ruotsinkieli Suomessa

Originally posted by HooEee
HÄH!? No kyllä minä tarkoitin Suomen Ruotsinkielisiä kouluja. Miksi Ruotsalaisten pitäisi mielestäsi opiskella pakko Suomea?? Ruotsissahan Suomi ei ole virallisena kielenä.

-edit-
Voihan se olla, että Suomi voisi jo pikkuhiljaa poistaa ton Ruotsin viralliselta listalta...taitaa vaan olla sen verran kallis paukku, että ei ihan heti mene läpi. Tosin onhan sen ylläpitokin kallista.
No eikös se ole aika loogista, että Suomessa opiskellaan suomea, jos siellä kerran asutaan? ;)

Koska Ruotsi on virallinen kieli Suomessa niin se riittää perusteluksi? Kun niitä syitä siihen virallisuuteen olisi kiva tietää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by mtk77
Tuossa on kieltä äidinkielenään puhuvat. Jos otetaan huomioon kuinka moni osaa kieltä, on englanti selvä ykkönen.
Olet kyllä oikeassa, mutta englannin osaaminen ei tarkoita että sitä osaisi kovinkaan hyvin käyttää. Itse olen jutellut monien eurooppalaisten (esim. tanskalaisten, belgialaisten, ranskalaisten) kanssa, ja harva heistä osaa kunnolla kieltä. Itse yritän aina ääntää puhtaasti. Kun keskustelukumppani ääntää englantia mongolialaisella vinkuintiaanimurteella ja joka kolmas sana on heidän äidinkieltään, alkaa hermot pikku hiljaa kiristyä. Tosin nuoriso osaa kieltä yleensä selvästi paremmin.

Sitten hieman asiastakin. Minusta yläasteella voisi olla vuoden verran ruotsin opetusta. Opetus keskittyisi lähinnä käytännön kieleen. Fiksut oppisivat perusteet näinkin lyhessä ajassa. Luupäät voisivat kirota tätä tai mahdollisesti jatkaa luupään pehmittämistä vapaaehtoisella opiskelulla. Muistakaa; vieraat kielet ja kulttuurit ovat rikkaus:kuola:

Originally posted by Melly
Ei kai kukaan oikeasti luule, että ruotsi ja suomen ruotsi ovat sama kieli..Vad kostar haukikilo ja silleen.

Eivät ole niin. Suomenruotsi on tietääkseni selkein kaikista pohjoismaiden kielistä joten sillä pitäisi pärjätä hyvin niin ruotsissa, norjassa kuin tanskassakin.

Ja suomenruotsiinhan ei sitten kuulu sellaiset sanat kuin "kiva, kaveri, roskis, vittu" vaikka jotkut näitä käyttääkin :)

Originally posted by paddington
Eivät ole niin. Suomenruotsi on tietääkseni selkein kaikista pohjoismaiden kielistä joten sillä pitäisi pärjätä hyvin niin ruotsissa, norjassa kuin tanskassakin.

Niin no kai se "selkeys" riippuu siitäkin, puhuuko selkeästi. Jonkun verran tunnen ruotsalaisia ja ainakin heillä on ollut vaikeuksia ymmärtää suomenruotsia, esim. Närpiön siansaksaa.
Tämä siis ei perustu mihinkään tilastoihin, vaan tosielämän tilanteisiin.:)

Originally posted by Melly
Niin no kai se "selkeys" riippuu siitäkin, puhuuko selkeästi. Jonkun verran tunnen ruotsalaisia ja ainakin heillä on ollut vaikeuksia ymmärtää suomenruotsia, esim. Närpiön siansaksaa.
Tämä siis ei perustu mihinkään tilastoihin, vaan tosielämän tilanteisiin.:)

No närpiön siansaksaa nyt ei ymmärrä kukaan, vähän sama juttu myös suomenkielessä, kuinka moni ymmärtää rauman murretta?

Ja totuus on se että suomenruotsi on paljonkin selkeämpää kuin riikinruotsi mutta, en sitten tiedä tarkoittiko Energia tuossa postauksessaan suomenkielisten eli ei suomenruotsalaisten puhumaa ruotsia koska näinkin asian voisi ymmärtää:)

EDIT: typot pois

Originally posted by Cthulhu
Aina Ruotsissa käydessäni puhun englantia ja aina minulle on puhuttu englantia takaisin ilman mitään jupinoita.

Puhun ruotsissa aina SUOMEA. Perkele, pitäähän niiden osata suomea, jos meiltä kerran tullaan vaatimaan ruotsinkielistä palvelua.....:wall:

Täällä susirajalla olen kuullut eräitten teinien käyttävän osin ruotsinkielisiä sanoja... Vähän väliä kuuluu "vi ses" "alldeles" sun muuta. Omituista.
Pakkoruotsi on sinänsä huono juttu... Ei väkisin saa hyviä tuloksia. Asenteet huononevat ihmisillä heti kun on kyse pakosta...

Mä tykkään Ruotsin kielestä ja muutenkin kielistä. Tavoitteena on että voisin ainakin 5 maassa puhua niitten omaa kieltä. Vielä olisi kaksi kieltä opeteltavana... Mutta:
Englantia on suorastaan raivostuttavaa puhua YÄKS!!! (enkä ole huono englannissa jos joku sitä epäilee(kirjoitin E:n joskus muinoin... )... puhun sujuvasti, olen ulkomailla asunut ja hyvin pärjännyt mutta en vaan tykkää hyi)

Se vituttaa kun eduskuntavaaleissa voi käydä ihan miten tahansa, saa RKP sitten 2 % tai 10 % kannatuksen, niin aina ne pitää hallitukseen valita!

Valinnanvapaus kunniaan ja moinen holhous pois. Ruotsi virallisena kielenä on jo vanhentunut idea, mutta mun mielestä erittäin arvokas kieli osata - ihan niinkuin mikä tahansa muu kieli.

Tiesittekö muuten, että Suomessa asuu enemmän venäjää äidinkielenään puhuvia ihmisiä, kuin ruotsinkielisiä?!? Milloin uskotte venäjän nousevan viralliseksi kieleksi tai ensimmäisen venäjäläisten poliittisen puolueen ilmaantuvan?

Itse vähemmistönä haluaisin lisätä keskusteluun että joo, pakkoruotsi on eräänlainen jäänne, mutta uskon kuitenkin että ruotsin kielellä on ollut maassamme myös hyviä vaikutuksia. Esim. Suomen jäsenyys Nordiska rådet:iin on asia joka on saanut suomi "läntisemmäksi". Uskon myös että ruotsinkielellä on ollut suomessa kaupankäynnin kannalta suotuisia vaikutuksia, ja miksi ei edelleenkin.

Itse näen että suomenruotsalaisten suurin huolenaihe on, miten pitää saavutettuja etuja. Hyvin monet suomenruotsalaiset kirjoittelevat ja puhuvat päivittäin esim. Hufvudstadsbladetissa suomenruotsalaisuuden asemasta. Minua ei kiinosta, ei ainakaan vielä.

Itse näen suomenruotsalaiset asenteellisesti kahtena ryhmänä, josta toinen aktiivisesti puolustaa oikeuksiaan ja puhuu ruotsia korkealla äänellä Stockmannilla, kun taas toinen ryhmä pitää matalaa linjaa tai jopa häpeää tai vihaa niitä aktivisti-suomenruotsalaisia. Itse en pidä niistä jotka kuuluvat snobiryhmään - ja vielä liiottelevat snobiuttaan purjehduskengillä ja bemareilla (ja juovat samppanjaa joka viikonloppu 18- vuotiaina ja lomailevat itävallassa perkele :) ) ja vielä puhuvat liioitetulla Eira- murteella (esim. prat-tar, ät-ta, mat-ten).

Ruotsi ja ruotsin kieli on ollut melko tärkeä juttu suomessa ja tulee vielä vähän aikaa olemaan melko tärkeässä asemassa. Itse näen että suomenruotsalaiset eivät saavuta mitään hyvää kukkoilemalla ahvenanmaan tavalla, uskon enemmänkin että pitää hyödyntää ne kielitaidot mitä maassa on.

Pakkoruotista: Ehkä se onkin väärä tapa kun yrittää pakkosyöttää jotain kieltä - jos 50% oppilaista ovat fuck you linjalla ja toiset yrittävät vähän opetella jotain, niin kärsii aineen opiskelu siitä aika paljon...

Minkälaiset idiootit tätä maata oikein johtaa kun ne sallii tuollaisen asian kuin pakko ruotsi?

Oon samaa mieltä et kuka siittä asiasta oikein päättää. Olen 9. luokalla ja ruattin kiäli on suoraan sanoen esterin ***seestä

Originally posted by osku
Minkälaiset idiootit tätä maata oikein johtaa kun ne sallii tuollaisen asian kuin pakko ruotsi?

Joopa joo, se on melkein yhtä kamalaa kuin homo seksualismi. Pitäisköhän kaikki suomen ruotsalaiset viedä saunan taakse? Kuulostaisko hyvältä?

Vakavasti ottaen täydellinen kaksikielisyys on aika naurettavaa. Itse olen töissä eräässä virastossa, jossa olisi muka osattava palvella ruotsinkielisiä asiakkaita. Käytännössä siellä on kourallinen henkilöitä, jotka hallitsevat ruotsinkielisen asiakaspalvelun. Jos virallisestikin linja olisi se, että joka virastossa tulisi olla riittävä määrä henkilöitä, jotka hallisevat ruotsin, niin ruotsinkieliset saisivat nykyistä parempaa palvelua. Tietysti näille ruotsia puhuville voisi maksaa pientä kielilisää ja sitä kautta ruotsin opiskeluun kannustettaisiin.

Originally posted by miccoz
Puhun ruotsissa aina SUOMEA. Perkele, pitäähän niiden osata suomea, jos meiltä kerran tullaan vaatimaan ruotsinkielistä palvelua.....:wall:

Mua on monesti ihmetyttänyt että miten helvetissä ne kehtaavat alkaa vaan puhua ruotsia. Helvetin ylimielistä mun mielestä. En mäkään mene Viroon ja puhu suomea, vaikka tiedänkin että suuri osa sitä osaa. Englatia puhun ihan kohteliaisuussyistä.

:urjo:

Originally posted by osku

Ehkä olisi parempi kysyä minkäkieliset tätä maata johtaa?
En ole nimittäin koskaan tavannut suomenkielistä henkilöä, joka ainakaan julkisesti tunnustaisi kannattavansa pakkoruotsia. Silti pakkoruotsi elää ja voi hyvin.

Originally posted by Calle
Ehkä olisi parempi kysyä minkäkieliset tätä maata johtaa?
En ole nimittäin koskaan tavannut suomenkielistä henkilöä, joka ainakaan julkisesti tunnustaisi kannattavansa pakkoruotsia. Silti pakkoruotsi elää ja voi hyvin.

Tähän threadiin voisi jatkaa kysymyksellä:

Pitääkö Suomella olla virallista kieltä ollenkaan?

Originally posted by gnut
En mäkään mene Viroon ja puhu suomea, vaikka tiedänkin että suuri osa sitä osaa. Englatia puhun ihan kohteliaisuussyistä.

Mua ei muutenkaan vituta mikään niin paljon kuin suomalaisten paskamainen asenne Eestiin. Mä en koskaan puhu Eestissä suomea, mä puhun aina eestiä tai englantia. Muutenkin yleinen asenne Eestiä ja eestiläisiä kohtaan kummastuttaa. Mulle se tuntuu kaikkein läheisimmältä naapurimaalta, ihan ylivoimaisesti. Suomella ja Eestillä oli ennen Toista maailmansotaa erittäin läheiset suhteet. No, kai ne nytkin on menossa parempaan suuntaan.

Huvittavaa muuten, kun paneelikeskustelussa eräs politikko esitti, että Suomen pitäisi vaatia EU:ta vaatimaan Eestiä nostamaan alkoholiveroa Suomen tasolle :david: .
Just tollanen asenne ärsyttää. Viina on siellä nytkin paikallisille hyvin kallista. Entäpä, jos ruotsalaiset rupeaisivat määrämään meidän viinaveroja :curs:

Ylimielisen "Isoveli-asenteen" sympaattista etelänaapuriamme kohtaan saisi heittää hevon vitun helvettiin!

Ja kuulemma (nyt kun faija asuu Tallinnassa kuulee kaikenlaista), eestiläiset ku kuulee että sä rääit soomea niin kaupassa yrittävät viilata linssiin. Lähes poikkeuksetta, siis. Etkä saa asiallista palvelua.
Suomalainen 'turisti' on siis tehnyt jo tehtävänsä ja pilannut suomalaisten maineen siellä täysin. Eivät pidä myöskään suomalaisten "annanpa pikku tipin"-asenteesta, ku se "pieni" sadan kroonin tippi on sille tyypille viikon palkka. Ja ne kuulemma vihaa meitä siellä, rankasti yleistäen mutta näin faija totes kuuden vuoden asumisen perusteella. Ehkä se sit tietää... (?) Sopiva tipin suuruus on kuulemma 5-10 kroonia. Ei missään nimessä enemmän. Se on kuulemma luokkaavaa.
Onneks ei suomessa tommottis... :D Täällä sentäs rehellisesti maksetaan rahaa vaikka siitä hyvästä, ettei naapurikaan sais mitään.

Mulla on sellaisia kokemuksia rantahurreista, että ne ei haluakaan opetella suomea stnanprkl:curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom