Vaaratilanne syntyy juurikin yllättäen, ja nimenomaan jäällä. Eli turha vikistä vastaan ;)
Ja se mistä ei jostain syystä paljon puhuta ja on testattukin aika vähän, on se että nastat ovat noin paljon paremmat vain ihan uutena ja niiden suorituskyky tippuu aika jyrkästi heti kun nasta alkaa kulua. Kitkalla ei näin käy ennen kuin pinta alkaa selkeästi huveta. Toinen juttu on se, että aika harvasta paikasta löydät sellaista sileää luistinratajäätä missä noi renkaat testataan. Kitkalle on pienikin epätasaisuus huomattava apu. Kolmas on se, että ohuen ohut jääkerros asfaltin päällä on mille vain renkaalle paha paikka, koska siihen ei nastakaan pure. Ei ole mitään mihin purra. Jos siis ajatellaan käytännössä, eikä teoriassa, eli renkaat on harvalla ihan uudet, jää ei ole tasaista ja paksua, niin nastan ja kitkan välinen kuilu onkin huomattavasti pienempi. Olen huvikseni seurannut talvella kanssa-autoilijoiden renkaiden kuntoa liikkeellelähdöissä ja hyvin harvassa ovat ne jotka itse asiassa pääsevät nastoilla nopeammin liikkeelle kuin meikäläinen kitkoilla. Jos nasta olisi itsessään joku autuaaksi tekevä asia, niin eron pitäisi kyllä tuossakin näkyä.
Sun kertomisen perusteella sulla on liian vähän ilmaa renkaissa, joka aiheuttaa ulkoreunojen kulumista. Jos vielä renkaiden vaihdon jälkeen jatkaa kulumista tuollee, nii voi olla vikaa muuallakin.
Kuva on ikävä kyllä väärässä. Kyseessä on yleinen harhaluulo ja lopputulos loogisesta ajattelusta, joka ei tässä tapauksessa toimi. Vanhoilla ristikudosrenkailla kyseinen ilmiö toimii juurikin noin. Eli liikaa ilmaa, niin rengas pullistuu keskeltä ja kuluu myös silloin enemmän siitä kohtaa ja vajaa kulkee reunojensa päällä. Nykyisten vyörenkaiden rakenne on kuitenkin niin huomattavasti erilainen, että niille käy osaksi juuri toisinpäin. Eli löysä rengas alkaa kulua keskeltä ja tämä johtuu renkaan elämisestä ja on huomattavissa etenkin vetävissä pyörissä.
Renkaassahan tapahtuu aina muodonmuutos tiehen koskevalla osalla kun se vierii. Löysän renkaan muodonmuutos on suurempi kuin kovan renkaan. Ja renkaan kantava osa kun on sen reuna, niin sieltä se on kaikkein jäykin. Eli keskusta elää eniten ja kun löysä rengas vierii ja muuttaa muotoaan, jää keskusta tavallaan koko ajan jälkeen jouhevammin pyörivää reunaa ja reuna taas vetää sitä perässään pitkin tien pintaa ja tästä syntyy luistoa kun keskusta yrittää tavallaan ottaa reunaa kiinni. Siksi keskiosa kuluu enemmän löysässä renkaassa. Ja tämä on tutkittu fakta joka on saatu tiedoksi Nokian renkaiden tuotekehitysosastolta ja vahvistettu omalla kokemuksella. Esimerkiksi talvirenkaiden ja kesärenkaiden välillä on huomattavissa todella selkeä ero siinä, että talvirenkaat kuluvat selkeästi useammin epätasaisesti. Miksi? Siksi että ihmiset eivät uskalla laittaa tarpeeksi painetta talvirenkaisiin. Syksyllä laitetaan 5 asteen lämpötilassa 2.3 bar, niin se on 25 asteen pakkasella 2 bar ja talven kylmyydessä rengas ei lämpene samalla tavalla kuin kesärengas. Kesärenkaassa voi hyvin olla kylmänä 2.4 ja lämpimänä 3 bar. Talvirenkaalla ei noin korkeisiin paineisiin päästä jos sitä ei uskalla "ylitäyttää" paineeseen missä se vasta alkaa toimia niin kuin sen pitää.
Niin ja jos puhutaan ylitäyttämisestä, niin se ei ole nykyrenkaalle ollenkaan niin paha asia kuin mitä kuva väittää. Vyörenkaan runko on sellainen, että se pitää muotonsa, eikä todella kova viiden barin ylitäyttökään saa sitä pullistumaan keskeltä tai muuttamaan muotoaan. Näinollen ei se juuri keskeltä kulukaan, ei etenkään jos pysytään valmistajan antamissa rajoissa. Tosi paha vajaus tekee sitten sen että se alkaa kulua monemmista reunoista, koska se kulkee käytännössä sen osan päällä silloin mikä kantaa koko kuorman, eli renkaan reuna.
Takarenkaiden negatiivinen camberkulma yhdistettynä jäykkärunkoiseen renkaaseen = takapää rullaa renkaiden sisäsyrjän varassa.
Ei aiheuta kuvan kaltaista vauriota. Camber tekee sen että rengas kuluu tasaisesti viistoksi sisältä ulospäin tultaessa. Toi vaatisi jonkun kymmenen asteen camberin, että noin pahasti käy. :D Todennäköisempää on, että se vain harittaa aika raivolla. Haritus tekee aina jyrkän kulman renkaan sisäreunaan, auraus ulkoreunaan ja camber "tasaisen epätasaisen" kulumisen.