Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä kuuluisiko tämä tänne, mutta laitetaan kuitenkin.

Eli kyseessä on siis 85 rakennettu rivitalo ja 50cm leveä susiruma talotuuletin. Ensimmäinen ajatus on se että eikö tuota 50cm leveää mallia voi mitenkään päivittää 60cm leveäksi pelkästään entiseen moottoorin kupua vaihtamalla? Sikäli kun ensimmäiseen ajatukseen vastaus on todennäköisesti ei, niin eikö noita ole tuon paremman näköisiä vieläkään markkinoilla? Ei huvittaisi maksaa 500e samanlaisesta 80-luvun rumiluksesta vain kymmenen lisäsentin takia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^liesituuletin kuikkaan, pelkkä uusi kupu tilalle + huippuimuri. Omassa 80-luvun paritalossa melu tippui 100dB ja teho kuusinkertaistui.

Uuteen kämppään ostettiin moderni liesituuletin. Myyjä sanoi sen olevan äänetön ja vähintään yhtä tehokas mitä huipparin. Paskaa. Virrat kun laittaa päälle niin se kuin suihkari lähtisi lentoon. Paitsi että ilma ei liiku.

Ajat liian pienellä teholla ilppiä

Komps komps, tavoitteena on saada se ilppi tekemään työt! Sitä ei sitten mennä napsuttelemaan pois päältä kun tulee vähän pakkasta niinkuin kovimmat hardcore-säästäjät tykkää tehdä!

Osta halpa energiamittari ja pistä se ilpin pistokkeeseen niin voit seurata mitä se vie. Sitten pyyntiä vähän ylös, puhallus isolle, patterit pois tai varmasti niin alas termarit etteivät mee päälle (termaritkin voi toimia miten sattuu, tai olla rikki). 60m2 kämpän pitäisi pysyä lämpimänä pelkällä ilpillä, helposti!

Mistä käyttövesi tulee, onko siihen huoneistokohtainen varaaja?

Lämpökamerakuvaus olisi tosi hyvä, kuulostaa että aika horo se talo saattaa olla. Maksaa kuitenkin aika paljon, joten köyhän miehen korvike olisi halpa infrapunalämpömittari jolla voisi mittailla erityisesti nurkkia, seinän ja katon/lattian liittymäkohtia yms.

Eikö tuollaista lämpökameraa saa lainaan tutulta tai vaikka vuokrattua. Helpompi sillä kuitenkin sohia, kuin infrapunalämpömittarilla.

Kannattaa tosiaan käyttää ilppiä päälämpönä ja muut lämmönlähteet vain varalla jos ilppi sattuu hajoamaan. Hyvän ilpin vuosi coppi on yli 2 x ja se puolittaa takuulla lämmityskulut jos ennen käytetty suoraa sähköä tai öljyä. Tietysti asennus tarvitsee olla oikein ja oikeassa paikassa.

On muuten nämä uusimmat vesikieroiset ilpit jo ihan samoilla vuosi copeilla kuin maalämpö. Meillä on sellainen oma kylmäasentajien nettiryhmä, jossa naureskellaan tätä maalämpövouhotusta. Hyvin se on myyjien toimesta lobattu.

Tänään pitäisi taas aamusella käydä yksi ilppi asentamassa.

Väliovien vahtiamisesta sauna/pesutilaan. Pesutiloissa on kolme väliovea. Ajattelin vaihtaa sinne Jeld-Wen ovet ja karmit.

1)Tarviiko noiden karmien ja ovien olla jotain kosteudenkestävää, vai riittääkö normaalit ja halvat karmit/ovet? K-raudassa meinasivat että ihan tavalliset riittävät, mutta itse olen vähän epäileväinen. Ainakin yhteen oveen tulee varmaan ainakin joskus satunnaista roisketta.

2) Tarviiko pesutilassa karmin ja seinän väliin laittaa jotain kosteutta eristävää tai vast? Vai teenkö kuten muihinkin karmeihin, eli karmit seinään kiinni karmiruuveilla ja seinän-karmin välinen ilmarako peitetään listalla...

Mulla on ollut normaalinen sisäovi kylppärin ovena reilut pari vuotta. Johtuen erinäisistä syistä jouduin oven irroittamaan viime kuussa. Ei siinä mitään muodonmuutoksia näkynyt, oikein erikseen tarkastin. Satunnaisia roiskeita tuokin on osakseen saanut. Itse tiivistin seinän ja karmin raot, kosteuden takia

Mulla on ollut normaalinen sisäovi kylppärin ovena reilut pari vuotta. Johtuen erinäisistä syistä jouduin oven irroittamaan viime kuussa. Ei siinä mitään muodonmuutoksia näkynyt, oikein erikseen tarkastin. Satunnaisia roiskeita tuokin on osakseen saanut. Itse tiivistin seinän ja karmin raot, kosteuden takia
En tiedä, mutta onko tuo kosteus ongelma? Kylppärissä kuvittelis olevan alipainetta sen verran, että kun ovi on kiinni ei se kosteus ainakaan karmien välistä väärään suuntaan siirry.

Avotakassa on pääaukon lisäksi sivussa sellanen 10x30cm aukko. Haluaisin peitää tämän pienemmän aukon lasilevyllä. 1) Mistä tämmöisiä lämpölasia saa tilattua ja paljonko maksaa, sekä 2) miten tämmöinen kannattaa asentaa? Joko ympäröi jotenkin metallikehikolla ja ruuvaa kiinni takaan sisältäpäin, vai voiko lasilevyn yksinkertaisesti liimata kiinni?

Millähän välineillä lähtisin lähestymään seuraavaa:

Kipsilevyseinät on tehty ilman saumanauhaa(oletus), eli reunaohennettu on täytetty pelkällä kitillä ja joissakin saunoissa tuppaa olemaan hiushalkeamia.

Ei niin esillä olevista paikoista olen vain lisännyt kittiä halkeamaan ja maalannut yli, mutta kyllähän se sieltä esiin tulee.
Nyt pitäisi sitten aulaan tehdä ns. tauluseinä(4m) aulaan rouvalle ja siinä en kyllä pysty halkeamia katselemaan...

Saako siis nauhat häivytettyä tuosta jos sen laittaa suoraan halkeaman päälle vai tulisiko sitä koittaa avata ensin jollain?

Toinen vaihtoehto olisi maali jossa olisi aavistuksen struktuuria jolloin hiushalkeamat eivät ehkä näkyisi...

Saa ne nauhat haivytettyä kun tarpeeksi leveälle vedät tasoitetta..

Jos on tulossa "tauluseinä", minkä käsitän seinänä, jossa riiputetaan kehystettyjä kuvia, ja kuviin, eli seinälle heijastetaan valoa, niin mä kyllä tasottaisin koko seinän yli. Nimittäin, jos vedät pelkän nauhan siihen, ja vähän häivyttelet nauhoja piiloon, niin joudut tekeen niin leveen tasoitesauman, että samalla vaivalla tekis kerralla kunnolla. Eli käytännössä ylitasoitus. Muussa tapauksessa en lähtis hommaan ollenkaan, lopputulos voi olla surkeampi kuin lähtötilanne.

Saakeli kun on ollut joku lama-ajan remontoija. Sadevesikaivot on kyllä tehty työmaalta pihistetystä rosterista mut ei sit saumanauhaan ole ollut varaa. Ja nauloilla on vielä kipsilevyt kiinnitettykkin :)

Vuotta myöhemmin(-91) tehdyssä piharakennuksessa on sit saumanauha ja ruuvitkin löytyny...

Mistä löytyisi lauteisiin kiinnitettävä kaarimallinen kaide pilarikiukaaseen?

Tuli ostettua kämppä missä tuollainen Iki-kiuas nököttää lauteista läpi ja yhdistelmä on lapsiperheessä melkoisen hasardi ilman minkäänlaista kaidetta. Valmistajalla ei näytä olevan mitään "omia" niinkuin parilla muulla merkillä näyttäisi olevan. Internet ei oikein tarjoa mitään paikkaa joka sivuillaan tuollaisen listaisi. Rautakauppakierros on vielä tekemättä ja nuuskimatta.

Ei mitenkään viitsis remontin jatkeeksi alkaa itse tuollaista askartelemaan. Vaikka vesileikkurilla tietysti sais leikittyä jotain eksoottista...hmm. Muttei viitsis aihiotakaan rakentaa.

Mistä löytyisi lauteisiin kiinnitettävä kaarimallinen kaide pilarikiukaaseen?

Tuli ostettua kämppä missä tuollainen Iki-kiuas nököttää lauteista läpi ja yhdistelmä on lapsiperheessä melkoisen hasardi ilman minkäänlaista kaidetta. Valmistajalla ei näytä olevan mitään "omia" niinkuin parilla muulla merkillä näyttäisi olevan. Internet ei oikein tarjoa mitään paikkaa joka sivuillaan tuollaisen listaisi. Rautakauppakierros on vielä tekemättä ja nuuskimatta.

Ei mitenkään viitsis remontin jatkeeksi alkaa itse tuollaista askartelemaan. Vaikka vesileikkurilla tietysti sais leikittyä jotain eksoottista...hmm. Muttei viitsis aihiotakaan rakentaa.

Itse itselleni vastaten. Tuollasista lauteiden kaaripaloistahan sellaisen saa tehtyä.

Osaisiko joku suositella hyvää ''mekaanista'' laattaleikkuria jolla menee isommatki laatat poikki? Hintaa max 100e

Tympii kauppojen huonot laattaleikkuit jotka leikkaavat aina 2mm vinoon.

Osaisiko joku suositella hyvää ''mekaanista'' laattaleikkuria jolla menee isommatki laatat poikki? Hintaa max 100e

Tympii kauppojen huonot laattaleikkuit jotka leikkaavat aina 2mm vinoon.

Ite kyllä tykkäsin sähköllä toimivasta halpahallin laattaleikkurista. Timangilaikka vesijäähdytyksellä ja ohjurilla.
Kovat lattialaatat olivat hieman haasteellisempia, mutta seinälaattoihin meni kuin juustoon.

Satkulla saa varmaan jo ihan kelpo pelin...

Osta suoraan esim. Honkkarista sähkötoiminen leikkuri. Säästää monelta kiroilulta ja saat sen tohon sataseen. Omasta maksoin 69€, taitaa olla deuzer tms merkiltään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom