Kertokaahan kokemuksia kitkarenkaista. Ajoa tapahtuu paljon kaupungissa ja hakka8 nastat sulivat jo yhden talven aikana. Vaihtoehtoina tilalle Continentalin VikingContact 6 ja Nokian WR A4. Ilmeisesti nuo Nokiat vain ovat jotkut keskieuroopan kitkat, joilla ei ainakaan jäällä tee mitään. Continentalit taisi jonkun TM testin voittaa viime vuonna, mutta arvosteluissa sai silti vain 2 tähteä.
Kokemuksia? Muitakin renkaita saa ehdottaa ja hintaluokalla ei ole väliä.
9 talvea ajettu kitkarenkailla, sekalaista kaupunki- ja maantieajoa. Viimeisimmät olivat juurikin nuo VikingContact 6:t, hyvät renkaat ne on. Kitkojen kanssa tarvii vaan ennakoida vähän enemmän. Vielä ei ole tullut sellaista keliä vastaan, että olisi rengasvalinnan takia tarvinnut kotiin jäädä. Vesijääkeleillä ei toki pitoa voikaan olla, mutta sellaisia nyt harvoin sattuu.
Mulla 3 edellistä talvea pelkillä kitkoilla, sitä ennen enemmän nastoilla ja välillä myös kitkoilla. Samoilla linjoilla, pitää kitkoilla pitää ennakoida enemmän, ja vaativat aktiivisempaa ajamista kuin nastat. Nelivedolla vetopidon kanssa ei juurikaan ongelma ole, mutta sivuttaispidossa eron nastoihin huomaa. Omien kokemuksien mukaan hankalin alusta kitkoille on jäinen tie, missä on pieniä pitkittäisuria, esim. juuri tiekarhulla höylätty. Tällöin rengas ei muodosta tarpeeksi painetta jään pintaan, ja auto alkaa helposti "hakemaan" sivusuunnassa. Normaalilla talvikelillä, eli jäisellä/lumisella, muttei erityisen liukkaalla, kitkoilla pärjää aivan hyvin. Vesijääkeli on tietysti se kaikkein pahin, mutta niitä erittäin liukkaita kelejä tulee vastaan harvoin. Kaupungeissa bussipysäkit ja risteykset ovat kitkoilla vaaranpaikkoja, niissä on usein kiillottunutta jäätä, vaikka muuten ei olisikaan erityisen liukasta.
Omat renkaat Michelin X-Ice Xi3. Katselin rengastestit läpi ja olin aluksi ostamassa Nokian Hakkapeliitta R2:sia, mutta niitä oli haukutta testeissä veltoiksi (löysä runko), joten hylkäsin ne sen perusteella. Luin sitten testit uudelleen omaa ajotyyliä ja tarpeita miettien ja tulin siihen tulokseen, että Misukat voisivat olla omaan käyttöön paras kompromissi. Talvella tulee paljon pitkiä reissuja pohjoisessa, yleensä aika raskaalla kuormalla ja reippaalla vauhdilla, jolloin alla on mukava olla jämäkät renkaat.
Kitkat valitsin nastojen sijaan lähinnä sen takia, että pohjoisessa tulee käytyä säännöllisesti etenkin talvikaudella. Käytännössä talvirenkaat on sen vuoksi pakko olla alla lokakuusta toukokuun alkuun. Vaikka oulussa pärjäisi kesärenkailla, lapissa usein ei, eikä renkaita viitsi vaihtaa edestakaisin jokaista tai joka toista viikonloppua varten. Syksyllä ja keväällä iso osa kilometreistä tulee sulalla tiellä, jolloin ajaa mieluummin kitkoilla kuin nastoilla.
Mun mielestä hyvä vinkki renkaiden valintaan on juurikin tuo rengastestien lukeminen sillä silmällä, että painottaa itselle tärkeitä ominaisuuksia. Testivoittaja ei välttämättä ole itselle se paras valinta. Tämä taitaa testeissä monesti lukeakin.
Keski-Eurooppaan tarkoitettuja kitkoja en Suomeen ostaisi. Olen niillä ajellut joitakin tuhansia kilometrejä vuokra-autoilla Alpeilla. Hyvät sulalla moottoritiellä, lumella ja jäällä häviävät selvästi pohjoiseen tarkoitetuille kitkoille.