Rinnallevedon tekniikka?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuuluko rinnallevedossa keskittyä nostamaan hartioita hypyn aikana saadakseen tankoon lisää vetoa vai kuuluuko hartioiden vain nousta automaattisesti kun kädet pidetään rentoina? Eli nouseeko tanko vain räjähtävällä hypyllä rinnanpäälle? Olen katsellut Rippetoen opetusvideoita rinnallevedosta ja niissä ei puhuta mitään hartioilla vedosta, aikaisemmin olen luullut että hartioillakin kuuluu vetää. Miten on?
Seuraava kysymys, millä venytys liikkeillä saisi lisää liikkuvuutta, että kyynärpäät nousee ylemmäs rinnallevedossa?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kuuluko rinnallevedossa keskittyä nostamaan hartioita hypyn aikana saadakseen tankoon lisää vetoa vai kuuluuko hartioiden vain nousta automaattisesti kun kädet pidetään rentoina? Eli nouseeko tanko vain räjähtävällä hypyllä rinnanpäälle? Olen katsellut Rippetoen opetusvideoita rinnallevedosta ja niissä ei puhuta mitään hartioilla vedosta, aikaisemmin olen luullut että hartioillakin kuuluu vetää. Miten on?
Seuraava kysymys, millä venytys liikkeillä saisi lisää liikkuvuutta, että kyynärpäät nousee ylemmäs rinnallevedossa?

kyllä mun ymmärryksen mukaan hartiat nostetaan korviin, eli epäkkäisiin se varsinkin ottaa.

liikkuvuutta saat lisää tekemällä juuri sitä riveä, aina koitat saada kyynärpäät mahd. ylös. Kyllä ne siitä siihen liikerataan tottuu.

Zone-sarja -42%
Tein eilen rinnallevetoa enkä keskittynyt nostamaan hartioita niin liike tuntui paremmalle eikä mennyt sellaiseksi hosumiseksi kuin edellisellä kerralla jolloin yritin vetää hartioillakin. Siitä huolimatta nyt on epäkkäät jumissa. Voi olla että tuo hartiolla veto tulee automaattisesti eikä sitä tarvii niin ajatella?

Vanhaa ketjua nostan.

Teen starting strenght voimaohjelmaa, ja rivehän kuuluu yhtenä osana siihen. Tekniikkaa yritän kovasti opetella. Teen toistaiseksi riipusta, kun tuntuu että maasta asti vetäessä koko homma sekoaa ja menee liikaa käsillä vetämiseksi. Video kertonee enemmän kuin sanat, joten tässä rimppakintun räpiköintiä:

Raakana tietenkin vedän... etukyykyn kautta, ehkä joskus sitten. Huomaan videosta itse, että kyynerpäät jää liian alas, ja se johtunee ainakin osittain siitä, että ranteet ei vaan millään taivu riittävän taakse. Tanko kyllä nousee melko ylös, päätellen siitä että raapii kaulaa jokaisella toistolla.

Pitäiskö vaan kylmästi alkaa opetella maasta asti vetämistä? Haluaisin joskus pystyä kiskasemaan 100 kg rinnalle.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Lippusiima , se nostohan tulee polven huudeille asti about samalla tavalla kun mave. Sen jälkeen kiihtyy ja liikeratakin on erilainen. Mutta siis voit harjoitella koko liikerataa alkuun vaikka sillä että nostat ensin povelle, pysäytät siinä ja jatkat sitten riippuversion tapaan.

Mun mielestä rinnallevetoa kuvaa aika osuvasti tangon kanssa hyppiminen ja se ''pompautus'' on lähinnä seurausta hyvästä kakkosvedosta. Ite opettelin eka polvilta ja siitä oli helppo sitten siirtyä maasta asti vetämiseen.

Katso kuvat asennoista

Niinku Gebertoh jo sanoikin, tärkeää on pitää tanko lähellä. Vedon tempo on myös tärkeä, rauhallinen lähestyminen ja kepillä harjoittelu auttaa oppimaan vetämään lattiasta asti. Itse oon huomannu, että ykkösveto (lattiasta voima-asentoon) pitää ottaa rauhallisesti ja jatkaa sitä vetoa rauhassa, kunnes saavuttaa itselle sen luonnollisimman ja tehokkaimman paikan (engl. power position). Siinä paikassa otetaan kaikki irti ojentautumalla /suoristautumalla voimakkaasti siirtäen voiman tankoon.

Olympic Weightlifting ? Evolve Tuolta rinnallevedon kuvasta näkyy vaiheita.
Polven kohdalla, mistä itse riven otat, jalat saisi olla sinulla suorempana ja näin ollen myös olkapäät "roikkua" hieman tangon etupuolella (ylärivissä kolmas kuva vasemmalta). Sinulla olkapäät on suoraan tangon yläpuolella ja jalat turhan koukussa ja perse takana.

Kakkosveto sinulta puuttuu lähes kokonaan, eli irroitat tangon jo reiden alaosassa selän ollessa vielä etunojassa. Jätät käyttämättä lantion ja jalkojen voimapotentiaalia. Eli kakkosvedossa selkä pystysuoraan asti --> tanko reidessä kiinni nivusiin tai lähes nivusiin asti (viides kuva) ja sieltä vasta ponnistus ylöspäin.

Näistä johtuen myös lonkan ojennus on sinulla ponnistusvaiheessa hieman vajaa - voimaa jää käyttämättä.

Korjaa noita asioita ensin polvelta vedettäessä. Jatkossa kun vedät maasta asti, pääset tuttuun asentoon polven ohituksen jälkeen ja koko nosti huomattavasti helpompi.

Kiitoksia vinkeistä! Näistä sai paljon apua treenaamiseen. Olen yrittänyt tehdä niin että hyppään tangon kanssa ylöspäin (kuten Gebertoh sanoi), ja näkeehän sen videolta että kantapäät nouseekin ilmaan. Mutta varsinaista lantiopotkua siinä ei sitten tulekaan, vaan lantio ja taakse ja loppujen lopuksi veto tapahtuu liikaa käsillä. Huomasin tuon erityisen hyvin kun pistin enemmän painoa, tanko tuli kyllä rinnalle mutta tunsi heti että tuli pelkällä voimalla. Tuntuu siltä että se tavoitteena oleva satanen saattaisi tulla melko piankin (nyt maksimi 90 kg) mutta mielellään se saisi tulla edes sinnepäin tekniikalla eikä pelkkänä käsivetona. Siitä olisi sitten hyvä lähteä painoja kasvattamaan, muutoin taitaa käydä niin että maks. jää sinne satasen kieppeille.

Olisiko jotain tipsejä allemenoon? Tuntuu että se on itsellä suurin heikkous, tavallaan en ehdi tangon alle vaan päädyn suorille jaloille ja kyynerpäät osoittaa melkein alas. Pitäisikö vaan hinkata maltillisilla painoilla riipusta, vaikka se tuntuu paljon vaikeammalta kuin maasta vetäminen?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos riipusta tuntuu vaikeammalta kuin maasta, niin se voisi viitata siihen että hommassa on jotain vikaa. Todennäköisesti ei ole tarpeeksi voimaa pitää oikeita positioita, mutta maasta vedettäessä pääsee (vielä toistaiseksi) korjaamaan tuon puutteen ihan sillä kovalla alkuvauhdilla. Kannattaa hinkata se riippu kuntoon. Allemenon puolestaan pitäisi olla oikein ja loppuun asti suoritetun vedon luonnollinen jatkumo. Erityisinä allemenoharjoituksina käytetään yleensä sellaisia riippuvariaatioita, joissa tanko lähtee mahdollisimman ylhäältä.

Jos riipusta tuntuu vaikeammalta kuin maasta, niin se voisi viitata siihen että hommassa on jotain vikaa. Todennäköisesti ei ole tarpeeksi voimaa pitää oikeita positioita, mutta maasta vedettäessä pääsee (vielä toistaiseksi) korjaamaan tuon puutteen ihan sillä kovalla alkuvauhdilla. Kannattaa hinkata se riippu kuntoon. Allemenon puolestaan pitäisi olla oikein ja loppuun asti suoritetun vedon luonnollinen jatkumo. Erityisinä allemenoharjoituksina käytetään yleensä sellaisia riippuvariaatioita, joissa tanko lähtee mahdollisimman ylhäältä.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä käytännössä tarkoitat tuolla " todennäköisesti ei ole tarpeeksi voimaa pitää oikeita positioita". Olen nimittäin itse huomannut saman jutun, että maasta vedettäessä on huomattavasti helpompi saada tanko rinnalle asti. Olen ihan aloittelija rivessä, mutta maasta vetäessä 70kg lentää ylös melkein itsestään, kun taas riipusta sitä ei uskalla edes kokeilla. Niin paljon se alkuvauhti ja kiihdytys siinä auttavat.

Mulla on myös pitkät kädet, ja niin monta kertaa olen telonut ranteita ja kyynärvarsia, kun loppuveto on jäänyt vajaaksi, ja tanko on tippunut käsien varaan, että varmaan toi pelko takaraivossa vaikuttaa myös siihen, että riipusta ei uskalla vetää "täysiä". Maasta kun vetää, niin rohkeutta ehtii kerätä vähän pitempään.

No itselläni ainakin tulee lähinnä positionaalisen voiman puute vastaan maksimisuorituksissa. Perse tuppaa nousemaan liian nopeasti, tai selkä ei ole enää kunnolla jännitettynä, ja ollaan lopulta lähellä vaakatasoa kun pitäisi päästä tekemään kakkosvetoa. Ei siihen kakkosvetoon saa enää voimaa kun ei malta pitää itseään tangon päällä ja ryhtiä hyvänä. Ja jos saakin, niin se tanko tuppaa sitten helposti lähtemään eteen.

Aloittelijoiden pitäisi pyrkiä ylihitaaseen alkuvetoon siten, että käydään nuo netin kuvasarjoissa näkyvät asennot läpi. Samalla opitaan tuottamaan voimaa oikeassa vaiheessa. Tuollaiset seiskakympit ja vastaavat tulokset tulevat suurimmalla osalla salitreenaajista vielä ilman mitään oikeaa kakkosvetoa, kun sitä voimatasoa on jo hilattu aika hyvin ylös. Sitten kun pitäisi alkaa ottamaan jo vaikkapa 60 % mavemaksimista rinnalle, niin sama tekniikka ei vaan enää toimikaan.

No itselläni ainakin tulee lähinnä positionaalisen voiman puute vastaan maksimisuorituksissa. Perse tuppaa nousemaan liian nopeasti, tai selkä ei ole enää kunnolla jännitettynä, ja ollaan lopulta lähellä vaakatasoa kun pitäisi päästä tekemään kakkosvetoa. Ei siihen kakkosvetoon saa enää voimaa kun ei malta pitää itseään tangon päällä ja ryhtiä hyvänä. Ja jos saakin, niin se tanko tuppaa sitten helposti lähtemään eteen.

Aloittelijoiden pitäisi pyrkiä ylihitaaseen alkuvetoon siten, että käydään nuo netin kuvasarjoissa näkyvät asennot läpi. Samalla opitaan tuottamaan voimaa oikeassa vaiheessa. Tuollaiset seiskakympit ja vastaavat tulokset tulevat suurimmalla osalla salitreenaajista vielä ilman mitään oikeaa kakkosvetoa, kun sitä voimatasoa on jo hilattu aika hyvin ylös. Sitten kun pitäisi alkaa ottamaan jo vaikkapa 60 % mavemaksimista rinnalle, niin sama tekniikka ei vaan enää toimikaan.

Kiitoksia vinkeistä. Samaa mieltä olen siinä että tuollainen 70 kiloa tulee ylös jaloilla vauhtia antamalla, mitä olen todennäköisesti tehnytkin. 100 kilon elopainolla ja noin 200 kilon mavemaksimilla pitäisi rinnalle kuitenkin nousta paljon enemmän kuin nykyinen 85 kilon maksimi. Nöyrästi siis vaan riippuvetoja ja kakkosveto kuntoon. Kyynärpäiden eteenvienti tuottaa kyllä vaikeuksia. Etukyykyssä saan ne hyvin eteen, mutta siinä tangon alla on vain etu- ja keskisormet. Ei taida tulla kyseeseen rivessä.

Olen nimittäin itse huomannut saman jutun, että maasta vedettäessä on huomattavasti helpompi saada tanko rinnalle asti. Olen ihan aloittelija rivessä, mutta maasta vetäessä 70kg lentää ylös melkein itsestään, kun taas riipusta sitä ei uskalla edes kokeilla. Niin paljon se alkuvauhti ja kiihdytys siinä auttavat.

Jännä juttu, kun itsekin aivan aloittelijana vedän maasta rinnalle vain 5 kg enemmän kuin riipusta. Ja tuolta ylempää videosta näkee miltä se mun riipusta vetäminen näyttää, jonkinlainen hyppy siinä tapahtuu mutta ei mitään kunnon lantiopotkua. En tiedä menisikö maasta enemmän, jos ei miettisi ollenkaan tekniikkaa vaan vetäisi voimalla sen mikä tulee, sepporätymäiseen tyyliin.

Kiitoksia vinkeistä. Samaa mieltä olen siinä että tuollainen 70 kiloa tulee ylös jaloilla vauhtia antamalla, mitä olen todennäköisesti tehnytkin. 100 kilon elopainolla ja noin 200 kilon mavemaksimilla pitäisi rinnalle kuitenkin nousta paljon enemmän kuin nykyinen 85 kilon maksimi.

Tästä tuli mieleen, että minkälaisia voimatasoja ylipäätään vaaditaan, että vaikka sen sata kiloa saa rinnalle? Jos perusliikkeitä ajattelee, niin itellä penkki n. 100 kg, kyykky (surkea) saman verran, ja maasta tulee 180 kg niin paljonko "pitäisi" tulla rinnalle tekniikan ollessa kunnossa?

Tästä tuli mieleen, että minkälaisia voimatasoja ylipäätään vaaditaan, että vaikka sen sata kiloa saa rinnalle? Jos perusliikkeitä ajattelee, niin itellä penkki n. 100 kg, kyykky (surkea) saman verran, ja maasta tulee 180 kg niin paljonko "pitäisi" tulla rinnalle tekniikan ollessa kunnossa?

ite saan raakana 57% mave ykkösestä eli 80kg 140kg:sta. Etukyykky maksimi on 100kg. Sulle se tarkoittais (57%) n. 102,5kg. Itelläkin tähtäimessä huntti rivestä, mutta pitää saada voimatasoja ylös paljon, että on mitään mahdollisuuksia.

Mitä riven kakkosvedossa pitää käytännössä tehdä? Jotkut puhuu lantiopotkusta/poimpusta, Rippetoe käskee hyppäämään suoraan ylös, toiset sanovat, että epäkkäät pitäisi jotenkin tietoisesti aktivoida tossa. Siis pitääkö epäkkäitä jotenkin erikseen ajatella kakkosvedon aikana? Eikös se hyppy/lantion ojennus ikäänkuin automaattisesti johda siihen, että hartiat nousevat korviin? Sen mä ymmärrän, että yläselkä ja epäkkäät ovat paljon vahvemmat kuin kädet, joten repäisyn pitää tulla hartialinjasta saakkaa, ja käsien pitää olla rentoina/suorina, koska muuten voima ei pääse tankoon.

Mulla suurin ongelma rivessä on ehtiä saada ranteet ja kyynärvarret käännettyä eteen, kun tangosta ottaa kopin. Jos tota ei tarttisi stressata, niin varmasti tulokset nousisi kovempaa tahtia. Mutta sitten liikkeestä tulisi hauiskääntö myötäotteella, joten eipä sekään olisi niin fiksua.

Mitä riven kakkosvedossa pitää käytännössä tehdä?

Kerron oman käsitykseni, korjatkaa jos olen väärässä.

Ensinnäkin tämä kakkosvetona tunnettu osa liikettä lähtee ymmärtääkseni asennosta, jossa selkä on pystysuorassa, polvet hieman koukussa ja tanko roikkuu suorilla käsillä jossain farkuntaskun/ yläreiden paikkeilla.
Tästä samanaikaisesti suoristetaan jalat, noustaan varpaille, vedetään hartiat korviin ja vedetään kyynärpäitä ylöspäin sivulle.
Kun tanko on halutussa korkeudessa, pudottaudutaan alle koukistamalla jälleen polvet (raakaversiossa lähelle kakkosvedon alkuasentoa, kyykkyversiossa kyykkyyn asti) ja samalla kyynärpäät pyörähtää tangon ali sen etupuolelle ja kämmenet + tanko tulee olkapään huudeille. Tässä kohti siis tankoa ei enää nosteta, vaan se ikäänkuin "leijuu" jonkun sekunnin murto-osan ilmassa, jonka aikana pitää ehtiä kyykistyä alle ja kääntää kädet vastaanottoasentoon.

Ps. Helpommin sanottu kuin tehty... ;)

Kerron oman käsitykseni, korjatkaa jos olen väärässä.

Ensinnäkin tämä kakkosvetona tunnettu osa liikettä lähtee ymmärtääkseni asennosta, jossa selkä on pystysuorassa, polvet hieman koukussa ja tanko roikkuu suorilla käsillä jossain farkuntaskun/ yläreiden paikkeilla.
Tästä samanaikaisesti suoristetaan jalat, noustaan varpaille, vedetään hartiat korviin ja vedetään kyynärpäitä ylöspäin sivulle.
Kun tanko on halutussa korkeudessa, pudottaudutaan alle koukistamalla jälleen polvet (raakaversiossa lähelle kakkosvedon alkuasentoa, kyykkyversiossa kyykkyyn asti) ja samalla kyynärpäät pyörähtää tangon ali sen etupuolelle ja kämmenet + tanko tulee olkapään huudeille. Tässä kohti siis tankoa ei enää nosteta, vaan se ikäänkuin "leijuu" jonkun sekunnin murto-osan ilmassa, jonka aikana pitää ehtiä kyykistyä alle ja kääntää kädet vastaanottoasentoon.

Ps. Helpommin sanottu kuin tehty... ;)

Kakkosveto lähtee polven ohituksesta. Äsken kuvailemasi tapahtuma on "high-hang" asennosta (taskusta) tapahtuva ponnistus. Termi väärä, mutta oikeista asioista puhuit. Ykkösveto maasta polviin asti pitäisi olla suht rauhallinen ja josta tankoa ruvetaan kakkosvedon aikana kiihdyttämään kohti ponnistusvaihetta, jonka hyvin kuvailitkin.

Pompautuksena ponnistusvaihetta ei kannata ajatella, koska usein tällöin tanko karkaa eteen ja allemeno vaikeutuu. Voisi kuvitella, että kopin saamisen vaikeus, kyynärpäät tarpeeksi edessä johtuu siitä, että tanko ei kulje suoraan ylöspäin vaan karkaa eteen. Kun tanko kulkee oikeiden vetovaiheiden kautta koko ajan jalassa kiinni tuonne taskuun asti ja siitä saa tehtyä räjähtävän ponnistuksen/hypyn suoraan ylöspäin, lantion täysin ojentuessa, tulee reisistä pieni buusti tangolle.

Epäkkäitä ei alkuun kannata miettiä sen enempää. Paras kun saat pidettyä kädet mahdollisimman rentoina, jottei lantiosta tuotettua voimaa huku matkalle. Lantiosta ja jaloista tuotettu voima on tärkein. Sitten kun se on hallussa kunnolla, voi ottaa olankohautusta mukaan. Tämä tietysti vaan mun mielipide, mutta itse lähtisin noin.

Kyynärpäiden tarpeeksi eteen saaminen kopissa voi olla vain harjoittelukysymys, tai sitten olkapäiden liikkuvuusasia, paha sanoa näkemättä.

- - - Updated - - -

https://www.youtube.com/watch?v=pbuDZnCDp58

Tuossa ihan hyviä tipsejä vielä koppia varten.

samanaikaisesti suoristetaan jalat, noustaan varpaille, vedetään hartiat korviin ja vedetään kyynärpäitä ylöspäin sivulle.

Siis hetkinen, ite oon ajatellu että kakkosvedossa työjärjestys on seuraava: lantio ojentuu>jalat ojentuu>em. voimantuotosta johtuva automaattinen nilkkojen ojentuminen ja varpaille nousu>yläselällä vedetään tankoa suoraan ylöspäin ja omaa kehoa alle

Tolta se näyttää ainakin omaan silmään huippunostajien kohalla, ja itselle tuntuu myös luonnolliselta

Back
Ylös Bottom