Renkaasi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Rengasmelu ei synny tyhjästä. Yleensä mitä kovempi melu, sen nopeammin rengas kuluu. Mitä pehmeämpi rengas, sen kovempi rengasmelu, ja sen pitävämpi. Yleensä. Eli rengasmelulla on väliä muutenkin kuin äänihaitan puolesta.

Michelinin X oli aikoinaan tuota logiikkaa vastaan, niin on myös monet bridgestonen renkaat. Noilla X:llä jotkut ajoi yli 100tkm, järjettömän kova meteli ja pitoa ei ollenkaan. Renkaat oli niin kovat ettei ne kuluneet käytännössä ollenkaan. Omat kokemukset ja satojen muidenkin kokemukset taas puoltavat sitä että esim jotkut (vanhemmat) continentalin mallit ovat olleet helvetin pehmeitä, kuluneet jo 15tkm kohdalla ja hiljaisia kuin mitkä.

Noh, sanoitkin "yleensä".
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kesärenkaita vailla omaan pieneen ja piskuiseen 1.4i civiccii. Kevyt auto kyseessä omapainoa vaan reilu 1000kg joka on aika vähän verrattuna uusiin painaviin autoihin jotka järestään painaa sen 1500kg. Minkälaista rengasta täällä suositeltaisiin tollaseen kevyeeseen autoon ? Ajoa tulee kyllä paljon, kesässä noin 8000 - 10000km. Viimekesän pyöriny alla jotku kiinalaiset gangbanggit...
 
Kesärenkaita vailla omaan pieneen ja piskuiseen 1.4i civiccii. Kevyt auto kyseessä omapainoa vaan reilu 1000kg joka on aika vähän verrattuna uusiin painaviin autoihin jotka järestään painaa sen 1500kg. Minkälaista rengasta täällä suositeltaisiin tollaseen kevyeeseen autoon ? Ajoa tulee kyllä paljon, kesässä noin 8000 - 10000km. Viimekesän pyöriny alla jotku kiinalaiset gangbanggit...

Niin ja koko on 185/65/15 !
 
Dunlop SportMaxx RT:t meinasin hommata 16x7.5 vanteelle koossa 225/55 R 16 99Y XL. Hintaa tulee se ~600€/sarja. Onko kellään tuntumaa onko nuo hyvä valinta?

Toiset mitä katselin on Hankook Ventus S1 Evo2 K117 koossa 205/60 R16 92W. Selvästi halvemmat briteistä hommattuna ~400€/sarja.
 
No toi GoodYearin UltraGrip Ice Arctic on taas ihan uusi malli ja vielä niin hämärän näköinen, että haluaisin itsekin kokeilla sitä. Ensimmäisiä renkaita missä on nastoja ihan keskellä rengasta ja sen ei luulisi olevan huono juttu. Itse asiassa tollaset täytyy isäukolle veivata tulevaksi talveksi alle, niin kuulen siltä sitten oliko niin hyvät kuin äkkiseltään luulisi.

Tuollaiset oli tämän "viime" talven ajan alusta loppuun. Niinkuin moni muukin jo kehui, niin täytyy itsekkin kehua tuota melutasoa, nuo on aivan uskomattoman hiljaiset nastarenkaiksi. Kaverin autossa samankokoiset (205/55/16) Nokian R -kitkat, ja niistä lähtee selkeästi enemmän ääntä :) (oma auto -04 ja kaverin -09). Plus sitten se pito, ei talven aikana montaa kertaa edes reippaimmissa jarrutuksissa ABS:t ilmoittaneet olemassaolostaan, vaan auto pysähtyi nätisti, poislukien tietysti nämä kaikkein _pahimmat_ lumikelit, jotka nyt ovat ihan oma lukunsa. Kiihdytyksissä jäisellä asfaltilla toki suti herkemmin, mutta isoin vika taitaa olla reippaantehoisessa ja vajaavetoisessa autossa :D Johonkin nelikkoautoon nuo ovat varmasti nappivalinta. Ja suurella todennäköisyydellä seuraavat talvirenkaat kun tule hankinnan alle, niin valinta on sama.


Kesärenkaatkin vaihtui uusiin muutama päivä sitten, ja alle tuli uusien vanteiden kanssa Goodyearin F1 Eagle Asymmetric 2:set, koossa 225/45/17. Vaikka ovatkin hieman "urheilullisemmat" Y-nopeusluokan kumit, niin ei juuri muuta huonoa sanottavaa löydy kuin että ovat hieman äänekkäät motarinopeuksissa. Ajo-ominaisuudet ja tuntuma tiehen parani huomattavasti verrattuna vanhoihin 205/55/16 Hakkapeliitta -kesärenkaisiin, toki tuo profiilin muutos varmasti vaikutttaa myös tähän. Pitokaan ei ihan heti lopu kesken edes märällä asfaltilla kaarteissa, koitin.. :D Näistä voisi sitten syksymmällä kertoa lisää kun kilometrejä on tullut hieman enemmän. Olisi kiva kuulla mielipiteitä muiltakin näistä, kun ei tunnu netistä löytyvän lähes ollenkaan?
 
Ajo-ominaisuudet ja tuntuma tiehen parani huomattavasti verrattuna vanhoihin 205/55/16 Hakkapeliitta -kesärenkaisiin, toki tuo profiilin muutos varmasti vaikutttaa myös tähän.
Toihan se suurin syy varmaan on, vaikka löytyyhän renkaistakin eroja. Mullakin on periaatteessa kaksi ihan eri autoa kesällä ja talvella, vaikka samalla kipolla ajelenkin. Talvella alla holtittomasti muljuilevat 185/60-15 kitkat ja kesällä vähän liiankin matalat 215/35-18 puupyörät. Siinä muuttuu ajettavuus sitten niin paljon ettei voi edes kertoa. Kesärenkaiden hyväksi tietysti, vaikka mukavuus kärsiikin.
 
Toihan se suurin syy varmaan on, vaikka löytyyhän renkaistakin eroja. Mullakin on periaatteessa kaksi ihan eri autoa kesällä ja talvella, vaikka samalla kipolla ajelenkin. Talvella alla holtittomasti muljuilevat 185/60-15 kitkat ja kesällä vähän liiankin matalat 215/35-18 puupyörät. Siinä muuttuu ajettavuus sitten niin paljon ettei voi edes kertoa. Kesärenkaiden hyväksi tietysti, vaikka mukavuus kärsiikin.

Minä kyllä tykkään ajella enempi noilla 16" renkailla kuin 18" kesärenkailla.
 
Dunlop Bluresponset on pärjänneet helvetin hyvin tämän vuoden puolella tehdyissä testeissä. Tuossa Tire Review linkissä 4 testiä ja kolmessa voitto mm. Continental Premium Contact 5 ja Goodyear Efficient Grip Performance renkaista mitkä on voittaneet/pärjänneet hyvin testeissä.
 
Jossain aiemmalla sivulla mainitsin oman auton kulutuksen reippaasta noususta kun hankin uudet kesärenkaat viime kesänä. Nyt pääsee taas nauttimaan samanlaisesta ihanuudesta höystettynä aivan helvetinmoisella vetelyllä.

Talvikumit on 235-65, 17 Hakkapeliitta 5 ja on aika rauhalliset ajaa.
Kesäkumit oli jotkut Birdgestonen ensiasennusrenkaat 236-60, 18. Ei hyvät, ei huonot, kulutus aika 1:1 talvinakkien kanssa.
Idioottina uskoin jenkkikäyttäjiä jolla suunnalla CX-7 on vähän yleisempi peli ja laitoin uusiksi kesärenkaiksi Continental Sport Contact 5:set 255-55, 18. Sama koko siis kuin mm. joistain isoista Audin, Bemarin jne suveista löytyy ensiasennusrenkaana ja siten CX:n ensiasennuskokoa edullisempi. Vesiliirrosta ei ole pelkoa ja pitoa on kiihdyttäessä ja jarruttaessakin niin perkeleesti ettei ole ABSirutinasta tietoakaan. Mutta melua on hieman liikaa, kulutus nousee yli litran vs. talvikumit ja vaikuttaa tuo 235->255 menevän sen rajan yli että vetelee aivan perkeleesti uraisella pätkällä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
SUV-nakit pitäisi ostaa. Nokiat ja muut on aika arvokkaita, mutta Hankookit ois suht. edulliset.
Olen tainnut kysellä aiemminkin, uskaltaako Hankookit pistää? Ajettavuuteen tuohon Outlanderissa tuskin on niin kauheata eroa kuin ns. premium-luokan autoissa....?
 
Osta halvimmat Nangangit vain, semmoiset 175 leveet ja jos saat, niin harmaana. Johan sä Skodaakin tossa jo kattelit, niin unohda kokonaan tyyli kaikissa autoon liittyvissä jutuissa jatkossa.

No ihan TM-testiä katselin jotta Hankookit pärjäs hienosti tuossa. Siksi kiinnostus palasi ko. merkkiin.
 
Zone-sarja -42%
SUV-nakit pitäisi ostaa. Nokiat ja muut on aika arvokkaita, mutta Hankookit ois suht. edulliset.
Olen tainnut kysellä aiemminkin, uskaltaako Hankookit pistää? Ajettavuuteen tuohon Outlanderissa tuskin on niin kauheata eroa kuin ns. premium-luokan autoissa....?

Ei ehkä ajettavuuteen, mutta melutasoon vaikutus voi olla aika helvetin suurikin. (ei aavistustakaan onko nuo Hankookit hiljaiset vai ei)

Itse tilailin talvella saksasta pirellit, posteineen ~600€/kierros. Eli siis tuollaiset:

http://www.pirelli.com/tyre/fi/fi/s...ubtype=SUV&filterbytech=+&season=SUMMER&use=1

Ei ole vielä alla, joten en tiedä tuliko haukattua paskaa vai ei.
 
Mitä käytännön eroa noilla Dunlopin Bluresponse "tavisrenkailla" ja Dunlop Sport Maxx RT "sporttirenkailla" on? Hyvät arvostelut ja EU-labelit molemmilla. Melu RT 67dB ja Blu 68dB ja wet grip A-luokkaa.

Sport Maxx RT
Sportmaxx-RT-hero_tcm2094-114902.png


Bluresponse
sport-bluresponse_tcm2094-134990.png
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom