Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Terassin valokatteen suojana ihan oikealla katolla (tiilikuvioitu pinnoitettu peltikatto) on lumieste, josta on reunimmainen kiinnikejalka revennyt aika rajusti irti. pellissä on siis 1cm x 5cm reikiä 2kpl, joista on kiinnikkeet lähteneet vauhdilla lumien mukana. Katolla väliaikaispatentti ettei vesi pääse läpi, mutta mietin tässä vähän pysyvämpää ratkaisua. Yhden 25 vuotta alalla olleen yrittäjän mukaan pitäisi 0,5mm vahvasta pellistä muotoilla noin kämmenen kokoiset kuviointiin sopivat palat, repiä pinnoitekalvo reiän ympäriltä helvettiin ja juntata palat sikaflexillä kiinni. Kuivuttua sitten paikkamaalaus oikean värisellä peltikattomaalilla. Kuulostaa purkkapatentilta, mitäs muut on mieltä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jotenkin tuohon tapaan sen varmaan saisi helpoiten korjattua. Ei omasta mielestä ainakaan huono idea. Se että lyödäkkö kulmiin vielä vaikka popniitit, enpä tiedä. Sikamassakin pitää hyvin. Peltikatto tosin käy kyllä välillä aika kuumana hellekeleillä, mutta ei kai se siitä liikkuun lähde.

Sitä nätimpi se on, mitä nätimmin sen pellin saat siihen muotoiltua. Tosin, ei se sieltä taida näkyä?
 
Ei se sieltä mihinkään näy, saa näyttää kuinka rumalta tahansa. Tärkein hommahan tuossa on saada peltilätkä myötäilemään profiilia täydellisesti kestävän liimauksen takaamiseksi, mutta tuollainen puolimillinen pierunkuori nyt taipuu jo tiukalla tuijotuksella. Voihan paikan käydä sitten joka kevät ja syksy tarkistamassa ja jos jotain elämistä näkyy, voi vaihtaa sitten vaikka koko pellin. Vaikka katolla on ikää 26 vuotta, on Ruukin Tiilikainen varmaankin samanlaista tänäkin päivänä.
 
Onko kenellä miten hyviä tietoja/kokemusta erilaisista kipsilevyseinistä? Huvittas saada kämppään hieman parempi äänieristys ja oon kahen vaiheilla: 1) revin vanhat irti, laitan paksummat/paremmat eristeet ja uudet levyt niskaan, vaiko 2) isken nykysten päälle akustiikkakipsilevyt koskematta alla oleviin.

Piirustusten mukaan seinien suunniteltu eristävyys on 55dB, mutta sais olla enemmänkin. Paljonko tuommonen akustiikkalevy sitten vaimentaa meteliä ulkoa sisälle/sisälle ulos, vai parantaako se vain äänenlaatua kämpässä, onko toisen levyn päälle länttäämisellä yhtään samanlaisia lämpöeristysvaikutuksia kuin seinän sisään laitettavalla eristeellä, jne askarruttavia kyssäreitä :)


Ykkösvaihtoehtoa puoltais vanhoissa levyissä olevat isot ankkurireiät joita on suht paljon näennäisesti pienellä alueella, sekä lasikuitutapetti josta haluan eroon. Saman verran työtä molemmilla tavoilla ja tuskin kustannuksiltaankaan kauheasti eroavat, mutta kumpi keino parempi? Kyseisen seinän eteen on tulossa jossain vaiheessa myös kenties takka, tai ainakin suunniteltu, joten oisko kipsilevyjen irrotus ja vaihto palomalliin parempi, vai tuleeko tuo palolevy yksinkertasesti siihen normaalin levyn niskaan? Tää tietysti varmistetaan eka jostain takkafirmalta, mutta kyselen nyt etukäteen niin kerkee lomalla sitten hahmotella remontin tarkemmin...
 
Mitä pystyy tekee kerrostalon ikkunoille kun edellinen asukas on polttanut tupakkaa monta vuotta sisällä? Eli ne karmit on ihan kellastunut/ruskettunut. Ei jaksaisi maalata millään helmi maalilla, pystyykö jollain litkulla pesee pois osittain tai kokonaan?
 
Mites porukka tekis, kun mulla nyt keittiö purettuna(kyproc seinät ja iso laattalattia) ja vesieristysaineitakin ois valmiina. Ajatuksena oli vesieristää seinää, missä vesipiste/putket, pesukone ja hana. Mutta lattialaatoitusta ei ole tehty ihan seinään asti(noin 1cm rako) niin miten tuo laatat ja kyprokin väli olisi fiksuin vesieristää? Laatan päällä ei taida vesieristysaine pysyä primerista huolimatta. Ja nythän tuossa seinän ja laatan välissä on ns. syvennys/ura, mikä siis tulee laatan+laastin vuoksi.
 
Kysymys eteisen katon höyrysulusta: kannattaako purkaa sisäpuolelta katto ja laittaa esim SPU saunasatua (tai perinteisellä muovilla) vai saako tämän järkevästi vielä yläkautta muovitettua? kuvassa siis epäselvä näkymä katolta, seiniltä tulee höyrusulkuvuodat jotka vaan nostettu styrofoamin päälle. Ei teipattu, eikä myöskään foameja vaahdotettu, eli höyrynsulkua ei käytännössä ole. Simppeli homma sinänsä myös alapuolelta, n. 5m2 kattopanelia irti, foamit irti, koolaus pois ja SPU:t tilalle ja seinämuovien teippaus SPU:hun. Vaan saako järkevästi tehtyä ylhäältä? 20150707_132306.jpg 20150707_132245.jpg
 
Osaisko joku sanoa minkä verran WC-istuimen paikkaa voi siirtää ilman, että siirtää lattiassa olevaa viemäriputken paikkaa?
Eli tavallisen istuimen tilalle olisi tulossa seinä-WC, niin ajattelin, että voisiko sitä viemäriputkea pöntöltä lattiaan viedä hetken matkaa lähes vaakatasossa. Lähinnä nyt mietin, että pitääkö siinä olla joku vähimmäis kallistus? Vanhoissa rakennuksissa olen nähnyt, että pönttö on laitettu vaikka puoli metriä eri kohtaan ja pöntöltä menee lähes vaakaputki viemärille. Ja toimii ihan ongelmitta.

Tätä kuvaa kattelin esimerkiksi. Tässä putki menee ainakin hiukan vinoon.
seina-wc-istuinpaketti-solido-asennusteline-huuhtelupainike-wc-istuin-softclose-38-832-000.jpg

Kuva löytyy täältä: http://www.taloon.com/seina-wc-istu...lose-38-832-000-/TC38832000/dp?openGroup=3624

E: tulipa melekosen kokonen kuva. Mitenhän sitä sais pienemmäksi tai vaikka spoilerin sisään?
 
Ensimmäisen Mutkan saa tehdä 90° kulmalla. Ainoa ongelma on, että pyttyä et saa normaalille korkeudelle nousee muutaman sentin ylemmäs, jotta osat mahtuu.
 
Ensimmäisen Mutkan saa tehdä 90° kulmalla. Ainoa ongelma on, että pyttyä et saa normaalille korkeudelle nousee muutaman sentin ylemmäs, jotta osat mahtuu.
Ei nyt kovin paljoa asia auennut tällä vastauksella.
Kumpi on ensimmäinen mutka? Luultavasti pöntön puoleinen? Ja mikä on normaali istuin korkeus? Jossain mallissa istuinkorkeus oli 410mm-60mm.
Tuossa karkeasti mittailin, että lattiareikä on n. 30cm sivussa siitä mihin kehikon keskikohta, eli pönttö tulisi. Eli ei taida olla mikään mahdoton homma?

Ja sitten ihan varmuuden vuoksi tiedoksi, että putkimies nuo hommat tekee, mutta tässä on vasta suunnittelu vaiheet menossa.
 
420mm on normi. Joutuu laittaa muistaakseni 480mm.
Toki noissa telineissä voi olla eroja eli selvennykseks vielä; geberitin telineellä onnistuu ainaki. Epäilisin et muillaki mut en tiedä.
 
Nykyinen pönttö tuntuu korkealle ja mittasin istuinrenkaan pinnasta lattiaan n.430mm. Ja kun toiveena on ollut hiukan matalampi istuin korkeus, niin joutuu varmaan sitten piikkaamaan ja siirtämään viemäriä. En kyllä edes tiedä saako matalampaa seinä-WC:tä, mutta ainakin normi pönttöjä pitäisi olla. Semmonen perstuntuma mulla on.
 
Noita telineitä voi säätää, sillä tulee se pöntön (eli istuinrenkaankin) korkeus. Ongelmahan tuossa sinulla on saada romut mahtuun paikoilleen niin, että on putkessa kaatoa ja käyrät paikallaan. Moni asentelee hieman standardia korkeemmalle. Itselleni laittaisin kylläkin matalemmalle. Ei tuu pukamatkaan perseeseen niin äkkiä, kun saa olla mukavammin matalalla jalat lattiassa.
 
Yleensä vanhuksille ja vaikeasti liikkuville asennetaa ylemmäs ja omaan hanuriin se on paljon mukavampi niin, en missään tapauksessa alemmas laittas.
 
Kyllä se on niin, että tuosta nkyisestä 420-430mm korkeudesta ei mennä ylöspäin, alaspäis voi pikkuisen mennä. Korkeammalle on varmasti mukavampi istua ja siitä nousta, mutta pidemmään aikaa kun siinä istuu, niin kaipaa jo koroketta jalkojen alle. Kyllä se minusta on helpompaa kun saa polvikulman n. 90 asteeseen. Tuntuu aika korkealle nuo maksimi korkeudet 600mm kun perus keittiöjakkara (http://tinyurl.com/nb7q9c9) on 610mm korkea. Varmaan erittäin pitkillä ihmisillä mukava. Toisaalta tuo seinä-WC on siitä kätevä kun sen korkeuden voi vielä kotona säätää mieleisekseen ja periaatteessa vielä myöhemmin muuttaa. Jos viemärin kohta on suoraan keskellä.
 
Toisaalta tuo seinä-WC on siitä kätevä kun sen korkeuden voi vielä kotona säätää mieleisekseen ja periaatteessa vielä myöhemmin muuttaa. Jos viemärin kohta on suoraan keskellä.
Voihan sitä juu säätää, mutta siinä saattaa tulla purkamista aikalailla, että pääset säätöihin käsiksi. Eli ei ehkä sen varaan kananta laskea :D
 
Voihan sitä juu säätää, mutta siinä saattaa tulla purkamista aikalailla, että pääset säätöihin käsiksi. Eli ei ehkä sen varaan kananta laskea :D
No kyllähän siitä tietysti joutuu sen seinän purkamaan kehikon ympäriltä. Mutta jos on tehnyt semmoisen matalan seinän sille kehikolle, niin kuin suurin osa taitaa olla, niin ei se kovin suuri ja kallis muutostyö kuitenkaan ole. Pari päivää siihen taitaa mennä jos laatoittaa ja noudattaa kuivumisaikoja tarkalleen. Rahaa menee ehkä satanen. Riippuu toki laatan hinnasta, jos laatoittaa.
Mutta tuli tämä vain mieleen, että jos sen istuimen haluaa itse mahdollisimman alas ja kenties seuraava asukas tykkää istua korkeammalla. Ei sitä siis ihan joka vuosi viitsi muuttaa. Ja onhan sekin mahdollista, että valittu istuin korkeus jää harmittamaan (ts. vaimo nalkuttaa), niin asian voi vielä korjata.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom