Itse vähemmistönä haluaisin lisätä keskusteluun että joo, pakkoruotsi on eräänlainen jäänne, mutta uskon kuitenkin että ruotsin kielellä on ollut maassamme myös hyviä vaikutuksia. Esim. Suomen jäsenyys Nordiska rådet:iin on asia joka on saanut suomi "läntisemmäksi". Uskon myös että ruotsinkielellä on ollut suomessa kaupankäynnin kannalta suotuisia vaikutuksia, ja miksi ei edelleenkin.
Itse näen että suomenruotsalaisten suurin huolenaihe on, miten pitää saavutettuja etuja. Hyvin monet suomenruotsalaiset kirjoittelevat ja puhuvat päivittäin esim. Hufvudstadsbladetissa suomenruotsalaisuuden asemasta. Minua ei kiinosta, ei ainakaan vielä.
Itse näen suomenruotsalaiset asenteellisesti kahtena ryhmänä, josta toinen aktiivisesti puolustaa oikeuksiaan ja puhuu ruotsia korkealla äänellä Stockmannilla, kun taas toinen ryhmä pitää matalaa linjaa tai jopa häpeää tai vihaa niitä aktivisti-suomenruotsalaisia. Itse en pidä niistä jotka kuuluvat snobiryhmään - ja vielä liiottelevat snobiuttaan purjehduskengillä ja bemareilla (ja juovat samppanjaa joka viikonloppu 18- vuotiaina ja lomailevat itävallassa perkele
) ja vielä puhuvat liioitetulla Eira- murteella (esim. prat-tar, ät-ta, mat-ten).
Ruotsi ja ruotsin kieli on ollut melko tärkeä juttu suomessa ja tulee vielä vähän aikaa olemaan melko tärkeässä asemassa. Itse näen että suomenruotsalaiset eivät saavuta mitään hyvää kukkoilemalla ahvenanmaan tavalla, uskon enemmänkin että pitää hyödyntää ne kielitaidot mitä maassa on.
Pakkoruotista: Ehkä se onkin väärä tapa kun yrittää pakkosyöttää jotain kieltä - jos 50% oppilaista ovat fuck you linjalla ja toiset yrittävät vähän opetella jotain, niin kärsii aineen opiskelu siitä aika paljon...