Keskusteluketju nykynuorisosta, mihin ollaan menossa?
Asiaa nykynuorista
(kieli kirjoittamassani tekstissä on hyvin vapaamuotoista joten jos se häiritsee ja on ylitsepääsemättömän vastenmielistä niin kannattaa olla lukematta.)
Joo elikkäs pitkästä aikaa kirjottelen taas tänne pakkotoiston palstoille ja tällä kertaa asia mikä pyöriny mun päässä jo jonkun aikaa. Elikkäs tarkoituksena herättää keskustelua meiän varsinaisista tulevaisuuden toivoista elikkäs nykyajan nuorisosta. Mun on tietenkin paha mennä sanomaan kun kuulun tähän ryhmään itekkin ja oon vasta 17v, mutta voin sanoa että kuulun siihen jopa harvinaiselta nykyään tuntuvaan ryhmään joka on kasvatettu jotakuinkin oikeiden moraalien, tiukkojen sääntöjen ja vaaditun kurinpidon kanssa.
Tarkoituksena ei siis ole haukkua nykynuorisoa vaan tuoda esille asioita nykynuorisosta joihin olen itse näissä piireissä törmännyt. Mun henkilökohtaisesti ei oo annettu koskaan edes kiroilla, tai "osottaa asennetta" esimerkiksi vanhemmille ikäryhmille tai yleensä kenellekkään muullekkaan ja niistä on ollut tietyt säännöt ja asianmukaset rangaistukset. Itse kun olen koulun penkillä istunut nytte kauan aikaa ja vieläkin istun tosin nyt lukiossa, on sitä tullu vastaan kaikenlaista. Monet oppilaat ei osoita minkäälaista ymmärrystä siintä että käsittäisivät miten ihmisiä tulee kohdella ja jokapäiväsissä tilanteissa tulee käyttäytyä. Opettajia haukutaan, joskus jopa tönitään tai muuta vastaavaa, eikä kohteliaisuudesta varsinkaan ole tietoakaan. Se miten kanssatovereita ja saman ikäryhmän tai nuorempia kohtaan toimitaan, no voitte vaan sitten kuvitella.
Alkoholi, tupakka, huumeet, seksi, asiat jotka henkilökohtasesti itelle tuli esille kunnolla vasta pari vuotta takaperin on jo ajankohtasia nykyään yllättävänki nuorille, ja todellakin tarkotan sitä. En tiedä missä vika yleensä mietitään onko se vanhemmissa vai nuorisossa ? Siintä voidaan väitellä mutta itse nostaisin ehdottomasti median tässä kohtaa esille, sillä sieltähän netistä ja telkkarista omilta idoleilta oppii kaikenlaista käyttäytymistä. Sitte ku yksi sen oppii ja tajuaa niin sehän levii ku rutto kaveripiireissä. Lähiaikoina oon nähnyt kun joka vuosikerroin mitä sieltä aina pöllähtää esille niin nää alussa mainut asiat yleistyvät todella paljon. Monet 8-12 vuotiaat todellakin polttavat jo tupakkaa ja monet alle 14- vuotias ovat ryypänneet tai harrastaneet seksiä.
Omat vanhempani ovat jo siellä 50:sissään ja huomaan että ne eivät tajua minkälaista nykynuoren elämä välttämättä on. Sosiaaliset paineet ja kaikki muu on selvästikkin lisääntyny vuosien saatossa, eikä siintä seuraavaa nuorten masentuneisuutta tai ongelmia välttämättä tajuta tai ymmärretä. Ongelmat on ollu itsellänikin mutta oon onnekseni löytäny sellaiset ystävät kenenkanssa jutella asiat poikki ja pinoon, mihinkään kallonkutistajalle en itse lähtisi, mutta monet kaverit ja tuttavapiirin jäsenet joutunu turvautumaan siihen ja ongelmat olleet todellakin suuria ja sattunut on ja paljon.
Sosiaalisista paineista lisää, etenkin nuorien tyttöjen kohalta. Monet ovat varmaan netissä törmänneet nuorten työttöjen kuviin sitte olemalla kaveri oman tyttären tai poikansa kautta facebookissa tai jollain muulla tavalla. Ja nää 10-14 vuotiaat tytöt joilla tuskin ei ole edes murrosikä kunnolla iskenyt kehiin pistävät jo kuvia perseistään ja niistä mitä ei vielä edes ole kasvanut. Juurikin facebookissa monet nuoret tytöt hakee huomiota pukeutumalla vähiin vaatteisiin ja suoraansanoen halvasti, enkä nyt puhu vaatteiden hinnoista. Koko elämä saattaa pyöriä facebookin, instagramin tai jonkun muun sosiaalisen sivuston tykkäysten määrän ympärille ja niiden eteen tehdään mitä vain. Omassa tuttavapiirissäni huomannut että jos ei tule tykkäyksiä kuviin nii sitte ne poistetaan tai jaetaan omaa kuvaa että tulisi enemmän tykkäyksiä. Eikös se ole facebookin ja näiden muiden palveluiden tarkotus että se toimii ikään kuin kuva-albumina, eikä se että haetaan mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja näitä tykkäyksiä omille kuvilleen ?
Pistän tohon alle nyt siis ihan omista kokemuksista pari juttua nykynuorison tekemisistä, sanomisista ja käyttäytymisestä mitä on tullut vastaan nyt lähiaikoina ja mitkä pistäneet miettimään että mihin tässä sitä ollaan menossa.
1. Huvittavaa kulkee kaupungilla sitten jossain kauppakeskusessa missä nää "teinitliisat" viettää aikaansa ja ohimennen kuulee niitä juttuja "ei vittu ku olin niin humalas viikonluppuna ja panin sitä ja tätä ja ah" silleen ku miettii että 13-14v muijjat tämmöst jauhaa iha innoissaa minihameissaan... Esimerkkinä tästä kaveri kävi ystäväsä synttärijuhlissa jossa oli tupa täynnä 99-97 vuonna syntyneitä tyttöjä (n. 20 kappaletta) ja muutama poika (n. 4 kappaletta). Sitte kaveri kertoo miten ne kaikki oli täysin humalassa ja suljetust huoneest lappaa -99 muijia hiukset ihan mällissä ja huhhuh. Tai kun on rannalla viettämäs juhannusta ja joku känninen varmaan 14v muija tulee kortsu kädes kännissä ehottaan että mennäänkö tonne puskaan panemaan. Sama jätkillä, riehuu ja huutelee muijille sillonku ei oo edes kännissä puhumattakaan siintä kun ovat.
2. Olin pelaamassa frendienkans fudista kun nää 7-9 vuotiaat pikkulapset leikkii siellä kentällä ja huutelevat jotain perseistä ja haukkuvat toisiaan äidinnussijoiks tai munanlutkuttajiks ja sitte pikku tyttö tokasee lopeta tai kerron äidille. Pikku poika sitte sanoo tähä että jos kerrot äidille niin kerron sun isälle mihin menit työntää sen jonku isosiskos "jutun". Mietin ihan rehellisesti siin vaihees että eikö niiden vanhemmat oikeesti oo tietosia tästä vai edistääkö ne tällästä käytöstä jollain tavalla ?
3. Kävelet kadulla ja vastaan tulee 10-12 vuotiata röökit huulessa, mahollisesti kaljatölkki kädessä, lippikset vinossa ja potkulaudat kainalossa esittävät jotain kovaaki, varsinaisii gangstereita. Tän näkemisee ja toteemisee ei tarvi edes itse olla osa nuorisoa tai mitään piirejä, sillä niitä tuolla ulkona ramppaa jatkuvasti.
4. Juttelet tuttavan kanssa joka kertoo että on polttanut eskarista asti, pöllinyt röökinsä vanhemmilta. Nykyään (15v) juo sanojensa mukaan 2 kaljaa päivässä ja suuremman määrän useasti loppuviikosta kuten 24-packin tai viinaa.
Mielipiteitä ? Loppuun pari asiaan hyvin liittyvää kuvaa.