Tuli hankittua sauvat. 10 vuotta ilman sauvoja, mut siitä lähtien kun niitä alkoi näkyä on tehny mieli kokeilla... tulee vaan niin harvoin lähdettyä ylipäätään. Sopivan pituuden laskukaavahan on luemma oma_pituus x 0.9 + 2.5 cm. Oli sitten vaihtoehtona joko 3 cm liian lyhyet tai 2 cm liian pitkät, päädyin pitkiin, ONNEKSI! Etukäteen ajattelin, että ai että kun on mukava sitten voimalla rauhassa painaa niillä sauvoilla lisää vauhtia mut olikin kauhee pettymys kun tuosta lähti liikkeelle, ensinnäkin meinas välillä tökätä sauvan maahan luistimen eteen mut suurempi asia vielä se, että vähälläkin myötätuulella tasaisella saati sitten alamäessä asfaltti kiitää sellaista vauhtia, että ei meinaa millään ehtiä antaa lisää vauhtia vaan sauvat vaan "VIPS!" lipeää taakse, hirmu rykäisy pitää tehdä että ehtii niillä oikeasti työntää. Joku vaihteisto ois kiva.. heh. Lisäks tosi kapean sauvan puristaminen laittaa kämmenen kramppaamaan. Varmaan tottuu kyllä nopsaan.
Tosiaan tästä ei pidä käsittää, että ne olis jotenkin huono juttu ollut, merkittävin vaikutus näin Pakkislaisen näkökulmasta lienee vauhdin ja tehon lisäys. Eli kun pelkillä luistimilla yleensä etenee sellasta "luontaista" tahtia, joka tuntuu sopivalta, niin sauvat mukaan ottamalla ei jotenkin pystynyt vähentämään kuormaa jaloilta vaan ainoastaan antamaan lisätehoa etenemiseen. En viitsinyt laittaa sykemittaria nautintoa vähentämään, mutta perstuntumalta keskisyke oli yli 10 lyöntiä korkeammalla koko reissun ajan verrattuna ilman sauvoja etenemiseen ja vauhtia oli matkasta ja ajasta päätellen 5-7 km/h enemmän (12.6 km, 40 min eli about 19 km/h). Suurempi nopeus ei kyllä auta ainakaan vähentämään riskejä, sekin kannattaa ottaa huomioon sauvoja harkitessa. Jotkut näyttivät käyttävän rannesuojia sauvojen kanssa (päätellen vastaantulijoista), mutta itse päädyin ainakin näin aluksi jättämään rannesuojat pois.
Jos on tarkoitus maisemista nauttien leppoisasti edetä, jättäisin sauvat kotiin ja sitten kun haluaa enemmän rykiä ja keskittyä suorittamiseen niin sauvat mukaan.