^ Ja nuorisotyöttömyys on nuorison vika?
En ole sanonut noin. Tuo määrä; joka neljännes, on taatusti kyllä myös jonkin muun tekijän aiheuttamaa, kuin sen, ettei ole töitä. Uskotko aivan rehellisesti, että joka neljännelle ei löydy MITÄÄN TÖITÄ? Miksi esim. itse jouduttuani päälle parikymppisenä työttömäksi, ei koulutusta, sain kovan hakemisen jälkeen valita noin 10 eri duunista mieluisamman itselleni? Vaikka oli lama-aika ja työkkärin akkakin sano: "ei ole töitä, eli valmistaudu siihen, ettet mitään saa ja alat katselemaan kurssejamme". Reissaan nykytyössäni ympäri Suomen ja joka puolelta kuuluu sitä narinaa, että töitä olisi tarjolla siellä ja täällä, mutta sopivaa tekijää ei löydy. Vanha sanonta, että "tekevälle löytyy töitä" pitää täysin paikkansa. Tekijöitä, jotka eivät ole työn suhteen nirsoja, ei vaan tuppaa enää löytymään.
Omien vanhempien juttuja kuunnellessa tuntuu että puolet työläisistä oli kännissä 80-luvulla. Koitas nykyään olla töissä kännissä ja monoa tulee heti.
Oikeilla jäljillä olet, mutta ei se noin mustavalkoistakaan kyllä KÄYTÄNNÖSSÄ ole. Eräässä suuryrityksessä, jossa olin töissä katseltiin toimihenkilön kännitörttöilyä 6 vuotta. Sitten tuli potkut, mutta sekin kyllä ihan tulosten heikennyttyä ko. työntekijän kohdalla. Kahdessa eri tehtaassa olin hommissa ja molemmissa oli duunareita, jotka tulivat kännissä tai rajussa krapulassa töihin toistuvasti. Asiaan ei isommin puututtu, koska molemmissa tapauksissa työnjohto ei uskonut löytävänsä päteviä kavereita hommiin noin vain.
Kattelin huumeidenkäyttötiöastoja. Ei mitään merkkejä että nykynuoriso olisi pahempaa kuin "vanha nuoriso".
Mitä olen jutellut huomattavasti itseäni vanhempien ihmisten kanssa, niin ovat kaikki olleet sitä mieltä, ettei etenkään pienemmillä paikkakunnilla joskus 1960-luvulla huumeiden kanssa pelailtu. Maksimissaan jotkut hipit kaupungeissa polttelivat. Mistään päiväkotien lähettyviltä ei mitään ruiskuja löytynyt jne. Oletko sitä mieltä, että kaikki nämä ihmiset ovat siis jossain massapsykoosissa, jossa heidän muistinsa on huono tämän huumeasian suhteen?
THL:n mukaan alle 30-vuotiaiden huumeiden käyttö on noussut jyrkästi 2000-luvulla. THL:n sivuilta poimittua tietoa. Tosin tämä väittely on puolestani turhaa, koska joku viikonloppupajauttelu nyt ei löysistä esim. joitain tuntemiani yritysjohtajia ja yrittäjiä mitenkään. Ehkä jopa parempi vaihtoehto kännien sijaan.
Jos haluaa väittää että ryhti puuttuu niin pitäisi olla hiukan luotettavampaa aineistoa.
Tässä faktoja:
- kunta-alalta jää joka vuosi eläkkeelle noin 17 000 työntekijää, joille ei tahdo millään löytyä korvaajaa (Lähde: Kuntaliiton rakennemuutoskatsaus)
- varusmiespalvelusta on lyhennetty ja lyhennetty sekä pehmennetty leikkikerhotasolle, mutta vain 75% kykenee sen suorittamaan. 1940-luvulla lukema oli 95% (Lähde: varusmiespalvelus)
- koska mitään ei tarvitse nykyään tehdä, on alokkaiden fyysinen kunto romahtanut monella eri mittarilla tarkasteltuna rajusti viimeisen 40 vuoden aikana (tästä löytyy googlettamalla lähteitä vaikka kuinka)
- aikanaan postasin listaa maahanmuutto-ketjuun siitä, kuinka häkellyttävän paljon on aloja, joissa avoimien työpaikkojen määrä on moninkertainen alan työttömiin nähden. Työttömillä on suuri määrä paikkoja, joista valita; "tekevälle löytyy paikka". Tämä postaus sai aikaan henk.koht. solvauksia. Olen kuulemma suomalaisten vihaaja ja omaan huonon itsetunnon. Maahanmuuttajien rikostilastoja on ok kaivella jopa foliosivuilta, mutta jos kerrankin osoitat postauksessa ihan virallista tilastoa oman kansamme työttömyyteen liittyen, niin olet paha ihminen
Mikki77 haluaa kieltää sen, että nykyään nuorison käytös, asenne ja löysyys olisivat eri tasolla, kuin aikaisemmin. Pakko kysyä, että uskotko siis ihan oikeasti, että joskus 1930-luvulla keskiluokkaisessa tuvassa 18-vuotias poika vaan makoili sängyssä, kun piti alkaa tekemään töitä ja tuomaan leipää pöytään? Kun käskettiin töihin, niin hän vaan vittuili ja haistatteli vanhemmilleen ja jatkoi makoilua klo 15 saakka? Illalla käytti huumeita pellon laidalla ja seuraavana päivänä sama löysistely uudestaan? Enpä usko, että moiseen olisi annettu mahdollisuuksia silloin. Ajan kulttuuri ja elämäntapa olivat hiukan erilaisia. Ko. meiningillä se neljännes ajan nuorisosta olisi ajan myötä kuollut nälkään.
- - - Updated - - -
95% prosenttia ihmisistä on ihan ok porukkaa.
Halusin ajatella aikanaan noin. Kun olin muutaman vuoden tehtaassa kouluttamassa työharjoittelijoita ja 18-25-vuotiaita nuoria, niin ajatusmaailma muuttui aika radikaalisti. Se löysyyden, uusavuttomuuden ja lusmuilun määrä oli itselle suuri "wake up call".