Renkaasi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Faceliftattu E-sarjalainen s211 (farmari) alla ja talvirenkaita voisi olla fiksu alkaa jo suunnittelemaan tuossa kuun vaihteessa. Ei tule sitten ainakaan mikään kiire loka-marraskuun aikana, jos kelit viileneekin yllättäen hetkessä. 16-tuumaiset perusvanteet löytyy ja paljon ajoa luvassa... haen enemmänkin luotettavaa ja mukavaa työjuhtaa, kuin näyttävyyttä (16-tuumaiset vanteet jo kertookin varmasti sen). Kumpi toimisi paremmin; 205/60/16 vai 225/55/16? Ensin mainittu on ainakin edullisempi, mutta kumpi on paljon ajavalle fiksumpi? Bridgestonen Blizzakit saa luvan olla; sen verran hyviä kokemuksia ko. kitkoista jo viime talvelta BMW:n alla, että en vaihda!
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
TM-testi eiliseltä:

Nastarenkaat:
1. Nokian Hakkapeliitta 8
2. Pirelli Ice Zero

3. Continental IceContact
4. Gislaved Nord Frost 100
5. Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
6. Hankook 
Winter 
I*Pike RS
7. Bridgestone 
Blizzak 
Spike-01
8. Michelin 
X-Ice North 
3
9. BF Goodrich 
g-Force 
Stud
10. Toyo 
Observe 
G3-Ice
11. Aurora 
Winter Route 
Master UW71
12. GT 
Champiro 
Ice Pro

Kitkarenkaat:
1. Michelin 
X-Ice XI3

2. Nokian 
Hakkapeliitta 
R2
3. Bridgestone 
Blizzak WS70

4. Pirelli 
Icecontrol

5. Continental 
ContiViking
Contact 5
6. Vredestein 
Nord-Trac 2

7. Debica 
Frigo 2

8. Fulda 
Montero 3



Lihavoidut on luokiteltu talvirenkaiksi omilla kriteereilläni testin luettuani. Muut huonoiksi.

Nokian (Hakka8) on hämmästyttävä rengas jäällä. Poikkeuksellisen suuren nastamäärän ansiosta pito ja ajettavuus ovat erinomaiset silloin, kun tie on liukas. Laaturenkaiden keskinäiset erot ovat usein pieniä, mutta nyt Nokian nosti riman aivan uusiin lukemiin.


Vaaratilanne syntyy juurikin yllättäen, ja nimenomaan jäällä. Eli turha vikistä vastaan ;)

Mua ärsyttää suunnattomasti todella monen asennevamma pitää kitkoja kesät talvet. Varmasti puolet tuttavista tekee niin. Renkaat on paitsi halpa henkivakuutus myös auton tärkein turvallisuutta parantava tekijä, kunhan se auto nyt on edes katsastettu jne.

Kyllähän ne kitkat suurimmaksi osaa ajasta toimivat ihan ok, jos täällä Lapissa jne asustelee.

Kuitenkin parhaan kitkan ja nastarenkaan ero esim. jarrutusmatkassa on 54m / 40 metriä nastarenkaan hyväksi, ja tämä vain 50km/h nopeudessa. 14 metrin aikana ehtii tapahtua paljon, esim. tulla hirvi tuulilasista sisään.
 
TM-testi eiliseltä:

Nastarenkaat:
1. Nokian Hakkapeliitta 8
2. Pirelli Ice Zero

3. Continental IceContact
4. Gislaved Nord Frost 100
5. Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
6. Hankook 
Winter 
I*Pike RS
7. Bridgestone 
Blizzak 
Spike-01
8. Michelin 
X-Ice North 
3
9. BF Goodrich 
g-Force 
Stud
10. Toyo 
Observe 
G3-Ice
11. Aurora 
Winter Route 
Master UW71
12. GT 
Champiro 
Ice Pro

Kitkarenkaat:
1. Michelin 
X-Ice XI3

2. Nokian 
Hakkapeliitta 
R2
3. Bridgestone 
Blizzak WS70

4. Pirelli 
Icecontrol

5. Continental 
ContiViking
Contact 5
6. Vredestein 
Nord-Trac 2

7. Debica 
Frigo 2

8. Fulda 
Montero 3



Lihavoidut on luokiteltu talvirenkaiksi omilla kriteereilläni testin luettuani. Muut huonoiksi.

Nokian (Hakka8) on hämmästyttävä rengas jäällä. Poikkeuksellisen suuren nastamäärän ansiosta pito ja ajettavuus ovat erinomaiset silloin, kun tie on liukas. Laaturenkaiden keskinäiset erot ovat usein pieniä, mutta nyt Nokian nosti riman aivan uusiin lukemiin.


Vaaratilanne syntyy juurikin yllättäen, ja nimenomaan jäällä. Eli turha vikistä vastaan ;)

Mua ärsyttää suunnattomasti todella monen asennevamma pitää kitkoja kesät talvet. Varmasti puolet tuttavista tekee niin. Renkaat on paitsi halpa henkivakuutus myös auton tärkein turvallisuutta parantava tekijä, kunhan se auto nyt on edes katsastettu jne.

Kyllähän ne kitkat suurimmaksi osaa ajasta toimivat ihan ok, jos täällä Lapissa jne asustelee.

Kuitenkin parhaan kitkan ja nastarenkaan ero esim. jarrutusmatkassa on 54m / 40 metriä nastarenkaan hyväksi, ja tämä vain 50km/h nopeudessa. 14 metrin aikana ehtii tapahtua paljon, esim. tulla hirvi tuulilasista sisään.

Pirelli on kesärenkaissa hyvä, mutta toi olikin henk. koht. uutta, että talvirenkaissakin ko. merkki pärjää.
 
Mikä on kun renkaat kuluu edestä molemmilta sivuilta? Johtuuko tää aurauskulmista?

Renkaat kyllä hieman vuotaa ja oon ajellu niillä hetken aika pienillä paineilla (1,5 bar). Voiko olla siis, että rengas kuluu reunoilta kun kurvailen tyhjillä renkailla?

Kitkat siis alla nyt jos se vaikuttaa, kumi tuntuu ainakin aika pehmeältä. Takana on vielä ihan hyvässä kunnossa.
 
Mikä on kun renkaat kuluu edestä molemmilta sivuilta? Johtuuko tää aurauskulmista?

Renkaat kyllä hieman vuotaa ja oon ajellu niillä hetken aika pienillä paineilla (1,5 bar). Voiko olla siis, että rengas kuluu reunoilta kun kurvailen tyhjillä renkailla?

Kitkat siis alla nyt jos se vaikuttaa, kumi tuntuu ainakin aika pehmeältä. Takana on vielä ihan hyvässä kunnossa.

"Ulkosyrjä" kuluu molemminpuolin? No aurauskulma on silloin ainakin yksi vaihtoehto.
 
Zone-sarja -42%
Ulko- sekä sisäsyrjä on kulunut molemmista renkaista.

Kaippa ne tarvii viedä sit säädettäväksi ja ostaa samalla uudet renkaat eteen.
 
Mua ärsyttää suunnattomasti todella monen asennevamma pitää kitkoja kesät talvet. Varmasti puolet tuttavista tekee niin. Renkaat on paitsi halpa henkivakuutus myös auton tärkein turvallisuutta parantava tekijä, kunhan se auto nyt on edes katsastettu jne.

Kyllähän ne kitkat suurimmaksi osaa ajasta toimivat ihan ok, jos täällä Lapissa jne asustelee.

Kuitenkin parhaan kitkan ja nastarenkaan ero esim. jarrutusmatkassa on 54m / 40 metriä nastarenkaan hyväksi, ja tämä vain 50km/h nopeudessa. 14 metrin aikana ehtii tapahtua paljon, esim. tulla hirvi tuulilasista sisään.[/QUOTE]

Harvoin tulee enää oltua Hupen kanssa yhtämieltä kun se käänsi takkinsa bemareiden suhteen ;) mutta nyt täytyy sanoa että juuri näin! Tänään kävin Bemariini uudet Nokian HKPL 7:t, kasit vielä vähän karkasi hinnaltaan :/
Viimetalvena kokeilin nelivedon turvin Kumhon KW22:sta ja menee ainakin 5-vuotta kun uskallan taas kokeilla Kiinakumia talveksi! Todella surkeat renkaat olivat!
 
Ulko- sekä sisäsyrjä on kulunut molemmista renkaista.

Kaippa ne tarvii viedä sit säädettäväksi ja ostaa samalla uudet renkaat eteen.

Ajat selkeesti Bemarilla. Se on ominaisuus, ostat vaan uusia renkaita kiltisti.
 
Ajat selkeesti Bemarilla. Se on ominaisuus, ostat vaan uusia renkaita kiltisti.

Ominaisuus bemarissa jossa ei oo alustassa joku kohallaan = kaikki bemarit yli 100tkm.

- - - Updated - - -

Okei jos paineet on yli 1bar liian vähän niin varmaan kuluu helposti, kulmat päin mäntyä niin vielä helpommin.
 
Ominaisuus bemarissa jossa ei oo alustassa joku kohallaan = kaikki bemarit yli 100tkm.

- - - Updated - - -

Okei jos paineet on yli 1bar liian vähän niin varmaan kuluu helposti, kulmat päin mäntyä niin vielä helpommin.


Tässä oma rengas.
P1040643.jpg
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ajat selkeesti Bemarilla. Se on ominaisuus, ostat vaan uusia renkaita kiltisti.

Volvolla rullaillaan. Ehkä oon kurvaillu liian vaudikkaasti vaan :D Keskellä molemmissa renkaissa joku 3 mm pintaa eli aika finaalissa noi renkaat muutenkin oli. Enkä oo ajanut kun 10 tkm tolla autolla, joten en tiedä renkaiden/auton historiasta enempää..
 
Ulko- sekä sisäsyrjä on kulunut molemmista renkaista.

Kaippa ne tarvii viedä sit säädettäväksi ja ostaa samalla uudet renkaat eteen.

tire-wear_patterns.jpg


Sun kertomisen perusteella sulla on liian vähän ilmaa renkaissa, joka aiheuttaa ulkoreunojen kulumista. Jos vielä renkaiden vaihdon jälkeen jatkaa kulumista tuollee, nii voi olla vikaa muuallakin.
 
Runflateistä ei taideta pahemmin tykätä. Toi takapyörien kuluminen sisäreunasta vois johtua siitä että on laitettu matalprofiilirenkaat muttei oo koskettu pyöränkulmiin. Takarenkaiden negatiivinen camberkulma yhdistettynä jäykkärunkoiseen renkaaseen = takapää rullaa renkaiden sisäsyrjän varassa. Tai narinahelat menny jos on paljon ajettu.

Tai sit noi runflatit on vaan tosi paskoja :D
 
Runflateistä ei taideta pahemmin tykätä. Toi takapyörien kuluminen sisäreunasta vois johtua siitä että on laitettu matalprofiilirenkaat muttei oo koskettu pyöränkulmiin. Takarenkaiden negatiivinen camberkulma yhdistettynä jäykkärunkoiseen renkaaseen = takapää rullaa renkaiden sisäsyrjän varassa. Tai narinahelat menny jos on paljon ajettu.

Tai sit noi runflatit on vaan tosi paskoja :D

Narinaheloja noi epäili BTCF-foorumilla, vai olikohan tällä foorumilla. Möin pois äkkiä.
 
Jos oli jo paljon kilsoja niin voi olla se. Renkaat alkaa "kaatumaan" sisäänpäin ja kuluu noista paikoista. Itsellä kyllä alko narisemaan ennenkuin renkaat ois päässy kulumaan, toisaalta itsellä on korkeaprofiiliset.

Edit. Ois muuten maksanu 70€ tuntitaksalla, alkuperäisosilla yhdessä bemareihin erikoistuneessa putiikissa noiden korjaus joku lähemmäs 450. Ostin alkuperäisosat itse kivijalkakaupasta ja teetin toisessa erikoistuneessa korjaamossa, makso yhteensä joku 260. Luoja tietää mitä ois ollu merkkiliikkeessä. Hintaerot on melkoisia.
 
Pitää tutustua tohon TM:n testiin. Mitkä pisteet Hakka8 sai vrt muut? Pirellejä on tehny mieli jo pidempään testata, mutta eipä kehtaa turhaan uusia renkaita ostaa. Kattoo sitten kun tarvetta. Itse kelpuutan kaikki kohtuullisesti pärjänneet nastarenkaat, ainakin jos hintaero on merkittävä.
 
Vaaratilanne syntyy juurikin yllättäen, ja nimenomaan jäällä. Eli turha vikistä vastaan ;)
Ja se mistä ei jostain syystä paljon puhuta ja on testattukin aika vähän, on se että nastat ovat noin paljon paremmat vain ihan uutena ja niiden suorituskyky tippuu aika jyrkästi heti kun nasta alkaa kulua. Kitkalla ei näin käy ennen kuin pinta alkaa selkeästi huveta. Toinen juttu on se, että aika harvasta paikasta löydät sellaista sileää luistinratajäätä missä noi renkaat testataan. Kitkalle on pienikin epätasaisuus huomattava apu. Kolmas on se, että ohuen ohut jääkerros asfaltin päällä on mille vain renkaalle paha paikka, koska siihen ei nastakaan pure. Ei ole mitään mihin purra. Jos siis ajatellaan käytännössä, eikä teoriassa, eli renkaat on harvalla ihan uudet, jää ei ole tasaista ja paksua, niin nastan ja kitkan välinen kuilu onkin huomattavasti pienempi. Olen huvikseni seurannut talvella kanssa-autoilijoiden renkaiden kuntoa liikkeellelähdöissä ja hyvin harvassa ovat ne jotka itse asiassa pääsevät nastoilla nopeammin liikkeelle kuin meikäläinen kitkoilla. Jos nasta olisi itsessään joku autuaaksi tekevä asia, niin eron pitäisi kyllä tuossakin näkyä.

tire-wear_patterns.jpg

Sun kertomisen perusteella sulla on liian vähän ilmaa renkaissa, joka aiheuttaa ulkoreunojen kulumista. Jos vielä renkaiden vaihdon jälkeen jatkaa kulumista tuollee, nii voi olla vikaa muuallakin.
Kuva on ikävä kyllä väärässä. Kyseessä on yleinen harhaluulo ja lopputulos loogisesta ajattelusta, joka ei tässä tapauksessa toimi. Vanhoilla ristikudosrenkailla kyseinen ilmiö toimii juurikin noin. Eli liikaa ilmaa, niin rengas pullistuu keskeltä ja kuluu myös silloin enemmän siitä kohtaa ja vajaa kulkee reunojensa päällä. Nykyisten vyörenkaiden rakenne on kuitenkin niin huomattavasti erilainen, että niille käy osaksi juuri toisinpäin. Eli löysä rengas alkaa kulua keskeltä ja tämä johtuu renkaan elämisestä ja on huomattavissa etenkin vetävissä pyörissä.

Renkaassahan tapahtuu aina muodonmuutos tiehen koskevalla osalla kun se vierii. Löysän renkaan muodonmuutos on suurempi kuin kovan renkaan. Ja renkaan kantava osa kun on sen reuna, niin sieltä se on kaikkein jäykin. Eli keskusta elää eniten ja kun löysä rengas vierii ja muuttaa muotoaan, jää keskusta tavallaan koko ajan jälkeen jouhevammin pyörivää reunaa ja reuna taas vetää sitä perässään pitkin tien pintaa ja tästä syntyy luistoa kun keskusta yrittää tavallaan ottaa reunaa kiinni. Siksi keskiosa kuluu enemmän löysässä renkaassa. Ja tämä on tutkittu fakta joka on saatu tiedoksi Nokian renkaiden tuotekehitysosastolta ja vahvistettu omalla kokemuksella. Esimerkiksi talvirenkaiden ja kesärenkaiden välillä on huomattavissa todella selkeä ero siinä, että talvirenkaat kuluvat selkeästi useammin epätasaisesti. Miksi? Siksi että ihmiset eivät uskalla laittaa tarpeeksi painetta talvirenkaisiin. Syksyllä laitetaan 5 asteen lämpötilassa 2.3 bar, niin se on 25 asteen pakkasella 2 bar ja talven kylmyydessä rengas ei lämpene samalla tavalla kuin kesärengas. Kesärenkaassa voi hyvin olla kylmänä 2.4 ja lämpimänä 3 bar. Talvirenkaalla ei noin korkeisiin paineisiin päästä jos sitä ei uskalla "ylitäyttää" paineeseen missä se vasta alkaa toimia niin kuin sen pitää.

Niin ja jos puhutaan ylitäyttämisestä, niin se ei ole nykyrenkaalle ollenkaan niin paha asia kuin mitä kuva väittää. Vyörenkaan runko on sellainen, että se pitää muotonsa, eikä todella kova viiden barin ylitäyttökään saa sitä pullistumaan keskeltä tai muuttamaan muotoaan. Näinollen ei se juuri keskeltä kulukaan, ei etenkään jos pysytään valmistajan antamissa rajoissa. Tosi paha vajaus tekee sitten sen että se alkaa kulua monemmista reunoista, koska se kulkee käytännössä sen osan päällä silloin mikä kantaa koko kuorman, eli renkaan reuna.

Takarenkaiden negatiivinen camberkulma yhdistettynä jäykkärunkoiseen renkaaseen = takapää rullaa renkaiden sisäsyrjän varassa.
Ei aiheuta kuvan kaltaista vauriota. Camber tekee sen että rengas kuluu tasaisesti viistoksi sisältä ulospäin tultaessa. Toi vaatisi jonkun kymmenen asteen camberin, että noin pahasti käy. :D Todennäköisempää on, että se vain harittaa aika raivolla. Haritus tekee aina jyrkän kulman renkaan sisäreunaan, auraus ulkoreunaan ja camber "tasaisen epätasaisen" kulumisen.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom