Jakob, miten mä muistelen jo hyvän aikaa nähneeni limua myynnissä noin 40-60snt/litra, eli paljon maitoa alempi litrahinta? Ehkä kyse on ollut erikoistarjouksista, jotka ovat jääneet vaan mieleen. Ainahan voi toki ottaa referenssiksi vaikkapa Näsinneulasta ostetun 0,3L pullollisen kolajuomaa, jossa litrahinta on varmasti muutamiakin euroja.
Ei tietenkään pysty haittaveroa pistämään vain yhdelle elintarvikkeelle. Samalla pitäisi haittaverottaa esim. jäätelöä, suklaata ja karkkeja, joita kyllä syön. Siinäpähän maksaisivat enemmän, sitten ehkä söisin niitä vähemmän ja maistuisivat entistäkin paremmilta. En nyt jaksa tänne(kin) kunnolla ja laajasti tästä aiheesta, näistä on omissa ketjuissaan ollut paremmat keskustelut.
Ja olen nähnyt dokumenttiohjelman, jossa linkattiin suoraan limun tulo maan elintarvikemarkkinoille mm. Meksikon ja Kiinan valtaisan lihomisen ja kakkostyypin diabeteksen räjähdysmäisen leviämisen kanssa. Samoin olen nähnyt dataa siitä, minkä verran sokerin kulutus on Suomessa kasvanut noin 30-v aikana. Olisikohan limun kulutus siinä yksi syy? Samaan aikaan toteutettiin onnistunut Pohjois-Karjala projekti, joka onnistui laskemaan suomalaisten suolan ja tyydyttyneiden rasvojen käyttöä sekä lisäämään kasvisten syöntiä. SILTI viimeisen 30-v vuoden aikana lihavuus ja kakkostyypin diabetes ovat lisineet aika lailla samaa tahtia, kuin sokerin kulutus. Olisikohan tuossa ehkä aika päivänselvä yhteys? Eikö olisi jo aika myös pistää ihmiset maksamaan enemmän siitä, että tietoisesti (aikuiset siis, lapset ja nuoret tekevät saman vanhempiensa tietoisen kämmäilyn takia) aiheuttavat itelleen elintasosairauksia ja siten verovaroin jokaisen kustantamalle terveydenhoitojärjestelmälle valtavia lisäkustannuksia?
Moniko tietää ja näkee, minkä verran nykyajan yläasteikäiset kuluttavat sokerisia juomia, siis myös mehuja ja ns. energiajuomia, ei vain perinteisiä limuja (lisukkeeksi toki keksejä, suklaata, karkkia ja sipsejä, sehän on selvää)? Minä olen sen nähnyt ja määrät ja kulutuksen luonnollisuus hirvittävät. Tarkoitan luonnollisuudella asennetta, mikä esim. limuun nuorilla on, eli että sitä on ihan normaalia lipittää pitkin päivää ja joka päivä. Nimenomaan siihen asenteeseen voisi olla vanhemmilla mahdollisuus vaikuttaa. Tulevaisuus suomalaisilla ns. elintasosairauksien kohdalla on nähdäkseni sama, kuin briteillä ja jenkeillä nyt. Tullaan noin 5-v jälkijunassa. Haittaverot yksin eivät asiaa ratkaise, mutta olisivat rikkana rokassa.