Ruoan hinta nousee

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kuitula
  • Aloitettu Aloitettu
Pavut ja linssit + pähkinät ja siemenet on ihan sikahalpoja edelleen joten proteiinin saanti ei oo ongelma. Pastan hinnanousu ärsyttää mutta ei se edelleenkään tunnu missään kun olen muuten järkevä rahankäyttäjä enkä tuhlaa turhuuksiin.

Ruokaöljykään ei oo pahan hintaista. Soijaprotsku on edelleen P-storessa sikahalpaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos ajatellaan vaikka esimerkkiviikko näin:

lihaa yht. 5e

Kyllä siinä aika tiukalla meikäläinen ainakin vetäisi, jos 5e viikossa menisi lihaan. Normaalisti vielä näin opintorajoitteisena ostan 400g paisti/10% jauhelihaa, mikä kustantaa sen 3e ja risat. Siitä sitten syön kahdesti - eli päivän jos olen kotona, kaksi jos syön koulussa/ulkona sen toisen aterian.

Ruuan hinnan kohdalla pahiten on säikäyttänyt maitorahka (ehram) ja valion raejuusto; smarketissa meinasi tänään pudota silmät päästä, kun purkki (200g) valion normaalia raejuusto 1.50e ja ehram 79c!
 
ei kukaan normaalin ihmisen verran ruokaileva selviä tuskin viikkoakaan satasella.
Mulla menee emännän kanssa kahdestaan viikossa joku 70-80€ ruokaan. Molemmat ollaan kovasti urheilevaa sorttia ja itse vielä painan yli 90kg että ei nyt aleta liioittelemaan noiden hintojen kanssa... Tarjoukset hyödynnetään aina ja vasta ostettiin iso arkkupakastin niin jos löytyy -50% lihaa niin voi huoletta ostaa ne kaikki pakastimeen :hyper:
 
Mulla menee emännän kanssa kahdestaan viikossa joku 70-80€ ruokaan. Molemmat ollaan kovasti urheilevaa sorttia ja itse vielä painan yli 90kg että ei nyt aleta liioittelemaan noiden hintojen kanssa... Tarjoukset hyödynnetään aina ja vasta ostettiin iso arkkupakastin niin jos löytyy -50% lihaa niin voi huoletta ostaa ne kaikki pakastimeen :hyper:

Kyllä tulee itsekkin hamstrattua aina 50% lihat/kanat pakkaseen mutta ei noin halvalla kyllä selviä millään, jos tuon summan tasan jakasi (vaikka emäntäsi varmaan pienemmän osan syökin) tulee päivää kohden alle 6€, ei tuolla paljoa aikaan saa.
 
Perskule unohdin laskea mukaan, että molemmat syö koulussa lounaan. Eli voi laskea päivähintaan mukaan muutaman euron lisää...
 
Lounarit taitaa nykyään olla jo max 8.40€ vai oisko vieläkin enemmän?

Meidän kaupassa oli maito 0.98€. Ei ole montaa vuotta kun Eurosparissa oli maito vähän alle 3mk.
 
Mulla menee emännän kanssa kahdestaan viikossa joku 70-80€ ruokaan. Molemmat ollaan kovasti urheilevaa sorttia ja itse vielä painan yli 90kg että ei nyt aleta liioittelemaan noiden hintojen kanssa... Tarjoukset hyödynnetään aina ja vasta ostettiin iso arkkupakastin niin jos löytyy -50% lihaa niin voi huoletta ostaa ne kaikki pakastimeen :hyper:

Juuri näion. Meillä meni viimevuonna n. 400-450 euroa kuukaudessa ruokaan. Perheessä oli silloin kolme henkilöä. Lapsen vaipat, vessapaperit yms. kuului tohon mukaan. Ulkona syömiset ei, tosin sitä harrastetaan meillä muutenkin aika vähän loppupelistä. Eikä meillä mitään paskaa syödä, sisäfilettäkin tohon mahtui hyvin. Tarjoukset ja arkkupakastin on aikalailla rockrock jos haluaa säästää.

Tietty jos ei voi syödä muuta kuin 10 euroa kilo maksavaa kananrintaa ja sitäkin kilon päivässä, niin saahan sitä rahaa menemään.
 
Ei ole montaa vuotta kun Eurosparissa oli maito vähän alle 3mk.

Mä muistan ku maitoo sai markan tölkki ja makarooniakin 10 pussia kympillä.
Bensa maksoi 2.60mk/litra ja tankki piti ajaa mopossa aivan höyryille että sinne mahtui koko 10mk setelillä ostettu annos :lol2:

Äkkiseltään voisi veikata että koska hinnat ovat noin 4-6 kertaistuneet, olisivat palkatkin, vaan eipä asia näin olekaan :jahas:
Muuten tienaisin sahalla puutavara-hommissa noin 7000e/kk enkä olisi missään tapauksessa lähtenyt opiskelemaan tai vaihtanut "alaa" :D
 
Itse olen huomannut sen, että maidon juonti on vähentynyt juuri hinnan takia. Eihän maitoa litrakaupalla enää voi juoda koska sehän on kallista.

Lidlistä saa 2l light cokista alle 1€. Omasta mielstä hinta on kohdallaan ja kyllä se aina välillä maidon voittaa. Kohta saa varmaan oluttakin halvemmalla kun maidon.... Pikku poikana maito oli halpa ja limppari kallista nyt ihan toisinpäin.... :(
 
Ihan sama vaikka limu maksaisi 1snt/litra ja maito 5€/litra, silti joisin maitoa ennemmin, kuin limua. Niinno limuahan en juo joka tapauksessa ikinä, sen tilalla menee raanavettä.

Limu on kyllä tyypillisin esimerkki elintarvikkeesta, jolle pitäisi lätkäistä iso haittavero. Sen pitäisi maksaa vähintään 1,5€/litra.
 
Limu on kyllä tyypillisin esimerkki elintarvikkeesta, jolle pitäisi lätkäistä iso haittavero. Sen pitäisi maksaa vähintään 1,5€/litra.

NO eikös se lähes tuon maksa tavallisesti. Mun mielestä lähikaupassa on limut vajaa 1,90 pottu. Ei niitä nyt erikseen tartte rokottaa. Mukavaa se on välillä hörppiä muutakin kuin vettä.

Markkahintoihin kääntäminen ei oikein toimi. markka-aikaan 10 000mk/kk palkka oli aika pirun hyvä. Nyt se lähentelee surkean rajapyykkiä käännettäessä euroiksi (1700€). Tai voi niitä käännellä ja kauhistella, mutta ei se nyt ihan linjassa mene.

Ei sillä etteikö ruuanhinta olisi noussut.

edit: niin siis 1½l on 1,90€ pintaan.
 
Ihan sama vaikka limu maksaisi 1snt/litra ja maito 5€/litra, silti joisin maitoa ennemmin, kuin limua. Niinno limuahan en juo joka tapauksessa ikinä, sen tilalla menee raanavettä.

Limu on kyllä tyypillisin esimerkki elintarvikkeesta, jolle pitäisi lätkäistä iso haittavero. Sen pitäisi maksaa vähintään 1,5€/litra.

No mä taas juon mielelläni limua, tosin en sokerivettä, vaan lightia.

Voisihan sitä itsekin keksiä haittaveroja tuotteisiin jotai ei käytä. Mun mielestä limu nyt ei ole ihan niin kamala tuote, että kansanterveys menee kuralle sen takia.

sorry :offtopic:
 
Aika kultaa muistot. Sattumalta -90 luvulla oli ruuan ylituotantoa ja ruoka oli edullisempaa. Valtio aloitti suomen EU kelpoisuuteen muokkamisen. Maalla ei saa olla vahvuuksia toisiin nähden, vaan pitää olla samantapaista joka maassa, esim maitotuotteiden tuotannossa. Nyt siitä on sitten pulaa, niin on naudanlihastakin. Esim maidon tuotanto oli niin säännösteltyä, että jos tuotti liikaa/tila, niin siitä joutui maksamaan käytännössä. Nyt poistumassa oleva maitokiintiö oli kaupatavaraa ja valtio säännösteli sitäkin. Ja ihmiset muistaa maidon hinnat siltä ajallta, jolloin Valio hiosti pienet meijerit pois alalta. Maito oli muutenkin kaupan sisäänvetotuote. Sitä myytiin alta tuotantokustannusten. Kilpailu oli niin kovaa, että pienien oli pakko sulautua Valioon. Sitten Valio lopetti pienempiä meijereitä kustannuksiin vedoten. Ja nosti maidon hintaa kuljetuskustannuksien nousuun vedoten. Aika outoa?

Ja miten selittyy esim ehramin hinnan edullisuus? Alkutuottajahinta on EU:maissa lähes sama. Usein suomessa jopa halvempi. Ei se rahtikaan kaikkea kerro, kun jos ulkomailta tuotettu tavara on edullisempaa.
 
Jakob, miten mä muistelen jo hyvän aikaa nähneeni limua myynnissä noin 40-60snt/litra, eli paljon maitoa alempi litrahinta? Ehkä kyse on ollut erikoistarjouksista, jotka ovat jääneet vaan mieleen. Ainahan voi toki ottaa referenssiksi vaikkapa Näsinneulasta ostetun 0,3L pullollisen kolajuomaa, jossa litrahinta on varmasti muutamiakin euroja.

Ei tietenkään pysty haittaveroa pistämään vain yhdelle elintarvikkeelle. Samalla pitäisi haittaverottaa esim. jäätelöä, suklaata ja karkkeja, joita kyllä syön. Siinäpähän maksaisivat enemmän, sitten ehkä söisin niitä vähemmän ja maistuisivat entistäkin paremmilta. En nyt jaksa tänne(kin) kunnolla ja laajasti tästä aiheesta, näistä on omissa ketjuissaan ollut paremmat keskustelut.

Ja olen nähnyt dokumenttiohjelman, jossa linkattiin suoraan limun tulo maan elintarvikemarkkinoille mm. Meksikon ja Kiinan valtaisan lihomisen ja kakkostyypin diabeteksen räjähdysmäisen leviämisen kanssa. Samoin olen nähnyt dataa siitä, minkä verran sokerin kulutus on Suomessa kasvanut noin 30-v aikana. Olisikohan limun kulutus siinä yksi syy? Samaan aikaan toteutettiin onnistunut Pohjois-Karjala projekti, joka onnistui laskemaan suomalaisten suolan ja tyydyttyneiden rasvojen käyttöä sekä lisäämään kasvisten syöntiä. SILTI viimeisen 30-v vuoden aikana lihavuus ja kakkostyypin diabetes ovat lisineet aika lailla samaa tahtia, kuin sokerin kulutus. Olisikohan tuossa ehkä aika päivänselvä yhteys? Eikö olisi jo aika myös pistää ihmiset maksamaan enemmän siitä, että tietoisesti (aikuiset siis, lapset ja nuoret tekevät saman vanhempiensa tietoisen kämmäilyn takia) aiheuttavat itelleen elintasosairauksia ja siten verovaroin jokaisen kustantamalle terveydenhoitojärjestelmälle valtavia lisäkustannuksia?

Moniko tietää ja näkee, minkä verran nykyajan yläasteikäiset kuluttavat sokerisia juomia, siis myös mehuja ja ns. energiajuomia, ei vain perinteisiä limuja (lisukkeeksi toki keksejä, suklaata, karkkia ja sipsejä, sehän on selvää)? Minä olen sen nähnyt ja määrät ja kulutuksen luonnollisuus hirvittävät. Tarkoitan luonnollisuudella asennetta, mikä esim. limuun nuorilla on, eli että sitä on ihan normaalia lipittää pitkin päivää ja joka päivä. Nimenomaan siihen asenteeseen voisi olla vanhemmilla mahdollisuus vaikuttaa. Tulevaisuus suomalaisilla ns. elintasosairauksien kohdalla on nähdäkseni sama, kuin briteillä ja jenkeillä nyt. Tullaan noin 5-v jälkijunassa. Haittaverot yksin eivät asiaa ratkaise, mutta olisivat rikkana rokassa.
 
Jos en aivan väärin muista niin taisi olla jossain näistä iltapäivälehdissä juttua siitä, miten ruoan hinnan nousu New Yorkissa on vaikuttanut ihmisten elintasoon. Aika karua luettavaa oli, mikäli tosiasiassa näin on. Eli joka viides asukas leipäjonossa huolimatta päivätyöstään.
 
Eikös välimeren seudulla viini ole halvempaa kuin kokis?

On se kyllä totta, että hieman outoa että limu on 2-kertaa halvempaa kuin maito. Lidlissä 2L/1€ sis pantin. Kohta se maksaa yhtä paljon kuin diisseli(toivottavasti ei). Kyllä minustakin maito on kallista enkä sitä huvikseni joisi. Tuoremehukin on halvempaa kuin maito. Toisaalta ei sitä niin hirveästi tarvitse juoda. Kraanavesi esi on paras janojuoma.

Lihan hintaa ei uskalleta niin paljon kerralla nostaa. Vaikka eihän enää saa 2€ paketti sikanautaakaan muuten kuin tarjouksesta tai Prismasta.

Ei eurot ole vielä niin kauaa olleet, etteikö markoista voisi puhua.

Jos moni asia kallistunut, niin monet myös halventuneet paitsi ruoka, mikä pitäisi olla halpaa, koska sitä tarvitsee kaikki.
 
On se kyllä totta, että hieman outoa että limu on 2-kertaa halvempaa kuin maito.

Mitäs outoa tässä on? Litra limua saadaan lisäämällä esanssia litaan vettä ja se hiilihapotetaan ja pullotetaan. Maitoa saadaan ensin kasvattamalla 2 vuotta nautaa, se on pakotettu kantamaan jo vasikka ja synnyttämään se. Satoja kiloja on mennyt rehua. Kun maitokone on valmis, niin litraan maitoa tarvitaan monta litraa vettä ja monta kiloa rehua. Lisäksi jatkojalostus on hankalempi, mitä esanssin valmistus. Ja esim kylmälaiteketju + tiukempi hygieniataso vie energiaa.

Jos limun ja maidon ero saadaan järkevämmäksi, niin limun hintoja keinotekoisesti nostamalla.
 
Halpaa se on noususta huolimatta. Poikkeuksena opiskelijat ja työttömät, jotka ovat perinteisesti aina kärvistelleet kaikkia kuluja, myös ruoan hintaa. Kyllä mun rahareiät on ihan muissa toimissa kuin perus syömisessä.

Olen joskus seuraillut "keskiverto kuntoilijan" rahkan,maidon ja lisäravinteen ylenpalttista mässyttämistä - enkä kyllä epäile yhtään etteikö sellainen tunnu kukkarossa (ja näy poskissa ja vyötärön ympäryksessä) mutta se onkin jo sitten eri tarina.

ps. ja kiitoksia velton asiallisille kommenteille
 
Back
Ylös Bottom