Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Aika hoitaa sen akun paskaksi ja sen vaihtamisen hinnalla saa monta vastaavaa vanhaa bensaa.
Tuo taitaa olla taas puhdasta mutuilua vailla edes yritystä pohtia sitä, kuinka paljon akut kestävät ja mitä niiden vaihtaminen joskus tulee maksamaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo taitaa olla taas puhdasta mutuilua vailla edes yritystä pohtia sitä, kuinka paljon akut kestävät ja mitä niiden vaihtaminen joskus tulee maksamaan.
Sulta taas puuttuu kokonaan kolikon toinen puoli. Kyllä sinä yksinvaltiaana niin näät tulevaisuuteen, sähköautot on jeesuksesta seuraava. Sä tiedät aivan yhtä vähän, joten suuta soikeelle.
 
Sulta taas puuttuu kokonaan kolikon toinen puoli. Kyllä sinä yksinvaltiaana niin näät tulevaisuuteen, sähköautot on jeesuksesta seuraava. Sä tiedät aivan yhtä vähän, joten suuta soikeelle.
Tää sun ulosanti on pitkälti sama, kuin ravinnosta mitään tietämätön julistaisi ensin, kuinka lisäravinteet ja muut hormoonit sekoittavat pää ja tuhoavat terveyden. Jos joku kyselisi tuohon perusteita, niin sama mesoaja vastaisi vain huutelemalla latteuksia.

Eihän mun tiedot edes liity millään tavalla sinun perusteettomiin, mutta aina niin ehdottomiin väitteisiin. Voit toki yrittää pönkittää noita ”faktojasi” kirjoittamalla paskaa minusta, mutta eipä tuo taida oikein toimia. Tuollainen tyyli keskustella myös varmistaa sen, että keskustelu pysyy tasolla, josta kukaan ei saa irti mitään mielenkiintoista tai ajatuksia herättävää.
 
Ite uskon mitä enemmän sähköautot yleistyy niin kyllä niistä valtio alkaa enemmän jollain tapaa veroja kerätä. Ei valtio jätä semmosta tilaisuutta käyttämättä. Se että kuinka paljon sähköauton ylläpitäminen tulevaisuudessa maksaa ja miten verot kerätään niin sitä ei varmaan kukaan tässä vaiheessa tiedä.
 
Tää sun ulosanti on pitkälti sama, kuin ravinnosta mitään tietämätön julistaisi ensin, kuinka lisäravinteet ja muut hormoonit sekoittavat pää ja tuhoavat terveyden. Jos joku kyselisi tuohon perusteita, niin sama mesoaja vastaisi vain huutelemalla latteuksia.

Eihän mun tiedot edes liity millään tavalla sinun perusteettomiin, mutta aina niin ehdottomiin väitteisiin. Voit toki yrittää pönkittää noita ”faktojasi” kirjoittamalla paskaa minusta, mutta eipä tuo taida oikein toimia. Tuollainen tyyli keskustella myös varmistaa sen, että keskustelu pysyy tasolla, josta kukaan ei saa irti mitään mielenkiintoista tai ajatuksia herättävää.
Blaa blaa. Vanhanen sanoi jo että ne verot otetaan tavalla tai toisella kun polttoaineveropotti putoaa. Ja kun me ollaan Suomessa, niin ollaanhan täällä nähty väliaikaiset verot, alv:n jatkuva nostaminen jne. Nyt tullaan sitten sähköautoissa ei pelkästään paikkaamaan polttoaineesta johtuva vaje, vaan nostamaan entisestään autoilun hintaa. Tässä maassa ei verotus tule kovinkaan helpolla putoamaan, pahimmassa tapauksessa porukka manaa vuosien päästä "helvetti bensalla oli halvempi rallatella". Dieselissä kävi vastaavanlaista mutta sitä sentään vähän kompensoitiin.
 
Tulevilla kahdella hallituksella tulee olemaan melkoista taiteilua tuon verottamisen kanssa. Verottaa kun ei saisi jotta sähköautokanta lisääntyisi mutta samalla jostain puuttuvat poltto-aineverot on saatava.
Sitä ihmettelen myös että miksi helvetissä suomalaiset tulevaisuudessa tulisivat laittaan autoihinsa enemmän rahaa kuin nyt (käytetyn auton keskihinta nyt n.6500€). Kotitaloudethan hukkuvat jo nyt velkoihinsa ja jos 2030 asuntolainan korot olisivat vaikka vain pari kolme pinnaa korkeammalla niin jo kummasti vaikuttaa uuden autolainan suuruuteen.
 
Kokonais määrä kirstun pohjallehan on aina satava. Tavat on moninaiset.
Mun mielestä ideologioihin perustetut verot, kuten että sähköautot pelastavat maailman, tulisi välttää.

Lätkäsis rehellisesti vain jonkun veron nimeltä "auton omistamis vero" ja lopettais höpinät.

Samaan aikaan pääministeri laukoo totuuksia siitä miten ilmaston muutos on koronan takana. Eli ilmeisesti bensalle tulee kohta pandemia vero myös?


Samaan aikaan Tesla myy Co2 päästö rajoistaan kiintiötä toisille isolla rahalla. Näin vähäpäästöisen auton niskaan ladattua varjo määrää ei ole laskettu mukaan.
 
Aika hoitaa sen akun paskaksi ja sen vaihtamisen hinnalla saa monta vastaavaa vanhaa bensaa.
Ennen kuin viime kesänä ostin uuden käytetyn kakkosauton, harkitsin myös sähköautoa ja siinä yhteydessä otin jonkin verran selvää asioista. En ole mikään sähköautofani, vaan näen sähköautoissa paljon hyvää mutta myös seikkoja, joiden takia en tällä hetkellä voisi kuvitella sähköautoa ykkösautokseni. Uskon suhtautuvani asiaan melko objektiivisesti.

Käytännön kokemusten perusteella sähköautojen akut kestävät satoja tuhansia kilometrejä (esim. 700 000 km) ennen kuin alkavat olla vaihtokunnossa (vaihtokunto tarkoittaa, että kapasiteettia on jäljellä 70% alkuperäisestä, mikä edelleen riittää mainiosti valtaosaan suomalaisten päivittäisistä ajosuoritteista). Silloinkaan ei vaihdeta koko akustoa, vaan ainoastaan vaihdon tarpeessa olevat moduulit. Vertailun vuoksi kannattaa huomata, että ei se saman verran ajettu bensa-autokaan enää uuden veroinen ole. Lisäksi sähköautoissa on vähemmän kuluvia osia, joten sähköauto voi olla kestävämpi kuin bensa-auto, ja tässä matkan varrella ei ole tullut samanlaisia kytkin-, vaihdelaatikko- ym remppoja kuin mitä vastaaviin polttomoottoriautoihin on luultavasti tullut.

Lisäksi nuo yli 500 000 km ajetut sähköautot ovat väkisinkin vanhempaa tekniikkaa kuin nykyään myytävät autot. Sähköautojen tekniikka kehittyy tällä hetkellä kovaa vauhtia, ja niillä autoilla joita myydään tällä hetkellä uusina ajetaan luultavasti pidempään kuin niillä joiden akut alkavat tällä hetkellä olla vaihdon / korjaamisen tarpeessa.
 
Lisäksi sähköautoissa on vähemmän kuluvia osia, joten sähköauto voi olla kestävämpi kuin bensa-auto, ja tässä matkan varrella ei ole tullut samanlaisia kytkin-, vaihdelaatikko- ym remppoja kuin mitä vastaaviin polttomoottoriautoihin on luultavasti tullut.
Sitten luonnollisesti se, että kun sähköllä ajaminen nyt vain on aika paljon halvempaa kuin bensalla, niin siihen mennessä kun se akkujen vaihtaminen / korjaaminen alkaa olla ajankohtaista, se sähköautoilija on luultavasti säästänyt paljon enemmän kuin mitä se akkujen korjaaminen maksaa.

Tämä siis siitä huolimatta, että sähköautoiluun vääjäämättä tulee lisää veroja ja muita maksuja, koska varmuudella myös bensalla ajaminen kallistuu; ja luultavasti ero sähkön eduksi tulee tulevaisuudessa olevan jopa nykyistä isompi koska bensa-autojen ja polttonesteiden verotusta tullaan luultavasti kiristämään enemmän kuin sähköautoilun. Ainakin mikäli tavoitteet liikenteen hiilidioksiidipäästöjen vähentämisestä pysyvät voimassa (tai jopa kasvavat). Näitä veronkorotuksia ei edes tarvitse kovin paljoa visioida tulevaisuuteen, koska näistä kiristyksistä käydään jatkuvaa keskustelua.
 
Ennen kuin viime kesänä ostin uuden käytetyn kakkosauton, harkitsin myös sähköautoa ja siinä yhteydessä otin jonkin verran selvää asioista. En ole mikään sähköautofani, vaan näen sähköautoissa paljon hyvää mutta myös seikkoja, joiden takia en tällä hetkellä voisi kuvitella sähköautoa ykkösautokseni. Uskon suhtautuvani asiaan melko objektiivisesti.

Käytännön kokemusten perusteella sähköautojen akut kestävät satoja tuhansia kilometrejä (esim. 700 000 km) ennen kuin alkavat olla vaihtokunnossa (vaihtokunto tarkoittaa, että kapasiteettia on jäljellä 70% alkuperäisestä, mikä edelleen riittää mainiosti valtaosaan suomalaisten päivittäisistä ajosuoritteista). Silloinkaan ei vaihdeta koko akustoa, vaan ainoastaan vaihdon tarpeessa olevat moduulit. Vertailun vuoksi kannattaa huomata, että ei se saman verran ajettu bensa-autokaan enää uuden veroinen ole. Lisäksi sähköautoissa on vähemmän kuluvia osia, joten sähköauto voi olla kestävämpi kuin bensa-auto, ja tässä matkan varrella ei ole tullut samanlaisia kytkin-, vaihdelaatikko- ym remppoja kuin mitä vastaaviin polttomoottoriautoihin on luultavasti tullut.

Lisäksi nuo yli 500 000 km ajetut sähköautot ovat väkisinkin vanhempaa tekniikkaa kuin nykyään myytävät autot. Sähköautojen tekniikka kehittyy tällä hetkellä kovaa vauhtia, ja niillä autoilla joita myydään tällä hetkellä uusina ajetaan luultavasti pidempään kuin niillä joiden akut alkavat tällä hetkellä olla vaihdon / korjaamisen tarpeessa.
Kehitys on varsin ilmeistä, kun katsoo viime vuosikymmenen tuotteita. Esimerkiksi ensimmäisiin Leafin vaihdettiin akkuja jo varsin alhaisilla kilometreillä ja myös Tesla MS:iin on akkuja vaihdettu suhteellisen alhaisilla kilometreillä. Ensimmäisten vuosien jälkeen taasen akkujen kesto on ollut jo paljon parempaa. Suomessakin tuoreemmat Teslan akut ovat takseissa kestäneet ns. riittävästi. Teslan uusin kenno vaikuttaa olevan lopullinen ratkaisu tähän, koska se ei laboratoriossa menettänyt juurikaan kapasitettiaan vielä kahden miljoonan mailin syklien jälkeenkään ja kysymys on lähinnä siitä, että onko tarvetta tuollaiselle kestolle.

Kestävyyden lisäksi toinen kysymys on vielä kustannus. Mitä akku maksaa vaikka joskus 2030-luvulla, jos tulee tarpeita vaihtaa akku näihin nykyisiin malleihin? Akun markkinahinta tuolloin on joitakin kymppejä kilowattitunnilta. Huonoimmassa tapauksessa varaosa-akut maksavat tuolloin sen, minkä ne nytkin maksavat. Voi olla myös, että valmistajat tuovat varaosa-akkuihinsakin teknologian kehityksen tuomia säästöjä. Parhaassa tapauksessa jälkimarkkinoille tulee tarvikeakkuja, joiden hinta ja ominaisuudet ovat 2030-lukua. Parhaassa tapauksessa auton voimalinjan ominaisuudet voisi päivittää 2030-luvulle kohtuullisin kustannuksin. Joihinkin vanhempiin pieniakkuisiin malleihin on jo nyt vaihdettu Suomessakin uudempien versioiden isompia akkuja hinnalla, joka ei ole mitenkään mahdottoman suuri. Uudella akulla autolla ajaa taas pitkään ilman voimalinjan huoltoja.
 
akkuja kuluu v 2030 melko paljon tätä menoa.

Louhitaan afrikassa dieselillä, kuljetetaan dieselillä valtamerialuksiin, joka kulkee paska diiselillä, josta euroopan satamiin dieselillä varastoihin, josta dieselillä jalostamoon, joka ei aurinko sähköllä toimi.
Sen jälkeen Dpakkaamoon, josta D jakelijalle, josta D varastoihin ympäri eurooppaa, josta D kaupan varastoon, josta Masa käy sen sit hakemassa laina D autolla, kun Teslasta oli akku paskeena.

Nyt maailma pelastui.
 
Sitten luonnollisesti se, että kun sähköllä ajaminen nyt vain on aika paljon halvempaa kuin bensalla, niin siihen mennessä kun se akkujen vaihtaminen / korjaaminen alkaa olla ajankohtaista, se sähköautoilija on luultavasti säästänyt paljon enemmän kuin mitä se akkujen korjaaminen maksaa.

Tämä siis siitä huolimatta, että sähköautoiluun vääjäämättä tulee lisää veroja ja muita maksuja, koska varmuudella myös bensalla ajaminen kallistuu; ja luultavasti ero sähkön eduksi tulee tulevaisuudessa olevan jopa nykyistä isompi koska bensa-autojen ja polttonesteiden verotusta tullaan luultavasti kiristämään enemmän kuin sähköautoilun. Ainakin mikäli tavoitteet liikenteen hiilidioksiidipäästöjen vähentämisestä pysyvät voimassa (tai jopa kasvavat). Näitä veronkorotuksia ei edes tarvitse kovin paljoa visioida tulevaisuuteen, koska näistä kiristyksistä käydään jatkuvaa keskustelua.
Muutama tonni akun kunnossapitoon on raha, jolla ei kovin pitkään rahoiteta polttiksen huoltoja ja tankkauksia.

Tärkeimmät trendit ohjaavat tasapainoa sähköautojen suuntaan. Fossiilisten käyttämisen hinta aina vain nousee, mutta sähkön tuottamisen ja akkujen hinta laskevat. Järjestelmä puhuu vihreästä siirtymästä ja jopa tukee tai ainakin rankaisee sähköauton ostamista vähemmän kuin polttiksen ostamista.
 
akkuja kuluu v 2030 melko paljon tätä menoa.

Louhitaan afrikassa dieselillä, kuljetetaan dieselillä valtamerialuksiin, joka kulkee paska diiselillä, josta euroopan satamiin dieselillä varastoihin, josta dieselillä jalostamoon, joka ei aurinko sähköllä toimi.
Sen jälkeen Dpakkaamoon, josta D jakelijalle, josta D varastoihin ympäri eurooppaa, josta D kaupan varastoon, josta Masa käy sen sit hakemassa laina D autolla, kun Teslasta oli akku paskeena.

Nyt maailma pelastui.
Miten tuo ketju eroaa polttoaineen tuottamisesta ja jakelusta? Afrikasta akkuihin tulee lähinnä kobolttia, jota akussa on aika vähän. Koboltin osuus myös laskee koko ajan ja markkinoilla on jo nyt kobolttivapaita akkuja.
 
Hurjaa

Screenshot 2021-05-21 at 15.23.53.JPG
 
Miten tuo ketju eroaa polttoaineen tuottamisesta ja jakelusta? Afrikasta akkuihin tulee lähinnä kobolttia, jota akussa on aika vähän. Koboltin osuus myös laskee koko ajan ja markkinoilla on jo nyt kobolttivapaita akkuja.
Ei varmasti paljoakaan ja sehän se pointti olikin.

Lisäksi kun sähköä ei vielä tuoteta 100% uusiutuvasti, vaan sitä dieseliä poltetaan myös sähköksi!
Yhtä paljon siitä tulee sitä pasketta maapallolle vaikka on luotu toisenlainen kuva.

Meillä on jo vähäpäästöisiä polttomoottoreita ja muita vaihtoehtoja, kuten kaasu ja polttokenno, joita voisi yhtä hyvin palkita tässä eko pesussa.

Muutenkin yksityisautoilu aika pientä meillä. Kamaa me toki valtamerien takaa edelleen tilaillaan ja aina vaan enemmän. Kama ei teleporttaannu vaan niitä kuljettelee valtamerialukset,lentokoneet, diesel veturit ja d rekat. Paikallinen tekeminän vähenee kokoajan, kun kiinassa joku on 0,10e halvempaa.

Nämä on ne asiat jotka oikeasti vaikuttaa kokonaisuvaan.
 
Itse näen suurimpana tai oikeastaan lähes ainaoana hyötyönä siirtymisen polttomoottoreista johonkin muuhun voimanlähteeseen sen, että siitä se tekee pidemmällä aikavälillä massiivista taloudellista tuhoa Lähi-itään. Voi olla, etten itse ehdi nähdä sitä päivää, kun koko persläpi taantuu köyhimpien kehitysmaiden tasolle mutta ajatus siitä lämmittää.
 
Itse näen suurimpana tai oikeastaan lähes ainaoana hyötyönä siirtymisen polttomoottoreista johonkin muuhun voimanlähteeseen sen, että siitä se tekee pidemmällä aikavälillä massiivista taloudellista tuhoa Lähi-itään. Voi olla, etten itse ehdi nähdä sitä päivää, kun koko persläpi taantuu köyhimpien kehitysmaiden tasolle mutta ajatus siitä lämmittää.
Niille käy kyllä kusistesti jos öljyn myynti merkittävästi laskee, mutta se tarkoittaa että ne alkaa sekoilemaan oikein urakalla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom