Rullaluistelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy77
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rullaluistelu kausi on kyl alkanut hyvin. :) Kasassa 60 km, huonoista säistä huolimatta. Teen päivittäin 30 minsan lenkin, ja sit kerran viikos tulee lähdettyä 20-30 kilsan lenkille säävarauksella toki. Ajatuksena ois jos 400-500 kilsaa sais täyteen kesän aikana :)

Tarkoituksena olisi tuollainen puuhastelu aloittaa, mutta koskaan en ole edes rullaluistimia jalkaan koittanut. Jäällä olen kyllä luistellut varmaan ennen kuin opin edes kävelemään, ei kait tuo nyt niin paljoa "oikeasta" luistelusta eroa ettei sitä hyvän luistelutaidon omaava hetkessä oppisi?

Luistimien hintahaarukka näyttäisi olevan luokkaa 50e-1000e, haluaisin luistimet joilla oikeasti tekee mieli luistellakin, muttei tekisi mieli noista miljoonia maksaa. Ilmeisesti K2 ja Salomon ovat suht' varmoja valintoja? Varmaan ainakin ensialkuun (ja miksei myöhemminkin) jonkinlainen suojavarustus on ihan suotavaa. Missähän hinnoissa nuo pyörii (polvi-, kyynärsuojat + kypärä)?

Jotain erikoista huomioitavaa vielä?

Itellä sama :) Luistimet jalkaan ennen ensi askelia ja ei eroa juurikaan luistelusta. Tuli tämmöinen mieleen, että omasta mielestäni suurin virhe on rullaluistelussa, liian lyhkäsiksi jäävät potkut jolloin luistelu jää tönköksi.

Salomonit löytyy iteltä, ja neljättä vuotta rullaavat hyvin. Joka kesä uudet laakerit kylläkin, ja uuden jarrupalan olen joutunut kaks kertaa ostamaan. Kerran oon ostanu uudet renkaat.

Muistaakseni ite maksoin polvi-, kyynär- ja rannesuojasetistä 15 euroa, Salomonin nekin. Salomonin rannesuojat istuvat täydellisti itselle, ja ovat kestäneet erittäin hyvin, tosin kertaakaan en ole kaatunut (koputtaa puuta).

Alkaa olla tiet senverran hiekattomassa kuosissa että vois taas kaivaa rullikset varastosta ja tehdä keväthuollon.

Salomonit palvelleet hyvin jo 3 vuotta, parit laakerit ja jarrupalat vaihdettu ja matkaa takana joitain satoja kilometrejä.

Suojuksia ei ole, ei ole ollut ja ellei jostain tosi edukkaasti saa niin sitten pitää vaan olla edelleen kaatuilematta (*koputtaa puuta*)

Luistimien hintahaarukka näyttäisi olevan luokkaa 50e-1000e, haluaisin luistimet joilla oikeasti tekee mieli luistellakin, muttei tekisi mieli noista miljoonia maksaa. Ilmeisesti K2 ja Salomon ovat suht' varmoja valintoja? Varmaan ainakin ensialkuun (ja miksei myöhemminkin) jonkinlainen suojavarustus on ihan suotavaa. Missähän hinnoissa nuo pyörii (polvi-, kyynärsuojat + kypärä)?

Jotain erikoista huomioitavaa vielä?

TopSportissa ainakin oli salomonin luistimia hyvässä tarjouksessa plus suojat kaupan päälle. Luistimet ovat mallia fitness ja pääsee niillä ihan riittävän lujaa.. Salomonien kenkä istui mun jalkaan paljon paremmin kuin esim. K2 saman hintaisten luistimien kenkä. Harmi vaan kun Salomon lopetti luistimien valmistuksen, joten kannattaa ostaa pari jarrupalaa jemmaan.

TopSportissa ainakin oli salomonin luistimia hyvässä tarjouksessa plus suojat kaupan päälle. Luistimet ovat mallia fitness ja pääsee niillä ihan riittävän lujaa.. Salomonien kenkä istui mun jalkaan paljon paremmin kuin esim. K2 saman hintaisten luistimien kenkä. Harmi vaan kun Salomon lopetti luistimien valmistuksen, joten kannattaa ostaa pari jarrupalaa jemmaan.

Oliko kyseessä Motion 6-malli? Jonkun mainoksen näin lehdessä tuosta mutta sivuilla ei tuota tarjousta ollutkaan. Pitää käydä tsekkaamassa tänään jos olisi vielä luistimia jäljellä.

Salomonin luistimia saa nyt kaikista niitä myyvistä liikkeistä noin puoleen hintaan, sikäli kun vielä onnistuu löytämään sopivan kokoiset, johtuen tuosta valmistuksen loppumisesta. Itsekin tuli haettua Motion 9.0:t (svh 280/300 eli nyt 140/150 euroa vähän paikasta riippuen) kun olin konsultoinut paria frendiä jotka olivat kovasti sitä mieltä että kuluvat osat ovat niin standardikamaa ettei ole mitään väliä sillä ettei kaupasta enää vuoden päästä löydy osia joissa lukisi kyljessä Salomon. Itsekin totaalisena n00bina ostin täyden varustesetin (polvi-kyynär-ranne-kypärä) josta taisin pulittaa 35 euroa.

Kävin paikallisessa Intersportissa ihmettelemässä, yhtään myyjää ei näkynyt missään, vähän aikaa odottelin ja vaihdoin liikettä. Jos ei asiakkaan palvelu kiinnosta, niin pitäkööt tunkkinsa.. :david:

Urheilu Koskimiehessä tuli suurinpiirtein myyjä ovella kysymään, mitä olen vailla, Salomonit olivat kuulemma loppu mutta ostin K2:set, normihinta 260e, maksoin 170e. Kävin äsken heittämässä 30km lenkin, enkä edes kaatunut (kerran kyllä oli lähellä kun jarruttaminen oli vielä vähän hakusessa ). Hyvin veti loppumatkasta jalat hapoille kyllä :whip:

Rullaluistelu :rock:

Tuli ostettua sauvat. Koko homma muuttui tuplasti hauskemmaksi. :)

http://www.luisteluliitto.fi/rullaluistelu/

Tuolla muistaakseni puhuttiin Salomonin tilanteesta. Tuskin varaosista heti tulee pulaa, mutta kehotettiin ottamaan suoraan yhteyttä sinne firmaan, jos alkaa näyttää huonolta.

Suojat K2, muistaakseni jotain 20 euroa...tms. Rullaluistimet hakusessa.

Edit: suojista saa halutessaan maksaa kultaa & itämaista silkkiä, itsellä ainoa haittapuoli oli niiden harmaa väri, heh heh. K2 on kuitenkin kehuttu valmistaja, siinä mielessä kyynär-, polvi- & rannesuojista tuo hinta oli ihan ok.

Viimeksi muokattu:
Oliko kyseessä Motion 6-malli? Jonkun mainoksen näin lehdessä tuosta mutta sivuilla ei tuota tarjousta ollutkaan. Pitää käydä tsekkaamassa tänään jos olisi vielä luistimia jäljellä.

Vihdoin sain tarkistettua mitä tuli ostettua eli motion 8 oli malli, 90mm rullat, jotkut ilq laakerit.. Mun jalkaan salominin kenkä sopii tosi hyvin ja istuvuus sen kuin paranee ajan kanssa.

Vihdoin sain tarkistettua mitä tuli ostettua eli motion 8 oli malli, 90mm rullat, jotkut ilq laakerit.. Mun jalkaan salominin kenkä sopii tosi hyvin ja istuvuus sen kuin paranee ajan kanssa.

Ok, just samaa mallia kävin jokin aikaa sitten sovittelemassa ja tuntui jalassa just passelilta. Vois käydä lähipäivinä hakemassa ne itelle niin pääsisi rullailemaan.

Itekin tullut kausi jo hyvin avattua. Nyt tosin tekis taas mieli vähän nopeempaa luistinta :)
Ainoo, ettei missään oikein tunnu olevan noita parempia malleja miltään valmistajalta. Eli onko tietoa mistä vois löytää K2 Radical (Pro) tai Rollerbladen Marathon (Carbon) mallisia luistimia?

Nonni, nyt tuli haettua vihdoin haettua luistimet. Salomonin Motion 7.5 -malli 84mm rullilla lähti mukaan. Istui parhaiten kaikista kokeilluita jalkaan ja tuntui muutenkin jämäkältä luistimelta. K2 tuli kokeiltua paria mallia mutta tuntui ihan pirun kovalta se kenkä.

Noita K2 Radical -malleja näytti olevan ainakin ihan Intersportissa hyllyssä, ei kai nuo nyt mitään tiskin alta -tavaraa ole.

Äkkiseltään luistelu on kyllä aika rankkaa puuhaa.
Mites muilla, ottaako teillä luistelu polviin ? Mulla nyt on kohtuullinen yleiskestävyys hankittu ja hankinnan alla, luistelussakaan kunto ei lopu, mutta polvissa alkaa tuntumaan aina siinä 45min jälkeen siltä, että kannattaa suunnata nokka kotia kohti. Rasitukseltahan se lähinnä tuntuu ulkoreisissä ja alkaisiko ulkoreidet sitten kiristämään polvea ajan kanssa, tai sitten puhti vaan loppuu sieltä ja polvet pääsee ikävään asentoon..
Eli onko tottumattomuus kysymys vain vai voisko olla tekniikassa jotain vikaa ?
Oon koittanut opetella double pushiakin hiljalleen.

Vuosia sitten harrastin luistelemista, mutta silloin en tuntenut näitä ongelmia ollenkaan, vaikka matkat ja ajat olivat huomattavasti pidempiä. Vanhuus ei tule yksin...

Mites muilla, ottaako teillä luistelu polviin ? Mulla nyt on kohtuullinen yleiskestävyys hankittu ja hankinnan alla, luistelussakaan kunto ei lopu, mutta polvissa alkaa tuntumaan aina siinä 45min jälkeen siltä, että kannattaa suunnata nokka kotia kohti. Rasitukseltahan se lähinnä tuntuu ulkoreisissä ja alkaisiko ulkoreidet sitten kiristämään polvea ajan kanssa, tai sitten puhti vaan loppuu sieltä ja polvet pääsee ikävään asentoon..
Eli onko tottumattomuus kysymys vain vai voisko olla tekniikassa jotain vikaa ?
Oon koittanut opetella double pushiakin hiljalleen.

Vuosia sitten harrastin luistelemista, mutta silloin en tuntenut näitä ongelmia ollenkaan, vaikka matkat ja ajat olivat huomattavasti pidempiä. Vanhuus ei tule yksin...

Eilen kun kävin ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen rullaluistelemassa niin meinasi kuolo tulla. Perse ja alaselkä rasittuivat eniten, polviin ei niinkään ottanut. Myös nilkat olivat aika tulessa. Normiluisteluakaan kun ei ole tullut yli viiteen vuoteen harrastettua niin eihän nilkoissa sitten voimaa ole yhtään ja jalkaterät tuppaavat valahtamaan sivulle. Eiköhän nuo ajan kanssa korjaannu kun tarpeeksi paljon pääsee rullailemaan.

Mites muilla, ottaako teillä luistelu polviin ?

Ei ole kyllä itselläni ottanut missään vaiheessa polviin, vaikka oikeastaan vasta ensimmäistä kesää olen aktiivisesti rullaillut, eikä tekniikkakaan ole mitään huippuluokkaa.

Eilen tuli rullaluisteltua 2 vuoden tauon jälkeen. Kivaahan se oli vaikka jostain syystä heti hinkkasi jotenkin jalkateriin ja vasemmassa pieni rakko ja molemmissa jaloissa punotusta. Tiedä sitten mikä auttaisi, kaksi sukkaa, jokin tukipala, teippi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom