Rullaluistelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy77
  • Aloitettu Aloitettu
treenaisko sanoi:
Onko palstalla 100 kg tai yli painoisia rullaluistelijoita? Jaksaako miten pitkää matkaa luistella?

Onkait meitä...ainakin yksi..painoa 110kg ja pituutta kertyny 192cm. Nyt alussa oon luistellu semmosia 8-15km lenkkejä, mut kohta olisi tarkoitus ruveta vetämään 25-50km lenkkejä, kun nuo kelit vähän lämpenee. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Otan tänä kesänä ensimmäistä kertaa sauvat mukaan luistelureissuille. Mutta kun viimeisestä hiihtoreissusta on kulunut jo ainakin kymmenen vuotta, on tuo keppien heilutustekniikka hukassa. Siis kysymys kuuluukin, missä tahdissa niitä kapuloita tulisi heiluttaa luistellessa? Onko jollain tiedossa asiasta kertova nettisivu? Itse en moista löytänyt!

Silmäilin kiireessä yhtä liikunta-aiheista kirjaa, jossa oli eri tekniikoita, mutta kirja oli kadonnut ennen seuraavaa visiteerausta kyseiseen kirjakauppaan :(

Nettisivuista aiheesta en tiedä. Loivassa alamäessä voi lykkiä tasatahtiin sauvoilla. Mäkeä ylös kiivetessä samalla tapaa kuin suksilla ja sauvoilla ylämäessä . Eikö tuo mene luonnostaan jos osaa hiihtää.

Viimeaikojen pilviset ja koleat säät ovat pitäneet kotona. :( Luistelun pitää tapahtua yli +20 asteen lämmöissä ja auringonpaisteessa. ei + 10 kylmyydessä, tuulessa ja pilvisyydessä. :(

GoA sanoi:
Viimeaikojen pilviset ja koleat säät ovat pitäneet kotona. :( Luistelun pitää tapahtua yli +20 asteen lämmöissä ja auringonpaisteessa. ei + 10 kylmyydessä, tuulessa ja pilvisyydessä. :(

Totta. Helteellä minäkin lähden yleensä rulliksilla biitsille, koska sinne on tehty sellainen hieno asfaltoitu rantatie. Näkeepähän kauniimpaa sukupuolta vähissä vaatteissa.

En ole luistellut luistimillani kahteen vuoteen. Ne on silloin ostettu, joten en viiti lähteä uusia ostamaan.

Mites niiden kanssa kannattaa lähteä liikkeelle. Varmaan niitä laakereita kannattaisi rasvata? Miten se onnistuu käytännössä? En ole koskaan joutunut huoltaa luistimia :)

Pitäisi aloittaa varmaan aamulenkit rulliksilla.. Jos vaikka saisi laihduttua sillä sitten..

treenaisko sanoi:
Onko palstalla 100 kg tai yli painoisia rullaluistelijoita? Jaksaako miten pitkää matkaa luistella?

Heti alkuun sanon, etten ole yli 100kg, enkä varmastikaan ylipainoinen. Kuitenkin setäni on n. 110kg(tosin pituuttakin on ~195cm). Hän rikkoi polvensa joskus aikoja sitten amerikkalaisessa, eikä sen vuoksi voi nykyisin juosta, mutta rullaluistelemaan pystyy. Lenkeillä menee useampi kilometri, välillä luistellaan töihin(käsittääkseni lähemmäs 8km) ja vapaa-ajalla lenkit on vähän päälle 15km.

Hippa sanoi:
Mites niiden kanssa kannattaa lähteä liikkeelle. Varmaan niitä laakereita kannattaisi rasvata? Miten se onnistuu käytännössä? En ole koskaan joutunut huoltaa luistimia :)
QUOTE]

Mitä olen parilta kaverilta kuullut, niin laakerien huoltamisen kannattavuus on vähän kyseenalaista. Toinen kaveri oli purkanut laakerit, pessyt, rasvannut ja koonnut takaisin. Meno ei kuitenkaan parantunut kun laakerit olivat jo loppuun kuluneet. Laakerit on vähän hankala kuulemma irrottaa pyöristä, pitäisi olla oma työkalu siihen. Ruuvarilla naputtamalla voi laakeri katketa.

Joskus olen irrottanut renkaat ja putsannut kiskon ja renkaat kostealla rätillä. Kannattaa kuulemma vaihtaa kuluneet renkaat ja laakerit kerralla uudet koko satsi, niin pääsee helpoimmalla. Tulee aika kalliiksi ja pistää miettimään ostaisiko koko luistimet uudet samalla, varsinkin jos pehmusteet ovat kulahtaneet.

treenaisko sanoi:
Hippa sanoi:
QUOTE]

Mitä olen parilta kaverilta kuullut, niin laakerien huoltamisen kannattavuus on vähän kyseenalaista. Toinen kaveri oli purkanut laakerit, pessyt, rasvannut ja koonnut takaisin. Meno ei kuitenkaan parantunut kun laakerit olivat jo loppuun kuluneet. Laakerit on vähän hankala kuulemma irrottaa pyöristä, pitäisi olla oma työkalu siihen. Ruuvarilla naputtamalla voi laakeri katketa.

Joskus olen irrottanut renkaat ja putsannut kiskon ja renkaat kostealla rätillä. Kannattaa kuulemma vaihtaa kuluneet renkaat ja laakerit kerralla uudet koko satsi, niin pääsee helpoimmalla. Tulee aika kalliiksi ja pistää miettimään ostaisiko koko luistimet uudet samalla, varsinkin jos pehmusteet ovat kulahtaneet.

Voinko tuosta päätellä, että laakeri luistaa kyllä parin vuoden tauon jälkeenkin? :) Eli ei kannata lähteä vääntämään niitä uusiks. Ajattelin, jos ne on jotenkin kuivunut..

Luistimet on ostettaessa olleet todella hyvät, en enää muista statuksia, mutta toisiksi kalleimmat K2, mitä kaupasta löytyi. Niitä en silloin pari vuotta takaperinkään kovinkaan paljon käyttänyt, joten luulen niiden olevan vielä kuin uudenveroiset.

Mutta eipä tuohon kai auta muu kuin testaaminen!

treenaisko sanoi:

Ite napautin ruuvarilla laakerit pois pyöristä. Piti vaa olla varovainen, et se suojapelti ei menee lommoille. Tuskin se laakeri nyt kovin helposti katkee. Kannattaa tietenkin tsiigaa, et missä jamassa ne laakerit on. Ottaa siitä keskeltä kiinni ja heiluttelee vähän sitä, jos tuntuu et paketti on hyvin kasassa, nii kyllä niitten pitäis vielä toimii ihan hyvin

niitä laakereita ei kannata ainakaan ulkopuolelta putsaa ollenkaa, ettei sinne laakerin sisälle pääse sitä paskaa

Onhan tossa vähän hommaa ku pitää 16 laakeria avaa, putsaa, rasvaa, kokoo.. mut jos niitä huoltaa kunnolla, nii kyllä ne sillon kestääki paremmin.

sgege sanoi:
Onkos jotain linkkiä mistä näkee et paljon toi kuluttaa kaloreita.

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet/energycosts.pl

Ainakin jonkinmoiset arviot tuolla laskurilla saa.
Eri lajien väliset erot riippuu varmaan paljonkin
siitä, miten ymmärtää käsitteet rauhallinen, vauhdikas,
erittäin vauhdikas.

Rullaluistelusta on juttua myös uusimmassa Juoksija-
lehdessä, kuten muistakin lajeista.

Suosittelen aloittelemaan rauhallisesti. Nautintohan se on...

rautaP sanoi:
Oon kattellu tässä itelleni uusia Salomoneita, kun vanhat ovat jääneet liian pieneksi. http://www.salomoninline.com/fi/products.asp?id=781232 <- Eli tollaset olis kiikarissa. Sattuisiko jollain olemaan kokemksia kyseisistä luistimista tai hintatietoa?

Nuohan on petopelit, ei varmaan ihan halvimmasta päästä. Noissa on isoimmat renkaat mitä olen nähnyt 84 mm, joka on hyvä kun ei tärytä niin paljoa. Taloudellisestikin ajateltuna isossa renkaassa on enemmän kulutuspintaa. Noista kun kuluu vaikka 6 mm halkaisijasta vuodessa tai parissa, niin vasta silloin on mitta 78 mm, joka on joidenkin luistimien rengas uutena. K2 tai Salomonin uskaltaa ostaa, ei ne huonoja rulliksia päästäisi markkinoille.

Tarkoituksena ois taas alkaa rullaluistelemaan ja tällaset luistimet ois mielessä ostaa --> http://www.intersport.fi/modules/imagemanage/images/K2FREEDOMMI.jpg

K2 Freedom, kuulemma joku Intersportien "oma merkki". Power Transfer 3.0 alumiini/ titanium -kisko 80 mm pyörillä ja ABEC 7 laakereilla.

Onko kenelläkään kokemuksia kyseisistä luistimista?

5-6 vuotta sitten mulla oli K2 reflex luistimet, jotka oli aivan tarpeeksi hyvät omasta mielestäni, kai nää nykyluistimet on huomattavasti parempia vielä.

rfdg sanoi:
Otan tänä kesänä ensimmäistä kertaa sauvat mukaan luistelureissuille. Mutta kun viimeisestä hiihtoreissusta on kulunut jo ainakin kymmenen vuotta, on tuo keppien heilutustekniikka hukassa. Siis kysymys kuuluukin, missä tahdissa niitä kapuloita tulisi heiluttaa luistellessa? Onko jollain tiedossa asiasta kertova nettisivu? Itse en moista löytänyt!

Silmäilin kiireessä yhtä liikunta-aiheista kirjaa, jossa oli eri tekniikoita, mutta kirja oli kadonnut ennen seuraavaa visiteerausta kyseiseen kirjakauppaan :(

http://www.protraining.fi/fitness/rullaluistelu/sauvarullaluistelu.htm Tuolta löytyy jotain neuvoa tekniikasta.

Matsku sanoi:
Onko porukalla minkälaiset luistimet ja laakerit?
on tuo luistelu kyllä pirun hyvä aerobinen lisäharrastus :rock:

Mullon kohon rullakiekko luistimet ja on mun mielestä ihan pirun hyvät. loistava kuntoilumuoto. Liian vähän vaan tullu luisteltua tänä kesänä. Pitää alkaa vuorottelemaan juoksulenkkien kanssa. Ei muuta kun luistelemaan! :whip:

Nostetaas thrediä ylös.

Kävin äsken katsomassa luistimia ja Salomonin Motion 7.5 tuntuivat aika sopivilta. Onko kellään kokemusta tästä mallista? Viimeksi on ollut luistimet kymmenen vuotta sitten niin ei oikein tajua mitään näistä nykyaikaisista vehkeistä.

Itsekin kävin viime viikolla taas pitkästä aikaa rullaluistelemassa. Takana oli aika pitkä luistelutauko, kun en käynyt edes talvella pelaamassa jääkiekkoa enkä tainnut rullaluistella viime kesänä lainkaan. Ihan hyvin kulki kuitenkin, eivätkä edes pahemmin paikat kipeytyneet. Varmaan käyn vielä tänä kesänä uudelleen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom