Ennen kuin viime kesänä ostin uuden käytetyn kakkosauton, harkitsin myös sähköautoa ja siinä yhteydessä otin jonkin verran selvää asioista. En ole mikään sähköautofani, vaan näen sähköautoissa paljon hyvää mutta myös seikkoja, joiden takia en tällä hetkellä voisi kuvitella sähköautoa ykkösautokseni. Uskon suhtautuvani asiaan melko objektiivisesti.
Käytännön kokemusten perusteella sähköautojen akut kestävät satoja tuhansia kilometrejä (esim. 700 000 km) ennen kuin alkavat olla vaihtokunnossa (vaihtokunto tarkoittaa, että kapasiteettia on jäljellä 70% alkuperäisestä, mikä edelleen riittää mainiosti valtaosaan suomalaisten päivittäisistä ajosuoritteista). Silloinkaan ei vaihdeta koko akustoa, vaan ainoastaan vaihdon tarpeessa olevat moduulit. Vertailun vuoksi kannattaa huomata, että ei se saman verran ajettu bensa-autokaan enää uuden veroinen ole. Lisäksi sähköautoissa on vähemmän kuluvia osia, joten sähköauto voi olla kestävämpi kuin bensa-auto, ja tässä matkan varrella ei ole tullut samanlaisia kytkin-, vaihdelaatikko- ym remppoja kuin mitä vastaaviin polttomoottoriautoihin on luultavasti tullut.
Lisäksi nuo yli 500 000 km ajetut sähköautot ovat väkisinkin vanhempaa tekniikkaa kuin nykyään myytävät autot. Sähköautojen tekniikka kehittyy tällä hetkellä kovaa vauhtia, ja niillä autoilla joita myydään tällä hetkellä uusina ajetaan luultavasti pidempään kuin niillä joiden akut alkavat tällä hetkellä olla vaihdon / korjaamisen tarpeessa.