Ryhdin palauttaminen nuoriin - onko se edes mahdollista?

Vanhempien vastuuta kasvatuksessa pitäisi korostaa paljon, PALJON enemmän.

Ei ole koulun tehtävä kasvattaa nuorista fiksuja ja toiset huomioon ottavia kansalaisia... Paitsi jos vanhemmat ovat idiootteja eivätkä osaa lapsiaan kasvattaa, jolloin toisaalta lapsista varttuu hyvin todennäköisesti samanlaisia pässinpäitä kuin vanhempansa tehtiinpä koulussa sitten niin tai näin.

Suuri ongelma kasvatuksessa aiheutuu juuri siitä, kun vanhemmat eivät pysty ottamaan kritiikkiä vastaan omista kasvatusmetodeistaan ja sitten syyttelevät muita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suuri ongelma kasvatuksessa aiheutuu juuri siitä, kun vanhemmat eivät pysty ottamaan kritiikkiä vastaan omista kasvatusmetodeistaan ja sitten syyttelevät muita.
Nimenomaan. Ei koululaitoksella tulisi olla vastuuta lapsen kasvattamisesta (Joojoo, ehkä hieman. Lässynlässyn).

Saman ilmiön olen ollut huomaavinani terveydenhuollon piirissä; omasta terveydestä huolehtiminen ulkoistetaan kokonaan terveydenhuollon ammattilaisille ja sitten syytetään lääkäreitä ja sairaanhoitajia, kun eivät saa sitä sepelvaltimotautia kuriin.

Antakaa niiden pitää lakkinsa ? annakontula

Siinä vasurin mielipide asiaan. Mun mielestä viimeinen asia on luopua säännöistä, koska räkänokkia ei huvita niitä noudattaa. Ei varmaan ole joo lätsän poistamiselle mitään maailmaa pelastavaa syytä, vaan se nyt vaan on ollut hyvien käytöstapojen mukaista.

Mut kelatkaa nyt oikeesti, hatun sisällä poistaminen on niin ylivoimainen asia nykynuorisolle, että se pitäisi sallia. Ei saatana, onnea näille tulevaisuudentoivoille vaan työelämään.

Just noin. Antaa olla lakin päässä, mitä väliä sillä on. Suurin osa kuitenkin kasvaa tuon vaiheen ohi. Ne jotka ei kasva niin mitä sitten? He sitten vaan käyttäytyvät moukkamaisesti. Antaa lakkien olla päässä eikä tehdä asiasta numeroa. Tavat ja maailma muuttuu ja käsitykset siitä missä voi lakkia pitää muuttuu kuten kaikki muukin tapakulttuuri ympärillä.

Jos nyt bensaa haluaa liekkeihin laittaa niin mielellään mainitkaa asiasta vittumaiseen sävyyn ja katsokaa halveksuvasti. Ei muuten taatusti auta.

Siinä vasurin mielipide asiaan. Mun mielestä viimeinen asia on luopua säännöistä, koska räkänokkia ei huvita niitä noudattaa. Ei varmaan ole joo lätsän poistamiselle mitään maailmaa pelastavaa syytä, vaan se nyt vaan on ollut hyvien käytöstapojen mukaista.

Mut kelatkaa nyt oikeesti, hatun sisällä poistaminen on niin ylivoimainen asia nykynuorisolle, että se pitäisi sallia. Ei saatana, onnea näille tulevaisuudentoivoille vaan työelämään.

Kyllä nää meidän tulevaisuuden toivot saa tätä sympatiaa ja tsemppausta sieltä täältä tasasesti. Pitäisi hyviä käytöstapoja alkaa karsimaan, ettei äidin pikkukullannuput vaan loukkaannu tai suorastaan kiihdy. Yhteiskunta luhistuu.

Hyvinhän aikuisetkin ovat karsineet "käytöstapoja". Ei nykyään monessakaan konttorissa miehet ole puku päällä, saatika sunnuntaisin omalla ajalla. Sisällä lakittomuus toki on säilynyt vielä, mutta moni, moni muu pukeutumiskoodi on ajan myötä karsiutunut pois. Silti olen kyllä itsekin sillä linjalla että lakittomuus sisällä on hyvä säilyttää, tiedä sitten miksi, muuten kuin "niin on aina ollut" :)

Hyvinhän aikuisetkin ovat karsineet "käytöstapoja". Ei nykyään monessakaan konttorissa miehet ole puku päällä, saatika sunnuntaisin omalla ajalla. Sisällä lakittomuus toki on säilynyt vielä, mutta moni, moni muu pukeutumiskoodi on ajan myötä karsiutunut pois. Silti olen kyllä itsekin sillä linjalla että lakittomuus sisällä on hyvä säilyttää, tiedä sitten miksi, muuten kuin "niin on aina ollut" :)

Useissa eri keskusteluissa olenkin tätä tuonut esille, että oma siisti bisnespukeutuminseni saa paljon katseita, puheita ja vieroksuntaa aikaan. Asiakkaillekin pitäisi mennä mielellään farkuissa kuulemma... ihan sama; olkoot maineeni konservatiivinen sitten; menen tällä millä olen tottunut menemään!

Merimetsojen pesät tuhottiin Maalahdessa - poikaset ja munat heitettiin päin kalliota | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Eikä ole ensimmäinen kerta, kun Suomessa tällaista tehdään. Jo ala-asteikäisenä ihmettelin, kun ikäluokastani löyty yllättävän paljon näitä sekopäitä, jotka meni vaan uimarannalle kivittämään kuoliaaksi lintuja. Mietin, että mihin tämä maailma on menossa ja tuleeko noistakaan pojista yhtään mitään. No... ko. yksilöt ovat tällä hetkellä vankilassa, kuolleita tai näitä "syrjäytyneitä nuoria".

Keskusteluketju nykynuorisosta, mihin ollaan menossa?

Asiaa nykynuorista
(kieli kirjoittamassani tekstissä on hyvin vapaamuotoista joten jos se häiritsee ja on ylitsepääsemättömän vastenmielistä niin kannattaa olla lukematta.)

Joo elikkäs pitkästä aikaa kirjottelen taas tänne pakkotoiston palstoille ja tällä kertaa asia mikä pyöriny mun päässä jo jonkun aikaa. Elikkäs tarkoituksena herättää keskustelua meiän varsinaisista tulevaisuuden toivoista elikkäs nykyajan nuorisosta. Mun on tietenkin paha mennä sanomaan kun kuulun tähän ryhmään itekkin ja oon vasta 17v, mutta voin sanoa että kuulun siihen jopa harvinaiselta nykyään tuntuvaan ryhmään joka on kasvatettu jotakuinkin oikeiden moraalien, tiukkojen sääntöjen ja vaaditun kurinpidon kanssa.

Tarkoituksena ei siis ole haukkua nykynuorisoa vaan tuoda esille asioita nykynuorisosta joihin olen itse näissä piireissä törmännyt. Mun henkilökohtaisesti ei oo annettu koskaan edes kiroilla, tai "osottaa asennetta" esimerkiksi vanhemmille ikäryhmille tai yleensä kenellekkään muullekkaan ja niistä on ollut tietyt säännöt ja asianmukaset rangaistukset. Itse kun olen koulun penkillä istunut nytte kauan aikaa ja vieläkin istun tosin nyt lukiossa, on sitä tullu vastaan kaikenlaista. Monet oppilaat ei osoita minkäälaista ymmärrystä siintä että käsittäisivät miten ihmisiä tulee kohdella ja jokapäiväsissä tilanteissa tulee käyttäytyä. Opettajia haukutaan, joskus jopa tönitään tai muuta vastaavaa, eikä kohteliaisuudesta varsinkaan ole tietoakaan. Se miten kanssatovereita ja saman ikäryhmän tai nuorempia kohtaan toimitaan, no voitte vaan sitten kuvitella.

Alkoholi, tupakka, huumeet, seksi, asiat jotka henkilökohtasesti itelle tuli esille kunnolla vasta pari vuotta takaperin on jo ajankohtasia nykyään yllättävänki nuorille, ja todellakin tarkotan sitä. En tiedä missä vika yleensä mietitään onko se vanhemmissa vai nuorisossa ? Siintä voidaan väitellä mutta itse nostaisin ehdottomasti median tässä kohtaa esille, sillä sieltähän netistä ja telkkarista omilta idoleilta oppii kaikenlaista käyttäytymistä. Sitte ku yksi sen oppii ja tajuaa niin sehän levii ku rutto kaveripiireissä. Lähiaikoina oon nähnyt kun joka vuosikerroin mitä sieltä aina pöllähtää esille niin nää alussa mainut asiat yleistyvät todella paljon. Monet 8-12 vuotiaat todellakin polttavat jo tupakkaa ja monet alle 14- vuotias ovat ryypänneet tai harrastaneet seksiä.

Omat vanhempani ovat jo siellä 50:sissään ja huomaan että ne eivät tajua minkälaista nykynuoren elämä välttämättä on. Sosiaaliset paineet ja kaikki muu on selvästikkin lisääntyny vuosien saatossa, eikä siintä seuraavaa nuorten masentuneisuutta tai ongelmia välttämättä tajuta tai ymmärretä. Ongelmat on ollu itsellänikin mutta oon onnekseni löytäny sellaiset ystävät kenenkanssa jutella asiat poikki ja pinoon, mihinkään kallonkutistajalle en itse lähtisi, mutta monet kaverit ja tuttavapiirin jäsenet joutunu turvautumaan siihen ja ongelmat olleet todellakin suuria ja sattunut on ja paljon.

Sosiaalisista paineista lisää, etenkin nuorien tyttöjen kohalta. Monet ovat varmaan netissä törmänneet nuorten työttöjen kuviin sitte olemalla kaveri oman tyttären tai poikansa kautta facebookissa tai jollain muulla tavalla. Ja nää 10-14 vuotiaat tytöt joilla tuskin ei ole edes murrosikä kunnolla iskenyt kehiin pistävät jo kuvia perseistään ja niistä mitä ei vielä edes ole kasvanut. Juurikin facebookissa monet nuoret tytöt hakee huomiota pukeutumalla vähiin vaatteisiin ja suoraansanoen halvasti, enkä nyt puhu vaatteiden hinnoista. Koko elämä saattaa pyöriä facebookin, instagramin tai jonkun muun sosiaalisen sivuston tykkäysten määrän ympärille ja niiden eteen tehdään mitä vain. Omassa tuttavapiirissäni huomannut että jos ei tule tykkäyksiä kuviin nii sitte ne poistetaan tai jaetaan omaa kuvaa että tulisi enemmän tykkäyksiä. Eikös se ole facebookin ja näiden muiden palveluiden tarkotus että se toimii ikään kuin kuva-albumina, eikä se että haetaan mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja näitä tykkäyksiä omille kuvilleen ?

Pistän tohon alle nyt siis ihan omista kokemuksista pari juttua nykynuorison tekemisistä, sanomisista ja käyttäytymisestä mitä on tullut vastaan nyt lähiaikoina ja mitkä pistäneet miettimään että mihin tässä sitä ollaan menossa.

1. Huvittavaa kulkee kaupungilla sitten jossain kauppakeskusessa missä nää "teinitliisat" viettää aikaansa ja ohimennen kuulee niitä juttuja "ei vittu ku olin niin humalas viikonluppuna ja panin sitä ja tätä ja ah" silleen ku miettii että 13-14v muijjat tämmöst jauhaa iha innoissaa minihameissaan... Esimerkkinä tästä kaveri kävi ystäväsä synttärijuhlissa jossa oli tupa täynnä 99-97 vuonna syntyneitä tyttöjä (n. 20 kappaletta) ja muutama poika (n. 4 kappaletta). Sitte kaveri kertoo miten ne kaikki oli täysin humalassa ja suljetust huoneest lappaa -99 muijia hiukset ihan mällissä ja huhhuh. Tai kun on rannalla viettämäs juhannusta ja joku känninen varmaan 14v muija tulee kortsu kädes kännissä ehottaan että mennäänkö tonne puskaan panemaan. Sama jätkillä, riehuu ja huutelee muijille sillonku ei oo edes kännissä puhumattakaan siintä kun ovat.

2. Olin pelaamassa frendienkans fudista kun nää 7-9 vuotiaat pikkulapset leikkii siellä kentällä ja huutelevat jotain perseistä ja haukkuvat toisiaan äidinnussijoiks tai munanlutkuttajiks ja sitte pikku tyttö tokasee lopeta tai kerron äidille. Pikku poika sitte sanoo tähä että jos kerrot äidille niin kerron sun isälle mihin menit työntää sen jonku isosiskos "jutun". Mietin ihan rehellisesti siin vaihees että eikö niiden vanhemmat oikeesti oo tietosia tästä vai edistääkö ne tällästä käytöstä jollain tavalla ?

3. Kävelet kadulla ja vastaan tulee 10-12 vuotiata röökit huulessa, mahollisesti kaljatölkki kädessä, lippikset vinossa ja potkulaudat kainalossa esittävät jotain kovaaki, varsinaisii gangstereita. Tän näkemisee ja toteemisee ei tarvi edes itse olla osa nuorisoa tai mitään piirejä, sillä niitä tuolla ulkona ramppaa jatkuvasti.

4. Juttelet tuttavan kanssa joka kertoo että on polttanut eskarista asti, pöllinyt röökinsä vanhemmilta. Nykyään (15v) juo sanojensa mukaan 2 kaljaa päivässä ja suuremman määrän useasti loppuviikosta kuten 24-packin tai viinaa.

Mielipiteitä ? Loppuun pari asiaan hyvin liittyvää kuvaa.

being_polite_is_so_rare_these_days_that_its_often_confused_with_flirting_2013-07-21.jpg funny_picdump_397_640_19.jpg 73200884350am_hmm-sluts1.jpg motivation_Sluts.jpg

"Ryhdin palauttaminen nuoriin".

En tiedä onko joku jo maininnut, mutta kasvatuksesta se on kiinni. Ryhdin palauttaminen huoltajiin vois olla parempi keino saada aikaan muutosta.

Merimetsojen pesät tuhottiin Maalahdessa - poikaset ja munat heitettiin päin kalliota | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Eikä ole ensimmäinen kerta, kun Suomessa tällaista tehdään. Jo ala-asteikäisenä ihmettelin, kun ikäluokastani löyty yllättävän paljon näitä sekopäitä, jotka meni vaan uimarannalle kivittämään kuoliaaksi lintuja. Mietin, että mihin tämä maailma on menossa ja tuleeko noistakaan pojista yhtään mitään. No... ko. yksilöt ovat tällä hetkellä vankilassa, kuolleita tai näitä "syrjäytyneitä nuoria".

Tämä ei nyt välttämättä ole nuorison tekosia, on meinaan paskamaisin lintu mitä maa päällään kantaa.. Aiheuttaa huomattavia taloudellisia vahinkoja ihmisille, ja jostai hemmetin syystä edelleen ´"uhanalainen" vaikka saaristoissa ei kohta muita lintuja olekkaan..

Eikä ole ensimmäinen kerta, kun Suomessa tällaista tehdään. Jo ala-asteikäisenä ihmettelin, kun ikäluokastani löyty yllättävän paljon näitä sekopäitä, jotka meni vaan uimarannalle kivittämään kuoliaaksi lintuja.

Kuinkakohan suuri osa kasvatuksella oikeasti on. Sanottakoon näin että mulla on ollut vapaa kasvatus. Ei mitään rajoja, sain mennä ja tulla miten halusin. Kaveripiiriini kuului nuorempana pelkästään itseäni vanhempia kavereita ja olinkohan 3-5luokalla kun kaverit alkoivat polttelemaan koiranputkea. En tiedä miksi tai miten, mutta itse osasin kieltäytyä jo siitäkin. Ei mennyt kuin hetki niin tupakka astui mukaan kuvioihin ja osasin jotenkin kieltäytyä siitäkin. Niinkuin alkoholista samassa iässä. Musta tuntuu että jollakin tavalla perimällä on tässä suuri vaikutus.

On tietenkin todettu, että lapsilla, joiden vanhemmat ovat kouluttautuneet akateemisesti, on myös taipumusta kouluttautua akateemisesti. Mikä ennustaa jo suurimmaksi osaksi sitä että lapsesta ei tule mitään joujou wannabe kovista. Tästä on mullakin käytännön esimerkkejä vaikka kuinka paljon. Tosin muutama poikkeuskin löytyy, mutta pääosin asia menee noin. Itselläni molemmat vanhemmat ovat kuitenkin käyneet vaan peruskoulun mutta itse olen juuri hankkimassa akateemista koulutusta. Olen siis kuitenkin yksi poikkeuksista.

Jos on vähääkään ujompi, niin uskon että silloin todennäköisyys kyseiseen perseilyyn on paljon pienempi. Mä olin itse todella ujo vielä ala-asteellakin mutta siitä se hiljalleen laantu. Kavereita kyllä onneksi oli. Mutta he olivat itse juuri noita tupakoitsija kaljanjuojia. Olen kiitollinen itselleni että seura ei tehnyt kaltaisekseen. Tottakai siitä kommenttia sai että miksen ota, oon vitun nössö jnejne. Mutta enpä mää kaveripiiristä ulos lentänyt. Uskon että heillä jotka siihen perseilyyn sortuvat, on siihen jonkinnäköinen perinnöllinen taipumus.

Kolmanteen ikävuoteen asti kehittyy 90% ihmisen aivoista. Kyseiseen ikään asti kehittyy myös mielihyvärata lähes loppuunsa. Se mikä saa mielihyväradan kehittymään on lapsen ja äidin välinen vuorovaikutus sillä kyseisessä vuorovaikutuksessa lapsen aivot erittävät b-endorfiini hormoonia joka on muuten humalassa se ensimmäinen hormooni joka tuottaa hyvänolon tunteen. B-endorfiini siis kuitenkin kehittää vauvan mielihyvärataa. On todettu, että henkilöillä joilla tämä mielihyvärata ei ole kunnolla kehittynyt, eli henkilöt jotka eivät ole saaneet vauvana tarpeeksi äidin läsnäoloa, on suurempi todennäköisyys turvautua alkoholin aiheuttamaan mielihyvään.

Olen itse siis vastoin kaikkea sitä millainen mustakin olisi olosuhteiden perusteella pitänyt tulla. Kaveripiiri ryyppäs ja yllytti, sama tupakassa. Isä joi alkoholia joka vklp. Vapaa kasvatus ja ei kuria jne. Uskon kuitenkin että syynä oli jonkinnäköinen ujouteni. En uskaltanut mitään. Ja jotenkin pienenä jo mietin suuria. Eräänä iltana joskus 8-vuotiaana pysähdyin miettimään kuolemaa ja mietein että millaista kuoleman jälkeen on. Miksi elämää edes on jnejne ja tuli hirveän ahdistava olo ja menin jopa isälleni sanomaan että en halua kuolla ikinä. Jotenkin siitä opein välttämään kaikkea vaarallista.

Summasumarum tjsp. En usko että mitkään kurit muuttavat kenenkään käyttäytymistä. Käyttäytymistä on melko mahdoton muuttaa, eikä sille mitään voi jos joku kehittyy perseilijäksi. Mahdotonta kuvitella että semmonen perseilijä nuori muuttuisikin aikuisena täysin ok kaveriksi. Koska kyse tosiaan on loppujen lopuksi käyttäytymisestä joka taas on yhteydessä perimään ja kasvuympäristöön. Itse syyttäisin ihan alkuun geenejä. Kaikille ei siunaannu hyvä menestyminen koulussa saati elämässä.

Tää ketju on suoraan osastolta "ennen oli kaikki paremmin". Voisko adminit sulkea tämän sonnan jauhamisen jonka totuusarvo on aika lähellä nollaa. Suurinosa tutkimusdatasta sanoo, että asia on just päinvastoin. Ennen kaikki oli huonommin. Esim. nuorisoaiheeseen sopivaa dataa alla
Nuorten tupakointi ja alkoholin käyttö ovat vähentyneet

Anekdootti: Eräs 60-luvulla kasvanut sukulainen keitteli mm. ekat kiljut 10 vanhana ja jossain kiljujuopottelujen ohessa juotti umpihumalaan myös lähistöllä olleen 4v pikkupojan. Pikkukersa ei pystyssä pysynyt enää muutaman kiljulasin jälkeen. Huh, kyllä tosta saisi Iltalehteen lööppejä "Päihteitä käyttävä poikalauma juotti humalaan päiväkoti-ikäisen. Nuoriso on aina ollut ihan samanlaista.

Molemmat hyviä, ajattelemisen arvoisia kirjoituksia.

Itse ajattelen myös, että genetiikka ja elinympäristö määräävät pitkälti ihmisen elämänkulun. Voisi jopa sanoa, että uskon kohtaloon, vaikka en tunnnusta mitään uskontoa, tai ole muutenkaan taikauskoinen.

Mikä on loppujen lopuksi se mahdollisuus vaikuttaa itse elämänsä kulkuun?

+

Tämä on se asia, mitä ihmiset eivät mielestäni tajua - meidän täytyy ottaa reippaasti takapakkia ja miettiä koko kuvaa. Ei niitä penskoja kiinnosta piirun vertaa, saako hattua pitää sisällä. Kyse on ainoastaan siitä, että halutaan näyttää siistiltä ja coolilta muiden silmissä. Sillä hatulla ei ole mitään itseisarvoa, sillä jos se ei olisi se, niin se olisi joku muu asia. Tämän voi varmasti moneen muuhunkin asiaan suoraan liittää.

Mulla kesti reippaasti noin 21-22 -vuotiaaksi asti selvitä edes jotenkuten niistä henkisistä arvista, mitkä yläaste jätti. Olen aina ollut tunteellisempi jätkä kun muut, mutta nykyään osaan myös arvostaa sitä. Silti, paskempi homma että juuri mulla otti noin koville yläaste, ja että noin monta vuotta hukkaan heitettiin. Asian ydin on joka tapauksessa siinä, että yläaste on helvettiä luultavasti jopa kiusaajille, se on yks vitun Lord of the Flies koko homma. Jos asennevammat ei jatku 18v+ ikäluokilla kovin paljoa, eikä muiden omaisuutta laiteta paskaksi, niin nuorison täytyy tiettyyn pisteeseen asti olla vaan omissa oloissaan. Kaikkea kaaosta ei voi välttää.

Tää ketju on suoraan osastolta "ennen oli kaikki paremmin". Voisko adminit sulkea tämän sonnan jauhamisen jonka totuusarvo on aika lähellä nollaa. Suurinosa tutkimusdatasta sanoo, että asia on just päinvastoin. Ennen kaikki oli huonommin. Esim. nuorisoaiheeseen sopivaa dataa alla
Nuorten tupakointi ja alkoholin käyttö ovat vähentyneet

Ja sitten reality check:
Masennus ajaa nuoria eläkkeelle | Pääkirjoitukset | Kaleva.fi
Tyttöjen masennus lisääntynyt selvästi aiemmista vuosista - HS.fi - Kotimaa
Depression in Teens: Mental Health America

USA otettu mukaan osoittamaan globaalia korrelaatiota.

Yllä linkkejä vasta masennuksesta. Lyödäänkö seuraavaksi tiskiin tilastot nuorten huumekuolemista verrattuna vaikka sinne hirveälle 80-luvulle.

^tuo nyt kertoo vain diagnoosien kehittymisestä sekä hoitoon hakeutumisen kynnyksen madaltumisesta. Ennen masentunut oli pelkkä hullu. Joi viinaa, ampui perheen ja veti lopulta itsensä kiikkuun.

Antakaa poikien olla poikia. Tuossa yläasteiässä ne jätkät vielä etsii itseään ja kokeilee ja tekee kaikenlaista typerää. Itsekin poltin ensi kertaa röökiä koulussa varmaan tokalla luokalla, yläasteella ryypättiin viikoittain. Kaljat ja tupakat pyrittiin ensisijaisesti näpistämään. Lintujen murhaaminen mitä kekseliäimmillä tavoilla kuului mökkiviikonloppuun. Tässä voisi luetella maailman tappiin asti mitä kaikkea typerää on tullut tehtyä. Nyt taasen kulutetaan yliopiston penkkejä ja urheillaan. Kyllä ne jonnet jossain vaiheessa ymmärtää miten typerästi ne on käyttäytyneet. Kunhan ei aiheuteta vaaraa muille tai suuria omaisuusvahinkoja, niin ihan turha alkaa joka jannusta, joka pitää lippalakkia sisällä petaamaan jotain yhteiskunnalle vaarallista ongelmatapausta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom