Nyt tulee sellaista mutuilua että on ihan pakko vastata, vaikken tiedäkään, miten tää aihe liittyy tredin otsikkoon.
Merimetso syö kalaa alle puoli kiloa päivässä ja pesimäaikaisten ravintotutkimusten mukaan nimenomaan pienikokoista kalaa, särkeä, kiiskeä, ahventa ja kivinilkaa eli ihan jotain muuta mitä ammattikalastajat pyytävät. Täytyy myös muistaa, että vaikka ammattikalastajien määrä vähenee ja merimetsojen lisääntyy (paitsi viime vuosina), niin kalastajien kokonaissaaliin määrä on silti kasvanut.
Ainoan Suomessa julkaistun merimetson kalastovaikutuksia koskevan tieteellisen artikkelin mukaan merimetsolla ei ole vaikutuksia kalastoon. Joku kirjolohen kassikasvatus aiheuttaa saaristomeren ekosysteemille ihan todellista haittaa päinvastoin kuin merimetso, joka itse asiassa taitaa särkikaloja mutustamalla jopa vähentää Itämeren rehevöitymistä.. ;)
Valtaosa merimetsoista pesii pesii puuttomilla ulkoluodoilla, eikä todellakaan tule lähellekään mökkejä tai laitureita paskomaan (siis tuskin koskaan). Itse asiassa pesimäaikainen häirintä (siis ihmisen) on usein johtanut siihen, että merimetsot ovat siirtyneet pieniltä ulkoluodoilta metsäisempiin saariin pesimään. Skeidan vaikutukset luotojen puustolle ovat toki kiistattomat, mutta jälleen voidaan miettiä, miten ihmisen toiminta saaristossa(kin) luontoon vaikuttaa verrattuna merimetsokantaan..
Edit: Allekirjoittaneella ja vaimolla on muuten mökki saaristomerellä, saaressa siis, ja merimetsoja kyllä näkyy säännöllisesti. Arvaapa kuinka monta kertaa olen joutunut tiluksilta, vaikkapa laiturilta siivoamaan merimetson ulosteita? Voin vinkiksi kertoa, että harvemmin kuin karhun.