Rinta ei kasva...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mies847
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Elikkä ongelmana on että vaikka treenipainot nousee koko ajan penkissäkin (viimex 10,9 ja 4x90kg) ja perse pysyy penkissä ja muutenkin tekniikka on hallussa niin rinta ei silti kehity. Rinnanympärys on jotain 100-102cm eli ongelmana on se millä liikkeillä sen sais kasvuun, tällä hetkellä teen rinnalle penkkiä ja nyt ryhdyin myös tekemään lisäksi vinopenkkiä käsipainoilla kerran viikossa. Millaisia rinnanympäryksiä muilla on suhteessa voimatasoon? Pituus ja paino myös mukaan niiin saa helpommin verrattua. Itse olen 179cm/80-82kg
ja treeniä takana enämmän ja vähemmän säännöllisesti kolme ja puol vuotta

saarnamieheltä hyvät vinkit tulikin jo.

Ja joo, itse tämän vuoden hinkkaillut lähinnä pelkkää penkkiä ja satunnaisesti ristikkäistaljaa. Tulokset noussu, mutta rintalihakset ei ole kasvanu. Sarjapituudet ollu 4-6 tienoilla, joten ei sitä kasvua kauheasti ole pitänytkään tulla.

Nyt kuitenkin kesän aikana panostan rintojen koon kasvattamiseen ja onnistumisen avaimina siihen olen aina pitänyt vinopenkkiä käsipainoilla, sekä ristikkäistaljaa... ja mikseipä pecdeckiäkin. Pituus 193cm, paino 95.5kg, rinnan ympärys 121cm.

Rinnan ympärykseen eniten vaikuttaa latsit/teresmajor.. pectoralis major tietysti myös jonkin verran..

Itselläni oli sama ongelma jotakuinki tasan vuosi sitten. Luulin treenaavani hyvin, kunnes hokasin, että monet jutut menee pieleen. Itselläni rinnan ymäpärys on 116cm viimeksiku mittasin ja penkistä nousee 92.5*4. Rinnanympäryshän tulee suurimmaltiosin leveänselkälihaksen ansiosta.

Jos rinnan kasvatus kiinnostaa niin parit perusohjeet menee näin:
Lopeta se penkin hinkkaaminen ja rupee tekeen jotain muuta. Tee vaikka vinopenkkiä käsipainoilla, ristikkäistaljaa, jne jne.
Vaihda treeniohjelmaa aina 8vk välein. Testaa vaikka HST:tä. Itse sain siittä kovasti motivaatiota ja muuta plussaa (tulokset nousi ja lihasta tuli).
Ja jos haluat suuremman rinnanympäryksen, niin hinkkaa ylätaljaa pitkillä sarjoilla ja lyhyillä palautuksilla. Sillä leviää selkä -> ja rinnanympärys.

Tekemällä niinku ainan ennenkin, saat samoja tuloksia, kuin aina ennenkin.
Ja muista, että bodaus on tekniikka laji :)
Tsemiä treeneihin!

Joo tuo rinnanympärys kasvaa eniten latsien takia. (rinnanympärys tällähetkellä jotain 104-106cm ja penkissä 75x4:P ) Jos olet ennen tehnyt lyhyempää sarjaa rinnassa niin kokeile pidemmillä jos taas pitempää niin kokeile lyhyemmillä. Itsellä on ainakin aina pitkää ja lyhyttä sarjaa mukana ja on tässä aloittelun maussa ainakin lihaa tarttunut. Kokeile myös penkkiä/vinopenkkiä käsipainoilla ja jos pystyy niin alavinoa mukaan. Jotain uutta rintareeniin niin lihaksienkin pitäisi alkaa kasvamaan. :)
edit: oho nyt häsläsin enkä lukenut kunnolla. Ota joku supistava liike mukaan kuten ristikkäistaljaa, peckdeckiä, flyessiä tjsp. Ite teen 2 massaliikettä ja yks eristävä eli penkki vinopenkki kp ja ristikkäis talja, vinossa penkissä ja ristikkäistaljassa aina toistot 8 paremmalla puolella penkissä höylätään lyhyempää sarjaa ja sitten vielä loppuun joku 10+ toiston sarja.

Penkkipunnerrus ei ole välttämättä paras liike juuri sinun rinnan kehittämiseen. Kokeile vinopenkkiä käsipainoilla, ristikkäistaljaa ja pec-deciä. Muista myös se, että mikään lihas ei kasva, jos ei saa riittävästi kaloreita, ei vaikka kuinka treenaisi.

Minulla on rinnanympärys 113cm ja pumpissa jopa 121cm. Tuohon ympärysmittaan vaikuttaa myös selkälihaksiston leveys/paksuus. Mulla pituutta 183cm 85kg rasvat n.7%.

Penkkitulos 150kg, maastaveto 200kg ja kyykkä vain 150kg. Rupesin just panostamaan jalkoihin.

Mulla oli paha ongelma, kun en saanut tatsia rintaan kunnolla. Sain täältäkin apuja ja yhdeltä kokeneelta. Nyt on parin viime kuukauden aikana edes jotakin kehitystä tullut. Penkissä auttoi suhteellisen pitkät sarjat, eli ei mitään nelosia, vaan pikemminkin kaseja ja kymppejä. Liioitellun hiljaa rinnalle ja niin nopeasti ylös mitä saa. Kauhea pumppi tulee. Sen jälkeen käsipainoilla vinopenkki sivuille alhaalta ja ylhäällä painot melkein yhteen.

Paljonko syöt, ovatko muut lihasryhmäsi kasvaneet, onko painosi noussut? Jos et syö enemmän kuin kulutat, on lähestulkoon sama mitä liikkeitä tai sarjapituuksia teet, rintalihaksesi eivät kasva kuitenkaan.

Täällä alvariinsa tiedustellaan, miksi joku yksittäinen lihas ei kasva, mutta olisi välttämätöntä, että kysyjä myös aina kertoisi muiden lihasryhmiensä ja painonsa kehityksestä.

kannattaa ehkä muutakin tehdä kun penaa, tulee ihanat penkkitissit joissa rintalihaksen yläosa on kehitysvammainen....

no asiaan...

kannattaa ottaa rinnalle muitakin kuin punnerrusliikkeitä mm. erilaiset vipunostot ja eri ristikkäsitalja versiot..

itse olen tehnyt seuraavasti:

- penkki 2 x 6-8 (pakkotoistot)
- vinopenkki kp 3 x 8-12
- vipunostot (pieni kulma) 3 x pumppi
- ristikkäistalja eri versioina 2 x pumppi

pumpin täytteisiä rintatreenejä kaikille!

PS. ristikkäistaljassa teen joko perinteisellä tyylillä tai siten että menen polvilleni ja laita kahvat taljan alaosaan ja vetelen suunnilleen hartiatasolle, hurjan hyvä rintaliike.

No pistetäämpäs omakin. Tällä hetkellä näin:
Penkkipunnerrus 3-4x3+1x12-15
Vinopenkki kp 3x8-12
Ristikkäistalja 4x10-15 tahi nousevana puolipyramidina miten onkaan 8,10,12,15 ja joskus vielä 20 perään.

Penkissä on tällä hetkellä vähän voimaan panostus aiemmin tein 2x6+2x10 satsilla. Vaihtunee pian takaisin.

MKM sanoi:
Paljonko syöt, ovatko muut lihasryhmäsi kasvaneet, onko painosi noussut? Jos et syö enemmän kuin kulutat, on lähestulkoon sama mitä liikkeitä tai sarjapituuksia teet, rintalihaksesi eivät kasva kuitenkaan.

Täällä alvariinsa tiedustellaan, miksi joku yksittäinen lihas ei kasva, mutta olisi välttämätöntä, että kysyjä myös aina kertoisi muiden lihasryhmiensä ja painonsa kehityksestä.

Kaloreita en yleensä laske, jotain 3000kcal tulee ainakin, paino noussu tasaisesti kolmen kuukauden aikana noin 9kg ( takas tullutta lihasta armeijan jälkeen osa) Muut lihasryhmät ovat kasvaneet, selälle teen maastavetoa, kulmasoutua ja ylätaljaa koneessa (ei ole salilla perinteistä ylä- ja alataljoja)

Penkistä en kuitenkaan haluais luopua kun on hyvä liike nostamaan maksimivoimaa.. Eikös tuo peck deck ole lähinnä venytykseen perustuva liike vai onko jollekin siitä ollu joskus oikeastikin hyötyä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Peckdeck on hyvä puristusliike. Siinä kun ottaa vähä normaalista poikkevan asennon, eli laittaa niihin käsityynyihin kiinni kämmenet ja sitten puristaa kämmenet yhteen, niin alkaa tulla hyvä tatsi. Peckdeckkiä itse käytän rintalihasten pumpin maksimoimiseksi. Pitkää sarjaa kun huitoo, niin saa hyvin eristettyä liikkeen rintalihaksille ja näin välttää olkapäiden reenaamisen.
Tai sitten kun mulla ruukaa penkissä loppua ensimmäisenä ojentajat, niin esiväsytän peckdeckissä rintalihat, ja sitte jauhan penkkiä.
Peckdec kai ajaa saman asian, kuin ristikkäistalja. (vai näenkö kuuloharhoja?)
Ja edellisestä viestistä unohtu pituus ja paino 183cm/80kg

Koska muuten olet kehittynyt hyvin, vastaaminen ainakin täältä alakerrastamme käsin menee vaikeammaksi. Joku jossakin sanoo, että liike X on ylivertainen, kun taas lihamestari lehdessä vannoo liikkeen Y nimeen (...ja kumpikaan ei välttämättä oikeasti osaa paikallistaa kehittymisen todellisia syitä, eikä valmennustieteestäkään löydetä syitä miksi jokin perusliike olisi toista parempi). Rintalihaksesi voivat tietysti olla geneettisesti heikommin kasvuvarustellut, mutta sillä tiedolla ei sinänsä tee mitään. Jotakin on kokeiltava. Treenaatko rinnan suunnilleen samoin (sarjat, toistot, tekniikan huolellisuus, vaihtelu jne.) kuin kasvavat lihasryhmäsikin? Jos et, kenties kannattaisi.

Tasapenkkipunnerrus on erinomainen liike rintalihaksille kunhan lasket tangon rauhallisesti (esim. 4 s) ja mahdollisesti vielä oikein keskityt rutistamaan kohdelihaksilla, mutta muidenkin astekulmien ja käsipainojen käyttö on tarpeellista vaihtelun luomiseksi. Perusliikkeet vapailla painoilla ovat kuitenkin paras valinta.

Viimeeks kun mittasin oli 186.5/78 ja rinnanympärys 109.

Ite teen pääsääntösesti kolme liikettä rinnalle... penkki, vinopenkki kässäreillä ja ristikkäistalja. Penkin teen voimapainotteisesti ja muilla haen vaan tuntumaa & pumppia, kaikissa painopyramidit. Mikäli ristikkäistaljan jälkeen tuntuu vielä siltä että jaksaa ni oon tehny peckdeckkiä pienillä painoilla pari sarjaa loppuun niin että ihan tosissaan keskittyy vaan siihen lihaksen supistamiseen ja pitää niitä käsiä/kyynärpäitä yhdessä edessä jonkun aikaa.

Tää taitaa sopia tähän samaan threadiin.
Elikkäs, mitäköhän mun kannattais tehä kun mulla on toinen rintalihas toista isompi, mutta voimataso kuitenkin sama...

Yksi sana, etukäteisväsytys.

Aloitapa rintatreeni levityksillä pienoisessa kulmassa ja vedä ne kunnolla loppuun.... Hinkkaa sitten vaikka sitä penkkiäsi, joskin tee se käsipainoilla.

Oletan siis, että "levitys" tarkoittaa vipunostoja, ei sitä toista joka mulle kyllä tosin ihan ensin tuli mieleen. :nolo:

Olen aina inhonnut rinnan treenausta. Oikeastaa ainut tulos on ollut hajonneet paikat. Vasta viime aikoina alkanut homma toimimaan kun vähensi sarjoja reilusti. Nykyinen rintapäivä:

2*6 vinopenkki käsipainoilla
1*8 penkki käsipainoilla
2*8 ristikkäistaljaa

Taljassa astun reilusti eteenpäin taljojen linjasta niin saa kunnon venytyksen. Voimaahan tästä kropasta ei löydy yhtään, joten painot ei riko paikkoja, mutta tuon setin teen semmoisella intensiteetillä, että joutunee keräilemään itseään kasaan tajunnan rajamailla.

MKM sanoi:
Koska muuten olet kehittynyt hyvin, vastaaminen ainakin täältä alakerrastamme käsin menee vaikeammaksi. Joku jossakin sanoo, että liike X on ylivertainen, kun taas lihamestari lehdessä vannoo liikkeen Y nimeen (...ja kumpikaan ei välttämättä oikeasti osaa paikallistaa kehittymisen todellisia syitä, eikä valmennustieteestäkään löydetä syitä miksi jokin perusliike olisi toista parempi). Rintalihaksesi voivat tietysti olla geneettisesti heikommin kasvuvarustellut, mutta sillä tiedolla ei sinänsä tee mitään. Jotakin on kokeiltava. Treenaatko rinnan suunnilleen samoin (sarjat, toistot, tekniikan huolellisuus, vaihtelu jne.) kuin kasvavat lihasryhmäsikin? Jos et, kenties kannattaisi.

Tasapenkkipunnerrus on erinomainen liike rintalihaksille kunhan lasket tangon rauhallisesti (esim. 4 s) ja mahdollisesti vielä oikein keskityt rutistamaan kohdelihaksilla, mutta muidenkin astekulmien ja käsipainojen käyttö on tarpeellista vaihtelun luomiseksi. Perusliikkeet vapailla painoilla ovat kuitenkin paras valinta.

Käsipainoilla olen alkanu vasta viime aikoina tehdä, aiemmin harjoittelin kotona kolme vuotta välineinä tanko ja penkki, alussa rinnanympärys kasvoi aika äkkiä 89cm --> 100cm ja sen jälkeen hyöty on painottunu voiman puolelle.. Olisko vähennyssarjoista mitään apua? Savolaisen kirjan vasta lukeneena sain siitä sellaisen käsityksen että turha olis mitään 100% puhdasta tekniikka alkaa hioa vaan nostaa enemmän voimatyylisesti ja kuitenkin kontrolloidusti.. Yleensäkään koneilla mielellään liikkeitä en tee kun siinä ei saa yhtä hyvää tuntumaa kuin vapailla painoilla. Täytynee nyt silti viimeisenä liikkeenä tuo peck deckiäkin kokeilla..

Johtuiskuhan rinnan huono kasvu siitä, että sun penkkitekniikka vois olla täysin pieles? Aika monet puskevat pelkillä olkapäillä ja ojentajilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom