Ryhdin palauttaminen nuoriin - onko se edes mahdollista?

Joo itekkin haluaisin tietää miten tämä tehdään? Mitä nyt ite joskus joutu olee toimeentulotuella ja kelan asumistuella, niin se meni sillee et, asumistuski vähä päälle 200e kuussa, ja reilu satanen sossulta. Vuokra meni sossun piikkiin. Eli sain yhteensä sossulta jonkun 350e kuussa.

Tossahan pitää huomioida "Ei ole omakohtaista kokemusta" eli täysin mutulla sepostaa :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo itekkin haluaisin tietää miten tämä tehdään? Mitä nyt ite joskus joutu olee toimeentulotuella ja kelan asumistuella, niin se meni sillee et, asumistuski vähä päälle 200e kuussa, ja reilu satanen sossulta. Vuokra meni sossun piikkiin. Eli sain yhteensä sossulta jonkun 350e kuussa.

350+vuokra+muut tuet=??

Kyllä mää menisin töihin tuon 400 takia heti... melkeen 5000 näppiin vuodessa enemmän ja kaikki rahat ansaittua. Aika hyvin saa mennä ettei moinen raha kelpaa.

- varusmiespalvelusta on lyhennetty ja lyhennetty sekä pehmennetty leikkikerhotasolle...
- koska mitään ei tarvitse nykyään tehdä, on alokkaiden fyysinen kunto romahtanut monella eri mittarilla...
Mikki77 haluaa kieltää sen, että nykyään nuorison käytös, asenne ja löysyys olisivat eri tasolla, kuin aikaisemmin. Pakko kysyä, että uskotko siis ihan oikeasti, että joskus 1930-luvulla keskiluokkaisessa tuvassa 18-vuotias poika vaan makoili sängyssä, kun piti alkaa tekemään töitä ja tuomaan leipää pöytään? Kun käskettiin töihin, niin hän vaan vittuili ja haistatteli vanhemmilleen ja jatkoi makoilua klo 15 saakka? Illalla käytti huumeita pellon laidalla ja seuraavana päivänä sama löysistely uudestaan? Enpä usko, että moiseen olisi annettu mahdollisuuksia silloin...

Eli vanhempien ja yhteiskunnan vika?

Tottakai poika lähti töihin kun oli pakko. Ja vanhemmat pakotti mutta ei siksi että se oli vanhemmista kivaa. Vaan siksi että oli pakko. Jokainen vanhempi varmasti toivoo lapsiensa onnellisuutta eikä pakota heitä lopettamaan koulua 10v ja menemään tehtaaseen töihin kuten monissa kehitysmaissa tapahtuu. Sodassakin miehet ennen oli ja intissä, mutteivät omasta tahdostaan vaan pakotettuna.
Ainoa mikä on muuttunut on pakotuksen määrä. Nykyisin koitetaan kai enemmän kannustaa ja motivoida joka varmasti on monelle mukavampaa (lisää onnellisuutta) kuin pakottaminen. Tietysti on niitä joihin toi ei toimi. Mutta itse nuoriso on ihan samaa.

80 ja 90-luvulla löysä nykynuoriso hakkasi vain tietsikkaa ja vanhemmat katteli kauhulla. Nyt se löysä porukka nakuttaa tietokoneohjelmia joita tarvitaan tähänkin keskusteluun. Olisko se Mikko Hyppönenkin ja Linus Torwalds vaan pitänyt pakottaa oikeisiin töihin?

Väitän että selaamalla vaikka 50-luvun sanomalehtiä voidaan löytää ihan samanlaisia kirjoituksia kun tämä säie: valitellaan nykynuorison huonotapaisuutta ja sitä miten ennen oli kaikki paremmin.

Merimetson uloste on luonnolle melkoista myrkkyä tappaa kasvillisuuden ymym.. Kyseinen elikko myös tykkää paskannella puurakennelmien kuten mökkien/laiturien päälle joka taas saa melko nopeasti näihin pysyvät "vauriot" aikaan.
LIsäksi merimetso syö aivan saatanasti kalaa ja lisääntyy nopeammin kuin juuri mikään muu laji joka taas vaikuttaa muiden lajien leviämiseen ja elinoloihin, Netistä löytyy paljon tietoa jos huvittaa kaivella.

Nyt tulee sellaista mutuilua että on ihan pakko vastata, vaikken tiedäkään, miten tää aihe liittyy tredin otsikkoon.

Merimetso syö kalaa alle puoli kiloa päivässä ja pesimäaikaisten ravintotutkimusten mukaan nimenomaan pienikokoista kalaa, särkeä, kiiskeä, ahventa ja kivinilkaa eli ihan jotain muuta mitä ammattikalastajat pyytävät. Täytyy myös muistaa, että vaikka ammattikalastajien määrä vähenee ja merimetsojen lisääntyy (paitsi viime vuosina), niin kalastajien kokonaissaaliin määrä on silti kasvanut.
Ainoan Suomessa julkaistun merimetson kalastovaikutuksia koskevan tieteellisen artikkelin mukaan merimetsolla ei ole vaikutuksia kalastoon. Joku kirjolohen kassikasvatus aiheuttaa saaristomeren ekosysteemille ihan todellista haittaa päinvastoin kuin merimetso, joka itse asiassa taitaa särkikaloja mutustamalla jopa vähentää Itämeren rehevöitymistä.. ;)

Valtaosa merimetsoista pesii pesii puuttomilla ulkoluodoilla, eikä todellakaan tule lähellekään mökkejä tai laitureita paskomaan (siis tuskin koskaan). Itse asiassa pesimäaikainen häirintä (siis ihmisen) on usein johtanut siihen, että merimetsot ovat siirtyneet pieniltä ulkoluodoilta metsäisempiin saariin pesimään. Skeidan vaikutukset luotojen puustolle ovat toki kiistattomat, mutta jälleen voidaan miettiä, miten ihmisen toiminta saaristossa(kin) luontoon vaikuttaa verrattuna merimetsokantaan..

Edit: Allekirjoittaneella ja vaimolla on muuten mökki saaristomerellä, saaressa siis, ja merimetsoja kyllä näkyy säännöllisesti. Arvaapa kuinka monta kertaa olen joutunut tiluksilta, vaikkapa laiturilta siivoamaan merimetson ulosteita? Voin vinkiksi kertoa, että harvemmin kuin karhun.

Jos en olisi tehnyt näitä paskahommia niin en varmaan olisi saanut tätä hommaa mitä nyt teen. Aloitin varmaan jollain 7euron tuntipalkoilla tehtaassa ja nyt IT tuessa 2900€/kk, jää vähän enemmän kuin 400e käteen nykyään :) Tosiaan työttämänäkin oltiin ja se ei ole mitään herkkua ja todellakaan mitään 1200 euroa saa sieltä sossusta, sieltä saa just sen vuokran ja ruokarahaa joka riittää makarooniin.

Mielenkiintoinen urakehitys :D Liukuhihnalta IT-tukeen? Riiight. Miksei samantien lopeteta tietotekniikan koulutusohjelmia kun näköjään tulevaisuuden insinööritaito kehittyy McDonald'sin rasvakeittimen ääressä tai puistossa roskia keräilemällä?

700€ työttömyystuki + 300€ asumistuki + 400€ toimeentulo = 1400€/kk. Ihonvärin ja muiden vastaavanlaisten seikkojen perusteella määrää voidaan korottaa tai alentaa. Sinne vaan kaikki joita vituttaa hikoilla keltaisessa työkypärässä suojalasit naamalla kantamassa lautoja -> Toimeentulotuki - Sosiaali- ja terveysministeriö

Voiko helpompaa rahaa olla olemassakaan kun rahaa myönnetään esimerkiksi tälläiseen -> Helsinki myöntää 410 euroa romanihameen ostoon | Helsingin Uutiset

Suomessa duunarihommilla urakehitykseen tähtäävä henkilö ei enää ole lammas vaan todellinen PÄSSI! Varsinkin kun progressiivinen verotus ja ulkomainen työvoima pitää huolen ettei kukaan ala tienaamaan liikaa.

Terveisin, kapitalisti ja tuleva insinööri

PS. Vituttaa käydä töissä

Suomi menossa varmaan syvälle lamaan. Paljon näitä retkuja nykynuoria joita ei niinkään kiinnosta jos joku pomottaa.. Sit kaikki tehään liian tarkaksi ja vaikeeksi. Vittu noille mutiaisille ei pitäis tommosia summia antaa. Mut kaikki on loppujen lopuks itestä kiinni :D

Nyt tulee sellaista mutuilua että on ihan pakko vastata, vaikken tiedäkään, miten tää aihe liittyy tredin otsikkoon.

Merimetso syö kalaa alle puoli kiloa päivässä ja pesimäaikaisten ravintotutkimusten mukaan nimenomaan pienikokoista kalaa, särkeä, kiiskeä, ahventa ja kivinilkaa eli ihan jotain muuta mitä ammattikalastajat pyytävät. Täytyy myös muistaa, että vaikka ammattikalastajien määrä vähenee ja merimetsojen lisääntyy (paitsi viime vuosina), niin kalastajien kokonaissaaliin määrä on silti kasvanut.
Ainoan Suomessa julkaistun merimetson kalastovaikutuksia koskevan tieteellisen artikkelin mukaan merimetsolla ei ole vaikutuksia kalastoon. Joku kirjolohen kassikasvatus aiheuttaa saaristomeren ekosysteemille ihan todellista haittaa päinvastoin kuin merimetso, joka itse asiassa taitaa särkikaloja mutustamalla jopa vähentää Itämeren rehevöitymistä.. ;)

Valtaosa merimetsoista pesii pesii puuttomilla ulkoluodoilla, eikä todellakaan tule lähellekään mökkejä tai laitureita paskomaan (siis tuskin koskaan). Itse asiassa pesimäaikainen häirintä (siis ihmisen) on usein johtanut siihen, että merimetsot ovat siirtyneet pieniltä ulkoluodoilta metsäisempiin saariin pesimään. Skeidan vaikutukset luotojen puustolle ovat toki kiistattomat, mutta jälleen voidaan miettiä, miten ihmisen toiminta saaristossa(kin) luontoon vaikuttaa verrattuna merimetsokantaan..

Edit: Allekirjoittaneella ja vaimolla on muuten mökki saaristomerellä, saaressa siis, ja merimetsoja kyllä näkyy säännöllisesti. Arvaapa kuinka monta kertaa olen joutunut tiluksilta, vaikkapa laiturilta siivoamaan merimetson ulosteita? Voin vinkiksi kertoa, että harvemmin kuin karhun.

Joku ihmetteli aiemmin miksi nuoriso tuhoaa pesiä tai jtn,.. Johon mä vastasin ettei välttis ole nuorison tekosia.
Merimetso syö kalaa 500g-1.5kg per vrk. Merimetso on myös erittäin kova leviämään ja lisääntymään.. 1996 muutama kymmenen paria ->2013 17 000 paria VAIKKA pesiä on tuhottu tuhansittain.
Nykytietämyksen mukaan merimetsot myös syövät arvokaloja aiempaa luultua enemmän, kalastajathan on saaristossa puhuneet tuosta jo vuosikaudet. Samoin kuin haahkojen/ sorsalintujen häviämisestä.
Sanot etteivät merimetsot pasko laitureille, okei mä taas tiedän miltä näyttää uusi laituri vuoden päästä kun merimetsot pesiytyvät lähelle ;) Ja tietää melko moni muukin kellä on saaristossa mökkejä/asuntoja.

Ja tottahan tuo on ihminen tätä palloa tuhoaa eniten ei auta mikään.

Tota mä en muuten tajua kun ihmiset eivät laske ILMAISTA asuntoa mukaan noihin toimeentulotukiin/sossun masseihin.. Mun mielestä elintaso on ihan sama jos sulle jää tuista 500/kk käyttöön tai olet duunissa ja sulle jää käyttöön 500/kk kun maksat vuokran?

Väitän että selaamalla vaikka 50-luvun sanomalehtiä voidaan löytää ihan samanlaisia kirjoituksia kun tämä säie: valitellaan nykynuorison huonotapaisuutta ja sitä miten ennen oli kaikki paremmin.

Ei muuten ole (lähellekkään) näin uusi ilmiö. Jo antiikin kreikan ja vissiin muidenkin vanhojen kulttuurien ajoillta on löydetty vastaavia "nykynuoriso on rappiolla" kirjoituksia. Ja onhan se nyt selvää, ettei me olla useampaa kymmentä sukupolvea putkeen nähty kehitystä jossa jokainen sukupolvi on edellistä huonompi. Ihmisen muisti nyt vaan on äärimmäisen huono työkalu tälläiseen vertailuun, kun aika kultaa muistot. (ja lisäksi ne asiat, joissa on tapahtunut parannusta jää usein huomiotta, siinä missä viat varmasti huomataan)

Ei muuten ole (lähellekkään) näin uusi ilmiö. Jo antiikin kreikan ja vissiin muidenkin vanhojen kulttuurien ajoillta on löydetty vastaavia "nykynuoriso on rappiolla" kirjoituksia. Ja onhan se nyt selvää, ettei me olla useampaa kymmentä sukupolvea putkeen nähty kehitystä jossa jokainen sukupolvi on edellistä huonompi. Ihmisen muisti nyt vaan on äärimmäisen huono työkalu tälläiseen vertailuun, kun aika kultaa muistot. (ja lisäksi ne asiat, joissa on tapahtunut parannusta jää usein huomiotta, siinä missä viat varmasti huomataan)

Ja mitä väliä tuollaisilla "Aivan varppina 50-luvullakin haukuttiin nuorisoa" -argumenteillä on? Yritetäänkö niillä sanoa, että kyseessä on perspektiiviharha ja nuoriso on aina samanlaista?

Vaikka jo itse Mooses olisi haukkunut nuorisoa, se ei tarkoita, etteikö muutoksia huonompaan tapahtuisi. Kyseessähän on aivan nolla-argumentti. Käytän analogiaa asian havainnollistamiseksi: Oletetaan että joku on laittanut sähkösaunan päälle, sauna on lämmennyt kuumaksi ja joku on sammuttanut sen. Saunassa on kuitenkin vielä lämpöä. Eka porukkaa menee saunaan ja saa vielä hyvät löylyt heitettyä. Porukka lähtee pois ja toinen porukka tulee sisään, kylpee aikansa ja toteaa, että kyllä on lussut löylyt (koska sauna kylmenee koko ajan). Lähtevät saunasta ja kolmas porukka tulee lauteille. Tämä porukka totetaa, että saunahan on aivan kylmä, ei täällä mitään löylyjä saa. Tällöin tulee eka porukka joka toteaa, että "olkaa hiljaa, siellä on aivan helvetin hyvät löylyt kun me saunottiin. Kakkosporukkakin jo valitti, että siellä olisi muka kylmää, mutta teillä on vain perspektiiviharhaa koko homma!"

Onko sauna kylmä vai ei; onko nuoriso muuttunut vai ei? Ei sitä pysty minkään sukupolvien hokemista päättelemään. Siksi kyseessä on nolla-argumentti.

Ja mitä väliä tuollaisilla "Aivan varppina 50-luvullakin haukuttiin nuorisoa" -argumenteillä on? Yritetäänkö niillä sanoa, että kyseessä on perspektiiviharha ja nuoriso on aina samanlaista?

Vaikka jo itse Mooses olisi haukkunut nuorisoa, se ei tarkoita, etteikö muutoksia huonompaan tapahtuisi. Kyseessähän on aivan nolla-argumentti.

Osalla aikuisista ihmisistä on tapana glorifioida omaa kovaa ja ankaraa nuoruuttaan ja rinnastaa nuoruutensa tyyliin talvisotaan. Nämä n. 50-60 v "sotaveteraanit" ovat siten kovin hanakoita dissaamaan nykynuorisoa.
Millä pätevällä mittarilla tuota muutosta huonompaan suuntaan muuten voidaan mitata?

Olen itsekin vahvasti sitä mieltä, että kyseessä on pitkälti perspektiiviharha. Samat henkilöt, jotka ovat itse nuoruudessaan tehneet koiruuksia ja rikkoneet rajoja kritisoivat nykynuorisoa aivan käsittämättömistä jutuista. Joku pipon pitäminen sisällä, kännykän saaminen nuorena, ja energiajuomien kittaus (itse joivat kahvia) on muka merkki nuorison rappiosta. Todellisuudessa nykynuoriso on netin ansiosta tiedoiltaan huomattavasti valveutuneempaa aiempiin sukupolviin verrattuna. Toisaalta tietyt katukuvassa näkyvät ilmiöt vahvistavat negatiivista harhaa, vaikkei pienen joukon häiriköinti kovin hyvin vastaa yleistä kehitystä.

Vaikka jo itse Mooses olisi haukkunut nuorisoa, se ei tarkoita, etteikö muutoksia huonompaan tapahtuisi. Kyseessähän on aivan nolla-argumentti. Käytän analogiaa asian havainnollistamiseksi: Oletetaan että joku on laittanut sähkösaunan päälle, sauna on lämmennyt kuumaksi ja joku on sammuttanut sen. Saunassa on kuitenkin vielä lämpöä. Eka porukkaa menee saunaan ja saa vielä hyvät löylyt heitettyä. Porukka lähtee pois ja toinen porukka tulee sisään, kylpee aikansa ja toteaa, että kyllä on lussut löylyt (koska sauna kylmenee koko ajan). Lähtevät saunasta ja kolmas porukka tulee lauteille. Tämä porukka totetaa, että saunahan on aivan kylmä, ei täällä mitään löylyjä saa. Tällöin tulee eka porukka joka toteaa, että "olkaa hiljaa, siellä on aivan helvetin hyvät löylyt kun me saunottiin. Kakkosporukkakin jo valitti, että siellä olisi muka kylmää, mutta teillä on vain perspektiiviharhaa koko homma!"

Onko sauna kylmä vai ei; onko nuoriso muuttunut vai ei? Ei sitä pysty minkään sukupolvien hokemista päättelemään. Siksi kyseessä on nolla-argumentti.

Se osoittaa sen, että ko. perspektiiviharha on tosiaan olemassa, eikä omia muistoja/havaintoja kannata siis pitää hirveän suuressa asemassa vertailua sukupolvien välillä tehtäessä. Samoin kaikki noi pipo sisällä -jutut on vähän samaa kun joskus kauhisteltiin kun nuoriso kuuntelee sitä kamalaa rokkenroll-musiikkia, eli yksinkertaisesti (tapa)kulttuurin muuttumista. Niillä ei oo mitään tekemistä "henkisen ryhdin" kanssa, kyseessä on vaan muuttuva tapakulttuuri. Varmasti monilla osa-alueilla on menty takapakkiakin, en sitä kiellä. Kuitenkin suuri osa tänkin ketjun jutuista on silkkaa omiin kokemuksiin/muistoihin perustuvaa mutua, vailla mitään faktapohjaa. Sekin tuntuu unohtuvan että monissa asioissa on tullut parannustakin, sen sijaan keskitytään vain niihin negatiivisiin asioihin.

Toi veltostuminen mistä tässä ketjussa on paljon jauhettu, on mun mielestä enemmänkin nykyisen korkean elintason aiheuttamia juttuja ikään katsomatta eikä vain nuorison juttu, ihan yhtälailla ne viiskymppiset on laiskempia kun joskus 50 vuotta sitten. Just pari päivää sitten töissä kuuntelin kun yksi reilusti ylipainoinen akka avautui siitä kuinka nykynuoriso on laiskaa ja saamatonta sakkia, eikä hänenkään teini-ikäinen poika harrasta mitään liikuntaa vaan kittaa energiajuomia tietokoneen edessä päivästä toiseen. Vaati aivan helvetisti itsehillintää, etten kysynyt tältä läskiltä rouvashenkilöltä hänen omasta kuntoilustaan ja ruokavaliostaan. "Ei mun tarviii, mä oon aikuinen. Mut kyllä lasten pitäis." vai?

Kuinkas moni kuka täälläkin "puolustelee" nuorisoa on oikeasti nuorison kanssa tekemisissä?

Meinaan itse kouluttajana ja opastajana elän tossa perspektiiviharhassa :) Ja tuntuu moni poliisi/vartija / opettajakin jakavan näitä mielipiteitä..

Onneks poliisit ja vartijat ovat paljon tekemisissä "kunnollisen" nuorison kanssa :)

Hieman kuin ensihoitajatkin on paljon tekemisissä niiden kanssa jotka lauantai-iltana nauttii korkeintaan 2 pientä lasia viiniä.

Muistaakseni Iliaassa kirjoitettiin siitä kuinka ennen oli miehet rautaa ja nykynuorisosta on löysää ja laiskaa.

Ilias on kirjoitettu n. 750 ekr.

Valitettavasti tarkkaa lainausta minulla ei ole antaa, koska tuon lukemisesta on jo jonkin aikaa, enkä nyt muutenkaan jaksa kesken työpäivän ruveta kaivelemaan sitä.

Mielenkiintoinen urakehitys :D Liukuhihnalta IT-tukeen? Riiight.

En nyt koko työhistoriaa jaksanut laittaa mutta pointti oli että alhaalta lähdettiin ylös, ei niin että oltiin työttömänä nostamassa tätä sun hehkuttamaa 1400 euron kk rahaa ja sitten menty suoraan huipulle.

ihan yhtälailla ne viiskymppiset on laiskempia kun joskus 50 vuotta sitten.

Ah niin totta. Juttelin joku aika takaisin naapurin ukon kanssa. Olisko se jotain 59 ja jäi muutama vuosi sitten työttömäksi. Viime vuodet sen suurin tavoite on olla aina sen verran töissä että saa uudet 500 päivää ansiosidonnaista. Lopputavoite on tietty eläkeputki. Mukava mieshän se on kaikin puolin, mutta moraalinen selkäranka kuin kastemadolla. Miten ryhti saadaan palautettua näihin viiskymppisiin "entisiin koviin"?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom