Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On siinä muitakin tekijöitä kuin jousituksen jäykkyys. Itse asiassa paljon suurempiakin tekijöitä. Tuollainen nosto vaikuttaa alustageometriaan ja painopisteeseen ja sitä kautta roll centeriin. Silloin painon siirto taakse saattaa kasvaa huomattavasti kiihdytyksessä. Periaatteessa auton saa kallistelemattomaksi hyvinkin pehmeillä jousilla jos alustageometria on sellainen ettei se itsessään salli kallistelua, eli roll center on lähellä painopistettä ja näiden välinen momenttivarsi on pieni. Sama toimii myös toisinpäin, eli vaikka alusta on kova, mutta alustageometria epäsuotuisa, niin auto pyrkii kallistumaan. Tietysti jouset jossain vaiheessa voittaa jos niitä jäykistää enemmän ja enemmän.No, onpas sitten mennyt ilmajousien kehitys huonoon suuntaan Audilla... En tiedä onko noin uudessa jotenkin erityyppiset palkeet, mutta ainakin lähtökohtaisesti ilma-alusta on jäykempi, mitä korkeammalle se on säädetty.
Kyse tosiaan on siitä fiiliksestä minkä saa.No, onpas sitten mennyt ilmajousien kehitys huonoon suuntaan Audilla... En tiedä onko noin uudessa jotenkin erityyppiset palkeet, mutta ainakin lähtökohtaisesti ilma-alusta on jäykempi, mitä korkeammalle se on säädetty.
Ehkä ne kuitenkin tietävät mitä tekevät, uskoisin näin.No, onpas sitten mennyt ilmajousien kehitys huonoon suuntaan Audilla
Ilmajousitus pitää säätää korkeimmalle mahdollisimmalle.Lähinnä pointti oli se että jos tätä niiailua tapahtuu nimenomaan ilmajousitetussa versiossa (en jaksa tarkistaa onko sq7 saatavilla rautajousilla) niin aika erikoista. Omien kokemuksien (jotka lähinnä vain A6:sta, hieman matalampi auto toki, sekä joskus asiakkaan ilmajousitetulla Q7:lla ajellut) mukaan Audin ilmajousitus ei ole vakiona mikään lulla joka kiihdytyksessä niiailee.
Ei tuu siirtymään hinnassa suomalaisille. Valtio alkaa verottamaan niitä rajusti että saa paikattua polttoaineverovajeen. Todennäköisesti menee vaan kalliimmaksi.Sähköautot tulevat yleistymään nopeasti; tutkimuksen mukaan sähköautojen valmistus muuttuu tehtaille polttomoottoriautoja halvemmaksi ihan lähivuosina. Jos tämä hintakehitys siirtyy kuluttajahintoihin, niin kysyntä voi olla kovaa. Tämä siitä huolimatta että sähköautoissa on edelleen juttuja joiden takia ne eivät välttämättä sovellu kaikkien käyttöautoiksi.
Juttu on maksumuurin takana, mutta siinä on linkki alkuperäiseen tutkimukseen.
Autot | Tutkimus: Sähköautoista tulee polttomoottoriautoja halvempia kuudessa vuodessa
Maanantaina julkistettu tutkimus ennakoi, että lähes 40 000 euroa ennen veroja maksaneen ajoneuvon hinta puolittuu vuoteen 2026 mennessä.www.hs.fi
Pidän siis lähtökohtana sitä, että valtio ei luovu liikenteen verotuotoista, vaan ne kerätään uudella tavalla, Vanhanen linjasi
No katsotaan nyt miten tuossa käy ja millä aikataululla. Vähän sama kuin eräs öljylämmitysfani kaverini alkoi marmattaa mulle, että miten sä voit mennä laittamaan maalämmön taloon et etkö ymmärrä et ne alkaa verottaa sitä kun niitä on tarpeeksi taloissa, tästä mennyt nyt 12 vuotta eikä verokarhua ole kiinnostanut.
Miten ajattelit tilanteen kääntyvän polttomoottorien eduksi? Poliitikoilla tuntuu olevan kova tohina lopettaa polttomoottorien myynti kokonaan, eikä polttomoottorien veroedut sovi yhtään tuohon kampanjaan. Tuollaisen sijaan polttoaineverojen korotukset pyörivät vähän väliä uutisissa.Noinhan se menee ja tota olen vuosia sitten jo sanonut. Sähköautoilusta ei tule sen halvempaa, vaan pian bensat saattaa olla fiksumpi vaihtoehto.
Kun vähänkään seuraa tilannetta, niin ymmärtää sen, kuinka hankalaa sähköautojen verotus on. Se on hankalaa ihan jo teknisestikin, eikä sähköautojen verotuksen kiristäminen sovi ollenkaan poliitikkojen ajamaan liikenteen päästöjen vähentämiseen/verottamiseen. Voi olla, että aikavälillä 5-15 vuotta tulee jotain muutoksia, mutta polttikset tuskin tulevat niissä muutoksissa olemaan voittajia ja miksi olla hyödyntämättä sähköautojen edullista verotusta tuon 5-15 vuoden ajan. Toki sähköautoilijat kiittää niitä kaikkia, jotka valitsevat polttikset korkeine veroineen. Jokainen CO2-pohjainen hankitaveroeuro ja polttoaineveroeuro pitää yllä sähköautoilun edullista verotusta.No katsotaan nyt miten tuossa käy ja millä aikataululla. Vähän sama kuin eräs öljylämmitysfani kaverini alkoi marmattaa mulle, että miten sä voit mennä laittamaan maalämmön taloon et etkö ymmärrä et ne alkaa verottaa sitä kun niitä on tarpeeksi taloissa, tästä mennyt nyt 12 vuotta eikä verokarhua ole kiinnostanut.
Kyllä jokainen ilmajousinen kokeilemani Audi on tiputtanut koria siinä vaihessa, kun vauhti baanalla on noussut korkeaksi. Tällä tuskin tavoitellaan sitä, että auto huojuisi ja heiluisi enemmän korkeissa nopeuksissa.No, onpas sitten mennyt ilmajousien kehitys huonoon suuntaan Audilla... En tiedä onko noin uudessa jotenkin erityyppiset palkeet, mutta ainakin lähtökohtaisesti ilma-alusta on jäykempi, mitä korkeammalle se on säädetty.
Ai valtiolla on hankaluuksia kehitellä verotusta sähköautoille :D Usko pois, se ei sen halvempaa tule olemaan, kallistuu vaan.Miten ajattelit tilanteen kääntyvän polttomoottorien eduksi? Poliitikoilla tuntuu olevan kova tohina lopettaa polttomoottorien myynti kokonaan, eikä polttomoottorien veroedut sovi yhtään tuohon kampanjaan. Tuollaisen sijaan polttoaineverojen korotukset pyörivät vähän väliä uutisissa.
Lähdetään liikkeelle ensinnäkin siitä, että sähköautot muuttuvat lähitulevaisuudessa polttiksia halvemmiksi verottomalta hankintahinnaltaan. Jos ostohinnassa on mukana myös CO2-pohjainen vero, niin se vain lisää sähköauton etua tässä. Polttiksien edullisempi hankinnan verotus on totaalisen epärealistinen ajatus.
Ajamiseen käytetyn sähkön verottaminen on hyvin hankalaa. Autoiluun kuluva sähkö on aika pieni osa koko kulutuksesta. Sähkön verotusta ohjaa teollisuus ja asuminen. Autot lataavat siinä sivussa tyypillisesti asuntojen, konttoreiden ja tehtaiden kupeessa. Vähäpäästöinen vety ja synteettiset polttoaineet ovat niin kalliita jo valmistaakin, ettei niillä ole oikein mitään potentiaalia pelastaa polttiksia kustannusvertailussa.
Sähköautoilun verottaminen on sen verran hankalaa, että kyseeseen tulee lähinnä käytön verottaminen. Esimerkiksi ajettua matkaa, tien käyttöä ja/tai ruuhka-aikaa voidaan verottaa. Nämäkään eivät ole helppoja verotettavia. Näitähän poliitikot ovat yrittäneet saada jo kymmenen vuotta verolla siinä onnistumatta. Nämä verot voivat toki joskus tulla, mutta ne eivät kyllä anna polttikselle etua, vaan tulevat polttiksen hyvin korkean polttoaineen verotuksen ja tuntuvan hankinnan verotuksen päälle. Yksinkertainen keino olisi myös nostaa ajoneuvoveroa eli käyttömaksua, mutta siinäkään tempussa ei kyllä polttikset voita. Lisäksi nämä verot ovat luonteeltaan enimmäkseen tasaveroja, joiden nostaminen on systeemille hyvin kivuliasta. Poliitikot mieluimmin aina vain kiristelisivät verotuksen progressiota. 500 euron ajoneuvoveron korotus niin sadan tonnin Teslalla kiihdyttelevälle hyvätuloiselle kuin 20 vuotta vanhalla bensa-Tossanilla ajavalle on varma poliittinen itsemurha seuraavissa vaaleissa.