Rullaluistelu!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy77
  • Aloitettu Aloitettu
Noin 10km rullaluistelulenkki takana! Mukavaa hommaahan tuo on. Harmi vaan että nuo asvalttitiet ovat niin heikossa kunnossa, joten kunnollisia reittejä ei ole montaa täällä maalla. Mitenkä muuten tuo renkaiden kuluminen? Pitääkö renkaita kääntää vai pitääkö niiden paikkaa vaihtaa? Etummaiset renkaat alkavat olla jo melko kuluneita sisäpinnaltansa.
Ja mitenkä on, tuossa lenkin alkuvaiheilla on noin 50m hiekkatie jonka vieressä kävelen nurmikolla. Vaikuttaakohan se renkaisiin?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noin 10km rullaluistelulenkki takana! Mukavaa hommaahan tuo on. Harmi vaan että nuo asvalttitiet ovat niin heikossa kunnossa, joten kunnollisia reittejä ei ole montaa täällä maalla. Mitenkä muuten tuo renkaiden kuluminen? Pitääkö renkaita kääntää vai pitääkö niiden paikkaa vaihtaa? Etummaiset renkaat alkavat olla jo melko kuluneita sisäpinnaltansa.
Ja mitenkä on, tuossa lenkin alkuvaiheilla on noin 50m hiekkatie jonka vieressä kävelen nurmikolla. Vaikuttaakohan se renkaisiin?

Kannattaa kääntää. Luistelu on kevyempää ja mielekkäämpää.
 
Renkaiden kuluminen

Kuinka kauan keskimäärin luistinten renkaat kestävät (kilometreissä) ennenkuin ne on vaihdettava uusiin?

Keväällä ostin K2:n luistimet ja ehkä parisataa kilometria tullut kesän aikana luisteltua, sauvoilla ja ilman. Renkaita olen joutunut vaihtelemaan luistimesta toiseen useasti koska sisäsyrjän puolenen laita kuluu todella nopeasti, varsinkin eturenkaasta. Onko kovaan kulutukseen syynä

1. Karkea asfaltti
2. Huono tekniikka
3. Luistelijan paino (~90kg)
4. Kaikki yllä

Toisaalta kyllä jarrupalakin on aika kulunut... ovatko rullaluistinten renkaat ns. kulutustavaraa? Kannattaako kokeilla erikovuisia rullia?
 
Kuinka kauan keskimäärin luistinten renkaat kestävät (kilometreissä) ennenkuin ne on vaihdettava uusiin?

Keväällä ostin K2:n luistimet ja ehkä parisataa kilometria tullut kesän aikana luisteltua, sauvoilla ja ilman. Renkaita olen joutunut vaihtelemaan luistimesta toiseen useasti koska sisäsyrjän puolenen laita kuluu todella nopeasti, varsinkin eturenkaasta. Onko kovaan kulutukseen syynä

1. Karkea asfaltti
2. Huono tekniikka
3. Luistelijan paino (~90kg)
4. Kaikki yllä

Toisaalta kyllä jarrupalakin on aika kulunut... ovatko rullaluistinten renkaat ns. kulutustavaraa? Kannattaako kokeilla erikovuisia rullia?

Kuulostaa erikoiselta, että eturenkaasta kuluu sisäsyrjä. Veikkaisinpa tekniikassa olevan jotain häikkää, mutta varmuudella en osaa sanoa.

Renkaista en hirveästi tiedä, laakerit itellä ainakin täyttyy melko nopeasti kaikesta skeidasta ja renkaat alkaa sen takia reistaileen. Jarrupala kuluu tavattoman nopeasti, jatkuvasti saa olla ostamassa uutta. Sen takia on tänä kesänä rullailut jääny vähille.
 
Mun mielestä eturenkaan sisäsyrjän kuluminen aiheutuu siitä kun putkussa nilkka ojentuu eikä potku lähde tasaisena koko kiskon mitalta
- itsellä oli sama vika ekoilla kerroilla ja opettelin siitä pois

Auttaisiko hieman matalampi luisteluasento ja pidempi liuku, silloin voiman saa tehokkaammin potkuun koko luistimen mitalta eikä eteneminen ole sellaista ompelukoneen tikkaamista...
 
Mun mielestä eturenkaan sisäsyrjän kuluminen aiheutuu siitä kun putkussa nilkka ojentuu eikä potku lähde tasaisena koko kiskon mitalta
- itsellä oli sama vika ekoilla kerroilla ja opettelin siitä pois

Auttaisiko hieman matalampi luisteluasento ja pidempi liuku, silloin voiman saa tehokkaammin potkuun koko luistimen mitalta eikä eteneminen ole sellaista ompelukoneen tikkaamista...

Joo tämä on varmaan aika todennäköistä. Mielestäni kuluminen oli kovinta juuri kun aloitti luistelun, ja mitä enemmän on luistellut niin sitä tasaisemmin nuo kuluvat. No, enää ei paljoa luistelukelejä tälle vuodelle mahdu ja "kohta" saakin vaihtaa rullikset maastohiihtosuksiin :)
 
Eilen alkoi kausi! Ja kivaahan se oli kun alkasi tasapaino löytymään. :D

20km lenkki tekniikkareeniä. Onko täällä kellään meininki osallistua pirkan rullaluisteluun?
 
Juu täälläkin taas kausi alkanut.

Tuosta kulumisesta mainitakseni omakohtaisia kokemuksia.
n. 8 viimevuotta mennyt samoilla salomoneilla, eipä kannata vaihtaa ku kenkämalli on hyvä(piti tilata erikseen tehtaalta koska suuri jalka)
luisteltua tulee siis n. 15-30kertaa vuodessa 10-20km lenkkejä sauvojen kanssa
oma painoni n. 95-105kg
-Rullia(80mm) ja laakereita(abec5) en ole vaihtanut kertaakaan.
-alkuperäinen tehtaan jarrupala kesti n.5 vuotta(totta kai maasto missä luistelee vaikuttaa).
-yoko sauvat(halpahalli) olleet n. 5 vuotta ja kertaakaan en ole vielä vaihtanut päitä.

ehkä vois sijoittaa uuteen rullapakettiin tänä vuonna, mutta laakerit ei kumminkaan rohise yms.
voi olla että meno on hieman verkkaisempaa mutta tuleepa tehoja paremmin.

Nyt käytössä jotain mikkihiiri jarrujapaloja a`la K2 ja valehtelematta 3 luistelukertaa ja saisi palaa olla jo lähes vaihtamassa.
Kaipa noita saa paremmin myydyksi jos kuluvat(hekulamppugate), verrattuna salomonin alkuperäseen. Ja aika helpostippa
noita saa keskenään modattua erimerkkien jarrupaloja luistimeen jos 5min vaan jaksaa aikaa käyttää.
 
Tekniikan kannalta ja muiden tienkäyttäjien kannalta on tärkeää että sauvatyöntö lähtee about hartileveydeltä suoraan taaksepäin eikä sivuille, tällöin työntövoima vie eteenpäin eikä sauvat eivät häiritsi muita liikkujia rullluistelijaa enempää
Niin samaa mieltä. Ja jos tekniikka on -80 luvulla (eli työnnöt sivuille) niin jättää ne työnnöt pois ihmisten läheisyydessä.. Loisto harjotusta hiihdon korvikkeena ja sauvoilla saa pirun hyvän harjottelun koko kropalle.
Eipä vaan ole talven hiihdon jälkeen tullu vedettyä, koska maantiepyöräily vieny voiton.
 
Täällä on myös avattu kesän rullaluistelukausi. Kilometrejä taitaa olla kertynyt joku 50, kun alussa olen luistellut sellaisia kymmenen kilometrin lenkkejä "tottuakseni". Tänään kuitenkin tsemppasin tuossa ihanan aurinkoisessa säässä ja vedin 16km. Ihan loistava ilma - aurinko, mittarissa +16 eikä hirveetä vastatuulta. :) Ainut pieni miinus oli huono asfaltti joissain kohdin... Ja ilman sauvoja mennään. Kovasti olis halua koettaa sauvojen kanssa, mutta en ole vielä raaskinut ostaa, enkä mistään ole saanut niitä koekäyttöönkään.

Nyt kun kerta tänne kirjoitan, niin kysyisin että mikähän mun jaloissa varpaiden kohdalla on vikana, kun ne luistelessa kipetytyy ihan sairaan kipeäksi! Ei oikeastaan itse varpaat, vaan se osa missä varpaat on kiinni. Ei siis koko jalkapöytä. Kävely on pitkän lenkin jälkeen todella hankalaa ja mä vaan köpöttelen eteenpäin.. Onkohan mulla sitten vain liian kireällä luistimet vai olisko tähän muu selitys? Missään muussa lajissa ei tällaista kipua ole ollut.
 
Itsekin olen jo vähän aikaa sitten avannut rullaluistelukauden. Kilometrejä on nyt kertynyt joku 60, mutta kesän tavotteen oon asettanut sinne 1000km. Vaatii kyllä monia ja monia rullailukertoja, mutta eiköhän tuo ihan realistinen oo jos vaan jaksaa tarpeeks usein käyä työntelemässä. Sauvat hankin viime kesänä ja enää en ilman niitä aio luistella. Niin paljon mukavempi mennä sauvojen kanssa ja saa samalla paljon tehokkaamman ja koko kropan kattavan treenin. :)
 
Sattuuko kenelläkään olemaan olemaan skikeistä omakohtaista kokemusta. Niissähän on ilmatäytteiset renkaat, joten vierimisvastusta pystyy säätämään ja näin ollen nopeus ei kasva liian suureksi. Siis onko niillä hyvä luistella(sauvoilla tai ilman) ja toimiiko samalla tavalla kuin normaalit rullikset?
 
Sattuuko kenelläkään olemaan olemaan skikeistä omakohtaista kokemusta. Niissähän on ilmatäytteiset renkaat, joten vierimisvastusta pystyy säätämään ja näin ollen nopeus ei kasva liian suureksi. Siis onko niillä hyvä luistella(sauvoilla tai ilman) ja toimiiko samalla tavalla kuin normaalit rullikset?

Ostin Skiket kengänkoolle 38-47 huhtikuussa. Mulla on iso kengänkoko, kengästä riippuen 46-48. Ainoan hyvän luistelutuntuman sain 46 koon pehmeäpohjaisella kävelykengällä. Muut kengät eivät oikeastaan kunnolla sopineet Skikeen...

Painetta renkaisiin sai hyvin laitettua huoltoasemalla, muistaakseni 6 bar painetta laitoin. Tein muutaman lyhyen testilenkin ja huomasin heti, että renkaiden suuntaus on tehtävä todella huolellisesti, jottei alamäessä toinen luistimista ala viettää sivulle...
Jarrusysteemi on helppo ja sen oppii nopeasti. Luisteluvauhti on huomattavsti hitaampaa kuin rullaluistimilla sauvojen kanssa. Skikeillä luistelu on mielestäni jonkin verran raskaampaa kuin rulliksilla.Hiekkatiellä ja vesisateessa luistelu oli vaivatonta, eikä pyöräteillä ollut hiekoitussora haitannut yhtään.

Skiket pidentävät luistelukautta, koska niillä ei ole niin paljon säiden armoilla mitä rullaluistimilla.

Olis muuten myynnissä vähän käytetyt :-)
 
Sattuuko kenelläkään olemaan olemaan skikeistä omakohtaista kokemusta. Niissähän on ilmatäytteiset renkaat, joten vierimisvastusta pystyy säätämään ja näin ollen nopeus ei kasva liian suureksi. Siis onko niillä hyvä luistella(sauvoilla tai ilman) ja toimiiko samalla tavalla kuin normaalit rullikset?

Ehdottomasti sauvojen kanssa suosittelen. Omat Skiket tosin olleet jo pari kesää hyllyssä, pitäisi taas alkaa luistelemaan. Alussa luistelu tuntui melko raskaalta mutta parin kerran jälkeen alkoi jo tekniikka hioutumaan. En itse ole tavan luistimia kokeillut mutta näillä meno on kyllä pehmeää ja pienet montut/kivet ei haittaa..

PS. Ernst Vettorilta myös hyviä pointteja.
 
http://www.stadium.fi/urheilu/rullaluistelu/rullaluistelu/102982/soc-m-inline-900-s10

Mitä mieltä näistä rulliksista? Kortilla 70 euroa. En ole koskaan elämässäni rullaluistellut, mutta nyt vois koittaa sitäki. Tulisin luultavasti vetelee sellasia 10km-15km pitusia lenkkejä.

Ei mitään kokemusta ko. merkistä tai mallista, mutta kuvauksen perusteella vaikuttais ihan kelpo peleiltä ensimmäisiksi rulliksiksi. alumiinikisko, suht isot pyörät ja laakerit riittää hyvin tuollaisiin reilun kympin lenkkeihin. Ja pyöriä ja laakereitahan voi sit aina päivittää jos nälkä kasvaa. Kaikista tärkeintä on kuitenkin IMO, että kenkä istuu hyvin jalkaan eikä purista,kiristä tai hierrä kun sitä ekan kerran kokeilee jalkaan. Rulliksissa ei todellakaan kannata ottaa sellaisia, että " no vähän se tuntuu ikävältä, mutta ostan kun halvalla saa" -tyyppisiä luistimia. Jos kenkä hiertää kovin pahasti jää luistelut kyllä oman kokemukseni mukaan sit luistelematta.
 
Jos haluaa kunnon luistimet niin näkee vähän vaivaa ja ostaa netistä sellaiset missä on irroitettava kenkä. Itselläni on Xjado temppuluistimet http://www.youtube.com/watch?v=A5_L50VZFR0 joissa matkakiskot/renkaat(näihin saa myös jäälle sopivat terät). Emännälle tilattiin Ruotsista powersliden blade and walk (phuzion) http://www.youtube.com/watch?v=iVacURS_mCo

Näiden etuna mm.
-voi irrottaa hiekka osuuksilla,metroon mennessä yms. ja jatkaa kävellen luistimet kannossa.
-ei tarvitse kantaa kenkiä erikseen kun ovat aina jalassa luisteli tai käveli.
-sateen yllättäessä ei tarvitse tärvellä laakereita.
-jos alamäki hirvittää niin kävelet sen.

Noi emännän luistimet oli jonku 170e ja omathan sain halvalla kaverin erikoisliikkeestä. Kovassa käytössä ovat.
 
Heh tuli tänään kokeiltua ensimmäistä kertaa rulliksia. Ei helkkari kun oli kuumottavaa touhua :) Kokoajan oli semmonen fiilis, että kaatuminen oli hiuksen varassa. Jaruttamisestakaan ei oikein tullu mitään, kun ilmeisesti sitä jarrupalaa pitäisi painaa niin perkeleesti. Mutta eihän sitä kovassa vauhdissa edes riitä tasapaino sen painamiseen :D Luistelun vaikeuteen saattoi vaikuttaa se, että luistimet olivat noin numeron liian isot. Tuntui, että luistimia oli vähän hankala pitää suorassa koko ajan.
 
Heh tuli tänään kokeiltua ensimmäistä kertaa rulliksia. Ei helkkari kun oli kuumottavaa touhua :) Kokoajan oli semmonen fiilis, että kaatuminen oli hiuksen varassa. Jaruttamisestakaan ei oikein tullu mitään, kun ilmeisesti sitä jarrupalaa pitäisi painaa niin perkeleesti. Mutta eihän sitä kovassa vauhdissa edes riitä tasapaino sen painamiseen :D Luistelun vaikeuteen saattoi vaikuttaa se, että luistimet olivat noin numeron liian isot. Tuntui, että luistimia oli vähän hankala pitää suorassa koko ajan.

Kannattaa opetella rullaamaan heti alustapitäen niin että jalat eivät ole aivan rinnakkain vaan toinen jalka on 1/2 - 1 kengän mittaa toisen edellä
- tämä on paljon tukevampi asento rullata kovaakin
- jarrulle saa paljon enemmän voimaa kun voi reilusti nojata etujalan kantapäätä alaspäin, samoin jarrujalalla voi jopa kääntyä kallistamalla varpaita varovasti oikealle tai vasemmalle
- asfaltin poikitttaisten urien yms esteiden ylitys käy huomattavasti turvallsemmin kun on liikesuuntaan tukipintaa enemmän ( voi tehdä nopean painonsiirron jalalta toiselle )
- vaikka jarrujalka pitääkin olla etummaisena, kannattaa opetella rullaamaan myös jalat toisinpäin ( itse olen lonkista vissiin sen verran jäykkä että en osaa rullata oikea jalka edellä turvallisen ja luontevan tuntuisesti )

Oma rulliskausi on vielä aloittamatta: hiihdosta siirryin pienen loukkaantumisen kautta pyöräilyyn, ja nyt vaivaa sitkeä kurkkukipu & räkätauti ( oireita vajaa pari viikkoa, kuumetta nyt kolmatta päivää )

Muistakaa kypärä & suojat !
 
Tulipa korkattua tälle kesälle. Vajaan tunnin lenkki. Muutenkin jäänyt vähälle ku vuonna 2007 ostin luistimet, mutta ollu vaan 1-3 lenkkiä kesässä :) Nuoruuspäissäni ostin vaan jalalle aika paskat Salomonit, puristaa jalkapöytää "läjään" ja tulee jalat kipeiksi. Melkeen vois hommata suojat ja sauvat ja alkaa luisteleen homona :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom