Säästöliekki ja jumittava paino

Terve!

Tarkoituksena olisi tiputtaa paino 78 kilosta 70 kiloon, mutta paino jymähti 73 kiloon, eikä siitä millään tunnu laskevan. No sitten luin täältä, että syynä on ns. säästöliekki, joka estää laihtumisen ja jotkut suosittelivat pitämään muutaman kerran viikossa ns. mättöpäiviä.

Mitä voisitte suositella minulle, joka ei niinkään paljon nostele puntteja salilla vaan oikeastaan sitäkin enemmän harrastaa aerobista liikuntaa, kuten lenkkeilyä, uintia ym.

Vai sopivatko kaikki "kehonrakentajille" annetut vinkit myös minun tapauksessani?

Mitä mieltä alla olevasta rytmistä?

Maanantai 800 kaloria
Tiistai 800 kaloria
Keskiviikko 1600 kaloria
Torstai 800 kaloria
Perjantai 800 kaloria
Lauantai 1600 kaloria
Sunnuntai 800 kaloria

Noin 3 kertaa viikossa tulee tällä hetkellä heitettyä sellanen 10 kilometrin lenkki, päivät vaihtelee.

Löytyykö mitään vinkkejä, mitä voisi kokeilla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kai niitä mättöpäiviä nyt useasti viikossa vedetä. Ja meneekö tuo sun 1600 kalorin mättöpäiväs edes yli kulutuksen? (koska se sen tarkoitus on).

Mielellää yks mättöpäivä viikossa tai kahdessa, ja kalorit reippaasti yli kulutuksen. Muutenkin tuo 800kcal kuulostaa aika vähältä, paljon on peruskulutuksesi? Nainen vai mies?

Kyllä mä 800 kalorilla pärjään ihan hyvin, dietin alussa tosin hankalaa, mutta kyllä siihen tottuu. Entäpä jos tiputan esimerkiksi keskiviikon kalorit 800:aan ja nostan lauantain kaloreita peräti 3000:een?

Mitä noina mättöpäivinä sitten kannattaa vetää?

Niin ja mieshän mä, sori vähän harhaanjohtava nikki :)

jynkkyliisa sanoi:
Kyllä mä 800 kalorilla pärjään ihan hyvin, dietin alussa tosin hankalaa, mutta kyllä siihen tottuu.
Kun mielen lisäksi myös kroppa on tottunut tuohon, eikä paino enää putoakaan, mitä teet siinä vaiheessa?

jynkkyliisa sanoi:
Kyllä mä 800 kalorilla pärjään ihan hyvin, dietin alussa tosin hankalaa, mutta kyllä siihen tottuu. Entäpä jos tiputan esimerkiksi keskiviikon kalorit 800:aan ja nostan lauantain kaloreita peräti 3000:een?

Mitä noina mättöpäivinä sitten kannattaa vetää?

Niin ja mieshän mä, sori vähän harhaanjohtava nikki :)

Kuinka pitkä olit? Ite 184cm ja saman painonen about, päivittäine peruskulutus siinä 2000 pinnassa, joten jos oot saman kokone ni toi 800 on kyl armottomasti liian vähän joten kannattas kyl varmaa nostaa se johonkin 1200-1600 kaloriin (perus suositushan on -500kcal). Mättöpäivinä voit safkaa iha perus ruokaa mutta vaan enemmän, tai sitten lyödä läskiksi ja herkutella koko päivän, itse suosin kyllä perusruokaa.

Olen "vaan" 177, joten kyllä tässä ihan selkeesti vielä ylimääräistä on. Eli tulisiko kalorimäärää kuitenkin nostaa johonkin 1000 kaloriin? Niin ja paljon nyt sitten kannattaisi mättöpäivinä vetää?

Niin ja kuten tuli sanottua, punttia ei ole vähän aikaan tullu reenattua, lähinnä aerobista liikuntaa vaan. Kunnon kohotus ja painon pudotus on nyt kaksi tärkeintä asiaa. Tietysti aika raskaita toteuttaa yhdessä....

jynkkyliisa sanoi:
Olen "vaan" 177, joten kyllä tässä ihan selkeesti vielä ylimääräistä on. Eli tulisiko kalorimäärää kuitenkin nostaa johonkin 1000 kaloriin? Niin ja paljon nyt sitten kannattaisi mättöpäivinä vetää?

Niin ja kuten tuli sanottua, punttia ei ole vähän aikaan tullu reenattua, lähinnä aerobista liikuntaa vaan. Kunnon kohotus ja painon pudotus on nyt kaksi tärkeintä asiaa. Tietysti aika raskaita toteuttaa yhdessä....

Juu no ainakin siihen tonniin olisi hyvä nostaa, 1000-1200. Ja mättöpäivinä voit vaikka sen 3000kcal riippuen siitä että urheiletko silloin paljon, jos käyt esim. 10km lenkin vetämässä ni sitten 3500-4000kcal, jos vaan istuskelet kotosalla niin 3000kcal on ihan sopiva. Näitäkään ei kyllä mielestäni kannata pitää kerran viikkossa, vaikka 10 päivän välein.

Laihtumiseen aerobinen onkin paljon kätevämpää joten älä siitä puntista huolehdi (tietenkin se olisi oiva lisä ja auttaisi säilyttämään lihasta, mutta kukin tavallaan).

kokeile 1800 kalorilla viikko, jos paino ei laske, niin aina 200 kaloria pois. ei toi 800 nyt ihan terveellistää ole. mässypäivät joka perjantai tai lauantai ja kalorit 3000-3500, ei haittaa kehitystä. mun mielestä. ja kalorien vaihtelua +- 200 viikon keskiarvosta

Kyllä sillä hengissä selviää. Joo ja ei se kyllä terveellistä olekkaan, mutta aattelin aluks ottaa tollasen kovan kuurin, niin saa homman hyvin alkuun. Mulle ei maistu muutenkaan aamusin ruoka ja pärjään ihmeen hyvin jopa 16 asti syömättä, jonka jälkeen syön esimerkiksi ison läjän tummaa riisiä ja kanaa. Ja illalla ehkä sitten muutamat hedelmät. Päivän mittaan ja myös illalla tulee juotua tosi paljon vettä tai light-mehuja ym. Voihan siinä olla, että tossa lähtee läskin lisäksi myös loputkin lihakset, mutta tavoitteena olis osallistua loppukesästä Hesan maratonille, joten olis nyt vaan hyvä, kun sais ittensä kevyeksi. Tarkotus olis alottaa puntti taas kun talvi tulee, sillon ei oikein tykkää lenkillä käydä.

Toivottavasti näillä foorumeilla ei pyöri mitään ravitsemusterapeutteja ym. Voipi tulla piiskaa =D

Trolli on!!!:)

E:Kohta kuollut trolli :) ..siis jos ei syö enempää

Meidän koiran pentukin syö enemmän kun 800kcal...

haha, vai trolli :) Tää on aina sama juttu. Jokaista uutta keskustelunavaajaa ns. keltanokkaa sanotaan aina trolliksi tai joksikin muuksi, on kyseessä sitten ihan mikä tahansa foorumi ja ihan mikä tahansa aihe.

Trolli sana tuntuu enemmänkin tarkoittavan ihmistä, jotka ovat lähettäneet foorumeille vähän viestejä. Trolli sanan merkitystä on syytä hieman laajentaa :)

Niin ja mä en sitten provosoitunut =)

Noi superalhaiset kalorit sopii mun mielestä vaan ns. kunnon lihiksille, joiden tarvitsee tiputtaa painoa nopeesti esim. terveyssyistä. Kroppa ei mee juntturaan samalla tavalla, kun rasvaa on reilusti ylimääräistä.

73 kiloa, 800 kaloria, nix!

Ei noin saa tehdä, ei vaan saa.

Jos sä harrastat päivittäin sanotaanko vaikka 45 minuuttia aerobista päivässä, niin sikamutulla arvioin sun päivän kulutuksen 2200-2700. Ja noinkin iso haarukka saattaa heittää, mutta uskon ettei paljoa. Mä painan pauttirallaa 78 kiloa, ja välipäivinä, kun pusken aerobista ton 45 min, niin syön ideaalitilanteessaa 2000 kaloria tai hiukan alle. Joo, koitan säilyttää lihaa, mutta mun pikku päähän ei mene, että mitä hyötyä on yli tuhannen kalorin vajeesta. Veikkaan, että pelkkää haittaa.

Jos olisin sä, tekisin näin:

Mättöpäivä alkuun, että kroppa hoksaa ettet yritä tappaa itteäs. Saattaa tulla nestepöhoä, mutta älä säikähdä. Kalorit päivittäin vähintään, siis vähintään 1200, tuntuisi että vieläkin enemmän. Safkaat sitten sillon kun nhuvittaa ja niin usein kun huvittaa jos lihat ei kiinnosta, mutta iltahiilihydraatteja jotkut varoo, tiedä sitten onko tolla merkitystä. Sitten, kun homma alkaa jumittaa, mättöpäivä kehiin, ainakin 3000 kaloria silloin, pääosin hiilareista. Varmaan jonkun parin-kolmen viikon välein olis hyvä tämä pitää.

Onnena maratonille, mutta lopeta hyvä mies toi kituuttaminen.

Asia selvä, no nyt on lähes kaikki enemmän tai vähemmän kritisoinut, että 800 on aivan liian vähän, joten kyllä minä Teitiä uskon ja nostan päiväkalorit tuohon 1200 kaloriin, joita useampi on jo suositellu. Ja pidän sen yhden mättöpäivän viikossa, jolloin keskityn vain syömiseen. haha

Pyrin tekemään nyt vähintään kolme 10 kilometrin lenkkiä viikossa ja lisään kilometrejä kun maratoni on lähempänä.

Kiitoksia kaikille rakentavasta kritiikistä! :)

voi olla siltikin liian vähän, muistahan ottaa lisäkaloreita kulutuksesta? esim. noin 1h lenkki --> saat syödä 300-400 enemmän. jos siis haluataan pitää kalorit vakiona, osaat varmasti itse säädellä

MrIks sanoi:
800ckal tulee jo kun niistää sisäänpäin...

Tai syö 200g protskua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom