ruotsinkieli Suomessa

Juu, noh.
Tarkoitin tietenkin selkeesti että kaikkien olis pakkå åsata ruåtsia, juu. En tietenkään! Sama ku en mäkään osaa saamee ja väitän että harvempi olis hyvää mieltä senkään pakkosyöttämisestä. Mä olin samaa mieltä siitä pakkopullan lopettamisesta.
Tuskin olisin itekään jaksanu sitä lukea ellei olis kakskielinen jo alkujaan. Mutta se mun on sanottava, että kakskielisen (oli mitkä kielet tahansa) on helpompi oppia muita kieliä, mistä syystä lie sitten.
Että näi. Ei mulla pankissa oo paljo mitään, ku ei matikka tai kauppis jaksais vähempää kiinnostaa. Turhan abstraktia mun herkälle psyykeelle... :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon Annien kans ihan samaa mieltä, et täällä Vaasassa ruotsinkieli on saanut vähän ylikorostetun aseman.

Mut oon kyl sitä mieltä, et kyl ruotsinkielisillä on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään. Samoin suomenkielisellä... Sanoin kerran ihan periaatteesta Vaasan (lähes ruotsinkielisessä) keskussairaalassa lääkärille&hoitajalle, jotka keskenään puhui ruotsia, et puhukaa suomea, et mäkin ymmärrän (vaikka kyl mä suunnilleen ruotsiksikin tajusin).

Originally posted by maxmussel
Mun mielestä kaikkien kielten opiskelu pitäis laittaa vapaa-ehtoiseks.
(myös äikkä.
Mitä? Eikö se jo ole? Täällä olevien kirjoitusten perusteella vaikuttais näin olevan... ;)

Jep tota just. Mä olin alku syksystä täälä hammaslääkärissä ni se hoitaja ja lääkäri puhui keskenään ruotsia. Olis kiva tietää esim . mitä ne puhuu mun hammaskalustosta. Sanoin niille että SUOMEKSI KIITOS. Että jos palveluja pitää saada ruottiks ni kyl niitä herran perkele pitää suomeksikkin saada.

Originally posted by Juha1
Ei helvette!!! meikä kuolee nauruun!
Mites sä sen lapun piilotit?

Muistaakseni meillä oli kirjat pöydällä suljettuina. Niiden alta pulpetin alle. Polven ja pulpetin väliin tarvittaessa, jolloin kädet ovat vapaat. Pidä pokka kaikissa tilanteissa. Kyllä viksut pärjää! :P

Heh, suosittelen kaikille valehtelua, kieroilua ja huijaamista; niistä on hyötyä :D

Mun mielestä pakollisen ruotsin opiskelun voi heivata hevon helvettiin, ihan suoraan sanoen. Se on joku muinaisjäänne, josta jostain ihmeen syystä eräät piirit pitää kiinni kynsin hampain.

Jokainen varmaan tietää, että suomalaisille (ja ainakin eestiläisille) jo englannin opiskelu tuottaa paljon suurempia vaikeuksia, kuin useimmille muille eurooppalaisille. Itseasiassa suomalaisille se on jopa eestiläisiä vaikeampaa. Eikä englanti ole Suomessa edes pakollista, prkl!

Tätä taustaa vasten on käsittämätöntä, että Suomessa tuhlataan resursseja niinkin "turhaan" kieleen kuin ruotsiin, kun niitä resursseja voisi pistää juuri esim. englantiin. Globaalisti katsottuna ruotsi ei ole tärkeä kieli, siitä ei pääse mihinkään. Toki se on suomea merkittävämpi ;).

Nurinkurista muuten, että aika yleinen pakkoruotsin puolustus on, että "sitä tarvitsee melkein kaikissa ammateissa", mutta silti maahanmuuttajat saavat siitä usein vapautuksen. Eivätkö he tarvitse sitä "melkein kaikissa ammateissa"?

Toinen klassinen perustelu on vedota historialliseen taustaan. Tästä herää kysymys, miksei venäjä ole pakollista, etenkin kuin Suomessa on venäläisiä aika vitusti, itseasiassa kymmenen vuoden kuluttua saattaa eräiden laskelmien mukaan olla enemmän kuin suomenruotsalaisia. Tuleekohan silloin pakkovenäjä? No, mä opiskelisin mielummin venäjää, onhan se ruotsia hyödyllisempi kieli.

Mun mielestä kielitaito on erittäin hyödyllinen asia. Siksi mä puhunkin kolmea kieltä, mutta en ruotsia. Sen opiskeluun ei ole koskaan ollut motivaatiota, multa se on syönyt tarpeettomasti suunnatomasti resursseja, aikaa ja vaivaa. Enkä ole sitä oppinut juurikaan. Tarkoitus olisi joskus opetella ehkä venäjää tai italiaa, mutta vielä toistaiseksi ruotsi syö aivan liikaa mun resursseja, jotta mulla olisi aikaa sellaiseen.

Ps. Koomista, että suomalainen kielipolitiikka aiheuttaa useissa eurooppalaisissa (myös ruotsalaissa) suunnattomia nauru- ja järkytysreaktioita.

Pakkoruotsi on kuin känninen :david: . Olen puhunut!

"No, mä opiskelisin mielummin venäjää"

Venäjä olisikin paljon helpompi kieli kuin ruotsi. Siinä ei tarvitse kuin osata sanoja. Aikamuotoja on vain preesens ja imperfekti. Eikä -olla- verbiä ole ollenkaan. :)

Originally posted by Force
Lukioon menevät lukevat sitä väkisin ~6 vuotta ja siinä ajassa on pakko oppia ainakin sen verran, että pääsee kirjoituksista läpi tai ei saa lakkia. :(

Eikös ruotsista saadun improbaturin voi kuitenkin kompensoida?

Vaikka kyllä siinä saa olla tavallisen hahlo jos ottaa b-ruotsista i:n, kiinnosti aine sitten tai ei. Tiedän kuitenkin tyypin joka kirjoitti 4 laudaturia (joukossa mm.Ranska) ja ruotsista sai hylätyn. Taisi olla enemmänkin kannanotto.

Olen itse muuten sitten suomenruotsalainen... Mun mielipide on, että pakkoruotsi on turha. Lähdetään vaikkapa siitä, että suomessa on viranomaisten tuotettava jokaisesta lappusesta versiot kahdelle kielelle mikä on aivan turhaa resurssien käyttöä kansantaloudellisesta näkökulmasta.

Ainoa argumentti pakkoruotsin puolesta on käytännössä se, että viranomaisten on sitä osattava, koska satutaan olemaan kaksikielinen valtio. Jos valtio _ei_ olisi kaksikielinen, niin tämä argumentti tipahtaisi suoraan pois. Toinen asia mistä puhutaan on tämä ns. kulttuuriperintö, mutta en usko yhdenkään suomalaisen edistävän suomenruotsalaista kulttuuria yhtään enempää sen takia, että on lukenut pakkoruotsin. Tuohon on sitten ihan toiset syyt kuten esim. suomenruotsalaisen puolison hankkiminen.

Siitä ei päästä mihinkään, että suomenruotsalaisilla on etu täysin suomenkielisiin verrattuna siinä mielessä, että saa yhden kielen ilmaiseksi mikä automaattisesti auttaa kommunikoimaan paljon suuremman ryhmän kanssa (ja vielä hyvin) ilman yhtään ponnisteluja kielten opiskelun muodossa. Lisäksi ruotsi on lähempää sukua eurooppalaisiin kieliin, mikä helpottaa niiden opiskelua. Suomenruotsalaiset vielä antavat sopivan boostin tähän hyötyyn vaatimalla monissa paikoissa palvelua omalla äidinkielellään, mikä parantaa ruotsinkielisten työnhakijoiden asemaa monien työnantajien silmissä. ;)

Eli yksi kieli paska mieli, mutta pakkoruotti ei tuohon auta. :)

Turhaa ja EI kuulu yleissivistykseen, saattaisi suomessakin olla parempi asennne ruotsalaisia ja suomenruotsalaisia kohtaan jos kieli olisi vapaaehtoinen. Itsekkin joudun lukemaan ruotsia vielä ammattikorkeakoulussa ja se v***taa suunnattomasti :wall: Koulumaailman ulkopuolella en ole ruotsia kertaakaan tarvinnut, tosin enpä sitä olisi puhuakkaan. Ja jos joku hurri tulee multa jotain kysymään niin parempi olisi olla suomi tai englanti hallussa, muuten jää apu saamatta.

Originally posted by VilleO
Vaikka kyllä siinä saa olla tavallisen hahlo jos ottaa b-ruotsista i:n, kiinnosti aine sitten tai ei. Tiedän kuitenkin tyypin joka kirjoitti 4 laudaturia (joukossa mm.Ranska) ja ruotsista sai hylätyn. Taisi olla enemmänkin kannanotto.

Eikös tilanne ole vähän so fucking what, jos kirjoittaa ruottista I:n kun kerta on 4 L:ää? Ainakin kahdella L:llä saa kompensoitua kaksi I:tä A:ksi, jolloin sillä ei ole mitään merkitystä. Jos ei neljällä L:llä saa opiskelupaikkaa haluamastaan paikasta ja tarvitsisi vielä jostain lisäpisteitä, niin sitten vika on kyllä jossain muualla kuin yo-papereissa.

On muuten aika syvältä, että ei saa kirjoittaa aineita, joista ei ole lukenut kurssiakaan. Olisin itse mielelläni ottanut vaikka venäjästä ja espanjasta A:t palauttamalla sisään tyhjät paperit kirjoituksissa. :)

Originally posted by Laffer
Turhaa ja EI kuulu yleissivistykseen, saattaisi suomessakin olla parempi asennne ruotsalaisia ja suomenruotsalaisia kohtaan jos kieli olisi vapaaehtoinen. Itsekkin joudun lukemaan ruotsia vielä ammattikorkeakoulussa ja se v***taa suunnattomasti :wall: Koulumaailman ulkopuolella en ole ruotsia kertaakaan tarvinnut, tosin enpä sitä olisi puhuakkaan. Ja jos joku hurri tulee multa jotain kysymään niin parempi olisi olla suomi tai englanti hallussa, muuten jää apu saamatta.

Täytyy kyllä tähän kommentoida, että yleensä sitä saa työpaikallaan tehdä työtä jonka osaa tehdä. Jos et osaa ruotsia, niin tuskin kukaan pistää tekemään työtä, jossa se olisi vaatimuksena. Toisaalta jos osaa ruotsia, niin siinä tapauksessa sille kyllä yleensä löytää käyttöä (toki riippuu vähän mitä tekee...).

Aivan toinen juttu on sitten, että olisiko joku toinen kieli kenties hyödyllisempi. Minusta on vain surkea argumentti pakkoruotsia vastaan tuo, että sitä ei koskaan tule tarvitsemaan. Ongelma on pikemminkin siinä, että sitä kieltä ei osaa riittävästi lukiosta valmistuttua, että sitä oikeasti pystyisi järkevästi käyttämään. Ainakin itse olen huomannut, että en pysty kunnolla puhumaan ruotsia yliopistossa ruotsia opiskelevien kanssa...

Äitini on esim. täysin suomenkielinen ja isä sitten kaksikielinen. Eivät hekään pystyneet alussa kunnolla kommunikoimaan ruotsiksi vaikka äiti olikin kirjoittanut siitä koulussa L:n...

Mutta pidänpä turpani kiinni ja jatkan lukemista kun huomenna on tentti ja kaikki...

Originally posted by naksu
Minusta on vain surkea argumentti pakkoruotsia vastaan tuo, että sitä ei koskaan tule tarvitsemaan.

Minusta se on hyvä argumentti. Selvennykseksi sanotaan että tietysti voi olla 1% kansalaisista hyötyä ruotsista mutta pitääkö sitä varten pakottaa 100% kansasta lukemaan. Samalla tavalla voisi sanoa että koulussa pitäisi opettaa latinaa siltä varalta että joudut sitä joskus tarvitsemaan. Ja ne jotka opettelevat ruotsia vapaaehtoisesti voisivat sitten hyötyä siitä että saavat paremmat työpaikat. Ja kuten sanoit niin peruskoulu/lukio/ammattikoulu ruotsilla ei pärjää kovinkaan pitkälle (riippuu tietysti kuinka aktiivisesti on lukenut) mutta veikkaan että suurin osa ei silti osaa juuri Jag Heteriä enempää.

Originally posted by gnut
Missä vaiheessa somaliasta on tullut virallinen kieli?

Siinä vaiheessa kun niitä on otettu liikaa maahan. Käy vaikka iltaisin asematunnelissa taitaa olla siellä valtakieli ;)

Ruotsin kieli pitäis lopettaa kokonaan.
Paras ratkasu olis kun kaikki ihmiset rupeis suosiolla puhumaan samaa kieltä. Mitä järkeä niitä on vuosikausia paahtaa eri mökellyksiä koulussa, kun yhdelläkin pärjättäisiin.
Englantia suurin osa jengistä osaa ainakin välttävästi, joten muut kielet voitais hyvin lakkauttaa. Samalla nassikoitten koulutusaika joko lyhenis parilla vuodella tai sitten niille ehdittäisi takoa enemmän järkeä päähän.
Ja vaikkei muut maat lähtiskään mukaan, niin ainakin Suomi vois järkeistää koululaitosta ja parantaa kilpailukykyään vaihtamalla viralliseksi kieleksi englannin.

eli kysymykseen: poistetaan nyt edes se ruotsi täältä, aluks

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom