Rullaluistelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy77
  • Aloitettu Aloitettu
Miten suuria laatueroja noissa rullissa on? Tällä hetkellä alla halpisrulliksien alkuperäiset rullat jotka ainaki oman painon alla jyrää(ts. vähän turhan kovat suomen asfaltille) ja repeää paikkapaikoin pieniksi palasiksi.

Miten pitkään tuo rulliksien jarrupala kestää normaalisti(kilometrejä/tunteja/miten sitä sit mittaakaan)? Hommasin ekat rullikset n. kk sitten ja pala alkaa olla entinen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten suuria laatueroja noissa rullissa on? Tällä hetkellä alla halpisrulliksien alkuperäiset rullat jotka ainaki oman painon alla jyrää(ts. vähän turhan kovat suomen asfaltille) ja repeää paikkapaikoin pieniksi palasiksi.

Miten pitkään tuo rulliksien jarrupala kestää normaalisti(kilometrejä/tunteja/miten sitä sit mittaakaan)? Hommasin ekat rullikset n. kk sitten ja pala alkaa olla entinen.

Huonolaatuisilta kuulostaa. Itellä samoilla rullilla varmaankin 1000 km alla ja jos olisin jaksanut vaihdella niiden paikkoja etteivät olisi niin epätasaisesti kuluneet niin toinen tonni menisi varmaan vielä. Originaalit K2 ovat. Tosin varmasti asfaltin tasaisuus vaikuttaa. Itse suosin pyöräteitä jotka eivät ole niin rupusia kuin isot maantiet.

Jarrupalan kesto varmaankin kiinni paljon missä ja miten luistelee. Mulla tulee pari jarrutusta / 10 km ja tosiaan siinäkin nyt se noin tonni rullattuna enkä ole edes uutta palaa harkinnut hankkia.

No niin, eilen tuli haettua K2:set mm. 90mm pyörillä ja ILQ-9 laakereilla. 300€ luistimet, pitäs olla mun käyttöön jo ihan hyvät.

No niin, eilen tuli haettua K2:set mm. 90mm pyörillä ja ILQ-9 laakereilla. 300€ luistimet, pitäs olla mun käyttöön jo ihan hyvät.

Mie ostin kanssa samanlaiset K2:set, tosin himpun verran halvemmalla. Ihan innolla odotan, että pääsisin kokeilemaan! Ulkona tosin nytkin sataa vettä, jospa huomenna olis parempi ilma. Ihanan isot ovat pyörät ja varmasti on hyvä luistella niillä.

Dodiin, minäkin sain aikaseksi ostaa rullaluistimet kun edelliset olivat jääneet pieniksi. Crazy Creekit, 90e makso ja myyjä kehuskeli niitä (ainahan ne). Ovat kuullemma perushyvä malli. Ei valittamista, olin vaan vähän tyhmä kun lähdin kiertämään tuota järveä (noin 13km) heti kun sain luistimet jalkaan. Kuten arvata saattaa, puolessa välissä alkoi rakkoja ilmestyä jalkoihin. Nyt on sitten noin peukalon kokoset rakot molemmissa jaloissa. Joten miten on, auttaakohan jos vaan laitan jeesusteippiä jalkani ympärille? En tarkoita siis että jesari rakkoja mitenkään mystisesti parantaisi, vaan että voisin käydä useamminkin luistelemassa ennen kun nuo rakot paranevat. Taitaa olla viisainta laittaa joku paperinpala jesarin ja ihon väliin, käsittääkseni "myrkkyjä" täynnä nuo ilmastointiteipit...

Eilen tuli sitten kunnolla avattua rulliskausi ja olihan pojat kivaa! :) N. 15km lenkin kävin heittämässä, tahtoa ja voimia olisi ollut mennä paljon pidempäänkin, mutta pientä rakontynkää alkoi jalassa tuntumaan. Pitänee varmaan vähän miettiä, että millasia sukkia sitä luistinten kanssa käyttää ja jos jotenkin teippailis kanssa. Ja voi että mää tykkään mennä noita maanteiden reunoja, kun niissä saa niin rauhassa kulkea eikä tarvitse turhaan kääntyillä ja jarrutella. Autojakin meni ohi ehkä kerran tai pari. Harmittaa vaan, kun tuppaavat noi maanteiden asfaltit olemaan niin paljon epätasaisempia kuin pyöräteiden.

Huomenna uutta lenkkiä sitten, jos vaikka heti aamusta käväsis.

Moro vaan,

Oma kausi kanssa aloitettu, muutama sauvalenkki jo takana, sateet vain kiusaavat toistuvasti...

Kysymys luistelijoille: käytättekö suojia & kypärää ?
- itse käytän aina polvi- ja kyynärsuojia + kypärää, vaikka muutoin luistelenkin ohuissa urheiluvaatteissa

Minulla takana vuosien varrella 2 kunnollista kaatumista joissa polvisuojat pelastaneet paljon..., molemmilla kerroilla selvisin kämmenenkokoisella asfaltti-ihottumalla reiteen
- voi kertoa kokemuksesta että ei ehdi ns. edes kissaa sanomaan kun kivi jää reippaassa vauhdissa peräkkäisten pyörien väliin ja luistimesta häviää sivuttaispito/ohjattavuus

Kysymys luistelijoille: käytättekö suojia & kypärää ?
- itse käytän aina polvi- ja kyynärsuojia + kypärää, vaikka muutoin luistelenkin ohuissa urheiluvaatteissa

Käytän aina kypärää ja rannesuojia luistellessa. Kyynärpää ja polvisuojia olen kokeillut monenlaisia, mutta aina tuntuvat ihan paskoilta luistellessa. Ilman kypärää luistelu on kyllä ihan saatanan tyhmää. Paskalla polvellakin pystyy elämään jos sattuu kaatumaan, mutta haljenneella kallolla ei tee mitään.

Eilen treenasin salilla jalat ja tänään kävin luistelemassa 105 minuuttia. Alkaa olemaan vähän reidet hellänä...

Mulla muutama rullailukerta takana tänä keväänä/kesänä ja ihan mukavalta taas tuntunut. Uudet luistimet tuli hankittuu tossa talvella. Ostin kaverin kautta niin sain käyttämättömät 200 euron luistimet 50. :) Mullaki hiertää sisäsyrjät auki ja viimeks kun luistelin vähä pitemmän matkan niin puolessa välissä rupes hiertää aika ilkeesti vaikka olin laittanu laastarit jo enne lähtöö. Ehkä pitäs sitä teippii kokeilla ens kerralla ja varmaa parempii sukkii. Suojia käytin sillon alussa koko ajan, mut nyt ne on jääny matkasta, osin senkintakia kun kävivät pieniksi. Ite oon kerran kaatunu rulliksilla, se oli joskus ihan ekoilla kerroilla eikä siinä käyny mitään. Eli luultavasti seuraava kaatuminen onki sitten joku kunnon töötti jossain alamäessä kun jää kivi rullien väliin, toivottavasti ei.

Ite ei tule käytettyä suojista kuin kypärää. Kertaakaan en ole kunnon lippoja rulliksilla vetänyt, mikä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö se ole mahdollista tulevaisuudessa :D

Mites pitkiä lenkkejä pakkislaiset luistelevat kerrallaan? Ja sauvoilla vai ilman?

Mulla tulee punttitreenien välipäivinä tehtyä 25-30 kilometrin lenkkejä ilman sauvoja. Tahti on aika leppoisaa. Tulee maisemia katseltua ja aikaa menee puolestatoista kahteen tuntiin. Pidemmätkin lenkit kiinnostaisivat, mutta pitäs olla vähän sileämmät asvaltit, että homma pysyis mielekkäänä. Helposti pystyy luistelemaan 10km pidemmän lenkin jos on parin vuoden ikäistä asvalttia, jos vertaa vanhaan ja karkeaan asvalttiin.

Tuli hankittua sauvat. 10 vuotta ilman sauvoja, mut siitä lähtien kun niitä alkoi näkyä on tehny mieli kokeilla... tulee vaan niin harvoin lähdettyä ylipäätään. Sopivan pituuden laskukaavahan on luemma oma_pituus x 0.9 + 2.5 cm. Oli sitten vaihtoehtona joko 3 cm liian lyhyet tai 2 cm liian pitkät, päädyin pitkiin, ONNEKSI! Etukäteen ajattelin, että ai että kun on mukava sitten voimalla rauhassa painaa niillä sauvoilla lisää vauhtia mut olikin kauhee pettymys kun tuosta lähti liikkeelle, ensinnäkin meinas välillä tökätä sauvan maahan luistimen eteen mut suurempi asia vielä se, että vähälläkin myötätuulella tasaisella saati sitten alamäessä asfaltti kiitää sellaista vauhtia, että ei meinaa millään ehtiä antaa lisää vauhtia vaan sauvat vaan "VIPS!" lipeää taakse, hirmu rykäisy pitää tehdä että ehtii niillä oikeasti työntää. Joku vaihteisto ois kiva.. heh. Lisäks tosi kapean sauvan puristaminen laittaa kämmenen kramppaamaan. Varmaan tottuu kyllä nopsaan.

Tosiaan tästä ei pidä käsittää, että ne olis jotenkin huono juttu ollut, merkittävin vaikutus näin Pakkislaisen näkökulmasta lienee vauhdin ja tehon lisäys. Eli kun pelkillä luistimilla yleensä etenee sellasta "luontaista" tahtia, joka tuntuu sopivalta, niin sauvat mukaan ottamalla ei jotenkin pystynyt vähentämään kuormaa jaloilta vaan ainoastaan antamaan lisätehoa etenemiseen. En viitsinyt laittaa sykemittaria nautintoa vähentämään, mutta perstuntumalta keskisyke oli yli 10 lyöntiä korkeammalla koko reissun ajan verrattuna ilman sauvoja etenemiseen ja vauhtia oli matkasta ja ajasta päätellen 5-7 km/h enemmän (12.6 km, 40 min eli about 19 km/h). Suurempi nopeus ei kyllä auta ainakaan vähentämään riskejä, sekin kannattaa ottaa huomioon sauvoja harkitessa. Jotkut näyttivät käyttävän rannesuojia sauvojen kanssa (päätellen vastaantulijoista), mutta itse päädyin ainakin näin aluksi jättämään rannesuojat pois.

Jos on tarkoitus maisemista nauttien leppoisasti edetä, jättäisin sauvat kotiin ja sitten kun haluaa enemmän rykiä ja keskittyä suorittamiseen niin sauvat mukaan.

Noista sauvoista jotain kokemuksia:
- mulla takana sauvojen kanssa kai reilut 10 vuotta, lähes kaikki lenkit vain sauvoilla
( mulle tyypillinen vauhti: 13 km - 38 minuuttia n. 140 keskisykkeellä helpohkossa maastossa )

Sauvat muuttaa luisteluasennon pystymmäksi jolloin vauhdinjako on erilainen kuin ilman sauvoja: tasaiset menään sauvoilla jopa hiljempaa kuin ilman sauvoja koska pystymmässä ilmanvastus on suuurempi, vastaavasti ylämäet mennään sauvoilla kovempaa kuin ilman sauvoja koska keski- ja ylävartalosta saa tehoa työntöön.

Sauvaluisteluun pätee pitkälti samat opit kuin luisteluhiihtoon: periaatteessa kolme eri tekniikkaa eli Mogren - Wasberg - Kuokka
- ja kaikkein kovimmat vauhdit otetaan sauvat kainalossa matalana loivaan alamäkeen vain jaloilla työtä tehden

Tekniikan kannalta ja muiden tienkäyttäjien kannalta on tärkeää että sauvatyöntö lähtee about hartileveydeltä suoraan taaksepäin eikä sivuille, tällöin työntövoima vie eteenpäin eikä sauvat eivät häiritsi muita liikkujia rullluistelijaa enempää

Mullaki ois sauvojen osto eessä. Joskus muutama vuos sitte kokeilin sauvoja mut ei niitä vielä sillo pienenä pentuna osannu käyttää ja muistan miten kauheelta ne tuntu. Nyt kuitenkin kun matkat on kasvanu ni pitäs taas hankkia sauvat. Mihin hintahaarukkaan ne sauvat sijottuu? Onko niillä miten paljon eroo? En kuitenkaa iha nii paljoo luistele et mitään kalleimpia sauvoja kannattais hankkii, mut tuskin ne halvimmatkaa on paras valinta.

Tekniikan kannalta ja muiden tienkäyttäjien kannalta on tärkeää että sauvatyöntö lähtee about hartileveydeltä suoraan taaksepäin eikä sivuille, tällöin työntövoima vie eteenpäin eikä sauvat eivät häiritsi muita liikkujia rullluistelijaa enempää

Ääni edelliselle! Itsekin tolla ekalla reissulla jouduin keskittymään tosi paljon siihen, ettei ne sauvat levahda taakse sivulle. Muutenkin kauhulla mietin, että mitä jos takaa olis ollu tulossa joku sillon kun työntö levis oikein pahasti ja mulla kuitenkin pauhasi MP3-soitinkin.

Craft-: Prismassa oli Exelin Activa-sauvat 39.90, jotkut toiset näyttivät olevan 59.90.

noista sauvoista. eihän niissä muu ota päähän mutta kun piikit tylsyy ja teroitus ei paljon auta. kai niissä sama metallipiiikki on kalliimmissakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom