Rullaluistelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy77
  • Aloitettu Aloitettu
Oisko ideoita miten kannattaisi aloittelijan aloittaa rullaluistelu? muistaakseni joskus viitosluokalla viimeks rullaluistellut, vieressä on hyvä 5km pätkä jossa on loivaa ylämäkeä n. kilsa , rullaluistimet löytyy mutta itseäni kiinnostaisi hommata vielä sauvat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oisko ideoita miten kannattaisi aloittelijan aloittaa rullaluistelu? muistaakseni joskus viitosluokalla viimeks rullaluistellut, vieressä on hyvä 5km pätkä jossa on loivaa ylämäkeä n. kilsa , rullaluistimet löytyy mutta itseäni kiinnostaisi hommata vielä sauvat.

Ei kai siinä muuta kun lähtee varovasti luistelemaan? Pikkuhiljaa lisää lenkkien pituutta. Ehtisköhän vaikka huomenillalla heittää kevään ekan lenkin, ei oo ihan kauheesti tullu luisteltua, vaikka luistimet ollu ehkä 10 vuotta :D Ja sauvoja oon kyllä vähän kaipaillu itekkin, sais vähän enemmän hiihtomaiseks tota hommaa.

Joo ei kai siinä muuta kun vetää monot jalkaan ja lähtee luisteleen. Kaikkia epätasaisuuksia, kiviä ja risuja kannattaa varoa ja ei ny varmaan ekana kannata hirmusiin alamäkiin lähtee jos viime kerrasta on aikaa. Jarrutusta kannattaa reenata ja melkeen suosiolla suoraan toisen jalan luistimella poikittaen laahaten. Itellä ainakin kulahti tuo jarrupala aika nopeaan, tosin reitillä aina pakosta 2x alamäkee mitkä vaatii jarrutusta. Pitäis vielä toi vasemmalla luistimella jarruttaminen opetella mut jotenkin ei vaan toi jalka taivu yhtä hyvin kun oikea. :D Jossain parkkiksella on hyvä käydä pyörimässä ja ihmettelemässä mitä niillä luistimilla voi tehä kun on tilaa ympärillä.. Nyt oon 4 päivänä putkeen käyny rullailees :rock:

Alkoi kiinnostamaan taas tuo rullaluistelu. Viime kerrasta on aikaa jo ainakin 5 vuotta. Tarkoituksena olisi siis ostaa uudet luistimet, mutta ei ole mitään tietoa noista enää. Mikä merkki on hyvä ja mitä välttää? Mitä ominaisuuksia olisi hyvä olla? Minkä kokoiset pyörät?

Enta nuo varusteet? Hyvä pyöräilykypärä löytyy, mutta muita suojia ei ole, muuta kuin iankaikkisen vanhoja jotka hiersivät polvitaipeet ja kyynärtaipeet aina lähes verille.

Lenkkeilyn tilalle kesäksi olisi luistimet tulossa ja tarkoituksena olisi enemmänkin matkaa luistella, kuin mitään kaupunki pyörittelyä. K2 monessa paikkaa kehutaan hyviksi, niitä olen harkinnut. Hintaluokka olisi tarkoitus olla noin 200e molemmin puolin.

Ps. Viime kerralla kun luistelin niin pohkeet meni lenkin jälkeen niin kramppiin ettei pystynyt kävelemään sisälle :D

Alkoi kiinnostamaan taas tuo rullaluistelu. Viime kerrasta on aikaa jo ainakin 5 vuotta. Tarkoituksena olisi siis ostaa uudet luistimet, mutta ei ole mitään tietoa noista enää. Mikä merkki on hyvä ja mitä välttää? Mitä ominaisuuksia olisi hyvä olla? Minkä kokoiset pyörät?

Enta nuo varusteet? Hyvä pyöräilykypärä löytyy, mutta muita suojia ei ole, muuta kuin iankaikkisen vanhoja jotka hiersivät polvitaipeet ja kyynärtaipeet aina lähes verille.

Lenkkeilyn tilalle kesäksi olisi luistimet tulossa ja tarkoituksena olisi enemmänkin matkaa luistella, kuin mitään kaupunki pyörittelyä. K2 monessa paikkaa kehutaan hyviksi, niitä olen harkinnut. Hintaluokka olisi tarkoitus olla noin 200e molemmin puolin.

Ps. Viime kerralla kun luistelin niin pohkeet meni lenkin jälkeen niin kramppiin ettei pystynyt kävelemään sisälle :D

Käyppä katsomassa Top Sportista "Rollerblade"- merkkisiä luistimia. Niissä on valmiina suht hyvät laakerit ja vaihto-osat (jarrupalat, laakerit, renkaat) ovat selvästi tunnettuja merkkejä halvempia.

Minulla on tällaiset: http://www.rollerblade.com/suomi/products/crossfire-90/?cat=men

Toimivat loistavasti. Kenkäosa on irroitettava (olen kävellyt niiden kanssa mm. ostoskeskuksissa, sillä siellä luistelu on usein kielletty) ja siten helppo vaikka pestä.

Ja mieluummin ostaa edes piirun verran halvemmat, jos sitten tuo rullailu ei kiinnostakaan.

Varusteista sen verran, että jos et käytä sauvoja niin rannesuojat ovat kypärän jälkeen tärkeimmät. Polvisuojissa on monesti ongelmana, että ne hiertävät. Siksi kannattaa liikkeessä varmistua, ettei mikään kohta hankaa laisinkaan. Kyynärsuojissa sama. Hankausongelmat niiden kanssa tulevat esille enemmän jos käytetään sauvoja.

En osaa ensituntumalta sanoa isojen renkaiden etuja. Niillä lienee tasaisempi potku ja rullaus? Näihinhän vaikuttaa tietysti moni seikka kuten pinnoite, kenkä, renkaan kovuus...

En osaa ensituntumalta sanoa isojen renkaiden etuja. Niillä lienee tasaisempi potku ja rullaus? Näihinhän vaikuttaa tietysti moni seikka kuten pinnoite, kenkä, renkaan kovuus...

Isopyöräiset rullaluistimet ovat hyviä juuri matkaluistelussa, ei niin nuukia huonompilaatuiselle asfaltille (siis sitä isokivistä josta maantiet on yleensä tehty) ja kyllähän niillä keskinopeuskin nousee helposti hieman nopeammaksi kuin tavallisilla.

Rannesuojia en kyllä itse pysty käyttämään sauvojen kanssa, riippuu varmaan suojista. Itse nostaisin tärkeimmäksi varusteeksi kypärän jälkeen hyvät hanskat jotka hengittää mutta joiden kämmenosa on jotain kulutusta kestävää nahkaa yms ja pehmustettu hieman. Kädellä kuitenkin aina se asfaltti otetaan vastaan jos tarve tulee. Kypärä ja hanskat on mulla ne ainoat suojavälineet.

K2 on alla ja ovat olleet jo vuosia. Aivan sairaan hyvät luistimet eikä rullia lukuunottamatta saa luistelemalla kulutettua loppuun. Nyt on hieman katselussa juurikin tuollaiset suuri rullaiset luistimet toisiksi. Tärkein asia luistimissa kaiken istuvuuden jne lisäksi on verkkomainen kenkärakenne. Eli siis että ovat hyvin tuuletetut. Yleensä kuitenkin luistelu tapahtuu enemmän tai vähemmän hyvillä keleillä ja jalalle tulee kuuma todella helposti. Vaikka omat K2 on todella hyvin tuulettuvat, ikinä ei ole varpaita palellu. Hiki on tullut jaloille monesti :)

Saan isältä sen salomonit lainaan nyt aluksi. Yllättäen juuri sopivat omaankin jalkaan. Luistelee noilla nyt aluksi ja katsoo miten innostusta riittää, että hankkiiko uudet.

Eilen heitin ihan lyhyen lenkin ja olihan se kivaa pitkästä aikaa. Tosin kaikki pienetkin raot asvaltissa pelottivat ja alamäet tuli mentyä todella hiljaa. Parempi se kai on varovaisesti aloitella. Tällä hetkellä tosin tuo koivuallergia hidastaa todella paljon ulkona liikkumista, aivan tukossa pienenkin lenkin jälkeen.

Mitäs porukka on mieltä skikeistä? Itse olen harkinnut niiden ostoa kun ainakin keväisin nuo tiet tuntuu olevan aika huonossa kunnossa urien ja pikkukivien takia, että välillä pelottaa lähtee rulliksilla lenkille. Mitä nyt olen skikeistä lukenut niin ilmeisesti aikalailla samanlaista menoa kuin hiihtäessä ja vauhti ei ole niin kova kuin rullaillessa, mutta maastolla ei ole niin suurta väliä kuin rullaluistellessa. Onko skikeissä jotain negatiivisia puolia esim. käännökset, jarrutukset jne.?

Mitäs porukka on mieltä skikeistä? Itse olen harkinnut niiden ostoa kun ainakin keväisin nuo tiet tuntuu olevan aika huonossa kunnossa urien ja pikkukivien takia, että välillä pelottaa lähtee rulliksilla lenkille. Mitä nyt olen skikeistä lukenut niin ilmeisesti aikalailla samanlaista menoa kuin hiihtäessä ja vauhti ei ole niin kova kuin rullaillessa, mutta maastolla ei ole niin suurta väliä kuin rullaluistellessa. Onko skikeissä jotain negatiivisia puolia esim. käännökset, jarrutukset jne.?

Kovin hyvä en ole kommentoimaan vähäisen kokemuksen takia, mutta kerran testasin niin niiden vastus on suuri. Mielipiteestä on kiinni onko se positiivinen vaiko negatiivinen asia. Todella raskasta menoa omasta mielestä verrattuna perinteisiin rullaluistimiin.

Huhhuh, ekaa kertaa varmaan kymmeneen vuoteen rullien päällä, eli viimeks joskus ihan pikku naperona. Heitin aluksi jonkun 4km silleen ihan tuntumalta ja innostuin ja lähin pitemmälle retkelle, matkaa tuli varmaan joku 15km yhteensä.

Viime kesänä taisin käydä kerran rullaluisteleen. Mutta tänä kesänä olen käynyt jo viis kertaa. Oli kyllä niin lepposaa menoa äsken, että heitin GPS:n mukaan 21 km lenkin ja kovimmalla keskinopeudella. Tais perjantainen mässypäivä antaa vähän energiaa kehoon, kun muuten on menty miinuksilla kevät. On se kyl mukavaa hommaa.

Varusteina on nyt vaan sauvat, mutta pitäs hakee jostain jemmasta vielä se kypärä. Hävettää melkein mennä ilman.

Ja sauvoihin tosiaan kannattaa kans panostaa. Ostin pari vuotta sitten OneWayn sauvat jotka tais maksaa lähes 60 e (omaan budjettiin jo suht kova hinta, varsinkin kun halvempia oli vaikka kuinka saatavilla). Mutta on kyllä todella hyvät käteen ja kun kiskasee taaksepäin, niin palautuu aina hyvin kämmeneen. Päissä on pelkät teräspiikis. Piikit taitaa olla jotain kovaterästä, koska eivät ole oikeastaan vielä kuluneen laisinkaan.

Hiljaista on pakkiksen rullaluistin ketjussa. Itse lähdin ostamaan uusia pyöriä ja laakereita vanhoihin luisteihin mutta matkaan tarttuikin k2 mach 90 merkkiset rullikset hintaan 179 €. Kävin sitten 15 kilsan lenkin heti heittämässä ja voi että oli mukavaa ja kevyttä verrattuna vanhoihin roces luisteihin, tosin pyöräkoko on myös 10mm isompi. Mistäs te ootte ostaneet uusia pyöriä ja laakereita kun aika hintavia tuntuu olevan? Saa myös ehdottaa hyvää kypärää mikä sopii myös isopäiselle harrastajalle.;)

Tämän kesän säät on kyllä olleet todella huonot rullaluistelun kannalta. Pari viikkoa on nyt tullut vettä lähes joka päivä ja jos on joskus sattunut olemaan päivä jolloin ei sada, niin muut menot on estäneet luistelemaan lähtemisen. Tänään vihdoin pääsin parin viikon tauon jälkeen takas rullien päälle, mutta kerkesin luistella vain 10km kun taas iski sadekuuro ja kasteli asfaltit. Tavoitteena on luistella tän kesän aikana 1000km ja puoliväli lähestyy. Kesän sateet on kyllä aiheuttanut vähän takapakkia kevään hyvälle startille, mutta onhan tässä toivottavasti vielä vajaat 3 kuukautta aikaa luistella se reilu 500km.

Ärsyttää kun noita pyöräteitä ei harjata kevään jälkeen suunnilleen ollenkaan. Alkaa olemaan hiekkaa, oksia ja lehtiä sen verran että saa useissakin paikoissa olla tarkkana.

Tänään paistoi aurinko niin kivasti että muistui naftaliinissä olevat rullaluistimet jo mieleen :) ...vaikka meneehän tässä vielä pari kk että pääsee rullailemaan.

Onko kukaan osallistunut esim. rullaluistelumaratooneille tai muihin tapahtumiin? Kai niitä jonkin verran Suomessakin järjestetään, voisi olla ihan hauskaa osallistua.

Rullaluistelukausi aloitettu tänään :) ...huippua oli! (No vähä hiekkaa ja roskia...mut fiilis loistava :))

Onko kenelläkään tietoa, onko Helsingissä mitään kauppaa, josta voisi ostella aggressive-rullaluistimiin (eli ns. temppurullaluistimiin) renkaita vai onko tilattava netistä?

Atomin ulkorullat tilattu quadeihin ja jotkut teollisuustason laakerit odottaa hakemista, kohta pääsis kummastuttamaan ihmisiä oikein urakalla.

Suositut

Back
Ylös Bottom