ruotsinkieli Suomessa

Pakkiksella on kirjoitettu varsin paljon isänmaallisia kirjoituksia ja otettu vahvasti kantaa kaikenmaailman symbolisiin tekoihin, kuten suomenlipun polttamiseen.

Kysyisin mielipidettä ruotsinkielen asemaan maassa jossa suomenruotsalaisia on vain noin kuusi prosenttia ja heistäkin suurin osaa ymmärtää suomea täydellisesti.

Onko mielestänne oikein että Suomen toinen VIRALLINEN kieli on ruotsi?

Ruotsinkielihän on jäänne ajalta jolloin Suomessa oli ruotsinkielisillä yliedustus valtaeliitissä.

En ole kertaakaan kuullut perusteita sille minkä takia ruotsinkielellä pitäisi olla se asema mikä sillä nykysuomessa on.
Perusteeksi ei riitä se että ”ruotsinkieli on rikkaus”, sillä sitä rikkautta ei tarvitse vaalia näin kalliilla ja epäoikeudenmukaisella tavalla mitä ruotsinkielen nykyinen asema on.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tarkennus: Suomi on kolmikielinen maa, noin virallisesti. Suomi, Ruotsi ja Saame.

Ja jos katsoo rahaa, niin ruotsinkieliset on yhä eliittiä... Että näi. Tuleekohan paljoki fleimejä..?

Niin, juu, ja suolaa haavaan: olen suomenruotsalainen, fö helvete. Ottake riski vaan niin. :D

Mielestäni on väärin, että Suomen toinen virallinen kieli on ruotsi. Jäänne menneiltä ajoilta. Itseäni henk.koht. ketuttaa pahasti tuo ruotsinkielen pakollinen opiskelu koulussa, koska sen takia en ehkä vielä ensi keväänäkään pääse pois tuosta hemmetin lukiosta. Ja joo kyllä, tiedän hyvin että oma mokahan se on kun on sitä huonosti opiskellut. ****ttaa silti, kun muut aineet on ok., mutta ruotsista ottaa kiinni.

Tuleekohan tästä ketjusta taas sellanen "pakko ruåtsi pois" keskustelu, jossa Suomalaisiin juurtunut ikivanha mustasukkainen kateus, viha ruotsalaisia kohtaan nostaa päätään.

Mun mielestä kaikkien kielten opiskelu pitäis laittaa vapaa-ehtoiseks.
(myös äikkä. Näin vältyttäisiin lukutaitoisilta ja kirjoitustaitoisilta, ja suomi pääsisi takaisin euroopan takapajulaksi.)
Ei vaan, oikeesti kaikki muut paitsi äikkä vapaiksi. Siinähän suomalaiset sitten olisivat kuin paska jumppilan tuvan seinässä ku lähtee "ulkomaille" eli pois omasta osavaltiostaan eikä ymmärrä mistään mitään. Huraa. :wall: :D

...ja miksi ihmeessä lopettaa kieliin?? Koko koulunkäynti vapaaehtoiseksi vaan. :thumbs: :piis: :thumbs: :D

(...ja ymmärtäkää nyt jooko että koko posti on vitsi. En ole tätä mieltä ihan oikeesti...) :love:

En näe järkeä opetella ruotsia sen kuuden prosentin takia. Jos haluavat jutella mun kanssa niin puhukoon suomea tai englantia. Enhän mäkään ruotsiin mene suomea puhumaan, hyvä kun englannilla pärjäs siellä. Toisaalta pakkoruotsit jo väkisin luettu eli sama se mulle on opetetaanko sitä mutta mitä turhia? Kiinnostuneet lukee sitä ja ne joita ei kiinnosta kokee saman kohtalon kuin minä: Ei kiinnosta paskan vertaa mutta silti tuskailee 3 vuotta eikä oikeastaan opi mitään.

Originally posted by HooEee
Suomalaisiin juurtunut ikivanha mustasukkainen kateus, viha ruotsalaisia kohtaan nostaa päätään.

Mistä helvetistä sinä puhut? Puhu ihan omasta puolestasi vaan, en tunne ainuttakaan ihmistä joka olisi ruotsalaisille jostain kateellisia.

Mun mielestä pakkoruotsi on kaksipiippuinen asia, toisaalta jos sitä ei olisi, ei sitä monikaan opettelisi vaan lukisivat esim. saksaa, italiaa, espanjaa, venäjää, japania tai vaikka kiinaa, jotain mistä olisi jossain oikeata hyötyä. Ruotsin kielellä ei tee pohjoismaiden ulkopuolella mitään.

Itseäni henkilökohtaisesti vituttaa aina ihmisten pinnallisuus ja pöyhkeys, täten minua suunnattomasti vituttaa suomenruotsalaiset (eli suurin osa helsinkiläisistä :lol2: ).
Esim. Porvoossa suomenruotsalaiset OIKEASTI käyttäytyy kuin herrakansa, joka minussa herättää aina suunnattomia tunnepurkauksia. En vain voi yksinkertaisesti sietää tuollaista idioottimaisuutta.

Ahvenanmaalaisilta pitäisi ottaa itsehallinto pois, samoin lippu yms. suvereenin valtion tunnuspiirteet. Sieltä jätkät armeijaan kuin muutkin suomalaiset. Ne keitä ei sitten tämä käytäntö kiinnostaisi, muuttaisikoot muualle.

Turha tuollaista pientä osuutta kansasta kohdella näin erikoisilla silkkihansikkailla.

Sekin kertoo jostakin että RKP:llä on 2 ministerinsalkkua (ainakin) niin mitättömällä äänimäärällä. Lisäksi, minkä helvetin takia RKPllä on aina yksi vakio ministerinsalkku? Miksei saamelaisilla ole?

:curs:

JOTAIN ROTIA!

Minulta on ruotsin opiskelu vihdoin ohi kun nyt yliopistossa viimeiset pakolliset ruotsin kurssit sain suoritettua. En kielestä ole koskaan erityisemmin välittänyt ja enpä usko koskaan sitä tarvitsevani. Jos minä saisin asiasta päättää niin vapaaehtoiseksi sen opiskelun laittaisin peruskoulusta asti. Englanti on ihan eri asia. Vaikken peruskoulussa senkään opiskelusta välittänyt, niin hyvä että sitä on joutunut opiskelemaan. Kyllä sitä nykyään tarvii ihan joka päivä.

Originally posted by maxmussel
Mun mielestä kaikkien kielten opiskelu pitäis laittaa vapaa-ehtoiseks.
(myös äikkä. Näin vältyttäisiin lukutaitoisilta ja kirjoitustaitoisilta, ja suomi pääsisi takaisin euroopan takapajulaksi.)
Ei vaan, oikeesti kaikki muut paitsi äikkä vapaiksi. Siinähän suomalaiset sitten olisivat kuin paska jumppilan tuvan seinässä ku lähtee "ulkomaille" eli pois omasta osavaltiostaan eikä ymmärrä mistään mitään. Huraa. :wall: :D

...ja miksi ihmeessä lopettaa kieliin?? Koko koulunkäynti vapaaehtoiseksi vaan. :thumbs: :piis: :thumbs: :D

Ahh!

Ihana suomenruotsalainen asenne!

Ensin he yrittävät leimata meidät junteiksi ja alempiarvoisiksi ja kun se ei toimi he heittäytyvät marttyyreiksi, kun heiltä viedään kaikki - siis koko elämä.
Totuushan taas on että mikään ei suomenruattalaisilla muuttuisi jos Suomesta poistettaisiin kaikki ruotsinkielen typerät erioikeudet, ainoastaan suomensuomalaisten elämä helpottuisi huomattavasti ja yhteiskunnan pyörittäminen tulisi halvemmaksi.

Ja hyvä provosoitu, edelleen odotan sitä perustelua miksi ruotsinkieli täytyy pitää virallisena kielenä.

JK.

Toi takapajula ja paska Jumppilan tuvan seinällä oli hyvä, juuri noin suomenruattalaiset haluaa suomalaisten itsestään tuntevan.

Ei kai joku oikeasti voi väittää, että ruotsi olisi englantia, ranskaa, saksaa tai venäjää tärkeämpi kieli.

Ei ruotsin opiskelu tietenkään turhaa ole, mutta sen ajan ja vaivan voisi käyttää paljon hyödyllisempiinkin kieleen. Ruotsalaisetkin ymmärtää paljon paremmin englantia, kuin ruotsia. Ainakin minun tapauksessani :P

Originally posted by Juhan
Ei ruotsin opiskelu tietenkään turhaa ole...
Näin kymmenen vuoden kokemuksella lukion jälkeen voin sanoa etten ole sanaakaan ruotsia tarvinnut ja hyvin on työt ja elämä sujunut. Olisin vain kovasti tarvinnut espanjaa ja ranskaa, kun yritin Madridissa ja Pariisissa puhua jollekin. Englantia eivät suostuneet puhumaan. Samoin kun oli ilmoitus töistä Euroopassa, olisin tarvinnut saksaa.

Nyt joku sanoo että voihan sitä ottaa useampiakin kieliä mutta
olen tekniikan ihminen, mulla mahtuu päähän ehkä noin 3 kieltä ja eikä mulla kaiken muun lisäksi olisi aikaakaan lukea ylimääräisiä kieliä.

Tää on kuitenkin turha thread, koska ei mikään muutu ikinä ja jää vain paha mieli.

Originally posted by Juhan
Ruotsalaisetkin ymmärtää paljon paremmin englantia, kuin ruotsia. Ainakin minun tapauksessani :P

Aina Ruotsissa käydessäni puhun englantia ja aina minulle on puhuttu englantia takaisin ilman mitään jupinoita.

Oltiin töissä joskus tuolla Närpiön lähettyvillä ja siellähän riittää niitä rantaruottalaisii.. Me vedettiin kaapelia siihen yhteen uuteen varastorakennukseen ja samaan aikaan jotkut rantahurrit lastas jotain romukuormaa.. No siinä sitten huvittuneena seurasin kun ne kovasti ruottia puhu mut heti kun meinas kuorma ruveta kaatumaan niin sieltä tuli aika sujuvasti suomea.. PERKELE!! VITTU!! ÄLKÄÄ NYT PÄÄSTÄKÖ SITÄ KAATUMAAN!!:lol2: Lisäksi kun siellä meni kauppaan niin ei meinannut millään osata suomea se myyjä mut sitten kun sano et kyllä mää jonnekkin muualle menen jossei mun markat kelpaa täällä suomen kielellä niin heti rupes suomi luistamaan!!:confused: Kummallista?!!

Mulla sinällänsä ei oo mitää hurreja vastaan, mut kyl se on niin että ku suomes ollaan ni kaikkien pitäs puhua suomea. Varsinki ku olin töis kakskielisellä alueella, ni voi helvetti meni hermo niiden svedujen kans. Ne puhuu vaa ruottia eikä tajua että ehkä kaikki eivät ole syntyneet kaks kielisiksi ja eivät välttämättä hallitse kaikkia sanoja. Mä puhuin suomee ja ruottii sekasi ku en jotai sanoja osannu. Nää svedumölöttäjät kattoo suu auki niinku eivät muka ymmärtäis. ME OLLAAN SUOMESSA, OPETELKAA HURRIT SUOMEA TAI TEIDÄT UITETTAKOON RUOTTIN LAIVAN PERÄSSÄ SINNE MINNE KUULUTTE. Ei millään pahalla mutta pitäs aina pitää mielessä se pikku lähtökohta että suurin osa on suomalaisia. Mä palvelen työssäni ruottinkielisiä ihan mielelläni, mutta odotan osakseni että nekin ymmärtää jos mä en aina osaa jotain sanoja tai ymmärrä niiden juttuja. Ainakin vaasas ruottin kieli on saanu vähä liiankin ylikorostetun aseman.. Suomessa ollaan ja suomea puhutaan ja se että saa palvelua ruottiks on jotain extraa. Asiallehhan ei tietenkään voi mitään kun esim. kieli lailla ja hallintomenettely laissa on turvattu myös ruottinkielisten oikeudet.
Mut on silti mun mielestä hyvä että ruottin kieli on pakollinen .Se kuuluu ihan perussivistykseen ja ylemmissä oppiasteissa kirjallisuuttaki esiintyy ruottiksi. Ite oon kiitollinen että oli ruottia niinki paljon koulus, ku virkamiehiltä esim vaaditaan tietty kielen taso.Pakkoruotsi:thumbs:

Originally posted by Priimus
Toisaalta pakkoruotsit jo väkisin luettu eli sama se mulle on opetetaanko sitä mutta mitä turhia? Kiinnostuneet lukee sitä ja ne joita ei kiinnosta kokee saman kohtalon kuin minä: Ei kiinnosta paskan vertaa mutta silti tuskailee 3 vuotta eikä oikeastaan opi mitään.

Lukioon menevät lukevat sitä väkisin ~6 vuotta ja siinä ajassa on pakko oppia ainakin sen verran, että pääsee kirjoituksista läpi tai ei saa lakkia. :(

Originally posted by maxmussel

Ja jos katsoo rahaa, niin ruotsinkieliset on yhä eliittiä...

Niin, juu, ja suolaa haavaan: olen suomenruotsalainen :D

Paljonko nouse pankista?
Ettäs kehtaat olla svenska talande pippilangstrom, lopeta heti!:rolleyes: :)

No joo, pakkoruotsistahan oli keskustelu, jossa totesin jakavani aikani mielummin englannille, koska se on "tärkeämpi" kieli. Tietysti, jos osaisin hyvin ruotsia sormia napsauttamalla, ei se minua yhtään haittaisi. Eikä olisi tarvinut luntata A4:sen kokoisella lunttilapulla yläasteella, kun ei asenne/motivaatio suosinut ruotsia:)

Hauskana pikku anekdoottina voin kertoa todella luntanneeni ruotsinkokeissa. Luokan häirikkö teki näin myös ja jäi kiinni sormenkokoisesta lapustaan, minä en(A4:sta). Kokeen jälkeen tämä kaveri raivosi katkerana:" vittu, mulloli iha pikku lappu ja tolloli aanelone!! ja mä jäin kii ja toi ei!!!!"

EDIT: niin, ja nyt tuo kaveri on kuollut:D :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom