Renkaasi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Millaisia kokemuksia porukalla on kitkarenkaiden kestävyydestä ja pidon säilymisestä nastarenkaisiin verrattuna? Lähinnä nyt kiinnostaa renkaan pito jäällä, eli onko esim. 30 tkm ajettujen kitka- ja nastarenkaiden ero jääpidossa edelleen yhtä suuri nastarenkaan hyväksi kuin uutena vai onko ero kenties tasoittunut nastojen kulumisen myötä?

Itsellä ei siis ole minkäänlaista kokemusta kitkarenkaista mutta nyt kiinnostaisi kokeilla.
 
Millaisia kokemuksia porukalla on kitkarenkaiden kestävyydestä ja pidon säilymisestä nastarenkaisiin verrattuna? Lähinnä nyt kiinnostaa renkaan pito jäällä, eli onko esim. 30 tkm ajettujen kitka- ja nastarenkaiden ero jääpidossa edelleen yhtä suuri nastarenkaan hyväksi kuin uutena vai onko ero kenties tasoittunut nastojen kulumisen myötä?

Itsellä ei siis ole minkäänlaista kokemusta kitkarenkaista mutta nyt kiinnostaisi kokeilla.
Pito ei kitkarenkaassa muutu yhtä dramaattisestin, kuin kuluneessa nastarenkaassa, koska nastarenkaan pito perustuu juurikin nastoihin ja ne tulevat vuosien varrella kulumaan enemmä tai vähemmän ja pito heikkenee;)
Lisäksi nastarenkaista lähtee vanhemmiten nastoja.
Tuossa on TM testaamia jarrutusmatkoja jäällä.
Nokian Hakkapeliitta 7 ( nasta ) 50,5
Continental ContiVikingContact 5 ( kitka ) 68,0
Kulunut kitka 6mm 77,5
Kulunut nasta 6mm 80,3
Kulunut kitka 3mm 90,7
Kulunut nasta 3mm 97,4
Kuluneella nastarenkaalla on lähes 7m pidempi jarrutusmatka versus kitkaan:jahas:
 
Katsoin kaupassa Nokian R1 kitkaa ja huomasin että yli puolet renkaan pinta-alasta oli lamellia minkä paksuus oli vain ehkä maksimissaan 1mm. Mitäs kun se 1mm kuluu pois?
 
Aivan, on siinä varmaan vähän enempi ku milli sitä "lamellointia".
Continentalin kitkoissa se on ihan pohjaan asti, sen takia ne on IMO parhaat kitkat vielä kuluneenakin. Olikohan michelineissä just helvetin vähän tuota lamelointia, tosiaan se kun loppuu niin sittenpä sitä melkein kesärenkaana mennäänkin.
 
Katsoin kaupassa Nokian R1 kitkaa ja huomasin että yli puolet renkaan pinta-alasta oli lamellia minkä paksuus oli vain ehkä maksimissaan 1mm. Mitäs kun se 1mm kuluu pois?
Sama kuin nastalla. Molemmissa on noita ihmeellisyyksiä. En tiedä sitten onko ne siinä "huijaamassa testejä", eli saadaan parempi pito uudelle renkaalle, vai onko silmänlumetta. Aika paljon ihmiset ostaa renkaita sen mukaan mikä näyttää pitävältä. Vai kenties molempia?
Tuossa Ripeen postissa on muuten "nastauskovaisille" miettimistä. Juuri se juttu mistä mä puhuin aiemmin, että kitkan suorituskyky ei romahda niin jyrkästi kuin nastan. Sitä moni ukkoutunut äijä höpöttää kuinka kitkoilla ei tee yhtään mitään ja itse vetelee puhkinussituilla Hakkapeliitta kympeillä vuodelta 90, kun on sentään perkele nastat.


EDIT:
Aivan, on siinä varmaan vähän enempi ku milli sitä "lamellointia".
Continentalin kitkoissa se on ihan pohjaan asti, sen takia ne on IMO parhaat kitkat vielä kuluneenakin. Olikohan michelineissä just helvetin vähän tuota lamelointia, tosiaan se kun loppuu niin sittenpä sitä melkein kesärenkaana mennäänkin.
Kyllä Michelineissäkin on ihan pohjalle asti. Kaiva joku kuva missä näkyy pääura vähän vinosti. Siinä näkyy. Mutta Huppe tarkoitti varmaan sitä "hämylamellointia", eli ihan pientä tekstuuria renkaan pinnassa, mikä tosiaan kuluu heti pois. Ja joissakin on näitä ihme "lamelliherätteitä" vai miksikä niitä nyt kutsutaankaan. Joku millin pykälä lamellin reunassa ja se ei siinä kauaa säily.
 
Zone-sarja -42%
Kyllä Michelineissäkin on ihan pohjalle asti.

Tämä tuli ihan ulkomuistista monen vuoden takaa. Olisko joskus sitten ollut näin? Tai sitten se oli bridgestone. Joskus tuli pyöriteltyä käsissä jotain kitkaa ja ihan naurettua jotain merkkirengasta miten vähän siinä oli sitä lamelointia.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aivan, on siinä varmaan vähän enempi ku milli sitä "lamellointia".
Continentalin kitkoissa se on ihan pohjaan asti, sen takia ne on IMO parhaat kitkat vielä kuluneenakin. Olikohan michelineissä just helvetin vähän tuota lamelointia, tosiaan se kun loppuu niin sittenpä sitä melkein kesärenkaana mennäänkin.

Joo Michelin X-Ice2 voitti kait jonkin testin aikoinaan. Ne oli aivan törkeen hyvät renkaat ekan talven. Sitten kannattikin ajella jo kesärenkailla ympärivuoden kun oli yhtä "hyvä" pito.
 
Sama kuin nastalla. Molemmissa on noita ihmeellisyyksiä. En tiedä sitten onko ne siinä "huijaamassa testejä", eli saadaan parempi pito uudelle renkaalle, vai onko silmänlumetta. Aika paljon ihmiset ostaa renkaita sen mukaan mikä näyttää pitävältä. Vai kenties molempia?
Tuossa Ripeen postissa on muuten "nastauskovaisille" miettimistä. Juuri se juttu mistä mä puhuin aiemmin, että kitkan suorituskyky ei romahda niin jyrkästi kuin nastan. Sitä moni ukkoutunut äijä höpöttää kuinka kitkoilla ei tee yhtään mitään ja itse vetelee puhkinussituilla Hakkapeliitta kympeillä vuodelta 90, kun on sentään perkele nastat.
Niin ja erittäin kestävät noi Hakkapeliitan R on
Kaverilla on V70 alla tuollaiset R, niin niillä on ajettu reilut 60tkm ja kaverin mukaan pito ei ole uusiin verrattuna muuttunut juurikaan.
Tosin nyt joutuu ostamaan uudet, kun yhdestä renkaasta oli mennyt kudokset rikki ja kulutuspintaa enään n 5mm jäljellä:jahas:
 
Pirkanmaalla ja lähes 10mm on uutena tuo kulutuspinnan uran syvyys Hakkapeliitan R:ssä:D
Niin se ensimmäinen kulutuspinnanmittari alkaa tuosta 8mm:jahas:
 
Aika ristiriitaisia kommentteja. Ripeen mukaan 60 tkm ajetuissa nokian kitkoissa on vielä hyvä pito, kun taas Huppe väittää, että testivoittaja-Michelinit ovat ensimmäisen talven jälkeen vaihtokunnossa. Ota tästä nyt selvää. :)
 
Aika ristiriitaisia kommentteja. Ripeen mukaan 60 tkm ajetuissa nokian kitkoissa on vielä hyvä pito, kun taas Huppe väittää, että testivoittaja-Michelinit ovat ensimmäisen talven jälkeen vaihtokunnossa. Ota tästä nyt selvää. :)
Huppe trollaa kun on nastamies. Katso edellinen sivu. Riippuu tietysti paljonko ajaa ja millaista ajoa on, mutta harvoin ne yhdessä talvessa saa paskaksi. Olen nähnyt rengashommissa kun taksi oli veivannut Michelinin Xi2:lla 80 tkm ja pintaa lähtenyt 2 mm. Mä oon ajanu omilla kaksi talvea ja niistä on kulunut hädintuskin se pinnan tekstuuri pois. Nyt lähtee kolmas talvi.
 
En ole ihan varma omien renkaitteni tarkasta tyypistä mutta ne ovat sellaiset mustat ja pyöreät. Hyvin tuntuu toimivan niin kuivalla kuin sateellakin. Ei voi muuta kuin suositella.
 
Onkos täällä muita pakettiautolla suhailijoita? Itse olen nyt pari talvea ajanut neliveto transportterilla jossa on kitkarenkaat vuosimallia 2005 :D Pintaa on ihan hyvin mutta epäilen, että alkavat muuten olemaan jo aika valmiit. Onhan noi nastarenkaita huonommat tietenkin jäällä mutta kun ei ole mitään vertailukohtaa muihin kitkarenkaisiin niin paha sanoa kuinka huonot noi sitten oikeasti ovat. Mitään ihmeempiä tilanteita ei noilla ole ollut ja muutenkin on pärjätty ihan hyvin liikenteessä, tietenkin neliveto auttaa aika paljon.

Ekana talvena meinasin tosin ajaa ketjukolarin jatkeeksi kun todella reilusta turvavälistä huolimatta liian kova vauhti (100km/h) jäisellä motarilla muodosti aivan tähtitieteellisen jarrutusmatkan. No vedin umpihangen kautta ohi koko rysästä kun ei olisi pysähtynyt millään ajoissa ja taisi siinä olla nastarenkaitakin kyllä kasassa jokunen kappale eli en pistä renkaiden syyksi.

Nastarenkaita en haluaisi kun suurin osa ohjaamon metelistä tulee renkaista ja olen ollut noihin huonoihinkin kitkarenkaisiin ihan tyytyväinen. Onkohan noista ns. huippukitkoista suoraan jotain pakettiauto-malleja vai saanko tyytyä johonkin vanhempiin kuvio yms. ratkaisuihin? Kulutuskestävyydellä ei ole mitään väliä kun tulee niin vähän kilometrejä autoon.
 
Huppe sanoi:
TM-testi eiliseltä:

Nastarenkaat:
1. Nokian Hakkapeliitta 8
2. Pirelli Ice Zero
3. Continental IceContact
4. Gislaved Nord Frost 100
5. Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
6. Hankook 
Winter 
I*Pike RS
7. Bridgestone 
Blizzak 
Spike-01
8. Michelin 
X-Ice North 
3
9. BF Goodrich 
g-Force 
Stud
10. Toyo 
Observe 
G3-Ice
11. Aurora 
Winter Route 
Master UW71
12. GT 
Champiro 
Ice Pro

Vertailin vähän hintoja rengas-onlinen ja tyrematen sivuilla ja vaikuttaisi että hinta-laatu-suhteeltaan parhaat ovat Pirellin Ice Zerot tai Hankookin IPike RS:t. Heittäkääs joku kummat kannattaisi laittaa ST220 Mondeoon alle, kun kokona tulisi olemaan 225/45R17. Edellisellä omistajalla ollut Nokian Hakkapeliitta 5:set alla ja ei ihan vakuuta Nokian laatu jos osa nastoista on poikki (?) ja yhdessä renkaassa kyljessä pullistuma.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom