Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos asunnon haluaa joskus myydä niin sen pitää olla aika neutraali, oppinut virheistä. Materiaali kannattaa kanssa olla halvinta, ei tuulipuku tajua onko sataeuroa neliö italialaista laattaa vai viisi euroa neliö turkkilaista! Itse en kyllä turkkilaista laita seinään koska heitot on yli kolme milliä helposti, mielummin espanjalaista alennuksesta kympin neliö. Sama homma laminaatissa, ei kannata ostaa mitään erikoisparketteja tai kalliita laminaatteja, ihan hyvin löytää tarjouksesta kun etsii niin 8-12e m2 hyvää kasimillistä. Se valkoinen maali on Tikkurilan Kinos, eli siinä on tippa mustaa ja violettia seassa, hyvä väri, kannattaa käyttää. Olen käyttänyt sitä lähemmäs kymmenessä kämpässä.
 
onko täälä sähkäreitä? olis ongelma kylppärin halogeenivalojen asennuksessa ku niitä tulee 6 kpl, ja ohjeissa ei lue onko valot ketjutettavissa vai ei, sokeripalaliitin menee ja sinne häjysti mahtuu kahta 2.5mm namnamjiitä.. voiko joku avustaa ei huvittaisi sähkäriä tilata moisen pikkuhomman takia ja maksaa siitä vielä maltaita. itte oon jonkuverran sähköjä tehny mutta nyt on vain ongelma. eikä ole kiinanhalpis valot vaan philips massive.
 
onko täälä sähkäreitä? olis ongelma kylppärin halogeenivalojen asennuksessa ku niitä tulee 6 kpl, ja ohjeissa ei lue onko valot ketjutettavissa vai ei, sokeripalaliitin menee ja sinne häjysti mahtuu kahta 2.5mm namnamjiitä.. voiko joku avustaa ei huvittaisi sähkäriä tilata moisen pikkuhomman takia ja maksaa siitä vielä maltaita. itte oon jonkuverran sähköjä tehny mutta nyt on vain ongelma. eikä ole kiinanhalpis valot vaan philips massive.

Jos ei oo samas ryhmäs pistorasioita ni laita 1,5mm piuhalla ni sopii liittimeen. Kyl 230v halogeenit pitäs pystyy ketjuttamaan. Ps. En oo sähkäri.
 
Samas ryhmäs on pistorasia ja johdot mitä jakorasialle tulee, on 1.5 mmj. Eli joka spotilta oma johto samalle jakorasialle missä alkuperänen lamppu oli, ja johdot hupulla yhteen?
 
tuttu halpissähkäri tilattu, en viitti leikkiä :nolo: samalla spotit ku pitää kiukaan piuhat saada pistorasiaksi koska vanhan kiukaan korvaa puulämmitteinen :dance2:
 
Oisko kenelläkään heitellä vinkkejä talon lämpöpuolen parantamiseen ns. kotikonstein? Kyseessä puurakenteinen rivitalo vuodelta -90, tuntuu kaikki sisäseinät olevan kipsilevyä ja muutama (naapurin välinen ja kylppärin-olkkarin välinen) jotain hiton hepposta lasikuitupaneelia kun antaa keskeltä seinää painaessa periks jonkin verran. Tai sitten ovat ohutta kipsilevyä, mutta ei pystykoolauksia kovin tiheässä.

-Ullakolle ovat puhaltaneet lisää villaa jossain vaiheessa, mutta ilmeisesti muuta ei oo tehty

-Ikkunat on kaksinkertaset (alkuperäset?) ja tuntuu näin syksyaikaan helvetin viileiltä. Kävin kaikkien luukkujen reunukset läpi ja ei vuoda muualta kuin etuoven reunoilta (tuulikaapissa on sisäväliovi estämässä lämmön karkaamista ulos). Pitää nuo tiivisteet vaihtaa etuoveen kunhan tuo ulkolämpötila nyt nousee vähän ylemmäs viikonloppuna ni tarttuu tiivisteen liima kunnolla.

-Seinät on hieman viileitä, mutta ilmeisesti siellä on kunnon eristeet välissä kun eivät kuitenkaan kylmiltä tunnu.


Kämpän lämpömassan nostaminen on käyny mielessä eli lisää oikeesta puutavarasta tehtyjä huonekaluja eikä mitään kevytpaskaa lämmön varastoimiseks. Keittiöremontti on tulossa ajankohtaseks joten parkettilattia on vaihtumassa paksumpaan laattalattiaan, laatat ilmeisesti varaa lämpöä erittäin hyvin kunhan eivät oo mitään ohutta 3mm levyä. Ikkunat vois jollain aikataululla vaihtaa, mutta onko esim. 3-kerroslasi minkä verran tehokkaampi kuin 2-kerros?
Seinistä pitäs tuo lasikuitutapetti saada helvettiin tai tasottaa kunnolla kun on niin rumannäköstä, mitenkä vaikuttas melutasoon&lämpöihin jos vaan iskis ohuen kipsilevyn päälle ja maalais sen? Tuleeko ongelmia kosteuden kertymisestä tuoho lasikuitutapetin ja kipsilevyn väliin jos ei saa 100% tasasesti kiinni pintoja?

edit: sisäkatto on ilmeisesti myös jotain kyprokkia, tms johon roiskittu karkea hiekkamainen pinta niskaan. Siihen oon ajatellu panelointia päälle, näyttäs varmasti paremmalta kun oikein tekee oikeanvärisestä kamasta ja toimis kenties ylimääräsenä eristekerroksena ylöspäin?
 
^ Ensimmäinen kysymys: mitä vikaa siinä nykyisellään on? Kovin isoa remppaa ei kannata ainakaan taloudellisessa mielessä lähteä tekemään. Tiivisteet kun tsekkaat niin hyvä. Mikä lämmitysmuoto ja maksatko itse vai vastikkeessa? Jos suora sähkö niin ilmalämpöpumppu kannattaa hommata.

Rivitaloyhtiössä on aika vähäistä mitä voit itse tehdä lämpötalouden hyväksi. Voi sitä toki huvikseen kysyä isännöitsijältä että saanko vaihtaa kämppäni ikkunat, tulee sillekin hyvät naurut. :)
- Lämpömassan lisäys yhtä tyhjän kanssa
- pintamatskut yhtä tyhjän kanssa. Joku vintti-iita tyylinen uretaanilevy toki eristää, mutta maksaako vaivan? Ulkoseinässä siinä tulee periaatteessa kaksinkertainen höyrynsulku mikä nyt ei ihan suositeltava rakenne ole.
 
Oisko kenelläkään heitellä vinkkejä talon lämpöpuolen parantamiseen ns. kotikonstein? Kyseessä puurakenteinen rivitalo vuodelta -90, tuntuu kaikki sisäseinät olevan kipsilevyä ja muutama (naapurin välinen ja kylppärin-olkkarin välinen) jotain hiton hepposta lasikuitupaneelia kun antaa keskeltä seinää painaessa periks jonkin verran. Tai sitten ovat ohutta kipsilevyä, mutta ei pystykoolauksia kovin tiheässä.

-Ullakolle ovat puhaltaneet lisää villaa jossain vaiheessa, mutta ilmeisesti muuta ei oo tehty

-Ikkunat on kaksinkertaset (alkuperäset?) ja tuntuu näin syksyaikaan helvetin viileiltä. Kävin kaikkien luukkujen reunukset läpi ja ei vuoda muualta kuin etuoven reunoilta (tuulikaapissa on sisäväliovi estämässä lämmön karkaamista ulos). Pitää nuo tiivisteet vaihtaa etuoveen kunhan tuo ulkolämpötila nyt nousee vähän ylemmäs viikonloppuna ni tarttuu tiivisteen liima kunnolla.

-Seinät on hieman viileitä, mutta ilmeisesti siellä on kunnon eristeet välissä kun eivät kuitenkaan kylmiltä tunnu.

Kämpän lämpömassan nostaminen on käyny mielessä eli lisää oikeesta puutavarasta tehtyjä huonekaluja eikä mitään kevytpaskaa lämmön varastoimiseks. Keittiöremontti on tulossa ajankohtaseks joten parkettilattia on vaihtumassa paksumpaan laattalattiaan, laatat ilmeisesti varaa lämpöä erittäin hyvin kunhan eivät oo mitään ohutta 3mm levyä. Ikkunat vois jollain aikataululla vaihtaa, mutta onko esim. 3-kerroslasi minkä verran tehokkaampi kuin 2-kerros?
Seinistä pitäs tuo lasikuitutapetti saada helvettiin tai tasottaa kunnolla kun on niin rumannäköstä, mitenkä vaikuttas melutasoon&lämpöihin jos vaan iskis ohuen kipsilevyn päälle ja maalais sen? Tuleeko ongelmia kosteuden kertymisestä tuoho lasikuitutapetin ja kipsilevyn väliin jos ei saa 100% tasasesti kiinni pintoja?

edit: sisäkatto on ilmeisesti myös jotain kyprokkia, tms johon roiskittu karkea hiekkamainen pinta niskaan. Siihen oon ajatellu panelointia päälle, näyttäs varmasti paremmalta kun oikein tekee oikeanvärisestä kamasta ja toimis kenties ylimääräsenä eristekerroksena ylöspäin?

Jep. Ei ihan oikeasti kannata ruveta taloyhtiössä itse sooloilemaan. Yleensäkään kiinteisiin rakenteisiin ei edes saa omin päin kajota. Jos jotain energiaremppaa haluat alkaa tekemään niin se pitää suunnitella kunnolla ja yhtiökokouksessa nuijia.

- Tiivisteiden tsekkaus on hyvä idea sillä oikeasti on merkitystä. 90-luvulla ei enää kaksi lasisia ikkunoita ole käytännössä uusiin taloihin laitettu. Se on tod.näk. kaksi puitteinen ja kolmilasinen MSE-ikkuna jossa sisemmässä puitteessa on kaksilasinen elementti. Arvioisin että u-arvo on n.1,8-2,1. Uudet ikkunat on toki paremmat u-arvoltaan (0,7-1,0) mutta ehjän ikkunan uusiminen pelkästään lämpötaloudellisuuden kannalta ei maksa itteään takasin piiitkään aikaan.

- Laatta lattiassa on huono idea jos ei ole lattialämmitystä, muuten laatta tuntuu aina kylmältä. Lattiassa paras pintamatsku on korkki ja sen jälkeen ehkä parketti. Laatta ja laminaatti huonoimmat.

- Ääneneristyksen parantaminen onnistuu parhaiten rakenteen massaa lisäämällä, eli lisää kipsilevyjä pintaan ja kaikki pienimmätkin rakoset naapuriin tiiviiksi.
 
^ Ensimmäinen kysymys: mitä vikaa siinä nykyisellään on? Kovin isoa remppaa ei kannata ainakaan taloudellisessa mielessä lähteä tekemään. Tiivisteet kun tsekkaat niin hyvä. Mikä lämmitysmuoto ja maksatko itse vai vastikkeessa? Jos suora sähkö niin ilmalämpöpumppu kannattaa hommata.

Rivitaloyhtiössä on aika vähäistä mitä voit itse tehdä lämpötalouden hyväksi. Voi sitä toki huvikseen kysyä isännöitsijältä että saanko vaihtaa kämppäni ikkunat, tulee sillekin hyvät naurut. :)
- Lämpömassan lisäys yhtä tyhjän kanssa
- pintamatskut yhtä tyhjän kanssa. Joku vintti-iita tyylinen uretaanilevy toki eristää, mutta maksaako vaivan? Ulkoseinässä siinä tulee periaatteessa kaksinkertainen höyrynsulku mikä nyt ei ihan suositeltava rakenne ole.

Eihän tuossa varmaan puutaloks sinänsä mitään vikaa ole, tuntuu vaan hölmöltä kun pari päivää ulkona +2 astetta niin kämpän lämpötila putoaa ku lehmän häntä. Ite maksettava suorasähkö on siis lämmitysmuoto ja ilmalämpöpumppu löytyy, viime talven 100-130e/kk lämmityslaskut ei vaan paljoa nappais. Toisaalta voihan tuon ajatella niin että jos se lämmitys ois vastikkeessa niin nykynen 140e/kk vastike ois varmaan ihanaa utopiaa :) Varaavalle takalle on kysytty ja saatu lupa koska puut pystyn hankkimaan omasta takaa, eli se tulee jossain vaiheessa ens vuotta ajankohtakseks jos talous sallii. Pitää vielä kysellä rakennusvalvonnasta talon paperit, jos pohjalaatta kestää niin vähän paremmin varaava pikkutakka jolla tuo 60m^2 kestää lämpösenä talviaikaan, jos ei kestä niin sitten mietittävä kannattaako noita "halpisvaraavia" ees ruveta asennuttamaan kun kylmenevät samantien tulen sammuessa.

Tekis mieli noita pieniä fiksejä tehdä ihan muuten vaan, eihän niissä taloudellisesti ihan mahottomasti järkeä ole (toisaalta eipä ole ryyppäämisessäkää). Samalla kattoa ja valita semmosia ratkasuja joista ois kenties hyötyä äänenvaimennuksen ja lämmityksen kannalta. Tietysti nuo isommat rempat tulee taloyhtiön kautta, ikkunoiden ja ovien uusiminen on seuraavan viiden vuoden suunnitelmalistalla (useammassa kämpässä vuotaa ovet kun karmit eläneet vuosien mittaan). Siellä on ikävä kyllä ne perinteiset muutamat vastarannan kiisket jotka ei haluais tehdä paskaakaan taloyhtiön arvon säilyttämiseks, niin näillä energiaperusteilla vois yrittää puhua järkee päähän ihan naapurisovun säilyttämiseks. Keittiön lattian parketti on aikalailla loppuunajettu kun entisellä asukkaalla oli kaks saatanan isoa koiraa, siihen malliin kämpästä tarjouksen tein aikanaan että sen lattian uusin jossain vaiheessa ilman "persnettoa". Muuten sen vois hioa/hiotuttaa kun eteisessä&olkkarissa on myös parketti, mutta omaan silmään laatta näyttäs paremmalta keittiön lattiassa...

Mitään en oo tekemässä ennen ku hommat on varmasti kunnossa enkä tee vituiks, sen takia tätä infoa kerätään että opitaan :)
 
Takka on hyvä idea. Takan varaamiskyky on aika suoraan verrannollinen painoon ja ilman kunnon perustuksia tuskin saa lupaa asentaa kovin isoa.

100-130e/kk/60m2 ja Ilpillä... Hmmm. Onko sisälämpö poikkeuksellisen korkea tai onko iv:n koneellinen poisto 24/7 päällä tms?
 
Jos vertaa mitä meillä meni sähkölämmitteisessä rivarissa niin voisi 60 neliöisessäkin mennä jopa se 1600 kWh kuussa kovilla pakkasilla joka voi tehdä fortumin hinnoittelulla jopa 210€ kuussa. Jos tuon saisi Ilpillä puolitettua niin olisin jopa tyytyväinen.
 
Lämpökameralla vois vähän kattoo sisältä ja ulkoa. Sähköllä lämmitystäkin voi ohjata halvoille tunneille jos se on mahdollista.
 
Jos vertaa mitä meillä meni sähkölämmitteisessä rivarissa niin voisi 60 neliöisessäkin mennä jopa se 1600 kWh kuussa kovilla pakkasilla joka voi tehdä fortumin hinnoittelulla jopa 210€ kuussa. Jos tuon saisi Ilpillä puolitettua niin olisin jopa tyytyväinen.

Kyllä tuosta sen puolet saa pois ilpillä.
 
Takka on hyvä idea. Takan varaamiskyky on aika suoraan verrannollinen painoon ja ilman kunnon perustuksia tuskin saa lupaa asentaa kovin isoa.

100-130e/kk/60m2 ja Ilpillä... Hmmm. Onko sisälämpö poikkeuksellisen korkea tai onko iv:n koneellinen poisto 24/7 päällä tms?

Sisälämpötila on nimenomaan monen tutun mielestä ku iglussa :D Itelle piisaa +19 astetta hyvin, makkarissa +17. Ilmalämpöpumpulla on yleensä pyynti +20 ku oon kotona klo16-07, aamulla lähtiessä tiputan pyynnin +17. Patterit on säädetty rullasta about pari astetta tuon alle eli jonku +15 - +17 astetta. Koneellinen poisto on päällä aamulla puolisen tuntia suihkun jälkeen, mutta muuten koitan muistaa laittaa pois. Pitää kyllä myöntää että helvetin usein se on päällä koko vuorokauden kun en muista napsauttaa töihi lähtiessä liesituulettimesta nollille (asteikko 1-4 eli vissiin siellä joku virtaus käy vaikka laittaski asennolle 1?). Lattialämmitys löytyy kylppäristä sähkötoimisena, asteikolla 0-6, koittanu pitää sen siinä 1.5 kohdalla, muualla ei lattialämmityksiä oo.

Jos vertaa mitä meillä meni sähkölämmitteisessä rivarissa niin voisi 60 neliöisessäkin mennä jopa se 1600 kWh kuussa kovilla pakkasilla joka voi tehdä fortumin hinnoittelulla jopa 210€ kuussa. Jos tuon saisi Ilpillä puolitettua niin olisin jopa tyytyväinen.
Mulla tais olla entisen sähköyhtiön aikaan vuoden arviokulutus about 9000kWh, siitä tuli tosin tasausmaksuissa yhden kuukauden verra hyvitystä eli pikkasen pienempi todellisuudessa.

Lämpökameralla vois vähän kattoo sisältä ja ulkoa. Sähköllä lämmitystäkin voi ohjata halvoille tunneille jos se on mahdollista.
Hieman vaikee yötunneille ohjata ku nukkuu paremmi viileessä ja sit on koko päivän pois himasta niin turhaan yöllä lämmittää aamulla tyhjäks jäävää kämppää varten. Kävin eilen ja tänään ikkunat ja ovet läpi ja kyllähän sinne lopulta sai kaks metriä tiivistenauhaa laittaa ovien karmeihi. Takapihan ulko-oven yläreuna vuoti, etupuolella tuulikaapin sisäovi vuoti ihan saatanasti ja etuovessa on ilmestyny päivänvalon mentävä vääntymä karmiin joten sen tiivistin umpeen. Tuulikaapissa on kaiken hyvän lisäks patteri jossa näytti olevan pyyntinä +15 astetta. Jos tuo oven karmi on ollu jo viime talvena ja patteri päällä niin sehän on vieny ihan saatanasti sähköä :wtf:
 
Ilmalämpöpumpulla on yleensä pyynti +20 ku oon kotona klo16-07, aamulla lähtiessä tiputan pyynnin +17.

Ajat liian pienellä teholla ilppiä, nosta pyyntiä +23. Pumppu on hyödyllisin silloin, kun siitä otetaan kunnolla tehoja irti. Ideanahan on että ilppi toimii päälämmönlähteenä, patterit mukaan vasta sitten kun ilpin teho ei riitä. Ota patterit kokonaan pois päältä, lisäksi tarkasta ettei ilpin jäähdytystoiminto ole toiminnassa. Käytä sitä pumppua.
 
Ajat liian pienellä teholla ilppiä, nosta pyyntiä +23. Pumppu on hyödyllisin silloin, kun siitä otetaan kunnolla tehoja irti. Ideanahan on että ilppi toimii päälämmönlähteenä, patterit mukaan vasta sitten kun ilpin teho ei riitä. Ota patterit kokonaan pois päältä, lisäksi tarkasta ettei ilpin jäähdytystoiminto ole toiminnassa. Käytä sitä pumppua.

Juuri noin. Lisäksi peset lauhduttimen ulkoyksikön kennot ja sisäyksikön myös pari kertaa vuodessa. Vaikka se pyynti olisi sen 30 c niin ei se yli kilowattia kuluta.
 
Veikkaisin että kyllä meilläkin lämmöt olisivat 16-17c luokkaa jos ei takkaa olisi lämmitelty.
Tilkeraosta kylmää ilmaa niin että tukka pöllyää ja huipparilla lämpimät ilmat pihalle, ilppiä ei ole.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom