Rullaluistelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy77
  • Aloitettu Aloitettu
Oisko kellää ideaa ku alkanu vasemman polvitaipeen sisäsyrjä kipeytyä tos hiljalleen, varmaan tekniikka vikana. Ehkä oon nostanu sen huonossa kulmassa takaisin potkun jälkeen. Onks kellää muulla tullu tosta kipeeks?
BB00053_105433_1.jpg

Tosta viivan kohdalta siis about, ton polven alapuolelta. Ens viikolla kans alaraajafyssarille vinettään tosta..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aloitinpas itsekin rullaluistelun tällä viikolla. Hyvä yhdistelmä ulkoilua, kuntoilua ja ajanvietettä! Tuli sitä joskus teininä rulliksillakin mentyä, mutta se oli lähinnä "kylillä pyörimistä", joten pohjat tekniikalle on luistelusta/jääkiekosta.

Tiistaina, kun luistimet kävin ostamassa, kävin harjoittelemassa touhua 10km lenkillä ja seuraavana päivänä 8km pyörähdyksellä. Niistä ei mennyt kuin vähän lonkan koukistaja/nivunen -alue jumiin, mutta ei muuta. Tänään tein sitten 20km lenkin, joka oli jo paaaljon raskaampi, joten katsotaan miten jumissa sitä huomenna on :D. Matka ei sinänsä ollut paha, mutta kun reitistä oli suuri osa paskaa asfalttia ja vastatuulta + muutama iso mäki, niin olin aivan loppu kotiin päästyäni. Tosin olisi pitänyt luistella vähän rennommin tai ainakin pitää kunnon tauko matkalla, sillä nyt tuli pidettyä 6min taukoa koko reissulla. Aikaa meni 1h 20min. Huono alusta ja vilkas liikenne vaivasi noilla lyhyemmilläkin lenkeillä, joten täytyy jatkossa suunnitella reitit tarkkaan...

Luistimet on K2 Moto 84 Boa:t, eikä toistaiseksi ole mitään pahaa sanottavaa. Ne saa istumaan jalkaan varsin hyvin, joten hiertymistä yms. ei ole tietoakaan. Maksoivat intersportissa 199€. Suojukset ja kypärä tuli myös ostettua ja käytettyäkin, poislukien kyynärsuojat, jotka eivät oikein istu/pysy paikallaan näissä siimoissa :rolleyes:.

Eilen alkoi kausi! Ja kivaahan se oli kun alkasi tasapaino löytymään. :D

20km lenkki tekniikkareeniä. Onko täällä kellään meininki osallistua pirkan rullaluisteluun?

Ja lähes näillä pohjilla piti eilen lähteä koittamaan pirkkaan. 43km matka meni 19km/h keskarilla joten ihan helevetin tyytyväinen olen, tulipa tuotakin koitettua! :D

Toi on kova vauhti tolle matkalle, jäbä on killeri kondiksessa. Ehkä mäkin ens kesänä pääsen tollasia..

Nyt jätkä puhhuu aiva pehmoosia! ;)
Ne nopiathan meni pentele varmaan lähelle 30km/h keskarilla..

Itellä suurin työmaa oli lähinnä pysyä pystyssä noin kauan luistimilla..

Ok, kiitti noista benchmarkeista, tuo kieltämättä palauttaa vähän maanpinnalle heti. Ei se matka tapa vaan vauhti. Oon ihan täys aloittelija ja pitää näköjään harjotella vielä paljon. Sit kun saan ton 20km/h keskarin niin oon tyytyväinen.

Kaipaisin nyt vähän kokeneemmilta ja viisaammilta neuvoa. Eli oon miettiny et voisin vaihtaa 4 pyöräiset 5 pyöräisiin rulliin. Mulla on Filan Helix 47 Alu -luistimet niin pystyykö tohon vaihtamaan sen kiskon, et pystyis laittaa ne 5 pyöräset? Onko kellään kokemusta 5 pyöräisistä? Miten paljon luistelutekniikka muuttuu?

Itselläni parhaat ajat: 20 km tasatyönnöllä 1 h 2 min, luistellen 56 min ja sauvarullaluistellen 54 min. Mulla ei mee järkeen, että jotkut rullaluistelee maratonin 40 km/h keskivauhdilla. Rullaluistelu on maailman huipulla tasan 2 kertaa nopeampaa kuin juoksu. Toisaalta; niin se on itsellänikin eli paska kunto..

Itselläni parhaat ajat: 20 km tasatyönnöllä 1 h 2 min, luistellen 56 min ja sauvarullaluistellen 54 min. Mulla ei mee järkeen, että jotkut rullaluistelee maratonin 40 km/h keskivauhdilla. Rullaluistelu on maailman huipulla tasan 2 kertaa nopeampaa kuin juoksu. Toisaalta; niin se on itsellänikin eli paska kunto..

tarkoitit puolet nopeampaa? koska muutanhan ei aikaa menis olleskaan

Nyt on reilu 500 kilsaa luisteltu tälle kesälle. En oo luistellut koskaan ennen. Hiihtoa takana useita vuosia. Keskivauhteja en oo kellottanut, mutta sen verran kehitystä on tullut että ylämäet on ihan paperia. Tässä 25km lenkki takana jalat jo edellisiltä päiviltä väsyneenä mennään ylämäkeen kiihdytellen kevyesti:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Herätellään tääkin ketju pitkästä aikaan esiin. Tänään nimittäin rykäsin kevään ekan rullislenkin. 10 kilometrin verran tuli otettua tuntumaan luistimiin. Kävelytiet on täällä vielä ihan hiekassa, mutta läheltä löytyy hiljainen ja suht hyväkuntoinen maantie, jossa ei ole hiekkaa niin siellä pystyi jo luistelemaan. Hyvältä tuo tuntui pitkästä aikaa.

Ei ole viellä päässy rullaluisteleemaan kun hiekkaa on viellä niin paljon tien päällä, mutta eiköhän kohta pääse :) Meen aina töihin rulliksilla. On tosi mukava laji :)

Kohta sitä pääsee taas rullaileen, jos tänä kesänä koittais aktiivisemmin kun viime kesänä :).

Onkohan muuten rullaluistimiin olemassa jääteriä? Pitäis ostaa uudet luistimet jos talvella meinaa enemmänkin jäälle, mutta kun nuo rullikset on niin hyvät jalkaan niin jos niihin sais terät. Voi kyllä olla aika hintavat, että kaatuu siihen. Luistimet on seuraavanlaiset, jos nyt jollain on tietoa niin kiitän siitä :).

http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=35619&nimi=K2+Moto+Men+Moto+Men

Landelle muutto haittaa toden teolla rullisteluharrastusta! Pyörätietä kun löytyy vaivaiset 3km ja sitä nyt ei hullukaan jaksa tahkota edes takaisin viittä kertaa... Eikä oikeen jaksais autoonkaan hypätä luistimet takaluukussa ja ajaa jonnekin lenkkipätkälle. Mut pakko kai se sit on! Jos joku tietää Naantali/Raisio akselilta hyviä noin 15km lenkkejä niin saa ehdotella!

Kunhan putsaisivat nuo kadut hiekasta, niin voisi itsekin avata kauden. Mietityttää vaan jo valmiiksi viime kesänä todettu ongelma: 10-15 km lenkkejä kun tein, niin lähialueet oli kyllä melko nopeasti koluttu. Samoja reittejä ei jaksaisi sahata jatkuvasti ja teiden kuntokin rajoittaa aika paljon näiltä hyväksi todetuilta reiteiltä poikkeamista. Yksi vaihtoehto olisi tietysti hurauttaa ensin autolla johonkin muualle, mutta hölmöltähän sekin tuntuu ja vielä vähemmän innostaa ajatus siitä, että lenkin jälkeen liimaa itsensä hikisenä siihen kuumaan nahkapenkkiin. :D

Avasinpa sittenkin kauden jo tänään, kun aurinko niin houkuttelevasti paistoi. Lämpimäksi ei kuitenkaan voinut ilmaa kehua, mutta onneksi älysin laittaa takin päälle. Osan matkaa oli todella mukavaa, kun aurinko paistoi, ei tuullut ja alla oli hyväkuntoinen, hiekaton asfaltti. Lenkin loppua kohden kuitenkin alkoi mieli muuttua, kun reitille osui jatkuva vastatuuli suunnasta riippumatta, huonokuntoista päällystettä, yksi kokonaan lakaisematon kävelytie ja sen päässä toinen yllätys: tie poikki saman saatanan kaivuutyön takia, joka oli kesken jo viime kesänä. Vastatuulen kovimmat puuskatkin osui näppärästi aina ylämäkien kohdalle, jolloin sai polkea kieli pitkällä päästäkseen edes eteenpäin. Näiden summa sai aikaan jo sellaisen vitutuksen, että olisin varmaan kävellyt kotiin jos luistimista saisi kengät irti. :D

Noh, lyhytkin aika kultaa muistot, joten eiköhän sitä kohta olla taas rullailemassa...

Täällä kanssa kausi avattu jo. Juuri tuli heitettyä kevään 4 lenkki, noin 45min ja 10km. Huippu hommaa kyl, mutta vastatuuli ottaa päähän ja vielä kun siihen yhdistetään kevyttä ylämäkeä niin kyllä tuntuu jaloissa :D.
Täytyy kyllä tehdä erilaisia variaatioita lenkkiin joka kerta, että mielenkiinto pysyy ja maisemakin vaihtuu välillä. Onneks on ihan hyvin mahdollisuuksia vaikka pieni kylä onkin. Suurimpia mäkiä en ole vielä korkannut, mutta eiköhän niitäkin tulla tässä kesän aikana puuskutettua ylös :D. Jos seuraavalla lenkillä ottais yhden jyrkemmän mäen kokeiluun. Toki kyllä noita mäkiä saa joka lenkillä tahkota kun koti on mäen päällä :D.

Tuossa pari viestiä aikasemmin kyselin noista jääteristä. Sen verran oon nettiä selannu, että k2:sella on myös jäälle tehtyjä luistimia, mutta ei kaiketi erikseen myydä vaihtoteriä. Tai en ainakaan huomannut moista.

mistäköhän löytys lättajalkaselle 46-47 kokoa olevat luistimet.... vai onko luistimet yleensä kaarella ?ja ei lättajalkaselle tarkotettuja?

Suositut

Back
Ylös Bottom