Ryhdin palauttaminen nuoriin - onko se edes mahdollista?

En tiedä ruumiillisesta kurituksesta mutta siinä vaiheessa kun esimerkiksi lapset/oppilaat voivat hyppiä silmille ja käyttäytyä miten huvittaa eikä vanhemmat/opettajat uskalla tehdä mitään lakijutun pelossa on menty yksinkertaisesti liian pitkälle.

Mites jos se kasvatus alotettaisiin jo vaikka siitä, kun lapsi syntyy, eikä odoteta siihen kun hän alkaa hyppimään silmille? Totta kai lapsi ilman rajoja tekee mitä haluaa. On muitakin toimivia rangaistuskeinoja. Ja ei, en ole mikään kukkahattutäti joka olisi täysin vastaan pieniä luunappeja tms, lähinnä puhun nyt ns. rajummista kurituskeinoista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites jos se kasvatus alotettaisiin jo vaikka siitä, kun lapsi syntyy, eikä odoteta siihen kun hän alkaa hyppimään silmille? Totta kai lapsi ilman rajoja tekee mitä haluaa. On muitakin toimivia rangaistuskeinoja. Ja ei, en ole mikään kukkahattutäti joka olisi täysin vastaan pieniä luunappeja tms, lähinnä puhun nyt ns. rajummista kurituskeinoista.

Ilmeisesti näissä ongelmatapauksissa ei paljoa ole kasvatusta harrastettu ja siinä vaiheessa kun ollaan teini-iässä ei enää puhe tehoa.

En itsekkään suosi ruumiillista kuritusta eikä sitä ole koskaan tarvinut harrastaa esim omien lasten kohdalla mutta jotenkin kyllä ihmetyttää tuo nykymaailman meno esim koulumaailmassa.

Ehkäpä kouluihin pitäisi rakentaa sellit jonne kurittomat teinit voisi heittää rauhoittumaan pariksi vuorokaudeksi :D

Jos sinulla ei ole pieniä ruumillisia rangaistuksia vastaan mitään, olemme yhtä mieltä.
Ja tottakai kasvatus täytyy aloittaa heti, kakarat oppii jo hoitoikäisestä hyppiin silmille ja aikaisemminkin. Jollei mitään pelkoa ole joutumisesta teoistaan vastuuseen.

Lainaus Facebook-seinältäni, jonne avauduin eilen näin:

"Nousin ruuhkajunaan kahden ison laukun kanssa ja suuntasin vaunun päässä olevien istuinloossien suuntaan. Toisessa kuuden hengen loossissa oli kolme poikaa syventyneinä kännyköihinsä. Toisessa neljän hengen loossissa makasi kaksi murrosikäistä tyttöä vallaten kaikki istuinpaikat. Tytöt sanovat mulle nasaaliäänellä, että "älä tuu tähän istumaan". Kysyin heiltä, että miksen saa istua heidän loossiinsa, jolloin tytöt vastaavat, että "siksi, että muuten me ei mahduta".

Tässä samalla kun mietin, että pitivätkö noi huonosti käyttäytyvät pissikset mua vai itseään läskinä, te voitte miettiä sitä, kumpaan loossiin istuin...? Muahan eivät pissikset pompota."

Lopputulos oli se, että pissikset siirtyivät toiseen vaunuun. Oma-aloitteisesti.

:curs:

Lainaus Facebook-seinältäni, jonne avauduin eilen näin:

"Nousin ruuhkajunaan kahden ison laukun kanssa ja suuntasin vaunun päässä olevien istuinloossien suuntaan. Toisessa kuuden hengen loossissa oli kolme poikaa syventyneinä kännyköihinsä. Toisessa neljän hengen loossissa makasi kaksi murrosikäistä tyttöä vallaten kaikki istuinpaikat. Tytöt sanovat mulle nasaaliäänellä, että "älä tuu tähän istumaan". Kysyin heiltä, että miksen saa istua heidän loossiinsa, jolloin tytöt vastaavat, että "siksi, että muuten me ei mahduta".

Tässä samalla kun mietin, että pitivätkö noi huonosti käyttäytyvät pissikset mua vai itseään läskinä, te voitte miettiä sitä, kumpaan loossiin istuin...? Muahan eivät pissikset pompota."

Lopputulos oli se, että pissikset siirtyivät toiseen vaunuun. Oma-aloitteisesti.

:curs:

Itsekin pääsin eräänä aamuna ojentamaan itseäni vain muutamaa vuotta nuorempaa jätkäporukkaa, kun lauantain kello kuuden aamujunassa päättivät alkaa soittamaan kännykästään räppiä. Kuului se omienkin kuulokkeiden läpi, kun en pidä musiikkia normaalisti kovin kovalla, varsinkaan 16 h yövuoron jälkeen. Olin junaan noustessani kuullut kuinka he kovaan ääneen selittivät toisilleen matkustavansa pummilla. Uhkasin noutaa kondyktöörin tarkastamaan heidän liput siinä kohtaa kun mittani matkalla täyttyi. Musiikki hiljeni :)

En tiedä ruumiillisesta kurituksesta mutta siinä vaiheessa kun esimerkiksi lapset/oppilaat voivat hyppiä silmille ja käyttäytyä miten huvittaa eikä vanhemmat/opettajat uskalla tehdä mitään lakijutun pelossa on menty yksinkertaisesti liian pitkälle.

Juuri täsmälleen näin. Koko homma on mennyt liian pitkälle. Äänen korottaminen saati huutaminen on täällä tuomittu "auktoriteetin totaaliseksi menetykseksi" ja varmaan noin muuten henkiseksi väkivallaksi ja tukistus nyt on rinnastettavaksi suorastaan siihen että pieksää pentunsa mustelmille.

No tätä satoa korjataan tulevaisuudessa vielä moneen kertaan...

Mistä alkaen on kulloisenkin ajan nuorisoa haukuttu? Meneekö aikoihin ennen kristusta? Mikä selittää ilmiötä?

No minä en ainakaan hauku nykynuorisoa. Varmasti löytyy laidata laitaan hiihtäjää kuten vaikka viiskymppisistäkin. Mutta jotenkin pelottaa mitä tulee olemaan tämä nyt peruskoulussa oleva sukupolvi joka turvautuu kamerakännykkävideoon kun vähän tulee paha hetki kaverille...

^^ Varmasti aikojen alusta asti mutta kyllähän tuon nykyään jo naamallakin näkee, että huonompaan suuntaan ollaan menty ja edelleen menossa. En minä ainakaan muista nähneeni tai edes kuulleeni, että joku olisi puhunut opettajille epäkohteliaaseen sävyyn silloin kun itse olin ala/yläasteella/lukiossa. Silloin opettajien auktoriteettia vielä kunnioitettiin.

^^ Varmasti aikojen alusta asti mutta kyllähän tuon nykyään jo naamallakin näkee, että huonompaan suuntaan ollaan menty ja edelleen menossa. En minä ainakaan muista nähneeni tai edes kuulleeni, että joku olisi puhunut opettajille epäkohteliaaseen sävyyn silloin kun itse olin ala/yläasteella/lukiossa. Silloin opettajien auktoriteettia vielä kunnioitettiin.

Kuten aiemmin sanoin, jotain käsittämätöntä viidessä vuodessa on tapahtunut. Mun aikana ei todellakaan auottu opettajille päätä, ja pienemmistä asioista asioista sai jälkkäriä mikä nykyään on normaalia.

Erään tutun kanssa puhuin, niin se sanoi että ensimmäisiä, jotka ovat saaneet vapaata kasvatusta, alkavat olla vanhempia nykyään. Yhtälönä ei kovinkaan hyvä. Kuulemma 1-2 luokkalaisetkin ovat jo hulivili (:D) kansaa. Opettajat ei voi enää laittaa vanhemmille viestiä lapsen käytöksestä koulussa, koska saavat vastaukseksi pelkkää haukkumista. Tyyliin: "me kasvatetaan meidän lapsi niinkuin halutaan, eikä sulla ole oikeutta siihen puuttua". Mulle ainakin suurin oli häpeä selitellä porukoille, miksi opettaja soitti jonku härväämisen takia.

Edit. Timban postista muistinkin. Missä on menty eniten vikaan, kun yhdeksäsluokkalainen kertoo rehtorille toivovansa tulevansa uudestaan erotetuksi, että pääsee ylimääräiselle lomalle?

Jep. Ja jos ei totellut, oli vuorossa rehtorin kanslia ja vartin huuto naama sinipunaisena, siis reksin naama. Nykyään ei voi varmaan edes sormea nostaa tai puhua vihaisella äänellä ettei ole raastuvassa. Sairasta.

Tunneille kännyköiden tuontikielto. Jätetään kaappiin kännykät tuntien ajaksi. Koulusta erotus jos kännykkää/kameraa käytetään tunnilla.

Paljon täälä pk-seudulla julkisissa liikennevälineissä kyllä näkee yhtä sun toista. Mutta melkeinpä sanoisin että eniten mulla pistää silmää aikuisten ihmisten käytös. Tällä viikolla nainen lipitti junassa siideriä, ja tyhjensi tölkkinsä jumalauta junan lattialle mun kenkien viereen ennenkuin pisti sen laukkuunsa vain ottaakseen uuden. Sporassa aikuinen mies räkii lattialle, huutelee alaikäisille tytöille ja juo samalla kaljaa. Ja nuo olivat ihan "normaalin" työssäkäyvän ihmisen näköisiä, eivät mitään kodittomia puliukkoja tai -akkoja kaiketi siis. Ei sillä ettei pulikansalla olisi käytöstapoja, ei mulle ole heistä ollut harmia pahemmin :) mutta voi jumalauta mitä porukkaa oikeasti. Toi sporassa/metrossa/junassa räkiminen on arkipäivää. Ja auta armias mikä huuto tulee kun asioista huomauttaa. Mä en ainakaan ala kattomaan mitään urpoilua, kyllä nyt yleisillä paikoilla pitää jonkunlaiset käytöstavat olla!

Ja parivkoa sitten piti laittaa yksi sankari myllypuron asemalla kenttään kun rupesi ohikulkevaa naista lyömään ihan yhtäkkiä. Mulla oli kuulokkeet päässä enkä aluksi edes kuullut mitä siinä tapahtui. Ihmettelin vaan kun kaikki ympärillä supattelee keskenään ja osottelee mun taakse ilman että tekisivät elettäkään auttaakseen. Ja ihan kunnolla siis tämä ukko oli sen naisen kimpussa, piti takista kiinni ja mätki nyrkillä naamaan/päälaelle. Istuin sitten tämän sankarin päälle 15minuutiksi kunnes poliisi tuli napsimaan kyseisen urpon talteen. Ja kommentteja tuli sivustaseuraavilta tyyliin "saako se henkeä varmasti?", tai "päästä nyt jumalauta se menemään.", vaikka tyyppi oli niin sekasin että varmasti olisi yrittänyt hakata jokaisen siinä asemalla, lapsesta vaariin, jos vain olisi ylös päässyt. Ja tämä nainen ei kiinostanut ketään, ja lähtikin siitä sitten naama ruvella kotiin aivan paniikissa. Poliisi sentään kiitti. Tarzan mätkäisi vielä poliisikaksikkoakin pari kertaa kun hänet luovutin.

Isot ihmiset. Nyt oikeesti hei, mikä mättää?

^^^ Näinpä. En tiedä onko ala-asteen todistuksessa enää arvosanoja käytöksestä mutta mun aikana oli ja jos se oli jotain muuta kuin 10 niin asiasta puhuttiin ja pitkään.

Isot ihmiset. Nyt oikeesti hei, mikä mättää?

Sosiaalidemokraattisen hyvinvointivaltion sisäänrakennetuja ongelmia. Ei voida ratkaista ilman systeemin vaihtamista, niin paradoksaaliselta kuin se kuulostaakin. Voit kuitenkin pohtia itseksesi, miksi tämän yhteiskunnan kasvatit olivat enemmän kiinnostuneita hakkaajasta kuin uhrista..tai tarkalleen ilmaisten: miksi heidän mielestään hakkaaja oli se uhri ja turpaansaaja jokin häiriö todellisuudessa.

Sosiaalidemokraattisen hyvinvointivaltion sisäänrakennetuja ongelmia. Ei voida ratkaista ilman systeemin vaihtamista, niin paradoksaaliselta kuin se kuulostaakin. Voit kuitenkin pohtia itseksesi, miksi tämän yhteiskunnan kasvatit olivat enemmän kiinnostuneita hakkaajasta kuin uhrista..tai tarkalleen ilmaisten: miksi heidän mielestään hakkaaja oli se uhri ja turpaansaaja jokin häiriö todellisuudessa.

Tässä tää aika hyvin sanottu. Kaikki nää ongelmat eli kouluriehumiset, maahanmuutto-ongelmat, byrokratia, asumisen ja ruoan kalleus, velkaantuminen, pimeä työvoima, hevosopistot yms. on vaan seurausta tästä sosialistisesta yhteiskuntamallista. Kenelläkään ei ole vapauksia, mutta ei myöskään velvollisuuksia. Ja koko paska kustannetaan työtä tekevien kustannuksella (Suomessa on muuten maailman 7. korkeimmat verot suhteutettuna BKT:hen).

Tunneille kännyköiden tuontikielto. Jätetään kaappiin kännykät tuntien ajaksi. Koulusta erotus jos kännykkää/kameraa käytetään tunnilla

Ei tule tapahtumaan ainakaan ihan lähitulevaisuussa.

Tukkapöllö oli omassa nasikkaiässä aika hyvä pelote jos teki jotain tyhmää :D varma toimivuus.

Mistä alkaen on kulloisenkin ajan nuorisoa haukuttu? Meneekö aikoihin ennen kristusta? Mikä selittää ilmiötä?

1. Eiköhän ole haukuttu niin kauan kuin on osattu haukkua jo ihan siitä syystä että kun on tarpeeksi porukkaa niin aina löytyy joku joka haukkuu.
2. Nuoret eivät vielä osaa käyttäytyä niin hyvin kuin kokeneemmat vanhemmat ihmiset joten luonnollisesti on enemmän haukkumisen aihetta.
3. Nuoret eivät ole yhteiskunnallisesti merkittävässä asemassa joten heitä on helpompi haukkua. Vihapuhelainsäädäntö ei suojele nuoria vaan päättäjiä ja heidän lellikkejään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom