ruotsinkieli Suomessa

Lukioaikana olin kovasti pakkoruotsia vastaan, mikä silloin saattoi johtua eniten hyvin vastenmielisestä ko. aineen opettajasta. Olin silloin vahvasti sitä mieltä, ettei minulle tule ikinä olemaan ruotsista hyötyä, tai ainakin selviän sitä ilmankin. Olin sekä oikeassa että väärässä. Hyötyä ruotsista on ehdottomasti ollut, sillä vietin opiskellessa vuoden vaihtarina Oslossa, ja varmasti olisi mennyt kielen kanssa sormi suuhun jollen olisi ruotsia jo taitanut. Toisaalta olisin kyllä hyvin pärjännyt englannillakin, johon jouduin muutenkin turvautumaan välillä kun ei tahtonut viesti kulkea perille saakka, usein siksi, että paikalliset molottivat kieltään niin nopeasti, epäselvästi ja murtaen, että alkoi huimata.

Tänään olen edelleen pakkoruotsia vastaan, mutta vain siksi että olen valinnanvapauden kannalla. Jos itse joutuisin valitsemaan luenko ruotsia vaiko en, niin luultavasti valitsisin sen, mutta en vielä tokana kielenä. Englannin asemaa ei mikään horjuta, ja kakkoseksi valitsisin venäjän. Sitten lukisin ruotsia ja saksan toteaisinkin nyt kuuluneen siihen turhaan osastoon, jota luetaan vain huvin vuoksi. Samaan kastiin kuuluvat myös ranska ja espanja ja mitä muita niitä nyt sitten onkaan, kukin täyttäköön mieltymystensä mukaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse vastustin pakkoruotsia peruskoulussa ja lukiossa ollessani. Nyt kun asia ei enää oikein minua koske on vähän vaikea ottaa kovin jyrkästi kantaa. Mielipide ruotsinkielen suhteen on muuttunut siitäkin syystä, että olen kokoajan vapaaehtoisella ruotsinkielen kurssilla. Tyttöystäväni on suomenruotsalainen. Vois siis sanoa, että meikäläisellä osui pilkka omaan nilkkaan.

Pääsee muuten tarvittaessa yleensä melkoisen vikkelästi eroon kaikenlaisista gallupintekijöistä, kaupustelijoista ja puhelinmyyjistä eroon kun oikein ruotsin ruotsia alkaa takaisin vääntämään.

Tyttöystävän kautta on tullut tutustuttua muihinkin suomenruotsalaisiin ja täytyy sanoa, että ihan tavallisia ihmisiä hekin ovat. Suurin osa mukavia. Kusipäätiheys on samaa luokkaa suomalaisten kanssa. Ainoa negatiivinen puoli on ne juhlissa ainaiset snapsilaulut kesken ruokailun, jotka pilaavat syömisrytmin ja ruoka jäähtyy.

Originally posted by lepex

Mun mielestä pakkoruotsi on kaksipiippuinen asia, toisaalta jos sitä ei olisi, ei sitä monikaan opettelisi vaan lukisivat esim. saksaa, italiaa, espanjaa, venäjää, japania tai vaikka kiinaa, jotain mistä olisi jossain oikeata hyötyä. Ruotsin kielellä ei tee pohjoismaiden ulkopuolella mitään.

Joo, ja esm venäjän kielellä sulla on joitain hyötyä muka muissa maissa kuin venäjällä, ja jenkeissä varmaan puhut kiinaa? Japania varmaan ranskassa? ei noilla kielillä tee paljon mitään mitään muissa maissa kuin niiden omissa kanssa, en väittä etteikö jotain, mutta tuskin paljon mitään.

Se o hyvä kun on suomenruotsalainen halme pitämässä perussuomalaisten puolia eduskunnassa

mä en pidä ruotsinkieltä millään tavalla itselleni tarpeellisena, enkä oikeastaan pidä sitä niin tarpeellisena kenellekkään suomalaiselle, että sitä pakosta pitäisi lukea.

Itse olen kohtuullisen paljon matkustellut ja tilanne on ollut se, että toistaiseksi en ole ruotsia tarvinnut. Esim. parempi saksa tai ranska olisi ollut kyllä poikaa monessa tilanteessa. Kyllä minä ruotsilla pärjään kuten saksallakin, mutta jos valintoja voisi tehdä kääntäisin välittömästi tuon Ruotsinkielen taidon saksankieleksi.. Osaisinpa kunnolla sitten edes saksan.

Ei tuo ruotsinkieli tietenkään sulje yhtään toista kieltä pois. Voihan sitä opiskella vaikka mandariinikiinaa jos siltä tuntuu, mutta mielekkäämpänä minä kokisin sen, että saksa, ransa, venäjä, espanja olisivat niitä kakkoskieliä ja sitten tuohon päälle sopii ottaa tuon ruotsi jos siltä tuntuu.

Englanti + joku edellä mainituista pakolliseksi ja ruotsia saa lukea halukkaat..

Tuossa tilastokeskuksen tietoa ruotsinkielisistä Suomessa vuonna 2002

http://www.tilastokeskus.fi/tk/tp/tasku/taskus_vaesto.html#v%E4est%F6rakenne

Sen mukaan Suomessa puhuu Ruotsia äidinkielenään 5.58% väestöstä. Onko tämä riittävä peruste? Minun mielestäni ei. Sitä en tiedä, jos kaksikieliset on laskettu myös mukaan, mikä taas pienentäisi entisestään pakkoruotsin tarpeellisuutta. Ja siis he asuvat Suomessa ja suomalaisten pitää tanssia heidän pillien mukaan? :jahas:

Lisäksi pakko-opetus on yksipuoleista. Suomalaisten pitää opiskella pakkoruotsia, mutta ruotsalaisten ei tarvitse opiskella pakkosuomea. Jospa kummatkin opettelisivat englannin niin olisi hyötyä muuallakin kuin Suomessa ja Ruotsissa. Mielestäni englanti on paljon helpompaa opetella.

Kannatan pakkoruotsin muuttamista vapaaehtoiseksi. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Onneksi A:n saaminen ei ollut kovin vaikeaa lukiossa. Meni taas yhteiskunnan varoja hukkaan ainakin minun kohdallani kyseisen aineen kanssa. :lol2:

Originally posted by Energia
...Lisäksi pakko-opetus on yksipuoleista. Suomalaisten pitää opiskella pakkoruotsia, mutta ruotsalaisten ei tarvitse opiskella pakkosuomea. ..

Kyllä minun tietääkseni (ainakin ennen) Ruotsinkielisissä kouluissa on(oli) pakolliset Finska tunnit.

Nå men då tar vi ju bort pakkofinska, fan också.

No ei. Suomessa ollaan, suomea puhutaan. Näinhän asia on. Kielien osaaminen on rikkaus, riippumatta siitä mitä kieliä ne on.

Mutta täällä oli juttua kielien puhumisen määristä jossain..? Jos siis mennään väkiluvun mukaan ja määrättäis absoluuttisesti eniten puhuttu kieli koko planeetalle pakolliseksi, niin kaikki puhuis sitä mandariinikiinaa. Sit puhuttas espanjaa ja sit venäjää ja vasta sitten englantia. Vissiin. Saatan tosin olla aivan hakusessa tän jutun kanssa... :D
Suomi tai ruotsi tuskin mahtuis ensimmäisten 50 kielen joukkoon, edes. Että marginaaliryhmä ku marginaaliryhmä, puhutaan mitä tahansa meidän 'neljästä' kotimaisesta... :kippis1:

AIJAIJAI!!! PAHA FIBA!!! Oli Akin tunnukset koneessa!!! Anteeks kaikille, mä olen tosi pahoillani. Siis, yllä oleva teksti on mun kirjoittamaa... Vaadin copyraittia siihen..! Olenpa :david: :wall:

Kyllä ruotsinkieliset opiskelevat suomea pakosta kolmannesta luokasta eteenpäin. Suomenkielisillä on usein vaihtoehto (ainakin mulla oli) aloittaako tuolloin englannin vai ruotsin opiskelun jolloin toinen kieli alkaa muistaakseni seiskalla. Itse aloitin englannilla.

Venäjää! Ei perkele! Ennemmin opiskelen ruotsia tai menen vaikka ruotsinkielisten kouluun kuin opin sanaakaan tuota rysslandiaa! :urjo:

Tunnustan, venäläiset ovat ainoa ryhmä, joita kohtaan minulla on rasistisia tunteita.

Maailman puhutuimmat kielet:

1. Chinese (Mandarin) 1,075,000,000
2. English 514,000,000
3. Hindustani 496,000,000
4. Spanish 425,000,000
5. Russian 275,000,000
6. Arabic 256,000,000
7. Bengali 215,000,000
8. Portuguese 194,000,000
9. Malay-Indonesian 176,000,000
10. French 129,000,000

Lähde: http://www.infoplease.com/ipa/A0775272.html#A0774735

Hupsis. Tilastotietoni oli väärässä.

Mutta ryssistä:
Sama. :nolo: Mutku ne ryssät haisee pahalle, eikä niihin voi luottaa enempää ku somppuihin tai manneihinkaan. Ja se kielikin kuulostaa tosi rumalle. Mutta tämä liittyy vain miehiin ja niihin maatuskoihin. Venäjällä on kahdenlaisia naisia; joko aivan sairaan tajuttoman upeita tai sit niitä ällöttäviä haisevia maatuskoita... :D

(Disclaimer: I'm not sure if I'm really of this opinion)

Originally posted by HooEee
Kyllä minun tietääkseni (ainakin ennen) Ruotsinkielisissä kouluissa on(oli) pakolliset Finska tunnit.
Tarkoitatko Ruotsin puolella olevia kouluja vai täällä Suomessa olevia ruotsinkielisiä kouluja?

Jos Ruotsin puolella opetetaan pakkosuomea yleisesti niin olisivat varmaan käyttäneet sitä pakkoruotsin puolustamiseen jo tuhat kertaa. Muistaakseni Ruotsin puolella on vähemmistökouluja, joissa pakkosuomea on. Määrä taisi olla aika pieni. Kun täällä taas sitä on joka koulussa ja jokaiselle.

Tosin vähän typerästi pistin kun kummankin osapuolen kielen opettelu olisi turhaa muutenkin. Sitäpaitsi yleensä ruotsalaiset pitävät suomalaisten ruotsia epäselvänä muutenkin ja siten puhuvat mielummin englantia.

Olisi kiinnostavaa tietää, mikä pitää Suomessa Ruotsin virallisena kielenä niin tiukasti kun en keksi mitään järkeviä perusteluja pakkoruotsille? Historialliset syyt olisivat alistamista ja Suomen kieli kuitenkin sai enemmistön niin turha sitä enää puida. Ruotsalaisilla oli mahdollisuus ruotsalaistaa koko tämä maa-alue, mutta eivät onnistuneet.

Originally posted by tarkemo
Onko mielestänne oikein että Suomen toinen VIRALLINEN kieli on ruotsi?

Ei ole. Virallisen kielen ilmoittaminen on täysin tarpeetonta. Ihmiset puhukoon sillä kielellä, millä tulevat parhaiten toimeen. Oli se sitten appelsiiniomenaenglanti tai suomi.

Originally posted by jamaan
Joo, ja esm venäjän kielellä sulla on joitain hyötyä muka muissa maissa kuin venäjällä, ja jenkeissä varmaan puhut kiinaa? Japania varmaan ranskassa? ei noilla kielillä tee paljon mitään mitään muissa maissa kuin niiden omissa kanssa, en väittä etteikö jotain, mutta tuskin paljon mitään.

Noh, olen kyllä eri mieltä. Esim. voit saada työtä mistäpäin tahansa maailmaa jos osaat esim. japania tai kiinaa. Voit mennä tulkiksi vaikka Jenkkeihin. Tämä eroaa taas ruotsinkielestä siinä, ettei ruotsalaisia ole kuin kourallinen verrattuna vaikkapa venäläisiin tai japanilaisiin, tai vaikka espanjalaisiin. Täten, enemmän olisi hyötyä kun osaisit jotain sellaista kieltä, englannin lisäksi, jota puhuu enemmän kuin esim. 8 miljoonaa ihmistä. (vertaa ranskaa puhuu yli 120milj. ihmistä).

Eikö todennäköisuus kielellä hyötymisestä tällöin ole suurempi?

Sitäpaitsi yleensä ruotsalaiset pitävät suomalaisten ruotsia epäselvänä muutenkin ja siten puhuvat mielummin englantia.

Ei muuten pidä paikkaansa!! Olen jutellut usean ihan aidon svedupellen kanssa ja ne on poikkeuksetta ollu sitä mieltä että suomenruotsi on niin pirun selkeätä että on oikeasti vaikea olla ymmärtämättä.
Sitä mä en oo tajunnu, että miks ne laulaa sitä kieltänsä niin hölmön kuuloisesti tuolla svärrjessä?

Tarkoitatko Ruotsin puolella olevia kouluja...

HÄH!? No kyllä minä tarkoitin Suomen Ruotsinkielisiä kouluja. Miksi Ruotsalaisten pitäisi mielestäsi opiskella pakko Suomea?? Ruotsissahan Suomi ei ole virallisena kielenä.

-edit-
Voihan se olla, että Suomi voisi jo pikkuhiljaa poistaa ton Ruotsin viralliselta listalta...taitaa vaan olla sen verran kallis paukku, että ei ihan heti mene läpi. Tosin onhan sen ylläpitokin kallista.

Originally posted by MuscleMemory
Maailman puhutuimmat kielet:

1. Chinese (Mandarin) 1,075,000,000
2. English 514,000,000
3. Hindustani 496,000,000
4. Spanish 425,000,000
5. Russian 275,000,000
6. Arabic 256,000,000
7. Bengali 215,000,000
8. Portuguese 194,000,000
9. Malay-Indonesian 176,000,000
10. French 129,000,000

Lähde: http://www.infoplease.com/ipa/A0775272.html#A0774735

Tuossa on kieltä äidinkielenään puhuvat. Jos otetaan huomioon kuinka moni osaa kieltä, on englanti selvä ykkönen. Omalla kohdallani syy surkeaan ruotsin kielen taitoon on kohdalleni sattuneet opettajat, jotka ovat tehneet opiskelun jotenkin vastenmieliseksi. Harmittaa kyllä, kun ei ole tullut opeteltua ruotsia, mutta vielä ei taida olla liian myöhäistä.

Ei kai kukaan oikeasti luule, että ruotsi ja suomen ruotsi ovat sama kieli..Vad kostar haukikilo ja silleen.

Eikö espanja ole puhutuin (osatuin) kieli?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom