Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En mäkään ymmärtänyt miten 6.2 voi tuntua nopeemmalta mitä 4.3. Meni varmaan multa jotain ohi.
Varmaan sitä ku se voima tulee sähköautossa välittömästi, ei tarvi odotella että ahdin herää tai että kierrokset nousee parhaalle tehoalueelle. Reagointi on välitöntä.

Kun koeajoin Mustang Mach E:tä, se tosiaan tuntui rivakammalta kuin vastaavasti kiihtyvä polttomoottoriauto.

Mut ei kuitenkaan niin paljoa nopeammalta.

Koeajoin toissapäivänä 7,7sek satkuun kiihtyvän sähköauton ja se tuntui hitaammalta (kuten onkin) kuin vaimon entinen 6,6sek kiihtyvä polttomoottoriauto.
 
Sanoisin omalla kokemuksella että polttiksella ennemminkin tuntuu kiihtyvyys kovemmalta kuin sähköllä vaikka molemmissa olisi sama kiihtyvyys.
 
Se turbo kun monottaa, niin sitä ei sähköissä koskaan saa kokea. Se intake ääni ja se valtava potku perseelle 3 tonnissa on semmoinen mitä ei sähköllä saa.
Äänimaailma kyllä sähköautoista puuttuu mutta kyllä se sähkömoottoreiden potku perseelle tehokkaissa sähköautoissa (ei ID.4) on kovempi ku mitä bensaturboissa.

Fiilis on toki eri just ton äänimaailman takia. Onneksi sitä varten on kesäautot.
 
Minä ajoin Puijon tornille vievän asvalttitien alas Teslalla regenerative brakingia hyödyntäen ja alhaalla oli akkua 3%-yksikköä enemmän kuin ylhäältä lähtiessä.
Just Puijon mäkeä mietin, että olis kiva katsoa paljonko akun varaus tippuu kun ajaa mäkeä ylös esim 50 kmh ylös ja paljonko varaus nousee kun ajaa samaa vauhtia alas. Olisin veikannu että puolet tulis takas. Satuitko kattomaan paljonko se vajui ylämäen aikana. Tai voiko siitä katsoa kulutuslukeman kWh arvona?
 
Just Puijon mäkeä mietin, että olis kiva katsoa paljonko akun varaus tippuu kun ajaa mäkeä ylös esim 50 kmh ylös ja paljonko varaus nousee kun ajaa samaa vauhtia alas. Olisin veikannu että puolet tulis takas. Satuitko kattomaan paljonko se vajui ylämäen aikana. Tai voiko siitä katsoa kulutuslukeman kWh arvona?
En kattonu mutta voisin joku päivä huvikseni käydä kokeilemassa. Voi mitata kulutuksen pelkästään siltä matkalta.
 
En mäkään ymmärtänyt miten 6.2 voi tuntua nopeemmalta mitä 4.3. Meni varmaan multa jotain ohi.
Se 6,2 sähköauto voi kiihtyä kaupunkinopeuteen (0-40 km/h) nopeammin kuin 4,3 auto. Kun kiihtyvyyttä vertaillaan 0-100 km/h kiihtyvyyksistä, niin verrataan epäoleellista ominaisuutta joka ei käytännössä ikinä tule arkiliikenteessä eteen. Äänet ym on sitten tietysti asia erikseen.
 
Se 6,2 sähköauto voi kiihtyä kaupunkinopeuteen (0-40 km/h) nopeammin kuin 4,3 auto. Kun kiihtyvyyttä vertaillaan 0-100 km/h kiihtyvyyksistä, niin verrataan epäoleellista ominaisuutta joka ei käytännössä ikinä tule arkiliikenteessä eteen. Äänet ym on sitten tietysti asia erikseen.
Ymmärrättekö te nyt ollenkaan mistä puhutte? RS3 esim on 40kmh heti, eikä huomenna.



Tässä vielä 367hp malli mikä mullakin on.



Mulla oli testiajossa hybridi 204hp A3 jossa ajoin sähköllä, ei kuuna päivänä millään mittarilla nopeampi, ei vaikka miten asiaa katsois.
 
Ymmärrättekö te nyt ollenkaan mistä puhutte? RS3 esim on 40kmh heti, eikä huomenna.
Kyllä ymmärrän.

En ole väittänyt että mikä tahansa sähköauto kiihtyy nopeammin kuin mikä bensa-auto; totesin että näin saattaa olla. Lisäksi totesin että 0-100 kiihtyvyys ei välttämättä korreloi sellaisen arkielämässä tarvittavan 0-40 kiihtyvyyden kanssa.
 
Kyllä ymmärrän.

En ole väittänyt että mikä tahansa sähköauto kiihtyy nopeammin kuin mikä bensa-auto; totesin että näin saattaa olla. Lisäksi totesin että 0-100 kiihtyvyys ei välttämättä korreloi sellaisen arkielämässä tarvittavan 0-40 kiihtyvyyden kanssa.
Ton yleisen potkun takia olis kiva, että jos sähköön siirtyy, olis sielläkin vikkelämpi vekotin. Mutta toistaiseksi valikoima on aika köyhä. Eiköhän se siitä muutamissa vuosissa, Applekin tekemässä autoa. Siitä tulee joko helvetin siisti tai sitten joku hippien kippo.
apple-car-front-studio-1-lead-1-scaled.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ymmärrän.

En ole väittänyt että mikä tahansa sähköauto kiihtyy nopeammin kuin mikä bensa-auto; totesin että näin saattaa olla. Lisäksi totesin että 0-100 kiihtyvyys ei välttämättä korreloi sellaisen arkielämässä tarvittavan 0-40 kiihtyvyyden kanssa.
Aika epäolennaista jaarittelua kiihtyvyyksistä kinastelu on joka tapauksessa. Mä en ole ikinä tarvinnut nopeampaa 0-40 kiihtyvyyttä kuin mitä tuo 100 kw vessa tarjoaa. En arkielämässä enkä huvikseni. 0-100 kiihtyvyyskin on täysin riittävä vaikka moottoritielle liittymiseen. Kyseessähän on täysin mieltymysasia, eikä sitä voi mitenkään perustella käytännön tasolla. Jos joku haluaa nopean auton niin se haluaa sen siksi kun haluaa, ei siksi että tarvitsee.
 
Jos kiihtyvyyden tuntua haluaa, niin ilmajousitettu sq7 audilta. 😀
Jouset ylätappiin ja lämää tiskiin.
Isot pojat kertonu. Itellä ei perstuntumaa tuohon.
 
Back
Ylös Bottom