Renkaasi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eipä nyt kummoiselta näytä isossa autossa noi 275 nakit. Minkähänlaiset muhkulat tossakin pitäis olla, että renkailta näyttäis. Tossa pihalla on parkissa uus Land Cruiseri, jossa on jäätävän muhkeet talvinakit, semmoiset pitäis saada talveksi alle. Pitäis käydä ottaan kuva.

IMG_1509.webp
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hyhhyh. Tuommoiset kumit maksaa jo lähes yhtä paljon kuin meikäläisen auto.

Uudet kesänakit pitäisi omaankin biiliin hankkia. 175/65R14 koko on onneksi sen verran edukas, ettei tarvitse halpamerkkejä ainakaan hinnan takia katsella. Teknarin testissä Continentalin Premium Contact 5:t pärjäsivät mainiosti, ja olinkin jo lähes ostopäätökseni tehnyt. Eilen sain kuitenkin Auto Bildin luettavaksi, ja siinä tehtiin renkaille myös jonkin sortin kestävyystesti. Continentaleille arvioitiin ajomääräksi noin 15 tkm, kun esim. Michelin Energy Savereille noin 30 tkm. Michelinit pärjäsivät muissakin osioissa niin TM:n kuin Auto Bildinkin testissä varsin hyvin, joten taidanpa semmoiset hankkia sittenkin. Hintaeroa Continentaleihin muutama kymppi. Rengaslasi Oy näyttäisi tarjoavan 338 eurolla sis. työt.
 
Itsellä on transportterissa jotkut x kitkarenkaat (merkillä ja mallilla tuskin on tässä kohtaa väliä) vuodelta 2005 :D Vuoden ollut nyt toi auto ja vasta pari kuukautta sitten huomasin, että prkl on aika vanhat renkaat. Yllättävän hyvin noi silti ovat toimineet. Itsellä vielä ekat kitkarenkaat kyseessä ja auto on ekaa kertaa neliveto niin huonosti referenssiä, että kuinka hyvä pito noissa pitäisi olla. Lumikelillä ja asfaltilla pysähtyminen ja käsiteltävyys mielestäni ollut perus nastarengas tasoa ilman sitä meteliä, jäällä ihan yllättäen ihan paskat. Ei ole kuitenkaan ikinä ollut turvatonta oloa noilla tai tuntut, että kotio tarvitsee jäädä. Tietenkin neliveto auttaa siinä liikkeelle pääsyssä ja muuten pärjännyt ennakoimalla ja ajamalla järkevää vauhtia.

Ehkä kumminkin ens talveksi ostan ihan uudet kitkarenkaat turvallisuus syistä :D
 
Aika vitun törkeät vanteet. Ei oikeen maasturiin mitkään lippavanteet sovi. Isot "tasapuolaiset" vanteet (vai mikä vittu se sana on) kuuluu maasturiin. Kaikilla on tietysti oma mielipide asiasta.
 
Zone-sarja -42%
Maastureihin sopii just ihan vitun hyvin tommoiset offsetit. Itekin laittaisin, mut en tajua miten noi saa noita hirveitä paksuja nakkeja asentaa autoihinsa. Tuntuu, että on pari hassua kokoa joita saa edes käyttää. Talveksi olis kiva laittaa ihan mielettömät sämpylät. Maastureissa pitää olla isot muhkeet renkaat jotka näyttää offirenkailta.
 
Je-Design-Volkswagen-Touareg-side-view.jpg


Tossa on reggiin pukattu vitun makeet vanteet.

Sitte jos aletaan puhumaan offseteistä nii se on jo asia erikseen. Mä puhuin vanteiden mallista. Kieltämättä silti kunnon offroad renkaatki on cool leveillä offset vanteilla.
 
Leveät offset vanteet? :confused:

Mike @ Muutoskatsastat vain niin saat käyttää isoja renkaita? Eli käyt sanomassa konttorilla että nyt tämmöset renkaat, sit ne riistää siitä ilosta joku 50e että ne painaa sinne lappuun "vaihtoehtoinen rengaskoko blaablaa".
 
Kesäks tuli tilattua kumit.. Nankang Ns-2 aikalailla halvimmasta päästä, 350e tuli maksamaan setti jossa oli 2kpl 225/35R18 ja 2kpl 215/35R18. Pitäis poksautella 9.5" ja 8.5" vanteelle.

Alunperin ideana oli räjäyttää 215/35 9.5" vanteellle ja 205/35 8.5" vanteelle, mutta jos ainaki tämän kesän ajelisi pienemmällä venyllä.. :)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mahtavia pidoltaan noi Nankangit. Joka testissä viimeisiä kelillä kun kelillä, saatana kuivalla asfaltillakin lähtevät luistoon. Renkaiden laadussa ei pitäis ikinä säästää, kyse on kuitenkin turvallisuudesta. Ei noissa niin mielettömiä eroja ole kuitenkaan.
 
Lueskelinkin noista, että varsinkin märällä asfaltilla erittäin paskat renkaat.. No kaupunkiajoa tolla ainoastaan tuleekin ajettua.
 
Testit nyt on testejä, niissä testataan niitä ääriolosuhteita. Nankangit on ihan ok renkaat varsinkin jos ajelee suhtkoht normaalisti ja kaupunkiajossa varsinkin ei mitään merkitystä. Vaikka alla olis slicksit niin ei pitäisi kyllä olla mitään ongelmia jollain kuivalla asfaltilla ajella, jos on niin bussikorttia vetämään sitten. Nuo renkaiden erot joita ne hakee noissa testeissä tulee ilmi nimenomaan siellä ääritilanteissa joita sattuu äärimmäisen harvoin, jos koskaan. Se ei tietenkään poista sitä etteikö niitä voisi sattua, mutta sitten taas kenellä sattuu olemaan juuri ne uudet renkaat alla silloin kun se vaaratilanne sattuu.

Mulla on mersussa alla (kesällä) Nokian Hakka Black renkaat, kun auto tuli niin siinä oli nankangit juurikin. Normiajossa ei luonnollisesti vitunkaan eroa, joku kesärenkaiden metelistä puhuminenkin on kohtuu turhaa ellei ajele jollain 80-luvun carinalla + vielä että 99% ihmisistä autolla ajessa varmaan kuuntelee radiosta tai musiikkia ylipäätään niin sillä "rengasmelulla" ei ole mitään merkitystä.

Talvella halvoilla renkailla ajaminen taas ei ole oikein millään tavalla perusteltua.
 
Jos sitä ajelee vaan kaupungissa hissukseen eikä käsiteltävyydellä ole mitään väliä niin sulla on varmaan joku 500 euron nissani sitten autona samalla logiikalla :D
 
Ei nyt rengasasiaa mutta vanteisiin liittyvää. Osaisiko kukaan suositella vannetta seuraavilla spkekseillä: Hinta kohtuullinen, koko 17", 5x114,3, väri mattamusta? Melkein jokaisessa mustassa vanteessa on joku kiiltävä reuna tai punainen viiva..prkl.
 
En muista millään tarkkaa mallia mutta muistikuva että Alessiolla olis ollut kiiltävän musta, mattamusta ja kromi jossain vannemallissa värivaihtoehtoina
 
Normiajossa ei luonnollisesti vitunkaan eroa, joku kesärenkaiden metelistä puhuminenkin on kohtuu turhaa ellei ajele jollain 80-luvun carinalla + vielä että 99% ihmisistä autolla ajessa varmaan kuuntelee radiosta tai musiikkia ylipäätään niin sillä "rengasmelulla" ei ole mitään merkitystä.

No enpä kyllä ihan noinkaan sanoisi. Suomen teillä se 80-luvun Carina ei ole 175-renkaineen varmaan yhtään sen äänekkäämpi kuin vaikka joku uusi euroopan low-noise teille suunniteltu Audi A4 (jossa on siis vakiona helvetisti leveämmät renkaat kuin siinä 80-luvun carinassa)

Moottoriäänet on monessa uudessa autossa kyllä hallinnassa, mutta samaa ei todellakaan voi sanoa rengasäänistä.
 
Rengasmelu ei synny tyhjästä. Yleensä mitä kovempi melu, sen nopeammin rengas kuluu. Mitä pehmeämpi rengas, sen kovempi rengasmelu, ja sen pitävämpi. Yleensä. Eli rengasmelulla on väliä muutenkin kuin äänihaitan puolesta.

Ja loppuun hiukan nussimista. Et eli offset luku kertoo vanteen keskikohdan poikkeaman kiinnityskohtaan nähden. Kaikki vanteet joissa et ei ole 0 ovat siis offset vanteita.

et.webp
 

Suositut

Back
Ylös Bottom