Ryhdin palauttaminen nuoriin - onko se edes mahdollista?

Kyllä varmaan aika monella on ollut teini-iän pahimman murrosikä aikaan sellainen fiilis, että koulu on perseestä, eikä vois vittu vähempää kiinostaa. Mutta pari asiaa mitä on tullut monen kohdalla huomattua a) se menee ohi b) ihminen oppii paremmin vasta omista virheistä, ei toisten ketkä niitä virheitä nyt tekeekään.

Monet kerrat kuullut jonkun sanovan ois pitäny olla aktiivisempi silloin ja ei ois pitänyt norkoilla facebookissa kesken tunnin jne jne...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse käyn kaksoistutkintoa eli helppo verrata kumpaakin, sekä lukiota että amista ja kyllä se vaan on niin, että osa amis opettajista ei anna vittuakaan mihin aikaan tulet ja mihin aikaan lähdet. Lukio puolella homma on täysin eri ja kun opettajat tekevät heti aluksi selväksi, että täällä sut voidaan oikeasti heittää ulos kurssilta, niin kyllähän siinä heti on tietty asennemuutos.

Itselläni täysin päinvastaiset kokemukset reilun kymmenen vuoden takaa. Lukiossa sai perseillä ja tulla ja mennä miten tykkäsi. Mitään seuraamuksia ei ollut.

Amiksen puolella en muista yhtään opettajaa, joka olisi katsellut hetkeäkään samaa mikä lukiossa meni läpi lähes joka opettajalle. Oma luokanvalvoja laittoi omilla tunneillaan oven lukkoon kahdeksalta ja sen jälkeen oli turha yrittää sisään. Lisäksi kyseinen opettaja antoi kolmelle jätkälle "lopputilin", eli sanoi suoraan ettei tartte enää koskaan tulla. Eikä näitä sen jälkeen näkynytkään. Enkä nyt väitä etteikö amiksessa olisi perseilty. Ero oli vaan siinä, että ammattikoulun puolella kyseiseen toimintaan puututtiin heti.

Itselläni täysin päinvastaiset kokemukset reilun kymmenen vuoden takaa. Lukiossa sai perseillä ja tulla ja mennä miten tykkäsi. Mitään seuraamuksia ei ollut.

Amiksen puolella en muista yhtään opettajaa, joka olisi katsellut hetkeäkään samaa mikä lukiossa meni läpi lähes joka opettajalle. Oma luokanvalvoja laittoi omilla tunneillaan oven lukkoon kahdeksalta ja sen jälkeen oli turha yrittää sisään. Lisäksi kyseinen opettaja antoi kolmelle jätkälle "lopputilin", eli sanoi suoraan ettei tartte enää koskaan tulla. Eikä näitä sen jälkeen näkynytkään. Enkä nyt väitä etteikö amiksessa olisi perseilty. Ero oli vaan siinä, että ammattikoulun puolella kyseiseen toimintaan puututtiin heti.

Josta voidaankin vetää johtopäätös, että kuri riippuu täysin opettajasta. Itse vaan kehtaisin väittää, että lukiossa sitä pidetään keskimääräisesti enemmän. Tai mikäli ei pidetä, se yksinkertaisesti pysyy paremmin jo itsessään.

Ei ne asiat niin hyvin ole vanhemmillakaan. Vaikka itse oltaisiin särmänä työelämässä niin lapset kasvatetaan "ei oo välii" ja minäminäminä-asenteeseen.
Ei tarvii ihmetellä miksi yhä useampi nuori kesätyöntekijä on aasialaisen näköinen...

Toisaalta mitäpä sitä jossittelemaan etenkin kun se oppiminen hoituu halutessaan kouluiän jälkeenkin.

Ei ole tietenkää mahdotonta, mutta kyllä se melkoisesti hankaloituu, jos vetää peruskoulun perseelleen. Varsinkin, jos pärjäämistä aletaan mittaamaan perinteisillä 'Titteli' ja 'Palkka' mittareilla.

Enkä minä kyllä tuota nuorison hunnigolla olemista suoraan allekirjoita. Tämä sama keskustelu käydään sukupolvesta sukupolveen ja aina se vaan suttaantuu eteenpäin. Minä olen ollut se hukattu sukupolvi penskana, laiska paska, joista ikinä ei tule mitään. Silloin kun mun vanhemmat oli penskoja niiin asiat oli taas ihan toisin ja blaahblaahblaa. Maailma kehittyy ja menee eteenpäin. Se, että kaikki ei koe omakseen järjetöntä työraivoamista ja luterilaista moraalia ei välttämättä ole huono asia. Itseasiassa se on ihan hyvä niin.

Minä en ainakaan koe olevani velkaa mihinkään suuntaan ja teen niin vähän töitä kuin käytännössä on mahdollisuus. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa onko se Suomen kannalta järkevää vai ei. Tähän suuntaan ollaan menossa. Uskokaa tai älkää, niin valtaosa täällä parjatusta vellipersesukupolvesta menee töihin ja alkaa elämään kuten "normaalit" ihmiset. Ehkä vaan se, että työ ei ole elämän keskipiste on juttu joka muuttuu. Se on pelkästään ihailtavaa.

Ei ne asiat niin hyvin ole vanhemmillakaan. Vaikka itse oltaisiin särmänä työelämässä niin lapset kasvatetaan "ei oo välii" ja minäminäminä-asenteeseen.
Ei tarvii ihmetellä miksi yhä useampi nuori kesätyöntekijä on aasialaisen näköinen...

Eikä aina ole kyse siitäkään, että lapsen/nuoren koti olisi köyhä ja rikkinäinen. Tapaan enemmän ja enemmän tapauksia, joissa rahaa on vaikka ostais kakaralle oman koulunkin, mutta piru kun sitä omaa aikaa ei millään lapselle riitä. Työura ja menestys menee lasten ja perhe-elämän edelle siinä määrin, että murumussukoille ostetaan kyllä kaikki uusimmat tekniset vempeleet ym mutta aito kanssakäyminen ja se jännä juttu nimeltä kasvatus unohtuvat. Todella moni tuollaisella kotiesimerkillä varustettu lapsi/nuori on häirikkö, jollainhan se aikusten ja ennen kaikkea omien vanhempien huomio on saatava.

Mä puhun nyt sitten hyvin kärjistetysti, tiedän. Eikä mulla oo omia lapsiakaan. Mistäs mää mitää tietäisin.

Onkohan tää kuitenkin surkee yritys kiinnittää huomio nuoriin kun vanhempi sukupolvi on ottanut hyödyn ja päättäneet päin helvettiä asioista.

Me maksetaan teiän eläkkeet!

Maksaa ken haluaa. SKVJ koulutus 1/14, siitä kansainvälisiin hommiin ja toivon mukaan niiden kautta tulevaisuudessa maasta ulos lopullisesti. Annan tulevat verorahani mielummin muille Euroopan maille, tai miksei vaikka mantereenkin yli Amerikkoihin. Kuten tuossa aiemmin sanoin en ajatellut maksavani palkastani 2 humanitaarisen maahanmuuttajan, 1 amiksen keskenjättäneen- ja 2 eläkeläisen loisimista siitä huolimatta että tämän lottovoittovaltion maailman paras koulujärjestelmä tarjosikin minulle niin kattavan ja maittavan opetuksen sekä kouluruuan - niin ja neuvolan.

Illuusio tuosta haihtuu viimeistään ruokatunnin antimien valjetessa.

EDIT: Ai niin, melkeinpä unohtui. Nyt kun en enää itse ole osallinen peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen aterioihin niin pitää alkaa jauhamaan mantraa muiden kanssa siitä kuinka monipuolista, terveellistä, sekä maistuvaa kouluruoka on...

:hyper:

Käypä jossakin välissä armeija...jo tulee ikävä kaikkia peruskoulutuksen ja toisen asteen aterioita. On eri asia syädä sitä pinaattilettua jossakin kivassa sisätilassa koulusa kuin jyrsiä jotakin jäätynyttä puuroa talvella mettäsä pakista intisä.

Käypä jossakin välissä armeija...jo tulee ikävä kaikkia peruskoulutuksen ja toisen asteen aterioita. On eri asia syädä sitä pinaattilettua jossakin kivassa sisätilassa kuin jyrsiä jotakin jäätynyttä puuroa talvella mettäsä pakista.

SKVJ 1/14. Intti ei itseään kaupittelekaan "monipuolisella, maittavalla ja terveellä" ruualla - toisin kuin ensimmäisen ja toiseen asteen koulut.

EDIT: Mutta tosiaan itselle se on myös toinen asia olla siellä luonnon läheisyydessä ja päästä välillä vaikka ampumaankin maalia kun päntätä jotakin psykologia 7-kurssin kirjaa jonka jouduit lukemaan vain saadaksesi numeraalisen 75-kurssia lukiotodistukseesi. Henkilökohtaisesti otan mielummin jäätyneen puuron kun nimeltämainitsemattomien henkilöiden reaaliaineiden koluamiset.

Miksi sitä puhelinta ei saisi näppäillä tunnin aikana? Jos se aihe ei kiinnosta pätkääkään(itselle mm uskonnontunnit), niin ei tossa mun mielestä mitään väärää ole.

Miks ny elämässä muutenkaan pitäis tehä mitään, mikä ei vittuakaan kiinnosta? Tuu sitten jatkamaan keskustelua, ku oot päässy peruskoulusta. Vaikka oonkin sitä mieltä, että uskonnon opetuksen vois peruskoulusta poistaa.

Illuusio tuosta haihtuu viimeistään ruokatunnin antimien valjetessa.

EDIT: Ai niin, melkeinpä unohtui. Nyt kun en enää itse ole osallinen peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen aterioihin niin pitää alkaa jauhamaan mantraa muiden kanssa siitä kuinka monipuolista, terveellistä, sekä maistuvaa kouluruoka on...

:hyper:

Luulen että tuota mantraa jauhetaan vain sen takia, koska muuten jouduttaisiin myöntämään miten huonoa se on. Salin takia puoli vuotta ruokavalioon ja ravintoarvoihin huomiota kiinnittäneenä muistot kouluruoasta tuntuvat lähinnä järkyttäviltä. Mutta mitäpä se voisikaan olla, kun annoksen hinta on painettu reilusti alle euroon. Varmaan niin minimiin kuin mahdollista.

Opiskelijaruokaloissakaan ei ole sen parempaa. Ja jotakin kevytshittiä tuputetaan niissä koko ajan. On se, kun edes täysmaitoa ei saa, vaikka haluaisi.

Mihin ajattelit tuolla päästä? Muuta kuin PV:n kautta Libanoniin tai A-maahan siis.

Siinä se suunnitelma vielä toistaiseksi on. Etin nyt työtä ennen intin alkua ja juoksen ja bodailen.

Eli kaikki aikanaan, mutta jostakin on aloitettava :]

Luulen että tuota mantraa jauhetaan vain sen takia, koska muuten jouduttaisiin myöntämään miten huonoa se on. Salin takia puoli vuotta ruokavalioon ja ravintoarvoihin huomiota kiinnittäneenä muistot kouluruoasta tuntuvat lähinnä järkyttäviltä. Mutta mitäpä se voisikaan olla, kun annoksen hinta on painettu reilusti alle euroon. Varmaan niin minimiin kuin mahdollista.

Opiskelijaruokaloissakaan ei ole sen parempaa. Ja jotakin kevytshittiä tuputetaan niissä koko ajan. On se, kun edes täysmaitoa ei saa, vaikka haluaisi.

Mä näkisin että nyt sä oot asian ytimessä.

On a more serious note, noinhan se vähän on. Ei Pohjoismainen hyvinvointivaltio voi itselleen myöntää että lapsille sullotaan samaa ravintoa mitä Espanjassa syötetään sioille. Tää on nyt luonnollisestikin kärjistetty, mut serves the purpose. Vituttaa vaan kun yksipuolisista, pahanmakuista (ei sen ruuan aina tarvi olla hyvää, mutta kyllä kaikki nyt tietää mitä tällä tarkoitan) ja ravinnoltaan köyhää ruokaa markkinoidaan em. kohtien vastakkaisena ateriana.

SKVJ 1/14. Intti ei itseään kaupittelekaan "monipuolisella, maittavalla ja terveellä" ruualla - toisin kuin ensimmäisen ja toiseen asteen koulut.

EDIT: Mutta tosiaan itselle se on myös toinen asia olla siellä luonnon läheisyydessä ja päästä välillä vaikka ampumaankin maalia kun päntätä jotakin psykologia 7-kurssin kirjaa jonka jouduit lukemaan vain saadaksesi numeraalisen 75-kurssia lukiotodistukseesi. Henkilökohtaisesti otan mielummin jäätyneen puuron kun nimeltämainitsemattomien henkilöiden reaaliaineiden koluamiset.
Kyllä meille jo ekan päivän ruokainfossa kerrottiin kuinka PV:n ruoat sisältävät kaikkia tarvittavia ravintoaineita, jopa proteiinia, oikeassa suhteessa. Maasto-oloihinkin jokaiselle taistelijalle luvattiin yli 3000 kaloria päivässä :D Pakko myöntää että siellä "luonnon läheisyydessä" tuli monet kerrat ikävä niitä lukion filosofian kursseja. Mut en ollukaan ERIKOISJOUKOISSA.. Sori offtopic

PS. Ihmekös kun Espanjan talous on kuralla, kun on varaa heittää hyvää ruokaa sioille :D Kouluruoka oli helvetin hyvää ainakin niissä kouluissa joissa olen ollut. Vekarasta ei voi sanoa samaa, valitettavasti.

Mä näkisin että nyt sä oot asian ytimessä.

On a more serious note, noinhan se vähän on. Ei Pohjoismainen hyvinvointivaltio voi itselleen myöntää että lapsille sullotaan samaa ravintoa mitä Espanjassa syötetään sioille. Tää on nyt luonnollisestikin kärjistetty, mut serves the purpose. Vituttaa vaan kun yksipuolisista, pahanmakuista (ei sen ruuan aina tarvi olla hyvää, mutta kyllä kaikki nyt tietää mitä tällä tarkoitan) ja ravinnoltaan köyhää ruokaa markkinoidaan em. kohtien vastakkaisena ateriana.

Saisi maistua vaikka pahvilta, kunhan olisi ravitsevaa. Sekin olisi parannus nykytilanteeseen. Tosin sittenhän nuoret eivät ruokaa söisi (itse söisin, yksin asuessani ei aina jaksanut tehdä mitään sen kummempaa kuin maustamatonta ruispastaa ja kanaa tai linssejä ja kasviksiksi paljaaltaan salaattia), niin monet itse asiassa mieluummin ostavat hyvänmakuista (eli usein makeutusaineiden täyttämää) tavaraa, joka on tosi ravinneköyhää. Ja lapsistahan on helppoa säästää, kun ne eivät välttämättä tiedä miltä se ruoka voisi maistua ja miten ravitsevaa sen tulisi olla, ja vaikka nostaisivat asiasta älämölön, niin kuka nyt lapsia kuuntelee?

PS. Ihmekös kun Espanjan talous on kuralla, kun on varaa heittää hyvää ruokaa sioille :D Kouluruoka oli helvetin hyvää ainakin niissä kouluissa joissa olen ollut. Vekarasta ei voi sanoa samaa, valitettavasti.

Siitä on jo jonkin aikaa, mutta tänä keväänä kuitenkin satuin näkemään yhden koulun päivän ruokalistan. En muista mikä se ruoka oli, mutta ravintoarvot jäivät mieleen: 100 grammassa ruokaa proteiinia oli huimat 0,9g.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom