Ryhdin palauttaminen nuoriin - onko se edes mahdollista?

Opettajatkin antaa liikaa periksi nuorille, eivätkä pidä nollatoleranssia esim. kännyköiden suhteen. Ja jos joku opettaja ottaa vähänkin tiukempaa kuria käyttöön, niin jonkun lapsi ja vanhemmat on heti valittamassa jostain henkisestä väkivallasta tms. paskasta.

”Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa” (Snl. 13:24)

Se vaan, kun ei opettajilla oikeen oo laillisia keinoja puuttua asioihin. Mieli varmaan tekisi. Ja jotkut Raamatun lauseet nyt vois 2000-luvulla jättää pois kaikesta järkevästä keskustelusta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuulinpa taas sellaisen jutun kaverilta, mitä en meinannut uskoa todeksi, mutta ilmeisesti on nuorison joukossa peruskauraa: kaveri opiskelee sairaanhoitajaksi aikuisryhmässä. Kaikki muut on hyvinkin aikuisiän ylittäneitä, mutta yksi on vähän väliinputoaja, aloitti vähän muita myöhemmin koulun jne, on 17-18 vuotias tyttö. Puhui oppitunnilla kaikessa rauhassa puhelimeen, kun opettaja puhui oppilaille. Puhelun päätyttyä kysyi opettajalta, että "sori, voitko toistaa, en kuullut, kun puhuin puhelimeen". Ihan oikeesti, mitä vittua?

Haluaisin tietää, mitä sitten tapahtuu kun tuollaisilla on aika siirtyä koulusta armeijaan. Räpelletäänkö siinäkin kännykkää alokasaikana, kun pitäisi tehdä jotakin muuta? Vähän veikkaan että ei. (Sinänsä harmi, ettei yleinen asevelvollisuus koske naisia, koska nyt jää tuolta tyypiltä kännykkäkatkaisuhoito kokematta.)

Ylipäänsä se, että oppitunnilla saa räpeltää kännykkää, on suurinta paskaa ikinä. Pennut ei vielä ymmärrä tulevaisuuden päälle tajutakseen, mitä haittaa siitä voi olla, ettei keskity opetukseen. Ja sitten opettajilla ei ole oikeutta kerätä puhelimia tunnin ajaksi pois tai huolehtia jollakin muulla tavalla, ettei niitä räpelletä. Ihmettelen, että Suomessa ei luoteta tarpeeksi opettajiin, jotta heille annettaisiin oikeus tehdä tällaisia ratkaisuja nuorten parhaaksi.

Kyllähän tässä syynä on myös suomalaisten opettajien ammattitaidottomuus. Koulutus kun Suomessa on ilmaista niin eihän opiskelijoilla ja ennen kaikkea vanhemmilla ole tajua tai tietoa paremmasta.

Muutenkin otsikon voisi muuttaa: "Miten palauttaa ryhti lasten vanhempiin?". Sieltähän tämä kaikki paska on lähtöisin, ei käy ketään muuta syyttäminen. Minä en julkisesti ala kenenkään kakaroita kasvattamaan, voin kyllä käydä kasvattamassa näiden velliperseiden isää tai äitiä.

Eli kaikkien paskasti kasvatettujen kakaroiden vanhempia suoraan turpaan ja säälimättä niin siitä se lähtee, ei mistään muualta.

Se vaan, kun ei opettajilla oikeen oo laillisia keinoja puuttua asioihin. Mieli varmaan tekisi. Ja jotkut Raamatun lauseet nyt vois 2000-luvulla jättää pois kaikesta järkevästä keskustelusta.

Ei sillä oo mitään väliä mistä se sananlasku on otettu (Geneettinen virhepäätelmä ? Wikipedia sorruit tähän virhepäätelmään), se on joka tapauksessa totta, vielä 2010-luvullakin . Kyllä sitä on myös sellaisia opettajia, joita ei taida edes kiinnostaa asioihin puuttuminen. Kyllä monilla varmasti tekee mieli käyttää ties mitä keinoja.

Ja sitten opettajilla ei ole oikeutta kerätä puhelimia tunnin ajaksi pois tai huolehtia jollakin muulla tavalla, ettei niitä räpelletä. Ihmettelen, että Suomessa ei luoteta tarpeeksi opettajiin, jotta heille annettaisiin oikeus tehdä tällaisia ratkaisuja nuorten parhaaksi.

Oon kuullut, että joissakin kouluissa puhelimet kerätäänkin tunnin ajaksi pois. Mut en voi varmistaa.

Itse olen pitänyt kurssipäiviä aikuisille (maksullisia, osallistujien työnantajat maksavat) ja todistanut puhelimen näppäilyä, vastaamista puhelimeen kesken opetuksen yms. perseilyä vaikka kuinka paljon.

Kyllähän tässä syynä on myös suomalaisten opettajien ammattitaidottomuus. Koulutus kun Suomessa on ilmaista niin eihän opiskelijoilla ja ennen kaikkea vanhemmilla ole tajua tai tietoa paremmasta.

Luulen, että suomalaiset opettajat ovat aika ammattitaitoisia. Mistä se muutaman vuoden välein uutisoitu PISA-menestys muuten tulisi?

Oon kuullut, että joissakin kouluissa puhelimet kerätäänkin tunnin ajaksi pois. Mut en voi varmistaa.

Ihmettelen vaan, miksi tätä tapahtuu vain joissakin eikä kaikissa kouluissa.

Itse olen pitänyt kurssipäiviä aikuisille (maksullisia, osallistujien työnantajat maksavat) ja todistanut puhelimen näppäilyä, vastaamista puhelimeen kesken opetuksen yms. perseilyä vaikka kuinka paljon.
Entä jos se perseily olikin työntekoa, kuten sähköposteihin vastailua? Yleensä työasiat pitää hoitaa haistapaska-kursseista huolimatta.

Miksi sitä puhelinta ei saisi näppäillä tunnin aikana? Jos se aihe ei kiinnosta pätkääkään(itselle mm uskonnontunnit), niin ei tossa mun mielestä mitään väärää ole.

Mä olen tehnyt oppilaille selväksi, etten halua tunneilla nähdä kännyköitä tai iPadeja ym. Yleisesti ottaen homma on toiminut hyvin, ja jos joku on rikkonut sääntöä ja minä olen sen nähnyt, ovat oppilaat oma-aloitteisesti kiikuttaneet puhelimen minulle säilöön loppupäiväksi. Olen siis takavarikoinut puhelimen koko päiväksi ja viimeisen tunnin lopussa antanut luurin pois. Samalla on muutamalla sanalla juteltu, että miksi näin. 99% oppilaat on ymmärtäneet ja olleet sujut asian kanssa.

Mä olen tehnyt oppilaille selväksi, etten halua tunneilla nähdä kännyköitä tai iPadeja ym. Yleisesti ottaen homma on toiminut hyvin, ja jos joku on rikkonut sääntöä ja minä olen sen nähnyt, ovat oppilaat oma-aloitteisesti kiikuttaneet puhelimen minulle säilöön loppupäiväksi. Olen siis takavarikoinut puhelimen koko päiväksi ja viimeisen tunnin lopussa antanut luurin pois. Samalla on muutamalla sanalla juteltu, että miksi näin. 99% oppilaat on ymmärtäneet ja olleet sujut asian kanssa.
Evil School Mistress.....

Googlen kuvahaulla...

esm_main.jpg
Evil-Teacher.jpg

Jompi kumpi noista, hmmm...

:D

Kouluissa näkee harmittavan paljon oppilaita, joilla ei ole ollut käytännössä mitään sääntöjä kotona ja paskalla mäihällä niillä on ollut sellainen opettajakin, joka ei juuri piittaa siitä mitä oppilaat puuhaa. Alkuun tuollaiset oppilaat protestoi ja vastustaa aivan älyttömästi "ku aina ennenki on saanu tehä näin". Sit menee jonkin aikaa ja oppilaat alkaa selvästi rauhoittua. Ne on vähä niinku koirat: selvät säännöt helpottavat elämää ja on helpompi olla kun asiat kulkee aina samalla tavalla, ja säännöistä pidetään kiinni.

Kovin moni oppilas ei ole edes koskaan tajunnut tekevänsä mitään väärin kun ei oo kukaan kertonu edes kotona mikä on oikein. Tuollaisissa tilanteissa on yleensä riittänyt kun on oppilaan kanssa keskusteltu asia järkevästi läpi. Siis yleensä, ei aina. Joidenkin nuorten on vaan pakko saada taistella tuulimyllyjä vastaan.

Edit. Hemmetin googlen kuvahaut. Ei kumpikaan! :D

Tässä lähistöllä laitettiin eräällä yläasteella laitettiin kännykielto, joka kumottiin muutaman päivän päästä. On ilmeisesti laitonta!

Minä kerran kysyin, miksei luokkien eteen laiteta esim. laatikkoa, jossa kännyköitä säilytettäisiin oppituntien ajan. Kokeneet opettajat sanoivat, että se olisi hyvä idea, mutta he eivät saa tehdä sitä. Nykyäänhän suuntaus on se, että oppilaatkin ovat jo asiakkaita.

Nykyäänhän suuntaus on se, että oppilaatkin ovat jo asiakkaita.

Illuusio tuosta haihtuu viimeistään ruokatunnin antimien valjetessa.

EDIT: Ai niin, melkeinpä unohtui. Nyt kun en enää itse ole osallinen peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen aterioihin niin pitää alkaa jauhamaan mantraa muiden kanssa siitä kuinka monipuolista, terveellistä, sekä maistuvaa kouluruoka on...

:hyper:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom