Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
yks vaihoehto, et vanha talo purkuun (5000-20000€) ja uus tilalle. Saapahan semmosen ku haluaa
Monesti myös palokunta on kiinnostunu purkuun menevistä kohteista harjottelumielessä. Jos moinen onnistus niin purkaminen on halpaa ku makkara, muut polttaa torpan hallitusti ja luvan kanssa, ite voi kärrätä jälelle jääneet lankut peräkärrissä kaatopaikalle tai tilata jätelavan kadun reunaan. Pääsee suht pienellä vaivalla suoraan peruslaattaan asti kiinni eikä tule kovin kalliiks :) Eiät tietysti harrasta tämmösiä jos on tiheästi asuttu alue kyseessä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Monesti myös palokunta on kiinnostunu purkuun menevistä kohteista harjottelumielessä. Jos moinen onnistus niin purkaminen on halpaa ku makkara, muut polttaa torpan hallitusti ja luvan kanssa, ite voi kärrätä jälelle jääneet lankut peräkärrissä kaatopaikalle tai tilata jätelavan kadun reunaan. Pääsee suht pienellä vaivalla suoraan peruslaattaan asti kiinni eikä tule kovin kalliiks :) Eiät tietysti harrasta tämmösiä jos on tiheästi asuttu alue kyseessä...

En ole ihan varma, mutta eikös purkujätteet pidä nykyään lajitella(voi olla tietysti, ettei se koske kotitalouksia)?
Ainakin itse yhtä isoa betonitalon purkua(Aarno Ruusuvuoren tönö, eli betonia riitti:)) seuranneena , piti kuulema jopa betoniraudoitukset lajitella erikseen ja taisi vaade olla myös, että puiset ikkunakarmit piti erotella lasista.
Noin ainakin suunnitelmissa oli, mutta en ihan kaikkea sitä käytänöä kerennyt näkemään.

Vaikea kuvitella että noin olisi yleisesti. Tai sitten se erottelu on toisessa päässä. Kaupunki tossa purki just kauppakeskusta ja se oli ihan läjään ja pois tyyliin. :D

Juuri siellä missä sä sen itse teet etkä laske omalle työllesi hintaa.

Tietysti jossain pienessä kylppärirempassa teeseitse meininki on ihan ok, mutta kyllähän se on silkkaa tyhmyyttä, jos itse purkaa talon ja vielä meinaa lajitella jätteet? Säästetty euro on kuitenkin niin pieni?

Katolta paljastui hieman irronnut lumieste. Eli muutama ruuvinreikä on ratkennut ja pelti korkannut ehkä 3cm leveydeltä parista kiinnityskohdasta. Irroitanko kuivan kelin tullen koko lumiesteen, junttaan reiät täyteen sikaflexiä ja kiinnittelen esteen hieman eri kohtaan sivuttaissuunnassa? Kattomateriaalina Ruukin Tiilikainen, se perinteisin tiiliprofiilipeltikatto.

Homevaurion laajuutta tuolla varmaankin haettiin. Tasakatto ilman räystäitä ja tuulettumaton julkisivu. Päälle vielä piilosokkelirakenne ja koko torppa jossain vettä keräävässä notkossa niin halleluja.

Eikö noi ole järestään ihan kolossaalisia pommeja?

EIpä nuo tasakatot ihan järjestään paskoja olleet, asun entisessä tasakattoisessa tönössä ja ei täällä ainakaan ollut minkäänlaista vesivahinkoa.
Piilosokkelirakennekkin on vähän kaksipiippuinen juttu, hyvällä paikalla ja kunnolla ojitettu tontti niin eipä tuostakaan ongelmia tule.. Isoimmat vahingot mihin itse olen törmännyt on 90luvun talossa ;)

Hyvin usein nuo ongelmat tuntuvat tulevan välinpitämättömyydestä katsellaan 2vuotta kun jostain syystä katto tummuu ymsyms ja tätä ongelmaa ei poista vaikka talo olisi rakennettu 2010.

Pystyyköhän lattialaatan jotenkin värjäämään? Kodissa on joissain kohdissa rasittavan näkösen tummanruskeat laatat, olisivat hienomman näköiset harmaina. Onko ainoa mahdollisuus laattojen vaihto, vai voiko niitä värjätä mitenkään järkevästi?

Laattoja pystyy kyllä maalaamaan, kun hioo pinnan ensin rikki. Vaatisi varmaan huolellisen pintakäsittelyn että kestäisi kulutusta. Saumat tuo oman juttunsa siihen vielä. Itse en alkaisi lattialaattoja maalaamaan, mutta seinälaattojen maalausta olen suunnitellut.

Ei voi kyllä tulla nätti., jos menee laattoja maalaan. Tai riippuu tarkastelevasta silmästä luultavasti. Toisen hirveä on toiselle "ihan hyvä".

Jeps, ensiviikosta taas asentelemaan laminaattia tuttavalle. Olen aina asentanut laminaatin suoraan muovimaton päälle ja laittanut askeläänieristeen. Voiko näin tehdä? Tästä on varmasti väänetty aikasemminkin kättä täällä, mutta väänettän uudestaan :nolo:

Itse en nää tässä kertakaikkiaan mitään ongelmaan. Laminaatin ja betonin väliin jäisi ainoastaan EI eloperäistä materiaalia. Elikkä muovia ja ''styrox palloja (tuplex)''. Tarvitaanko tuota tupleaxiakaan olleenkaan kun muovimattohan ajaa tässä kosteudensulkuna samat asiat? Elikkä asentaisi suoraan puolet halvempaa askeläänieristettä muovimaton päälle.

Toivottovasti ymmärätte mitä haen :)

Jeps, ensiviikosta taas asentelemaan laminaattia tuttavalle. Olen aina asentanut laminaatin suoraan muovimaton päälle ja laittanut askeläänieristeen. Voiko näin tehdä? Tästä on varmasti väänetty aikasemminkin kättä täällä, mutta väänettän uudestaan :nolo:

Itse en nää tässä kertakaikkiaan mitään ongelmaan. Laminaatin ja betonin väliin jäisi ainoastaan EI eloperäistä materiaalia. Elikkä muovia ja ''styrox palloja (tuplex)''. Tarvitaanko tuota tupleaxiakaan olleenkaan kun muovimattohan ajaa tässä kosteudensulkuna samat asiat? Elikkä asentaisi suoraan puolet halvempaa askeläänieristettä muovimaton päälle.

Toivottovasti ymmärätte mitä haen :)

Voi tehdä ihan hyvin. Tuplexin tehtävänä on toimia pääsääntöisesti seuraavissa asioissa:

- tasaa alustaa
- askeläänieristys
- kosteussulku/tuuletus(päälimmäinen kerros on tiivis ja pohjimmainen kerros hengittävä)

Mielestäni ei siis tarvitse tuplexia vaan ihan perus tasaava ja askeläänikerroksena toimiva alusmateriaali riittää. Kosteussulku ja tuuletus tulee yleensä paremmin tarpeeseen kun tehään uuden betonin päälle, loput mahdolliset kosteudet pääsee siirtymään vesihöyrynä alapuolen hengittävän kalvon läpi "tuuletusväliin"(sinne styroxpallokerrokseen) ja ylin tiivis kerros estää kosteuden pääsemisen laminaatin alapintaan. Tuplex siis pitää myös muistaa asentaa oikein päin.

Ihan vain kuriositeettinä jonkun tee-se-itse miehen (huom, en minä) työnjälkeä:

oksu.jpg

Asuisitteko tuommoisessa?

Ihan vain kuriositeettinä jonkun tee-se-itse miehen (huom, en minä) työnjälkeä:

katso liitettä 126367

Asuisitteko tuommoisessa?

Tein itse säästin :) Tulee mieleen eräs talo jossa säästäminen vietiin niin pitkälle että vesieristys jätettiin laattojen alta kokonaan pois :) Todellinen hinta säästölle oli tullut siinä vaiheessa kun olivat myyneet talonsa pois ja seuraava asiakas vei hommat käräjille.

Kysymykseesi. Onhan toi aika pieni mutta kyl tossa nyt väliaikaisesti voisi asua :hyper:

Jeps, ensiviikosta taas asentelemaan laminaattia tuttavalle. Olen aina asentanut laminaatin suoraan muovimaton päälle ja laittanut askeläänieristeen.

Jos tekisin jollekin muulle niin tekisin juuri noin.

Jos tekisin itselle niin poistaisin muovimaton+alusjuutin+mattoliiman. Hitonmoinen homma, mutta yleensä se vanha juutti liimoineen haisee niin kissankuselle, että poisto parantaa asumisviihtyvyyttä merkittävästi.

Riippuu tietty rakennusvuodesta mitä paskaa maton ja betonin välissä on. Voi olla myös harmaan höttöistä asbestia sisältävää askeläänieristettä ja/tai asbestilla höystettyä mustaliimaa. Näitä ei parane pöläyttää huoneilmaan.

Elikkä pitäisi maalata vanha puulattia kerrostalossa, pitäisi saada peitettyä kaikki vanhat pienet kolot ja muut. Mikä olisi paras maali tähän hommaan? Ajattelin vain karkaista vähän pintaa, en rupea hiomaan koko lattiaa. Olen nähnyt käytettävän sellaista lastalla levitettävää "jäykkää" maalia?

Elikkä pitäisi maalata vanha puulattia kerrostalossa, pitäisi saada peitettyä kaikki vanhat pienet kolot ja muut. Mikä olisi paras maali tähän hommaan? Ajattelin vain karkaista vähän pintaa, en rupea hiomaan koko lattiaa. Olen nähnyt käytettävän sellaista lastalla levitettävää "jäykkää" maalia?

Eikös tommosessa vanhassa buulattiassa saa näkyä ne vanhat kolot ja naarmut? Pesee vanhat liat ja rasvat maalipesulla pois ja sen jälkeen hioo kevyesti ja vaikka betoluxia pintaan. Meillä toi betolux on kestäny leikkimökinkin lattiassa, ja siellä sentään ryynätään hiekassa ja kurassa välillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom