sikke vapaudenriisto elää fillarilla. Elämisen säde kuitenkin järkevissä määrin siinä 10-20km sisällä. Tarvis peräkärryt ym jotta pystyis ruokaa ostamaan.

Bussilla pidemmälle? (Taksilla ei enää uudistuksen jälkeen uskalla). Eipä mee julkisia suosikki fribaradalle tai luonnonpuistoon tai mihin ikinä halajaakaan.

Elämän laatu kyllä heikkenis niin paljon, ettei olis syytä elää. Käsittämätön vaikutus omalla autolla ja sillä vapaudella minkä se antaa.

Harari sitä kirjoitti, että ihminen oli onnellisimmillaan metsästäjä keräilijänä. Viljelyn vallankumouksen jälkeen yksilön elinikä piteni huomattavasti mutta elämänlaatu heikkeni samalla mitalla. Ja tämä trendi jatkuu tänä päivänäkin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ai valtiolla on hankaluuksia kehitellä verotusta sähköautoille :D Usko pois, se ei sen halvempaa tule olemaan, kallistuu vaan.
No onhan siinä ollut vaikeuksia. Kymmenen vuotta sitten jo alettiin kehittelemään sähköautoyhteensopivaa verotusta, mutta vielä ei olla päästy edes alkuun. Vielä tänä päivänäkin, kun lukee Vanhasen viimeisiä puheita, niin kyllähän siinä suoraan kerrotaan, että hankalaa on.

Millaisen verotuksen ja poliittisen järjestelmän asennemuutoksen ajattelit kääntävän verotuksen bensa-autojen eduksi?
 
No onhan siinä ollut vaikeuksia. Kymmenen vuotta sitten jo alettiin kehittelemään sähköautoyhteensopivaa verotusta, mutta vielä ei olla päästy edes alkuun. Vielä tänä päivänäkin, kun lukee Vanhasen viimeisiä puheita, niin kyllähän siinä suoraan kerrotaan, että hankalaa on.

Millaisen verotuksen ja poliittisen järjestelmän asennemuutoksen ajattelit kääntävän verotuksen bensa-autojen eduksi?
No olisko mitenkään esim käyttövoimavero? Miten olis? Sähköautojen käyttövoimavero tai nimetään vaikka sähköautovero nostetaan niin korkealle, että kattaa bensasta saamattomat verot. Näin se tulee menemään ja on aivan simppeliä. Ne ovat nyt jo kalliimpia mitä bensa-autot, eivätkä ne tule halpenemaan, vaan todennäköisesti autoilu vain kallistuu.
 
No olisko mitenkään esim käyttövoimavero? Miten olis? Sähköautojen käyttövoimavero tai nimetään vaikka sähköautovero nostetaan niin korkealle, että kattaa bensasta saamattomat verot. Näin se tulee menemään ja on aivan simppeliä. Ne ovat nyt jo kalliimpia mitä bensa-autot, eivätkä ne tule halpenemaan, vaan todennäköisesti autoilu vain kallistuu.
Verotuksen kääntäminen bensa-autoa suosivaksi samalla, kun järjestelmä haluaa lopettaa bensa-autojen myynnin, on kaikkea muuta kuin simppeliä. Jos tuo olisi simppeliä, niin noin olisi jo tehty. Jos tulee jokin käyttömaksu, joka korvaa polttoaineveron täysimääräisenä, niin polttikset tuskin jäävät paitsi tästä.

Mitä tulee kustannuksiin, niin sähköauton moottorin huoltovapaus, paikallispäästöttymyys, auton yksinkertaisempi rakenne, akkujen nopea halventuminen, energian kotimaisuus ja energian hinta antavat avaimia autoilun halventumiseen. Verokertymä on näistä irrallinen tekijä.
 
Verotuksen kääntäminen bensa-autoa suosivaksi samalla, kun järjestelmä haluaa lopettaa bensa-autojen myynnin, on kaikkea muuta kuin simppeliä. Jos tuo olisi simppeliä, niin noin olisi jo tehty. Jos tulee jokin käyttömaksu, joka korvaa polttoaineveron täysimääräisenä, niin polttikset tuskin jäävät paitsi tästä.

Mitä tulee kustannuksiin, niin sähköauton moottorin huoltovapaus, paikallispäästöttymyys, auton yksinkertaisempi rakenne, akkujen nopea halventuminen, energian kotimaisuus ja energian hinta antavat avaimia autoilun halventumiseen. Verokertymä on näistä irrallinen tekijä.
Kyllä on jollain sinisilmäinen katsomus maassa, jossa on yksi maailman kovimmista veroasteista ja verot ei minnekään katoa.
 
Kyllä on jollain sinisilmäinen katsomus maassa, jossa on yksi maailman kovimmista veroasteista ja verot ei minnekään katoa.
No esimerkiksi autovero on laskenut Suomessa ja ladattavilta autoiltahan se on jo lähes kadonnut.

Sä alat nyt arvostelemaan minua, vaikka et näköjään edes ymmärrä, mistä puhun. Kysyin sulta perusteita visiollesi siitä, että bensat jotenkin saattaisivat hyötyä verotuksen muutoksista. Voi hyvinkin olla, että sähköautojen verotus kiristyy, mutta se ei vielä tarkoita sitä, että bensan polttaja olisi voittaja näissä muutoksissa. Onko noitä perusteita vai ei?
 
No esimerkiksi autovero on laskenut Suomessa ja ladattavilta autoiltahan se on jo lähes kadonnut.

Sä alat nyt arvostelemaan minua, vaikka et näköjään edes ymmärrä, mistä puhun. Kysyin sulta perusteita visiollesi siitä, että bensat jotenkin saattaisivat hyötyä verotuksen muutoksista. Voi hyvinkin olla, että sähköautojen verotus kiristyy, mutta se ei vielä tarkoita sitä, että bensan polttaja olisi voittaja näissä muutoksissa. Onko noitä perusteita vai ei?
Sähköautoista tehdään niin kallista, että on edullisempaa ajaa bensalla. Simppeliä. Ja kun me eletään maassa, jossa kaikki revitään kansalta, niin usko pois, sähköautoilusta tehdään helvetin kallista.
 
Sähköautoista tehdään niin kallista, että on edullisempaa ajaa bensalla. Simppeliä. Ja kun me eletään maassa, jossa kaikki revitään kansalta, niin usko pois, sähköautoilusta tehdään helvetin kallista.
Joo no, ei tullut taaskaan yhtään perustetta tai ajatusta, miten tuo toteutettaisiin. Toistelet vain väitettäsi. Toki sulla on oikeus väittää mitä haluat, mutta tässä poliittisessa ilmapiirissä, missä pohditaan polttomoottoriautojen myynnin kieltoja ja sitä, kuinka monta polttoaineveron korotusta samalla vaalikaudelle voidaan tehdä, bensa-autoja suosiva verotus kuulostaa kaikelta muulta kuin todennäköiseltä.
 
Kätevämpää varmaan kuskata eväät laukuissa. Kahdella laukulla saa kulkemaan jo 50 litraa apetta.

Kyllä aika tiukkaa olis nelihenkisen + 5 eläimisen perheen ostokset. Mulla on thulen iso 2 hengen kärry fillariin ja kovassa käytössä on. Aina kun on aikaa/keliä käyn sillä kaupassa hyötyliikuntamielessä. Sekä kelin salliessa skidit päiväkotiin.
 
Joo no, ei tullut taaskaan yhtään perustetta tai ajatusta, miten tuo toteutettaisiin. Toistelet vain väitettäsi. Toki sulla on oikeus väittää mitä haluat, mutta tässä poliittisessa ilmapiirissä, missä pohditaan polttomoottoriautojen myynnin kieltoja ja sitä, kuinka monta polttoaineveron korotusta samalla vaalikaudelle voidaan tehdä, bensa-autoja suosiva verotus kuulostaa kaikelta muulta kuin todennäköiseltä.
Uskon kyllä sen, että tulevaisuudessa sähköillä ajelu tulee kallistumaan jollain tapaa, kun ne verot on jostain saatava. Mutta missään tapauksessa ei tule niin käymään, että polttomoottorivehkeillä ajelu muuttuisi sähköautoilua halvemmaksi. Ellei sitten lasketa ajelun hintaan sitä, että ajellaan tonnin bensaritsalla 1tkm vuodessa ja siinäkin tapauksessa taksi olisi varmaan halvempi vaihtoehto.
 
GPS tulee autoihin ja kaikkia autoja verotetaan tulevaisuudessa ajetuista kilometreista. Autoveroa sitten kerätään CO2-perusteisesti jatkossakin ja polttoainetta verotetaan samoin. Suomen autoista yli 80% tulee kulkemaan kymmenen vuoden päästäkin bensalla/dieselillä. Suomalaiset ovat ainoastaan paperilla varakkaita, meillä on Euroopan vanhimmat autot ja matalin kotitalouksien säästöaste, kaikki köyhien/keskiluokan rahat menevät jo nyt asumiseen ja autoon ja muutoin veroihin/eläkemaksuihin jne ja vähät mitä jää yli menee kädestä suuhun. Jatkossa enenevässä määrin. Ei suomalaisilla ole varaa ostaa sähköautoja noin keskimäärin. Etelässä autojen keski-ikä taitaa olla jotain 7 vuotta ja Kainuussa 14 vuotta.
Köyhien ja keskiluokan raha on valtion rahaa, aika kommunistissa oloissa elämme ja yhä syvemmälle siihen kommunismiin olemme matkalla tässäkin asiassa.
 
GPS tulee autoihin ja kaikkia autoja verotetaan tulevaisuudessa ajetuista kilometreista. Autoveroa sitten kerätään CO2-perusteisesti jatkossakin ja polttoainetta verotetaan samoin. Suomen autoista yli 80% tulee kulkemaan kymmenen vuoden päästäkin bensalla/dieselillä. Suomalaiset ovat ainoastaan paperilla varakkaita, meillä on Euroopan vanhimmat autot ja matalin kotitalouksien säästöaste, kaikki köyhien/keskiluokan rahat menevät jo nyt asumiseen ja autoon ja muutoin veroihin/eläkemaksuihin jne ja vähät mitä jää yli menee kädestä suuhun. Jatkossa enenevässä määrin. Ei suomalaisilla ole varaa ostaa sähköautoja noin keskimäärin. Etelässä autojen keski-ikä taitaa olla jotain 7 vuotta ja Kainuussa 14 vuotta.
Köyhien ja keskiluokan raha on valtion rahaa, aika kommunistissa oloissa elämme ja yhä syvemmälle siihen kommunismiin olemme matkalla tässäkin asiassa.
Erittäin hyvä pointti. Suomalaisilla ei ole vara ostaa kymmenien tuhansien eurojen uusia autoja. Keskihinta tällä hetkellä taitaa olla 6.5k€
 
tässä poliittisessa ilmapiirissä, missä pohditaan polttomoottoriautojen myynnin kieltoja ja sitä, kuinka monta polttoaineveron korotusta samalla vaalikaudelle voidaan tehdä, bensa-autoja suosiva verotus kuulostaa kaikelta muulta kuin todennäköiseltä.
Kyllä se niin on, että vaikka sähköautoiluun tullaan kehittämään uusia veroluonteisia maksuja, niin sitä päivää ei ihan heti nähdä että bensalla ajamisesta yritetään tehdä nykyistä houkuttelevampaa.

Toki polttomoottoriautot saattavat kokea arvonnousun, jos kehitetään teknologiaa joka käyttää saasteetonta, uusiutuvaa ja turvallista polttoainetta, mutta bensa-autot alkavat pikku hiljaa olemaan tiensä päässä. Toki niitä tulee olemaan vielä pitkään, mutta suunta on selvä.
 
GPS tulee autoihin ja kaikkia autoja verotetaan tulevaisuudessa ajetuista kilometreista. Autoveroa sitten kerätään CO2-perusteisesti jatkossakin ja polttoainetta verotetaan samoin. Suomen autoista yli 80% tulee kulkemaan kymmenen vuoden päästäkin bensalla/dieselillä. Suomalaiset ovat ainoastaan paperilla varakkaita, meillä on Euroopan vanhimmat autot ja matalin kotitalouksien säästöaste, kaikki köyhien/keskiluokan rahat menevät jo nyt asumiseen ja autoon ja muutoin veroihin/eläkemaksuihin jne ja vähät mitä jää yli menee kädestä suuhun. Jatkossa enenevässä määrin. Ei suomalaisilla ole varaa ostaa sähköautoja noin keskimäärin. Etelässä autojen keski-ikä taitaa olla jotain 7 vuotta ja Kainuussa 14 vuotta.
Köyhien ja keskiluokan raha on valtion rahaa, aika kommunistissa oloissa elämme ja yhä syvemmälle siihen kommunismiin olemme matkalla tässäkin asiassa.
Omat ongelmansa tuossa GPS-verotuksessakin on, kuten jo Ollilan koplan epäonnistuminen osoitti. Käytettyjä sähköautoistakin tulee, jonka jälkeen niiden hinta tulee olemaan useampien suomalaisten tavoitettavista. Ei suomalaiset nyt aivan niin köyhiä ole kuin autojen keski-iästä voisi päätellä. Suomessa järjestelmä on pitkään ja järjetelmällisesti järjestelmä ohjannut suosimaan vanhoja autoja. Suomalaiset tykkäävät myös sijoittaa auton kokoon iän kustannuksella. Monissa Euroopan maissa uutenakin suhteellisen halvat pikkuautot ovat suosittuja.
 
Toki polttomoottoriautot saattavat kokea arvonnousun, jos kehitetään teknologiaa joka käyttää saasteetonta, uusiutuvaa ja turvallista polttoainetta, mutta bensa-autot alkavat pikku hiljaa olemaan tiensä päässä. Toki niitä tulee olemaan vielä pitkään, mutta suunta on selvä.
Tuota arvonnousua rajoittaa se, että synteettiset polttoaineet ovat lähtökohtaisesti kalliita valmistaa. En viitsisi maksaa kovin paljon ekstraa siitä ilosta, että autoa pitää vähän väliä käyttää asemalla tankkaamassa kallista synteettistä polttoainetta ja maksaa vielä täydet normaalin polttiksen huollot päälle.
 
Back
Ylös Bottom